octavia rs Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 (edited) Mainz 8D beskrivs som en stjärnjordad nätlist. Men vad är POM? Deras Mainz 8D är en stjärnjordadad nätlist med 6st Sparkz och 12st Sparkz TC inbyggt. Mainz POM det är nätkabeln på bilden, kommer ifrån deras P-serie. Edited February 15, 2016 by octavia rs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted February 28, 2016 Author Share Posted February 28, 2016 (edited) Efter lite velande fram o tillbaka så sålde jag min Aurlic Aries, var inget fel på produkten men deras ändrade strategi att sluta utveckla Android appen gjorde att jag tappa lite av intresset för den. Använde i slutet Bubble upnp appen och den fungerar väldigt bra och har de funktioner jag behöver, Tidal och spela ifrån min NAS och den funkar till flera produkter. Så vad gör man när man behöver en tillfällig lösning, skaffar en Chromecast audio för 400kr och kör optiskt till Devialeten. De är rätt otroligt vad man får för 400kr, tog kanske 30s att få igång den och spela musik, funkat klockrent sen dag ett så jag är nöjd med det just nu men om man ser framåt vad ska ske då? Jag hoppas att Devialet kommer med en lösning för att streama till den utan ha deras AIR program på datorn för det är ingen pålitlig lösning de lilla jag provat. Men annars så finns det lite produkter som jag spanar lite extra på. Melco N1A med inbyggd hårddisk, kan styras av Bubble upnp och då får man tillgång till Tidal. Sonore microRendu, i princip ethernet till usb med stöd för flera olika överförings typer bland annat ROON RAAT men då vill det till en dator som kör ROON server något jag skulle vilja slippa men får kanske överväga det. Om man läser lite mellan raderna på ROON community så verkar det vara en hel del produkter på gång med ROON, får nog sitta nöjd med min Chromecast några månader och vänta in utvecklingen kanske köra lite mer vinyl Edited February 28, 2016 by octavia rs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Njingan Posted February 28, 2016 Share Posted February 28, 2016 Ansuz prylarna verkar dyka upp lite här och var sett till de mässorna som varit precis. Skulle du kunna tänka dig att skicka upp lite fler bilder både på fötterna och nätfiltret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted February 28, 2016 Author Share Posted February 28, 2016 Ska se om jag får till några foton lite svårt att ta några vettiga foto på fötterna under Devialeterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted February 29, 2016 Author Share Posted February 29, 2016 Tog ett foto på Mainz 8D listen, den ligger för tillfället ovanpå mitt inbyggda rack så de blev inte jättebra bild men jag fick med det mesta av den. Master Devialeten är kopplad i det vita uttaget där stjärnjorden har sitt center, slaven kopplad i ett uttag brdevid. Kablarna är Ansuz Mainz POM. Fick ett foto på Darkz D som blev rätt ok, svårt att få till det med glas och krom, kan vara fotografen det är fel på med de vita keramik kulorna skymtar mellan diskarna. Passade även på att ta ett foto på Devialetens RIAA inställningar. RIAA:t tar både MM och MC pickuper. De flesta märkena och olika modeller på pickuper ligger inlagda i Devialets konfigurator på nätet, väljer men en där så får man automatiskt de inställningar som pickupen ska ha men de är fullt justerbara "on the fly" så att säga när man spelar så man kan prova sig fram till de inställningar man gillar bäst. Nivån justerbar mellan 100-5000uV och det finns nivåmätare så man ser när man klipper insignalen. Olika EQ kurvor man kan välja på är: RIAA 1953, RIAA 1976, NAB, RCA, COLUMBIA, EMI, AES, DECCA, L’OISEAU LYRE, TELEFUNKEN, CAPITOL, MGM, ESOTERIC. Motstånd att välja på är: 10 12 14 22 25 30 37 60 70 85 100 140 200 460 High Kapacitans att välja på är: 0 100 200 300 400 500 600 700 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 Sålt av mina Focal Electra 1038BE idag, nu blir det jakt på nya. Ska man fortsätta med Franskt eller kanske titta på nått annat.....