Bebop Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 Hur är det med AES/EBU-kablar och skärmning. Såvitt jag förstått medger standarden både och. Har du roddat i detta något, @octavia rs? Anledningen till att jag frågar är att jag pratat med en som är tämligen eller t o m mycket insatt (en av utvecklarna bakom 4- och 5G) som menar att det kan vara idé att testa med AES (eller spdif) efter att jag satt in min English Electric. Inte pga att han hört den men baserat på vad de skriver om jitterreducering. Jag läste också ett uttalande från Lumïns Peter Lie att de lagt det mesta av krutet i konstruktionen i Lumïn på att reducera jittret från AES och spdif eftersom den ”klockar dacen” till skillnad från USB. (Note that for AES or SPDIF we care about jitter, much more so than USB.) Om då Lumin får det digitala flödet förklockat från switchen skulle det kunna ha en positiv inverkan på den klockning som sker i Lumïns Quad native clock system innan det digitala flödet går till dacen. Jag kanske inte uttrycker det i helt korrekta termer, men på ett ungefär så. Hur som helst har jag nu kört AES ett par dagar nu. Det låter mycket bra även det. Enda nackdelen är att jag inte kan köra dsd. Det går naturligtvis att konvertera till pcm, men det känns fel så då sätter jag in min usb-kabel. Det låter dock okej den vägen än att konvertera till dsd från pcm (via USB). Då tappar jag i kvalitet i min set up. En annan nackdel är att jag inte kan köra förbi dacens FIR-filter fullt ut. För det krävs upsampling till 352/384. AES klarar ”bara” 192. Effekten av det kanske mer teoretisk än praktisk. Det låter ju bra. Den AES-kabeln (1 meter) jag har från Vovox är oskärmad silverplätterad enkardelig koppar. Frågan är vad en skärmad kabel skulle kunna innebära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 8, 2020 Author Share Posted November 8, 2020 3 hours ago, Bebop said: Hur är det med AES/EBU-kablar och skärmning. Såvitt jag förstått medger standarden både och. Har du roddat i detta något, @octavia rs? Nej inte nått nämnvärt ska jag vara ärlig så vet jag inte exakt hur min egna Audio Envy kabel är uppbyggd förutom att den ska hålla sig till standarden på 110ohm och de är väldigt lätta så de kan inte vara någon "tung" skärm i dem. Kollar man på nätet så är väl skärmade digitala kablar vanligast och skärmen är ju tänkt att vara som en förlängning av apparaternas kapslingar. Cables: •Avoid running signal and power cables in parallel. •Use signal cables and connectors with adequate screening. •Use twisted pairs if appropriate. •Run cables away from apertures in the shielding. •Avoid resonant cable lengths as far as possible. https://tech.ebu.ch/docs/other/aes-ebu-eg.pdf 3 hours ago, Bebop said: Anledningen till att jag frågar är att jag pratat med en som är tämligen eller t o m mycket insatt (en av utvecklarna bakom 4- och 5G) som menar att det kan vara idé att testa med AES (eller spdif) efter att jag satt in min English Electric. Inte pga att han hört den men baserat på vad de skriver om jitterreducering. Kan man ens prata om jitter i ett TCP/IP nätverk det är ju byggt för att inte bry sig om tidsfel med buffert och klockan som paketen skickas med används inte i andra änden. Alla nätverksprodukter blir ju mer eller mindre en "omklockare" jag tycker mig se att de kan vara så att tillverkare av "hifi switchar" spelar på användarnas kunskap om vanliga digitala överföringar tex. SPDIF, AES osv. där klockan har en helt annan betydelse. Lumin kommer inte bry sig om klockan i switchen den "klockar" om signalen när den hämtar signalen ut bufferten och omvandlar ethernet till USB, SPDIF och AES. John Swenson (konstruktör hos Uptone) skriver såhär. The term "reclocking" has at least different meanings: The simplest definition is that digital data goes through at least a Flip-Flop with a new clock, preferably a better clock. That definition does not define where the clock comes from. There are two common approaches depending on the transmission protocol: completely new clock that is not synchronized with the data and a new clock that is somehow synchronized with the data. For