Jump to content

Hemma hos Octavia rs


octavia rs

Recommended Posts

Men det blir lite av en drog och hänga med i utvecklingen, jag är inne på min 4:e proj nu och är i uppgraderingstankar igen... problemet är bara att jag så gärna vill ha ett bättre slutsteg oxå, åh hur sjutton ska man prioritera !?! icon_smile_big.gif

Jag är inne på min 3:e proj på två år (Z1, Z2 och Z3), man vill ju ha det senaste :D.

Men nu känns det som att jag ska ligga lite lågt och se vad som händer på dvd sidan, det verkar ju som om HD-DVD ska komma redan i år och då blir det kanske nya ljudformat oxå.

Link to comment
Share on other sites

En riktig Sanyo fantast alltså ! :D

Jag böt ner mig från en Sony HS10 till en Hitachi PJ-TX10 för drygt ett år sen, fast så mycket "nerbyte" blev det inte då Hitachin ändå är bättre på nästan allt. Men nu är jag riktigt sugen på en Sony HS50. En Z3 hade oxå kunnat fungera men dens throw ratio passar inte hos mig. Panasonic 700 passar däremot men jag har nån liten tagg i sidan till deras projektorer, jag vet inte riktigt varför men tror det är för att jag aldrig gillade dom äldre modelelrna, 100 och 300.

HS50 är dock väl så dyr ännu här i sverige men det finns ju andra länder oxå ! :mm:

Dvd känns väldigt osäkert att satsa alltför mycket på just nu, det händer så mycket med hd format m.m.

Link to comment
Share on other sites

Ja som läget är nu då blir det till att vänta och se vad som händer på dvd sidan, man blir kanske tvungen till att byta både dvd och förstärkare för att hänga med i utvecklingen och det blir nog inte helt gratis :dead: .

Något annat som jag skulle vilja göra är att byta frontar och center till Electra 936 och CC901 men det blir kanske inte så länge jag bor i lägenhet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ja som läget är nu då blir det till att vänta och se vad som händer på dvd sidan, man blir kanske tvungen till att byta både dvd och förstärkare för att hänga med i utvecklingen och det blir nog inte helt gratis

Jag har inte ens sniffat på vare sig HDCD , DvDA eller SaCd. På nått vis så känns det inte befogat att göra det än. Samma gäller bild , såg nån slinga nere på Hificenter som var det bästa som fanns idag (vet ej namnet på formatet) o det var helt otroligt det man såg. Som grafiker har man väl ett lite mer tränat öga än andra och efter ett tag blev det "för bra". Och förnärvarande finns det bara en kanal som sänder tydligen. Så :cool: man ska nog ta det lugnt o fint :blush

Link to comment
Share on other sites

Hämtade den nya centern igår. Redan nu när den inte är inspelad så spelar den riktigt bra, jag gillar verkligen vilket bra driv där är i den.

Ljudbilden blir annorlunda med en 3 vägs center jämfört med en 2 vägs och det lär ju ha att göra med att den har ett separat mellan reg.

Det kommer lite nya bilder under kommande dagar.

Link to comment
Share on other sites

Säkert ett mycekt bra center det där.

Jag var in till CinemaConcept i veckan och fick mig äntligen en demo av Sony HS50, Panasonic 700 och Sanyo Z3. Hos CC var det helt solklart vilken av dessa man satsar på, Sanyo Z3 !!

Mycket imponerande bild för dom pengarna, finns absolut ingen anledning att gå på Sony HS50 om det går att få Z3 att prestera som den gjorde hos CC. Panasonicen var en stor besvikelse fast man kasnke ska se den nån annanstans oxå innan man dömer ut den totalt.

Men som jag sa tidigare så passar inte Z3:s throw ratio riktigt hos mig med den monteringen som jag hade velat ha och som jag nu har med Hitachin. Men jag får väl ge med mig och hänga upp projjen i taket ialla fall, man behöver ju inte ha den en halvmeter ner i.o.m lens shift funktionen.

Blir nog en investering snart, blir ju faktiskt inte speciellt mycket att lägga emellan om jag kan få ut ca 7000:- för Hitachin. CC skulle ha 15900:- för Z3.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu såhär ett par veckor efter att jag fått centern och spelat in den ett par timmar så ångrar jag mig inte att jag bytade.

Den nya centern ger en nästan perfekt övergång till frontarna och den klarar av att gå som large mycket bättre än min gamla CC900 center gjorde.

