Jump to content

Hjärna Hjärta eller både och?


Hans-Tommy

Recommended Posts

Hej

Jag har precis bytt ut vissa delar av min anläggning och funderat på varför. Min utgångspunkt var att minska ner antalet burkar i min anläggning, Jag hade tänkt byta till en integrerad förstärkare. Jag hade sedan tidigare MBL 5011 försteg och Spectral DMA160 slutsteg. Jag fastnade för http://www.soulution-audio.com/en/serie5/530/index.php . Där tror jag att min hjärna bestämde valet. Jag blev imponerad av den tysta bakgrunden i ljudet och det strama utseendet och det kontrollerade ljudet. Det är ju inte en förstärkare som inbjuder till att sitta och kramas direkt. Den kräver att man anpassar resten av anläggningen eftersom den avslöjar eventuella brister hos resten av kedjan. Många tror ju att den ger ett vasst och aggressivt ljud men så är inte fallet , det är bara ärligt och avslöjande och väldigt dynamiskt.

tommy

Link to comment
Share on other sites

Allt har sin tid

jag tänkte först lite OT

Jag var nere på Audio Concept och Gurkan pratade sig varm för fötter , närmare bestämt Harmonix tuning spike bases, http://combak.net/feet&bases/FEET_and_BASES.html

Jag kan säga att jag var lite skeptisk, min hjärna var inte helt med, men eftersom Gurkan brukar ha koll på läget så lånade jag hem RF 999MT fötter. Fötterna från Harmonix handlar mycket om balans i ljudet. Tyvärr måste jag erkänna att Gurkan hade rätt om fötterna. De gav en balans åt ljudet som var högst påtaglig. Bör absolut testas tycker jag. För de som inte tror på fötter kan jag bara säga , Prova inte! Det är inte bra att förlora tron på att man har rätt.

Jag satte dem under förstärkaren. Fötterna är ju inte billiga men om man jämför med förstärkaren är det ingenting. Fötterna kostar 11500 för fyra.

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

Det är inte ofta man får lyssna på något som slår an en ton som griper en, åtminstone inte hos mig. Jag lyssnade på dem först nere på Audio Concept och fick sedan höra dem när jag var på Arken mässan. När det sedan kom ett erbjudande att få köpa ett par begagnade till ett bra pris, var det ingen tvekan hos mig. De högtalare som jag menar är Soundkaos Wave 40 http://www.soundkaos.com/

Dessutom passar de bra ihop med Soulution 530 tycker jag.

Martin Gateley på Soundkaos och Cyrill Hammer på Soulution tror jag båda två vill göra produkter som låter bra, en gillar att mäta och den andre tror jag mera följer hjärtat

tommy

Link to comment
Share on other sites

Hans-Tommy!

Här händer det grejer vill jag mena!

Börjar likna ett riktigt esoteriskt system med idel handplockade produkter! Soulotion förstod jag att duvar sugen på men högtalarna var nog en större överraskning. Förstärkaren är som du skriver ganska avslöjande vad gäller matning in kommer ut på samma sätt. Neutralitet är väl ordet? Men högtalarna har jag nog inte hört. Hur skulle du beskriva dessa?

Kul att du fastnade för Harmonix-fötterna hörde effekten av dessa före och efter när vad jag förmodar var konstruktören demade före jul. Slående skillnad!

Då verkar det bara vara kablarna kvar om jag förstod det rätt? Bibacord skulle nog sitta som en smäck!?

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Grattis HT. Jag trodde att Soulution och Spectral hade ett likartat ljud, dvs neutralt och väldigt avslöjande. Hur skulle du beskriva skillnaden?

Sjunger med i grattis-kören. Grattis!

Inga dåliga prylar.

Jag har bara hört Soulution på mässor och som nämnts är neutralitet ledordet. Håller du med om det i ditt system?

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att beskriva hur ljudet eftersom jag håller på och testar olika saker. Men generellt har jag nu ett neutralt ljud som är ännu mera upplöst än tidigare, utan attvara vasst. Högtalarna har några liknat vid ett musikinstrument, cello kanske, ljudkaraktären är något sånt. De har ju hög känslighet över 90 dB, har ett bredbandselement. Tidigare hade jag MBL stativare som gav en större scen ,nu har jag kunnat minska ner antalet sidovingar eftersom de nya högtalarna är mera direktstrålande, jag tyckte att mitt ljud var för mycket "laid back" förr. Om man spetsar till det lite, alla inspelningar lät bra tidigare. Nu låter bra inspelningar mycket bättre och dåliga sämre.

Jag återkommer efter helgen. Ska prova en ny kabel, dessutom kommer Krelle och Gurkan hit också så att jag kan få lite tips om inställningar.