continuous protocols such as I2S or S/PDIF, you usually can't use a non synchronized new clock, the frequency will be a little lower or a little higher than what generated the data stream in the first place. You will get under run or over run with the incoming data. Some means of synchronizing the clock to the data is used. The problem is that jitter on the data can lead to jitter on the synchronized clock. Several schemes have been used to decrease the jitter on the synchronized clock, generally refered to as jitter attenuation. These schemes were used in the original S/PDIF "reclockers". With packet based protocols there is space between each packet which allows time for the effects of the new clock to be reset with every packet, thus no clock synchronization is needed. You can use an independent new clock. Since Ethernet is a packet based protocol synchronized clocks are not needed, an independent clock is all that is needed for reclocking. Since the Ethernet chip in the OpticalModule does take a clock, which feeds flip-flops inside the chip, it is in fact a reclocker. Note there are some I2S reclockers that don't use a synchronized clock, they get around this by using a very large buffer and rely on the "song boundaries" as sort of the same thing as packet boundaries. I know, way more than you ever wanted to know about reclockers. The upshot is that for a packet protocol any circuit that takes a clock of some sort and that somewhere inside runs the data through a flip-flop controled by that clock IS a reclocker. It can be a large complicated chip that does all kinds of stuff, but if the data goes through at least one stage of flip-flops it IS a reclocker. Maybe not JUST a reclocker, but it is a reclocker. John S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 1 hour ago, octavia rs said: Kan man ens prata om jitter i ett TCP/IP nätverk det är ju byggt för att inte bry sig om tidsfel med buffert och klockan som paketen skickas med används inte i andra änden. Nej, i själva nätverket kan det ju knappast ha någon betydelse. Frågan är då vad man behöver en switch till om man skall räkna den till nätverket. Något händer uppenbarligen mellan switchen och Lumïn och jag försöker förstå vad. Det är fan i mig som religion. Mer tro än vetenskap vad det verkar. Det finns många experter som tycks vara rätt så polariserade sins emellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 8, 2020 Author Share Posted November 8, 2020 24 minutes ago, Bebop said: Frågan är då vad man behöver en switch till om man skall räkna den till nätverket. Switchens primära funktion är ju att knyta ihop olika nätverksanvändare och fördela paketen dit de ska. Att placera en switch med kabel in och en ut är ju egentligen rätt onödigt sett ur funktionen den tillför då där bara är en användare om man inte kopplar in flera användare i den och paketen in kommer bara vidarebefodras till den port där är anslutet nått i. Jag är ingen troende och har ingen bra förklaring på vad som kan hända mer än att du får in ytterligare två galvaniska avskiljare i en extra switch (en på ingången och en på utgången och således troligtvis någon form av common mode filter i både porten in och porten ut), kanske en "bättre" klocka tillför nått och kanske en "bättre" intern DC hantering kan tillföra nått jämfört med direkt koppling till nätverksbryggan. Jag har inte jämfört min etherREGEN med nått annat och jag köpte den olyssnad men mest för att den har sånt som jag ville ha för att kunna bygga mitt nätverk efter min "tro" och priset var sådant att jag tyckte det var ok att lägga de pengarna. Att sedan Uptone varit väldigt öppna med hur den är "tänkt" fungera och vad de byggt den med för delar gjorde mig nöjd med att välja just den. 24 minutes ago, Bebop said: Det finns många experter som tycks vara rätt så polariserade sins emellan. Alla är väl troende i det de själv utvecklat att det är den rätta vägen. Jag försöker hålla mig lite vid sidlinjen och kolla på spektaklet ibland de finns nog inga rätt eller fel här och i min anläggning har varken kablar, psu, fötter eller switchar gjort "stora"skillnader mer