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Det kan väl inte bli något annat än ett par Scala Utopia va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Sålt av mina Focal Electra 1038BE idag, nu blir det jakt på nya. Ska man fortsätta med Franskt eller kanske titta på nått annat.....? Äsh... Det där tolkar jag som att du vet precis vad du ska ha... Kom igen nu, lite ledtrådar vill vi ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 Det kan väl inte bli något annat än ett par Scala Utopia va? Hade jag hittat ett par begagnade Scala Utopia V2 så hade de legat bra till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 4, 2016 Author Share Posted March 4, 2016 Äsh... Det där tolkar jag som att du vet precis vad du ska ha... Kom igen nu, lite ledtrådar vill vi ha! Jag har en rätt klar favorit just nu, ska bara lyssna på dem med Devialet 400 innan jag bestämmer mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 8, 2016 Author Share Posted March 8, 2016 Idag bestämde jag mig och de blir Focal igen i form av Sopra 2, lyssnat på lite olika fabrikat men då jag gillar Focal och deras nya Sopra verkligen är något alldeles speciellt så kändes som rätt val. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ampalang Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Färg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 8, 2016 Author Share Posted March 8, 2016 Svarta blir det, kanske tråkigt tycker en del men de vita ser ut som en Storm trooper, orange hade varit fräckt men svarta kommer bli bäst i långa loppet hos mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Idag bestämde jag mig och de blir Focal igen i form av Sopra 2, lyssnat på lite olika fabrikat men då jag gillar Focal och deras nya Sopra verkligen är något alldeles speciellt så kändes som rätt val. Gratulerar så mycket! Inga höga odds på det valet Vilka olika fabrikat har det jämförts med, och vad i karaktären med Focal är avgörande för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 9, 2016 Author Share Posted March 9, 2016 Gratulerar så mycket! Inga höga odds på det valet Vilka olika fabrikat har det jämförts med, och vad i karaktären med Focal är avgörande för dig? Jag jämförde med Raidho X-2 och Sonus faber Olympica 3. Just nya Sopra har Focal nog arbetat mycket med just det som kanske många inte gillat med dem att de kan bli lite ljusa och aggressiva i toppen men det tycker jag man fått bort helt nu. Sen har jag sällan lyssnat på en högtalare där alla register spelar så tillsammans och gör att högtalaren försvinner i ljudbilden på ett helt otroligt sätt. Jag har lyssnat på dem ett flertal gånger och Sopra är för mig en helt komplett högtalare där inget saknas, mer intryck kommer ju när jag väl har fått hem dem och kör med mina Devialeter. Raidho X-2 är en fantastisk högtalare som jag var väldigt mycket inne på men den fall bort då mitt rum är runt 60kvm och det var lite för mycket för denna lilla högtalare men de är ändå rätt kapabla för sin storlek. Sonus Faber Olympica var lite för snälla för mig, inte det ljudet jag vant mig vid men en bra högtalare helt klart och den passar säker många jättebra bara inte riktigt "my cup of tea" så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Kul och Grattis! Gillar Focal även om jag inte hört just denna modell så blir det säkert väldigt bra. Äpplet brukar inte falla så långt från trädet, dvs det finns ett ljudmässigt släktskap mellan modellerna. Spännande och höra dina lyssningsintryck vad det lider. Antar att man rekommenderar viss inspelning? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 9, 2016 Author Share Posted March 9, 2016 Kul och Grattis! Gillar Focal även om jag inte hört just denna modell så blir det säkert väldigt bra. Äpplet brukar inte falla så långt från trädet, dvs det finns ett ljudmässigt släktskap mellan modellerna. Spännande och höra dina lyssningsintryck vad det lider. Antar att man rekommenderar viss inspelning? Calm Tack! Sopra tycker jag är en av de allra bästa högtalarna Focal gjort oavsett pris för de nya mellanregistret och hur diskanten fungerar ihop med lådan har verkligen lyft deras återgivning. Det är faktiskt ett