Det gäller ju att få balans på ljudet, jag tycker att jag kommit en bit på vägen dit

Tommy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hade det inte varit för att du redan verkar ha hittat vad du sökte så hade jag tipsat om Audionet, men det kanske kan hjälpa någon annan som letar efter liknande produkter. Däremot om jag inte minns fel så saknas det distributör till Audionet för tillfället i Sverige. Väldigt synd. Jag gillade verkligen detta märke när det fanns ute i butikerna. Brukade lyssna på dessa på Balance & Hifi vid Vättern :)

Link to comment
Share on other sites

I lördags var Gurkan och Krelle här och hjälpte mig ställa in vingar och sub. Som vanligt blev det bättre efter att de varit här.

I torsdags fick jag ett annat besök som gav ett riktigt stort lyft av ljudet. Efter besöket har ljudbilden blivit större och röster har blivit ännu bättre

Nedan kan ni se en bild på besökaren. Calm var på rätt spår kan man säga

P1010135.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis Hans-Tommy!

Endast det bästa är gott nog! :mm::mm:

Fredriks kablar är onekligen bland de absolut bästa som går att få oavsett pris.

Tyvärr kan han inte tillverka högtalarkablarna i 4-meterslängder som jag behöver, annars hade de varit installerade för länge sedan. Får njuta interconnecten så länge.

Ser också att han gått från "benlindor" till "nätstrumpor" men sannolikt samma sofistikerade ledarmaterial ändå. ;):D Det är det unika ljudet som avgör och som är ganska avslöjande för dåliga inspelningar.

Förstår att du njuter i fulla drag! :)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Grattis Hans-Tommy!

Endast det bästa är gott nog! :mm::mm:

Fredriks kablar är onekligen bland de absolut bästa som går att få oavsett pris.

Tyvärr kan han inte tillverka högtalarkablarna i 4-meterslängder som jag behöver, annars hade de varit installerade för länge sedan. Får njuta interconnecten så länge.

Ser också att han gått från "benlindor" till "nätstrumpor" men sannolikt samma sofistikerade ledarmaterial ändå. ;):D Det är det unika ljudet som avgör och som är ganska avslöjande för dåliga inspelningar.

Förstår att du njuter i fulla drag! :)

Calm

Tack Calm

Nu är det riktigt bra

Bibacord högtalarkabeln är det faktiskt världspremiär på. Fredrik har byggt om dem, nu är det mera koppar i dem. Silver är nere i drygt 10 %

Så kabeln har mera "kropp" än tidigare . Jag tror den skulle passa dig eftersom du är känslig för en vass diskant

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Otroligt fet integrerad du skaffat dig!! :mm: Soulution verkar göra väldigt fina produkter men lite över min priskategori tyvärr. Det är ju också tämligen smutt med en integrerad förstärkare ibland, just nu hade det funkat bra här då grannarna klagar innan mina kraftverk ens börjat blir halvljumna :45:

Link to comment
Share on other sites

Otroligt fet integrerad du skaffat dig!! :mm: Soulution verkar göra väldigt fina produkter men lite över min priskategori tyvärr. Det är ju också tämligen smutt med en integrerad förstärkare ibland, just nu hade det funkat bra här då grannarna klagar innan mina kraftverk ens börjat blir halvljumna :45:

Jag är väldigt nöjd, just nu är 530:an min sista förstärkare . Jag tänkte sitta nöjd, jag gillar utseendet, den ser ut som ett kylskåp i ett hotellrum

Tommy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Nu har jag gjort något som jag inte trodde jag skulle göra. 1998 bestämde jag mig för att skrota skivspelaren och helt satsa på CD. Jag har en Rega 3 på hyllan om någon är intresserad.

Men...... i höstas skaffade jag mig en ny integrerad förstärkare, Soulution 530, och den har ett inbyggt RIAA som ska vara riktigt bra!! Så då började jag fundera på att skaffa en ny spelare. dessutom har ju LP-skivan fått en revival kan tänka. Så jag gjorde slag i saken

P1010253.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyförvärven duggar tätt må jag säga! :mm:

Även den mest inbitne digitalvännen kan inte motstå frestelsen precis som undertecknad och aldrig ångra sig!

Grattis!

Kul att en gammal klassiker dykt upp igen i ny kostym, verkar bli en grym revival!

Vinylspåret har sina för och nackdelar men ljudet kan bli hur bra som helst, men det kräver ett stort mått av tålamod att trimma och testa sig fram till olika inställningar. Begränsningen ligger snarast i vad du har för justeringsmöjligheter i din nya integrerade?

Lycka till med ditt nya förvärv!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skivspelaren recenserades i juni-numret av Hi-finews. Det har ju diskuterats i en annan tråd om precision på varvtalet på skivspelare och Technics spelaren har en ganska extrem precision +0.006%, ganska hyfsat tycker jag. Övriga data var inte så dåliga heller, Rumble -73 dB. rumble värdet ligger på samma nivå som SME och Air force spelarna. Så den är i fint sällskap när det gäller mätdata. Jag har inte jämfört dem rakt av , de ligger i en helt annan prisklass

Jag är väldigt nöjd hittills med ljudet här hemma, framförallt är jag förvånad över hur tyst bakgrunden är, antar att det beror på att RIAA:t i förstärkaren är väldigt tyst

tommy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...