små sådana. Ibland tvivlar jag på att de ens existerar och förväntningar och annat påverkar en säkert mer än vad man tror/vill de ska göra. AlfaGTV, Amatören and Bebop 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Är det bara matningen till din hifi @LPL som du gjort själv, jag antar det är vanlig RK6 du tvinnat och dragit in i en slang? Vad använder du för kablar till elektroniken? Jag provade med en överbliven N1XV-R 5G6 idag där jag skalade ut tre ledare och tvinnade dem med en borrmaskin så hårt det gick blev rätt ok och ganska lätt att böja kan kanske bli ett test bygge till elektroniken. LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 1 hour ago, octavia rs said: Är det bara matningen till din hifi @LPL som du gjort själv, jag antar det är vanlig RK6 du tvinnat och dragit in i en slang? Den kabel som jag experimenterade med och som funkade bra var tvinnad RK6, men den slutliga lösningen blir ganska lik din. Det har tyvärr legat på is då min beställning av flexslangen (25 mm) varit restad i över en månad nu. Lägger upp lite bilder i min tråd när det är klart. Mätarskåp <=> N1XV-R 5G10 <=> ny minicentral (3-fas) med klangmodulen m.m. <=> 3G10 (utskalad N1XV-R 5G10) <=> kopplingsbox <=> xxx med IEC Blir nog att montera mitt furutech-uttag till att börja med så att det blir enklare att testa kablar. 1 hour ago, octavia rs said: Vad använder du för kablar till elektroniken? Jag provade med en överbliven N1XV-R 5G6 idag där jag skalade ut tre ledare och tvinnade dem med en borrmaskin så hårt det gick blev rätt ok och ganska lätt att böja kan kanske bli ett test bygge till elektroniken. Jag har bara mina gamla 2,5 mm² LoRad SPC ihopskruvade i dagsläget men det blir nog något roligare om nu inte LoRaden mot förmodan skulle låta bäst. Ska försöka att testa på med kablar när jag har fått nya matningen inkopplad. Tror dock inte att utskalade ledare från N1XV-R 5G10 är ett alternativ Blir väl att börja med min tvinnade RK6 mm² men förutom att få tag på material är det är ganska fort gjort att testa lite andra intressanta varianter, ska även försöka testa en eller ett par dyrkablar för att jämföra. Tror nog mest på 10 mm² skyddsledare och sedan testa olika konfigureringar av L&N. Visst hade du någon Ansuz-kabel? Har du i så fall jämfört den mot egna kablar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 1 hour ago, LPL said: Visst hade du någon Ansuz-kabel? Har du i så fall jämfört den mot egna kablar? Jag hade tidigare Ansuz av enklare sort men jag sålde dem så jag har inte provat dem mot mina egna byggen. Jag vet ju dock hur Ansuzen var konstruerad och vad jag vet så är inga av deras nätkablar skärmade, jordledaren är 10kvmm och L,N ligger runt jordledaren i ett spiralmönster (L,N tråd tillsammans bredvid varandra i grupper så de korsade de andra L,N i nästan rätt vinkel). Jag har tidigare testat denna variant dock endast 6kvmm jord men då spiralflätan är en högtalarkabel så bär det emot att använda den till 230V. En liknande konstruktion men med enkardeliga ledare skulle varit intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 2 hours ago, octavia rs said: Jag hade tidigare Ansuz av enklare sort men jag sålde dem så jag har inte provat dem mot mina egna byggen. Jag vet ju dock hur Ansuzen var konstruerad och vad jag vet så är inga av deras nätkablar skärmade, jordledaren är 10kvmm och L,N ligger runt jordledaren i ett spiralmönster (L,N tråd tillsammans bredvid varandra i grupper så de korsade de andra L,N i nästan rätt vinkel). Jag har tidigare testat denna variant dock endast 6kvmm jord men då spiralflätan är en högtalarkabel så bär det emot att använda den till 230V. En liknande konstruktion men med enkardeliga ledare skulle varit intressant. Ser intressant ut! Borde väl gå att hitta något liknande som är specad 300/500V gärna FEP, PTFE, PEX isolerad? Det går ju att fläta själv, jag har använt ganska mycket fyrflätade signalkablar. Luftisolering har jag testat i både högtalarkablar och signalkablar, det är dock lite besvärligare med en strömkabel men det bör funka med t.ex. teflonrör och spiral. Nordost Valhalla är ju populär med