lite annorlunda ljud för att vara ifrån Focal vilket jag tror fler kommer uppskatta när man väl lyssnar på dem även om man varit lite negativ tidigare till Focal, detta är långt ifrån hur de lät för säg 10 år sedan när jag köpte mina första Focal Electra 926. Jag har ju inte lyssnat på dem med just Devialet men då de är väldigt neutrala så jag tror att mina D400 dual-mono steg kommer att trivas med Sopra, ska bli intressant att se vad SAM korrigeringen ger för resultat, mina gamla Electra tyckte jag inte hade så stor vinning av det. Ja inspelningen av diskanten tar rätt lång tid, i början så är de rätt spretigt men efter typ 100h så släppte de ordentligt på de jag lyssnat på och sist så hade de nog gått betydligt mycket mer och då var de väldigt sömnlöst mellan alla register så ska man lyssna på Sopra se till att de har ett par 100h så de inte är helt färska ur kartongen för då är de inte helt hundra återgivning. Har även börjat fundera på mina högtalarkablar om de ska bytas, får kanske bli när Sopra är inspelade så jag inte byter bort mig mitt i nått. Har Chord kablar idag som är av silverplätterad koppar och jag är lite så om de möjligtvis kan ge lite vasshet i toppen men tiden får utvisa. Har en del kablar ifrån Amerikanska Cabledyne och deras högtalarkablar är intressanta tycker jag och där finns möjlighet till ren koppar kabel eller ren silver kabel, för lite diskussion med ägaren där om vad som kan vara en vettig lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Tack! Sopra tycker jag är en av de allra bästa högtalarna Focal gjort oavsett pris för de nya mellanregistret och hur diskanten fungerar ihop med lådan har verkligen lyft deras återgivning. Det är faktiskt ett lite annorlunda ljud för att vara ifrån Focal vilket jag tror fler kommer uppskatta när man väl lyssnar på dem även om man varit lite negativ tidigare till Focal, detta är långt ifrån hur de lät för säg 10 år sedan när jag köpte mina första Focal Electra 926. Jag har ju inte lyssnat på dem med just Devialet men då de är väldigt neutrala så jag tror att mina D400 dual-mono steg kommer att trivas med Sopra, ska bli intressant att se vad SAM korrigeringen ger för resultat, mina gamla Electra tyckte jag inte hade så stor vinning av det. Ja inspelningen av diskanten tar rätt lång tid, i början så är de rätt spretigt men efter typ 100h så släppte de ordentligt på de jag lyssnat på och sist så hade de nog gått betydligt mycket mer och då var de väldigt sömnlöst mellan alla register så ska man lyssna på Sopra se till att de har ett par 100h så de inte är helt färska ur kartongen för då är de inte helt hundra återgivning. Har även börjat fundera på mina högtalarkablar om de ska bytas, får kanske bli när Sopra är inspelade så jag inte byter bort mig mitt i nått. Har Chord kablar idag som är av silverplätterad koppar och jag är lite så om de möjligtvis kan ge lite vasshet i toppen men tiden får utvisa. Har en del kablar ifrån Amerikanska Cabledyne och deras högtalarkablar är intressanta tycker jag och där finns möjlighet till ren koppar kabel eller ren silver kabel, för lite diskussion med ägaren där om vad som kan vara en vettig lösning. Spännande! Jag överdrev nog lite när jag sa att jag aldrig hört modellen. Den fanns med på mässan nu i februari, men det blev inte tillräckligt lång tid för att mer än ögonblicksvis få en uppfattning om ljudet. Det lilla jag hörde lät bra. Som sagt jag gillar Focal som jag tycker gått i samma riktning som Wilson i fråga om upplösning med harmoni. Lycka till med kabelvalet och det är nog klokt att avvakta inspelningen. Än en gång grattis! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 10, 2016 Author Share Posted March 10, 2016 Jag överdrev nog lite när jag sa att jag aldrig hört modellen. Den fanns med på mässan nu i februari, men det blev inte tillräckligt lång tid för att mer än ögonblicksvis få en uppfattning om ljudet. Det lilla jag hörde lät bra. Som sagt jag gillar Focal som jag tycker gått i samma riktning som Wilson i fråga om upplösning med harmoni. Lycka till med kabelvalet och det är nog klokt att avvakta inspelningen. Än en gång grattis! Calm Jag lyssnade en rätt bra stund i Stockholm sittandes i sweetspot och de lät riktigt bra, visst det var väldigt fin elektronik de parats ihop med men jag känner att min Devialeter nog kommer göra ett bra jobb att driva dem så mina förhoppningar är höga. Just harmonin mellan de olika registren är nog det som är en av de största skillnaderna på nya Sopra jämfört med tidigare Focal modeller. Ja just högtalarkablarna blir nog nästa sak att angripa men som sagt först inspelning av högtalarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 26, 2016 Author Share Posted March 26, 2016 Väntan på mina nya Focal Sopra känns väldigt lång, fixade en ny configuration till Devialeterna med SAM profilen för Sopra N2 så är det klart när de kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Detta har jag missat! Grattis till något som jag tror är ett kanonval av nya högtalare. Blir nog en bra matchning med Devialet också. När får du hem dem? MVH Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Grattis till vad jag tror är ett mycket bra val. Jag har inte hört dem själv ännu, men det jag läst om andras intryck verkar lovande. Som om det skett ett generationsskifte hos Focal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted March 29, 2016 Author Share Posted March 29, 2016 Detta har jag missat! Grattis till något som jag tror är ett kanonval av nya högtalare. Blir nog en bra matchning med Devialet också. När får du hem dem? MVH Lasse Tack!! Jag har själv inte hört dem med Devialet men med flera andra märken och de är fantastiska högtalare så jag är väldigt sugen på att de ska dyka upp, vilket bör ske inom kort. Sopra säljer väldigt bra så där var lite väntetid. Grattis till vad jag tror är ett mycket bra val. Jag har inte hört dem själv ännu, men det jag läst om andras intryck verkar lovande. Som om det skett ett generationsskifte hos Focal. Ja de är verkligen ett nytt ljud som Focal presenterar med Sopra. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Fick mina Sopra igår, spelat några timmar igår och ett par idag innan de bar iväg på andra aktiviteter. Låter riktigt bra redan fast de är helt nya så jag ser verkligen fram emot dem när de fått ett par 100 timmar. Matchningen med Devialet blev så bra som jag hade hoppats på utan att ha hört de tidigare så jag är väldigt nöjd med mitt val. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Toppen... det är en härlig känsla. Nu får du anledning att spela din musik en gång till och upptäcka nya nyanser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Toppen! Det där är nog kanonbra högtalare som sagt. Nu vill se lite bilder också . Sedan får du berätta hur du upplever dessa högtalare jämfört med dina gamla. MVH Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Jag håller med Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Toppen... det är en härlig känsla. Nu får du anledning att spela din musik en gång till och upptäcka nya nyanser. Ja verkligen, när möjligheten dök upp att få till en affär med Sopra och jag fick sålt mina gamla Electra så blev jag väldigt glad då Sopra är bland de bästa jag hört ifrån en högtalare i den prisklassen. Toppen! Det där är nog kanonbra högtalare som sagt. Nu vill se lite bilder också . Sedan får du berätta hur du upplever dessa högtalare jämfört med dina gamla. MVH Lasse Bilder kommer, använder ett annat forum att köra bilder ifrån och den servern ligger nere just nu bilder kommer. Jag väljer nog att ge dem typ 100h innan jag finslipar uppställningen och lyssnar mer kritiskt på dem. Jag håller med Lasse. Kan jag tänka mig, som sagt det kommer bilder och intryck vad tiden lider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 (edited) http://devialetchat.com/attachment.php?aid=1076 Edited April 3, 2016 by octavia rs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 (edited) Här kommer bilder på mina nya Sopra 2 högtalare, skriver inte så mycket kommentarer just nu om dem. Edited April 6, 2016 by octavia rs eliot 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts