Transient Design Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 (edited) CES i Las Vegas har så länge jag kan minnas vara det som "alla" talar om varje år där alla nya produkter släpps och visas först. Men jag har aldrig haft tid eller råd att åka dit innan. Förrän nu... Då min kollega från Agentur Tur-Pex i Finland, Jan Lundberg, hade beslutat att det nu äntligen var dags så övertalade han mig att följa med. Och jag fick sedan jobba för att övertala min kära fru att få lämna hemmets lugna vrå en vecka i början av året för att ge mig av till andra sidan planeten. Senast jag var i USA var ca 25 år sedan... Edited January 15, 2016 by Transient Design Perfect sense and calle_jr 2 Quote
Transient Design Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 (edited) Någon som kan gissa på vilket hotell som vi bodde? :-) Vet ni hur många rum detta hotell har? Ca 3600 rum! Det är inte några små hotell som ligger på "the strip"... Japp, du gissade rätt: Flamingo hotell anser inte att de "ligger på" gatan "the strip" utan att gatan ligger runt dem. Och en viss sanning ligger det i detta eftersom detta var ett av de första hotellen som byggdes. Men det är inte samma hotell då det byggts om och byggts ut ett antal gånger genom åren. Edited January 14, 2016 by Transient Design eliot and calle_jr 2 Quote
Transient Design Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Mitt emot på andra sidan gatan så ligger Caesars Palace som är ett fruktansvärt stort och lite nyare hotell. De har även en "galleria" som jag har en del bilder på längre fram. Strax ovanför detta så ligger nästa koloss: Tydligen så hade de en show med Beatles enligt skylten på sidan. Men det är inte dit som vi ska gå idag utan till ett annat hotell: Venetian! Eftersom jag besökte det riktiga Venedig i höstas hade jag det i färskt minne ännu och såg tydligt varifrån de hade tagit sin inspiration till detta galet enorma hotell... Jag har ibland svårt att fatta hur nån kan ha pengar nog för att bygga nåt som detta? Det måste kosta flera miljarder dollar att sätta upp en kåk som denna. Och den är dessutom utsmyckad med fantastiska detaljer och kanaler med båtar som paddlar omkring genom hela huset. Helt galet. calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Takmålningar överallt och stuckatur och kolonner överallt. Fast jag får anta att de knappast målats på plats utan är tryckta på nån duk eller film och sedan limmats på plats? Nu tar vi ett skutt fram (vi gick genom hela hotellet och bort till The Sand och stora hallarna på CES hela vägen under marken) Dessa tjejer har ett jättebra sätt att totalt förstöra LP-skivor! Man låter dem snurra runt fort som attan och så droppar de färg på dem så det bildar så lustiga mönster... Yee-Haa! Se så fina de nu blev. Och så användbara? Och givetvis så hade de en DJ i montern som spelade dunka-dunka musik på hög volym som lät riktigt illa. Nu låter jag som en gammal sur gubbe... calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Nä nu vill vi se nån riktigt hifi snart! Fast på CES i de stora hallarna så är det ont om det vill jag lova... Men så här, vad är detta? DIY horn!? Tja, nästan. Klipsch monter! Fick en knapp med ordet "Bullshit" på. Tydligen så bar grundaren alltid detta märke för att kunna peka på när han ansåg att nåt inte var så imponerade som de ansåg. En lite nyare skapelse från samma företag. Och aningen större! Fast efter en timme helt utan vettig hifi inom synhåll så beger vi oss istället tillbaka till the Venetian Tower och våning 29 (där mässan börjar och går ända upp till våning 34 eller nåt liknande). Men först bara ett kort taget ifrån höften på vägen tillbaka. Det är liksom ingen hejd på hur många enorma hotell det ligger i denna stad. calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Fast bland mer normala människor så är det ju inte hifi som lockar i Las Vegas utan istället denna konstiga sysselsättning: Spela bort pengar... Folk är inte kloka. Men så är det äntligen dags för att titta på vad vi vill se här i Las Vegas: Hifi! Vi är nu på våning 29 i Venetian Tower och det första rummet med nåt intressant att visa (jag fotar inte sådant som jag redan har sett eller finner mindre intressant...) Hifiman HE-1000! Nja, även om den frekvent används av många utställare för att visa sina produkter så vad kortet visar av intresse är en helt ny hörlursförstärkare från Manley. Inte ens namnet var spikat och priset skulle landa på över 2500 USD. Det satt några för mig okända pyttetrioder i push-pull på utgången (totalt 1W) och sedan utgångstrafo vilket gör att det går att välja lindning för ett antal olika impedanser på utgången. Smart, även om det givetvis kostar lite extra att bygga så. Lät mycket lovande tyckte jag. calle_jr 1 Quote