mestadels luft som dielektrikum. För egen del funkar det med styv kabel till distributionsenheten men till de enskilda apparaterna vill jag nog ha relativt flexibla kablar. Ansuz Mainz A2, C2 o.s.v. har väl någon typ av deras passiva spolar på mitten, jag antar att det är lite samma med t.ex. Transparent, i alla fall deras högtalarkablar har väl en spole i serie på mitten och en konjugatlänk på slutet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 1 hour ago, LPL said: Ansuz Mainz A2, C2 o.s.v. har väl någon typ av deras passiva spolar på mitten De passiva spolarna som sitter runt ledarna sitter i kontakterna och vad jag vet så är det även ferriter som sitter runt kabeln på de "finare" modellerna en på C2 och två på D2 om jag inte är helt fel ute. Fläta ihop nått med enkardelig FEP isolerad ledare skulle man säkert kunna göra men de lär ta sin tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 10, 2020 Author Share Posted November 10, 2020 VAB idag så tid över att prova lite kablar. Hittade ett av mina tidigare byggen där jag snott en kontakt. Kontakten återmonterad. Vill minnas att jag provat den till min dCS innan då längden passade så den åkte in där igen. Eftersom den enda prylen som är jordad i mitt system är dCS så kopplas den i uttaget där stjärnjorden utgår ifrån. Rent mekaniskt gillar jag denna kabeln den är väldigt flexibel, har grov jordledare och L,N flätade runt den. Önskemål hade varit solida ledare och någon form av Teflon, PEX isolering av dem men men man kan inte få allt. @LPL jag gjorde ett nytt försök att tvinna en längre längd av 3st ledare ifrån en N1X 5G6 men de blev ingen höjdare inte lätt att få dem att tvinna sig jämt och resultatet blev tämligen styvt, för styvt för att göra kablar till elektroniken. Faktum är att den NKT 5G6 jag hade var faktiskt väldigt mjuk i rumsvärme om den finns i 3G6 hade man nog kunnat använda den till kablar direkt utan vidare modifiering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 49 minutes ago, octavia rs said: Rent mekaniskt gillar jag denna kabeln den är väldigt flexibel, har grov jordledare och L,N flätade runt den. Önskemål hade varit solida ledare och någon form av Teflon, PEX isolering av dem men men man kan inte få allt. Ser riktigt bra ut Kanske skala ur några L,N från N1XV 3G1,5 och en vanlig RK 10 mm² som skyddsledare? Det som skulle vara intressant att veta hur den står sig mot andra kablar, men det beror ju mycket på i vilket system och var i kedjan den är inkopplad, Olle lånar säkert ut en Ansuz C2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Kom på att jag och sonen gjorde lite försök med flätade nätkablar FK 1,5. Receptet hittade vi här. https://svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/flatarskola/ Bör väl också fungera med grövre kablar men de bör bli ganska styva. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 10, 2020 Author Share Posted November 10, 2020 1 hour ago, LPL said: Ser riktigt bra ut Ja det blir bra men då den flätade kabeln inte är godkänd för 230V så vill jag egentligen inte använda den (har den i robotslang och fläta utanpå den så risken för personskada är minimal) men som test får de gå. Att fläta ihop så många ledare så de formar en "tub" där man kan dra i en grovledare är inte helt enkelt troligtvis inte gör bart för hand. Ibland frågar jag mig själv varför jag inte bara köper nått färdigt och sen är de bra med det Tack för tipset @calm de blir väl en traditionell fyrfläta eller vad man kallar det. Jag har "star-quad" kablar till mina DC överföringar ifrån PSU till elektronik men de är ju inte flätade bara tvinnade tillsammans vilket ska vara optimalt för DC överföring. En post på AS forumet ifrån John Swenson (Uptone). There has been a lot of posts recently in other threads about making your own DC cables for LPS-1, JS-2, Y adapters etc. I'm going to attempt to give some theory behind DC cables and CA and some hints for making your own, and some results of my own experience. So what is the big deal, DC is, well, DC! Resistance should be the only thing that matters, right? Wrong! Particularly for power digital circuits some AC issues actually do make a big difference. This is due to the fact that the load current of most digital devices is not constant, it varies all over the place, and can do so very quickly. This rapidly changing load current causes a voltage to develop across the inductance in the cable. No matter how good the regulator in the power supply is this noise will still be there. This means that both resistance and inductance of the cable matter. Cable capacitance is a good thing, but the ranges available in cables have a very small effect so so you can pretty much ignore the cable capacitance. Are there "cable parameters" that DON'T matter for a DC cable? Yes, anything that primarily affects distortion is not an issue, such as stranding vs solid core, conductor material and plating. The difference in resistance between silver and copper does produce lower resistance than copper, but just making the copper conductor slightly thicker does the same thing. Thus I do not consider the vastly higher price of silver worth it. The net result is that stranding doesn't matter, OCC etc doesn't matter, dialectric has extremely small effect. So what DOES really matter? The wire gauge determines the resistance and the geometry of the wires (how they are arranged in the cable) makes a HUGE difference in the inductance. So things to optimize for, thick wires and use the proper geometry. The geometry is actually far more important than the wire gauge, although you don't want to go with really thin wires either. There are 4 common geometries in use in DC cables: parallel conductors (zip cord) coax twisted pair starquad They are listed in decreasing inductance, zip cord has about 10 times the inductance as starquad for equivalent gauge. Coax and twisted pair are pretty much the same at about 1/3 the inductance of zip cord. All can be shielded or not shielded. The shield does not really make things better for most applications of DC cables, but if it is done wrong (which is extremely prevalent) it can make things worse. Thus I recommend using unshielded cable for most situations. I hope from the above you come to the conclusion that using starquad is a good thing when making your own DIY DC cable. So what is starquad? It consists of four conductors, the whole group of which is twisted in the cable. This is NOT two twisted pairs. They are not woven or braided, the four conductors are arranged in a square. Diagonally opposite conductors are connected together at both ends of the cable. That is it, not very complicated. There are many articles on the net covering starquad with nice pictures. (sometimes it is called star quad, sometimes star-quad, they are all the same thing) So what is special about starquad? Well of course you have two wires in parallel which halves the resistance, but the big thing is the magnetic field, it forms in such a way that the inductance is about 3 times lower than coax or twisted pair, AND it produces an inherent very good shielding effect, without using a shield! So to make your own starquad cable you need a cable with 4 conductors, with the whole thing twisted, preferably unshielded. There are many of these on the market. They do not have to be specifically marketed as starquad. Many cables that say "starquad" have wires with only two colors, diagonally opposite wires have the same color, that makes it easier to figure out which ones to connect together. But cables with different colors for all for wires also work well, you just have to figure out which ones are diagonally opposite each other. So what gauge to use? A 24 gauge starquad microphone cable is probably too small, and a 14 gauge speaker cable is probably going to have wires that are impossible to connect to the barrel connectors most components use. So somewhere in between is probably a good choice, 20 or 18 AWG wires are probably the sweet spot. Belden 8489 and West Penn 244 are 18AWG 4 conductor unshielded cables that work very well. Canare makes a starquad speaker cable called 4S6 which has 20AWG wires which should be a very good choice as well. Blev ett litet sidospår här, jag