Transient Design Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 (edited) I utförande med koppar så skulle den bli rätt mycket dyrare. Annars så är man mest van vid att se denna typ av produkt från Manley: Edited January 14, 2016 by Transient Design calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Tack för detta Lasse. Imponerande start! Suveränt! Quote
Vox Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Kul att du tar med mig/oss på mässa "over there". Ser fram emot bilder. Quote
P-pan Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Dessa tjejer har ett jättebra sätt att totalt förstöra LP-skivor! Vad är väl några vinylskivor jämfört med ... ärligt "äkta" mjukvara Kul att få åka med på mässreportage så här i början på året. Jag är bänkad Quote
LasseJ Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Jättekul att få "hänga med". Ser ram emot mer från den galna stad. Quote
K-man Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 CES upplevs bäst framför skärmen..... ...tack för det! \\K-man Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Här en svarv utanför min budget men jag gillar designen! Kronos heter den så jag antar att konstruktören gillade barnfilmen Superhjältarna? Här några för mig okända Koreaner som verkade göra snygga grejer. Denna lilla batteridrivna dac med hörlursförstärkare kändes solid och välbyggd: Flow heter den tydligen. Här kom vi in i ett rum som lät rätt trevligt. För mig en helt okänd förstärkare/ tillverkare. En rätt ung kille berättade att de hade elektronik i blodet och byggt förstärkare sen de var små... Tydligen så var det hans pappa som byggt / designat dessa. Men så hette de båda Dagostino i efternamn och "ättlingar" till Krell. Pappan såg extremt amerikansk ut och vägde nog in på närmare 200kg... Tung hifi? Det lät bra men så var de på över 100W i äkta klass A. Fast jag tycker nog att de är extremt vulgärt designade och har väl många blå lysdioder. Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Här ytterligare en skivspelare av amerikanskt ursprung. Kul med en röd arm! Tydligen så var den gjord i ett stycke med 3D-printing i metall och hade därmed ett flertal olika stagningar inuti röret. Vet inte alls hur den lät men rätt fin? Kan det ha varit en VPI? Här igen ett för mig ett nytt amerikanskt märke. Jag trodde Rogers var brittiska högtalare men tydligen så är den firman borta? Stor och välbyggd men det lustiga med den var en app så man kunde övervaka alla parametrar hos den! Det var första gången jag sett det. Lyssnade inte på den så kan tyvärr inte uttala mig om ljudet. Mer från samma tillverkare, denna gång med KT-150 -rör. Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 (edited) Här en firma med massa tjejer (!) från New-York som byggde hörlurar under namnet "Master & Slave". Eller nej, vänta "Master and Dynamic" kanske det står... Fin väska men tydligen kostade den rätt mycket extra. Tillverkning i kina så deras grej verkade mest ligga i designen? Denna har vi visserligen sett förut men jag tycker att den är rätt läcker och tål att visas igen. Och här sitter en trött legend och sover intill sina konstruktioner. Mr Air Tight himself. Rätt fräck utsikt från våning 29... Edited January 15, 2016 by Transient Design Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Poppis med AMT (Air Motion Transformer) på mässan och denna såg intressant ut från en för mig ny tillverkare i Kina. Ska försöka ta hem ett par för att prova framöver. Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 (edited) Hifiman tycker att dom ska bygga de bästa lurarna i världen och håller därför på med att ta fram en utmanare till nya Orpheus i samma prisklass. Elektrostater drivna med rör! Gissa om det lät bra? Som synes så är detta en prototyp med vad som verkar vara 300B som drivrör? Jan från Tur-Pex ser nöjd ut! Har svårt att tro försäljningen av lurar i prisklassen + 200 000 kr är så stor i varken Sverige eller Finland...? Edited January 15, 2016 by Transient Design Quote