använder för övrigt Canare 4S6 till mina DC kablar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 21 hours ago, octavia rs said: Ibland frågar jag mig själv varför jag inte bara köper nått färdigt och sen är de bra med det Ja det är en ytterst relevant fråga😊 Vad gäller just hifi-kablar tycker jag det är lite tråkigt att bara gå och köpa en kabel. Då är det betydligt roligare att testa lite olika egna kablar, men samtidigt att försöka förstå hur tillverkarna har tänkt när de konstruerat sina kablar. Ligger det något relevant i deras försäljningsargument eller är det bara nonsens. I vilket fall tycker jag att man bör jämföra med någon eller några erkända kablar för att veta var man landat med sina hemmabyggen. Det bästa är om man även kan få något utlåtande av någon annan entusiast som är villig att prova kablarna😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 12, 2020 Author Share Posted November 12, 2020 Kör VAB varannan dag så de bli alternering mellan jobb, underhålla en något för frisk sexåring och pula med lite små fix denna veckan. Insåg att sista ombyggnaden i centralen inte riktigt slutförts då de saknades lite märkning och lock. Kollade även upp så att alla matningar till de olika objekten verkligen hamnat på samma fas (vilket de som tur hade gjort). Nästa sak att forska mer i var vad tar mina olika nätverks prylar på DC sidan. Ett justerbart nätagg. med digital visning är inte fel att ha då man lätt kan prova olika spänningar och se vad som fungerar och vilken ström de drar. Men mer om detta i ett annat inlägg AlfaGTV, byZan and Ampalang 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted November 12, 2020 Share Posted November 12, 2020 On 2020-10-12 at 17:05, Ranefjord said: Lite kort om Oehlbacks fastestare. Precis som redan nämnts testar man fasen med ett litet tryck på en knapp på grunkan, vänder kontakten och kontrollerar att fasen hamnar på andra sidan. Om inte detta går finns det en jordkabel att fästa mellan Oehlback och apparaten. Jag började testa i "fulanläggningen" och alla apparater svarade fint på fastestaren (Audio Analogue Puccini, Systemdek II, Aiwa CD samt Nakamichi kassettdeck). Det verkar inte som att det måste vara jordade apparater för att den ska fungera. Ljudmässigt fick jag ett litet lyft. Tystare anläggning, kan nu spela på ännu lägre ljudnivå med bibehållen kvalitet. I "finanläggningen" var det inte lika enkelt. Fastestaren kunde inte avgöra fas på Benchmark 2 HGC, inte heller på Sony TV'n. Nintendo WiiU's transformator fungerade. Genelec 8040 kunde fasvändaren heller inte detektera. Detta tyckte jag var märkligt. Det var fler delar som inte gick att kontrollera. Minns inte riktigt vilka. Oppon gick bra har jag för mig. Rega Fono riaa gick inte. Och ja, jag testade med jordsladden också. Jag tror inte jag gjort något fel. Jag får testa igenom om några dagar, bara för att dubbelkolla. Inga direkta ljudmässiga vinster i denna anläggning. Det bästa sättet är nog fortfarande att mäta med multimeter som gjorts ovan. Nu har jag mätt upp hela anläggningen (förutom TV och Nintendodelar) med multimeter istället. Jag hade endast motorstyrningsenheten till P9an rätt! Alla andra apparater hade "fel" fas. Snabb ljudmässig uppfattning genom att lyssna på TV'n... Bättre! Bättre ton i basen och överlag lite mjukare ljud. Ska spela några skivor ikväll för att säkerställa intrycket. Slutsats: Med multimeter och ojordad kabel kan jag mäta skillnaden på alla delar, inkl de som är ojordade. På Benchmark och Oppo är det mycket små skillnader när jag vrider kontrakten. På resten är skillnaderna ganska stora. Oehlbachs fastestare... nja... sorry. Kul apparat, men inte optimal. Ps. alla apparater har mätts självständigt utan kablar till andra apparater. LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 12, 2020 Author Share Posted November 12, 2020 Inser nu att när man lägger upp bilder med telefonen så ser de ok ut men när man sitter vid datorn ser jag hur kassa de är jaja de får bli som de blir. Jag har idag en HD Plex PSU med 4 separata utgångar total är den på 300VA exakt hur de är fördelade vet jag inte men de är 19V, 12V max 10A per styck och två justerbara mellan 3,3-15V 2A styck (alltså skulle de gå att ta ut mer än 300VA om man belasta max överallt). Jag använder dock bara en bråkdel av detta så jag eldar för kråkorna en del med tomgångseffekten och jag skulle egentligen vilja ha två separata PSU med 2 utgångar i varje så det spånar jag på nu. Jag vet även exakt vad jag vill ha för spänning/ström så det går att anpassa trafo och regulatorkort exakt till förbrukaren för minimalt spill så att säga. Regulatorkorten klarar 6A styck och går att få upp till 15Vdc jag kommer dock satsa på trafo med anpassad spänning så det matchar utgången på regulatorn precis och även VA antal så där är lagom "headroom" till respektive belastning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted November 12, 2020 Share Posted November 12, 2020 38 minutes ago, octavia rs said: Jag använder dock bara en bråkdel av detta så jag eldar för kråkorna en del med tomgångseffekten och jag skulle egentligen vilja ha två separata PSU med 2 utgångar i varje så det spånar jag på nu. Jag vet även exakt vad jag vill ha för spänning/ström så det går att anpassa trafo och regulatorkort exakt till förbrukaren för minimalt spill så att säga. Regulatorkorten klarar 6A styck och går att få upp till 15Vdc jag kommer dock satsa på trafo med anpassad spänning så det matchar utgången på regulatorn precis och även VA antal så där är lagom "headroom" till respektive belastning. Jag tänker precis tvärtom vad gäller DC-aggregat. Jag brukar hellre bygga med rejält tilltagen trafo både vad gäller spänning och effekt. Hellre då reglera i flera steg med en grovstab och sedan en finstab för att få en så stabil matning som möjligt. Bör inte dra så mycket mer än det du faktisk förbrukar på sekundärsidan, men jag vet inte hur dina regulatorkort är konstruerade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 12, 2020 Author Share Posted November 12, 2020 14 minutes ago, LPL said: Jag brukar hellre bygga med rejält tilltagen trafo både vad gäller spänning och effekt. Jag ser ingen mening att elda upp effekten i regulatorn med för hög spänning och spänningen till de jag bygger är anpassad dels till effektförbrukning (alla förbrukare är uppmätta) och att få regulatorn att jobba mest effektivt. Där kommer bli ungefär 4x "peak" strömmen i varje lindning (två transformatorer med dubbla sekundärer i varje) så där finns resurser i trafon. Det är inte skjutet ifrån höften utan väl anpassat till behoven och beprövade produkter. Sen är de sista detaljerna inte spikade så jag får återkomma med det framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 15, 2020 Author Share Posted November 15, 2020 Mycket snack om SMPS och annat rörande PSU igår vilket även fått mig att fundera på de egna systemet. Jag har en MeanWell SMPS som driver triggerstyrning och Pi dator (skärm för Roon) iofs. rätt onödiga egentligen men jag gillar fjärren som kopplas via blåtand till Pi datorn för att styra Roon så den fyller en funktion för mig även en knapp att starta allt är bekvämt. Jag har tidigare haft SMPS kopplad i ett uttag bakom racket på annan grupp ifrån centralen än min dedikerade hifilina men upptäckte när jag mäta läckströmmar att triggerns -0V var jordad i apparaternas chassi och eftersom jag jordar -0V till skyddsjord i SMPS så fick jag en jordloop som jag inte visste jag hade (påverka troligtvis ingenting då bortkoppling av jordningen inte påverka ljudet vad jag kunde märka men ändå). Jag har efter det funderat på framtida förändringar och gårdagens diskussioner har fått mig till att flytta in SMPS och jordning av den till min Ansuz list så allt verkligen är i samma list och en jord till centralen. Lyssnade lite snabbt och där är inga skillnader vad jag kan höra så jag får kanske vända lite på mina tankar ytterligare om jag ska bry mig på att ersätta den med nått annat fast den är kopplad med alla andra hifiprylar eller låta den vara kvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 17, 2020 Author Share Posted November 17, 2020 Efter att varit inblandad i en debatt om fiberkablar på annat forum slappnar jag nu av här