calm Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Kul att få gå på mässa igen! Fina foton och intressanta produkter! Calm Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Alla dessa kort är tagna med mobilen så jag vet att inte bilderna går att jämföra med en del andra entusiaster på detta forum. Men som dokumentation så hoppas jag de duger för att ge en bild av vår upplevelse. Här ser man Trumps skrapa i guld en bit bort i öknen. Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Hoppas ni ser att i utkanten av stan så växer bergen upp som stora svampar? Det är rätt läckert att flyga ut och in till stan och en blick över dessa maffiga berg. Här ser vi en gammal klassiker men som då jag tycker låter bra gärna visar igen. Acapella med sina plasma -diskanter. Här ett annat stort system som lät överraskande bra. Annars brukar jag inte alls uppskatta produkter från denna tillverkaren. Men tror inte de är gratis? Här rörgrejer från en tillverkare som få hört i Sverige. Det man läser brukar vara mycket positivt och det lilla jag hört så har det låtit mycket bra. Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Lyra hade en stor monter men jag såg inte till den långe Norrman som driver företaget. Detta blytunga monster från AudioQuest vet jag inte så mycket om men verkade imponerande rejält byggt. Nån typ av nätfilter ser det ut att vara. Niagara ser den ut att heta. Tydligen så har firman anställt en ny kille och detta är hans första produkt. Om jag minns rätt så kommer den kosta typ 7000 USD? Eller så är det en närbild på mina fingrar... Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 (edited) Man kan tydligen skapa rätt fräcka mönster med nya tidens maskiner/ processer. Undrar om de gör nåt bra med ljudet eller bara är snygga? En ytterligare högtalare med plasma-diskant (corona) som låter bra. Men även dessa ställer ut varje år på Munchen. Här är ännu ett "nätfilter"... Stromtank heter den tydligen. Snarare en pansarvagn! Vilket monster. Tydligen skapad av MBL´s grundare? Om jag fattat det rätt så innehåller den en hel trave batterier och omvandlar 230V till likström och tillbaka igen. Edited January 15, 2016 by Transient Design Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 (edited) Och här rummet med "farfar" Dan. Design verkar inte gå i släkten... Detta ser misstänkt likt ut som ett phonosteg? Och med vad som ser ut som olika kurvor! Spännande. Fast utan rör och med en prislapp som en ny bil tror jag inte det säljs så många i Sverige? Edited January 15, 2016 by Transient Design Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Dagens längsta arm! Känns som en well tempered? Det är få andra som använder golfboll och fiskelina i sin tonarm. Lustigt nog så brukar de låta rätt bra! Quote
Transient Design Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Här är den för mig största överraskningen på mässan: En ny tillverkare av skivspelar! Dessa kommer jag att importera till Sverige om allt går som det ska. Välbyggda, prisvärda och med rätt kul design. Här är vad som verkar vara toppmodellen och med arm, riaa och styrning för 4000 USD. Och så gör de en skivtvätt som onekligen ser spännande ut! Med delar som är lätta att byta ut och byggd helt i metall (aluminium). Pris till kund på över 20 000kr men exakt vet jag inte förren jag vet vad frakter mm kostar. Det finns flera olika programm att välja på i "biltvätten". Jag har beställt 10 st så vi får hoppas att de är så bra som killen hävdar... Quote
Taxmannen Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Kul att få se lite bilder! Är sugen att åka till CES någon gång, men tyvärr fungerar tiden sällan bra för min del. Intressant skivtvätt. Är det ultraljud? Var kan man hitta mera information om den? Quote
Transient Design Posted January 16, 2016 Author Posted January 16, 2016 Killens engelska var inte den bästa men om jag förstod honom rätt så är det inte ultraljud då han menade att den stora nyttan är det ändå de roterande rullarna som åstadkommer. Maskinen tvättar skivan (med hjälp av de dubbla roterande rullarna) mycket tyst och sedan flyttar den bort vätskan till en annan del av maskinen och torkar skivan med hjälp av luft. Givetvis mycket lik en tysk (fast den tillverkas enligt uppgift inte i tyskland) maskin som vi alla sett tidigare. Vi får givetvis provköra dem mot varandra och se hur stor skillnad i tvättförmåga det är på de två. Quote
Transient Design Posted January 16, 2016 Author Posted January 16, 2016 Vanligt förekommande är att det står en ung söt dam utanför varje rum och agerar "inkastare". I detta fallet så var hon dotter till konstruktören! Golden Ear har jag inte hört förut och tydligen så har de fått mycket bra kritik i press. En helt del intressant teknik och tanke bakom konstruktionen utan tvekan. Och priserna känns mycket rimliga med tanke på specar och uppbyggnad. Tills jag fick veta att de tillverkas helt och hållet i kina. Då förstår jag varför de kan kosta som de gör. Ljudet var väl inte på nåt sätt dåligt men kändes kanske lite lättviktigt eller saknade stabilitet i mid. Bas fanns det däremot resurser till liksom diskant. Jag misstänker att lådan är ganska lätt och kanske byggd i plast med tanke på ljudet? Och igen den "obligatoriska" AMT-diskanten. Men visst, de är bra och tillverkade i Kina så kostar de säkert inte mer än en normal tygdome. Quote
Transient Design Posted January 16, 2016 Author Posted January 16, 2016 (edited) Och apropå AMT så var detta rum ett av mässans messt imponerande för mig. De hade den gamla enorma typen av Heil-diskanten som brukar vara både stora, tunga och mycket dyra. Jag har hört dem några gånger tidigare i olika system och de verkar ha både för och nackdelar. Ett problem är att de ofta är så mycket bättre än den dynamiska drivern att det inte spelar tillsammans. Denna tillverkare verkar ha mindre problem än många andra just med detta. Men varför de imponerade var en annan detalj: Dynamik! Jisses, då han höjde lite på musiken så började verkligen mina byxor fladdra! Det var enda gången detta hände på hela mässan. Men jag ska också erkänna att det blev lite väl mycket av det goda i skottgluggen att jag var tvungen att ställa mig upp för att komma ur skottfältet från diskanten. Om detta berodde på musiken (jag minns inte vad han spelade men tror det var nåt akustiskt med trummor mm) eller anläggningen i övrigt kan jag inte svara på. Men för 4400 USD per par så väckte de utan tvekan intresse hos mig. Vi får om vi kan se dessa på denna sidan atlanten framöver. ESS USA heter tillverkaren och modellen vi hörde hade en 12" framåt och en slav (?) 12" bakåt. 98 dB´s känslighet om jag minns rätt. Edited January 16, 2016 by Transient Design Quote
Transient Design Posted January 16, 2016 Author Posted January 16, 2016 Sen blev vi hungriga (vi åt av tidsbrist och stora avstånd inte lunch en enda dag...) och gick ner till shoppinggatan i hotellet. Och plötsligt så genom en dörr så hamnar vi mitt i Venedig! Det är helt galet så stort detta hotellet är. Med kanaler och flera våningar, fontäner och butiker av högsta klass överallt. Sen är givetvis maten skitdyr så det slutade med att vi inte åt där alls. vänligen notera att det inte är himlen vi ser utan taket som är målat med moln. Nu var jag ju i det riktiga Venedig i höstas och det är inte riktigt samma sak. Det är alldeles för rent och givetvis så är originalet rätt mycket större men ändå imponerande vilket investering de gjort för att skapa detta. Choklad av god kvalitet är givetvis nåt som jag uppmuntrar men lite trist att det finns så få inhemska varumärken som visas upp. Allt som är "fint" är från europa. Men det kan jag ju köpa hemma eller i Munchen! Fast jag hittade senare på kvällen två olika butiker som sålde amerikansk choklad av högsta kvalitet så jag ska väl inte klaga. Quote
Recommended Posts