på Euphonia Tidig kaffe och lite musik på det för att stärka sig inför en ny VAB dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivery Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 10 minutes ago, octavia rs said: Efter att varit inblandad i en debatt om fiberkablar på annat forum slappnar ja nu av här på Euphonia Tidig kaffe och lite musik på det för att stärka sig inför en ny VAB dag Så harmoniskt. Min snart femåring har fastnat för Saeed av Infected Mushroom som ska spelas i bilen varje morgon på väg till förskolan. Vaknar till i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 17, 2020 Author Share Posted November 17, 2020 @Ivery min fyraåring har en nalle han och storebror döpt till "Bosse" varje gång de hör reklamen för "Bosse Bosse bonus" någon casino site på radion i bilen då vrålas det i kör SKRUVA UPP!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivery Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 48 minutes ago, octavia rs said: Bosse bonus Haha, den jingeln börjar den lille sjunga på titt som tätt. (Som i Inside out där minnesstädarna på random skickar upp en tuggummireklam om och om igen.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 22, 2020 Author Share Posted November 22, 2020 Mitt sökande efter en lämplig DIY lösning på strömkablar går vidare....många tänker säker men varför i hela friden köper människan inte nått färdigt bara, ja de kan man ju fråga sig Kanske för att de är kul att bygga själv, jag kan få exakta längder och de utseende jag villa ha, kanske lite andra lösningar. Min sambo tyckte jag spendera så mycket tid med att spekulera i tvättstugan så jag kunde lika bra ha den gamla Nespresso maskinen där ute....ja kaffe är ju gott så varför inte Den får nog husera på annan plats för här ska de in andra saker. Ampalang 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 14 minutes ago, octavia rs said: Mitt sökande efter en lämplig DIY lösning på strömkablar går vidare....många tänker säker men varför i hela friden köper människan inte nått färdigt bara, ja de kan man ju fråga sig Kanske för att de är kul att bygga själv, jag kan få exakta längder och de utseende jag villa ha, kanske lite andra lösningar. Min sambo tyckte jag spendera så mycket tid med att spekulera i tvättstugan så jag kunde lika bra ha den gamla Nespresso maskinen där ute....ja kaffe är ju gott så varför inte Den får nog husera på annan plats för här ska de in andra saker. Man kan ju spekulera i vad en espressopump kan skicka ut för skit i etern eller via elnätet? Kanske en bly-låda och en rejält tilltagen strömrenare skulle hjälpa men annars skulle jag nog ställa den ute på gården. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 32 minutes ago, octavia rs said: Min sambo tyckte jag spendera så mycket tid med att spekulera i tvättstugan så jag kunde lika bra ha den gamla Nespresso maskinen där ute....ja kaffe är ju gott så varför inte Kaffebryggning med strömrening ? Kan ju påverka nyanserna i smaken kanske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 25 minutes ago, calm said: Man kan ju spekulera i vad en espressopump kan skicka ut för skit i etern eller via elnätet? Kanske en bly-låda och en rejält tilltagen strömrenare skulle hjälpa men annars skulle jag nog ställa den ute på gården. Det är nog inga problem, om @octavia rskopplar in den i Ansuz-listen så låter det nog både bättre och kaffet blir godare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 22, 2020 Author Share Posted November 22, 2020 Kan säga till er @P-pan och @LPL att koppen kaffe innan idag när maskinen var kopplad i Ansuz listen var av en annan värld, svartare bakgrund med ett djup där alla toner dansade runt på tungan Jag tror den hamnar i lämplig förvaring @calm där den inte behöver så mycket mer än just förvaring, kaffe får jag njuta av med den nya Vertuo maskinen. JWE, LPL, Simon76 and 2 others 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted November 29, 2020 Author Share Posted November 29, 2020 Men hallå kan vi få höra den där om han Staffan som var en "stalledräng"...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.