Men den största skillnaden ligger i att ha ett separat mellan register, ljudbilden har blivit bättre och röster ligger klockrent i mitten nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Ja, jösses så elegant... icon_smile_cool.gif Är det lätt att plocka bort ett hyllplan ifall någon elektronikburk skulle växa på höjden... icon_smile_question.gif

Nja det är ju inte så där jättelätt att flytta runt på hyllorna då plattjärnen är helsvetsade i u-balken men visst allting går ju med vilja, våld och vinkelslip :D

Jag får helt enkelt ta den smällen den dagen jag skulle behöva ändra något.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jag är nyfiken på vad du kommer att tycka om det bytet.

Jag fick min nya dvd i fredags och har hunnit kolla lite på den nu i helgen. Jag har inte hunnit kalibrera om projen riktigt ordentligt men det verkar rätt lovande just nu, mer intryck kommer när jag har provat lite mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nu är den här tråden ganska gammal, men jag är ganska ny här.

Har liknande uppställning, såg att du haft problem med att integrera subben, då du ställt Delningsfrekvensen på max. För mig föll det inte på plats förrän jag ändrade inställningarna i förstärkaren och lade på 0.6 meter på avståndet till subben mot det angivna till fronthögtalarna. Har delningsfrekvensen på 80 (fabriksinställning).

Om du nu över huvudet taget har kvar samma grejor dvs :?:

Link to comment
Share on other sites

Nu är den här tråden ganska gammal, men jag är ganska ny här.

Har liknande uppställning, såg att du haft problem med att integrera subben, då du ställt Delningsfrekvensen på max. För mig föll det inte på plats förrän jag ändrade inställningarna i förstärkaren och lade på 0.6 meter på avståndet till subben mot det angivna till fronthögtalarna. Har delningsfrekvensen på 80 (fabriksinställning).

Om du nu över huvudet taget har kvar samma grejor dvs :?:

Jo jag har kvar samma grejor men kör alla högtalarna som small och delar vid 80Hz, funkar väldigt bra och inga som helst problem med att integrera subben.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 6 years later...

Här hade man ju missat och uppdatera på länge. Byggde hus under 2010 och min Focal anläggning fick följa med till och börja med. Den är numera utbytt mot KEF Reference högtalare och lite annat smått och gott.

KEF Reference front o center, Audio Pro Qube bakhögtalare och en Dayton RSS390HF 15" bas med ett behringer iNuke1000 steg och en Antimode 8033 för kallibrering av basen. Blev en Pioneer LX86 för att driva bakhögtalarna, ett Rotel 1095 driver front med bi-amp och centern.

145_1356533353.jpg

Subben fick en garderob i tvättstugan o husera i, 140L sluten låda i 25mm MDF med dubbel baffel.

145_1356533382.jpg

Lite närmre bild på min sublåda. Baksidan på väggen där högtalarna står är i tvättstugan så jag offrade en del av garderoberna och byggde en 140L sluten låda. Fronten är 25mm + 16mm så basen blev försänkt och resten är i 25mm. Lådan är nästan helt fylld med dämpull (4*500gram) och fronten är klädd med lite matta ifrån ett bilstereobygge. Gallret är gjort av 12mm MDF och klätt med vanligt ljudtransparent svart tyg.

145_1357159564.jpg

Substeget ligger i en garderob i tvättstugan, var lite rädd för att det skulle bli för varmt när dörren är stängd men det verkar vara lugnt. Signalen går via en Antimode 8033 och Oehlbach NF214 kabel. Gainen står på cirkus klockan 14.00 och steget brusar inget vad jag märkt, kylfläkten är en annan femma däremot, inget man har i sitt lyssningsrum direkt.

145_1380220499.jpg

Fixade till lite bakom racket då jag köpte ett Rotel RMB-1095. Bytte ut alla strömkablar till Supra LoRad 2.5. Racket matas av en egen grupp i centralen med tvinnad FK 3G2.5 draget i betongplattan. 2 av brunnarna i varje fyrlinguttag är styrda via kontaktor som styrs av remoten på förstärkaren, styr till o från av substeget bla. med detta.

145_1380220271.jpg

Link to comment
Share on other sites

Häftigt Octavia. Det är inte ofta vi möter KEF här på forumet. Jag har haft fina lyssningsstunder med KEF. Om jag inte är helt fel på det så var TAD's Andrew Jones chefskonstruktör där förr. KEF är en riktig klassisker. På 70-talet användes deras element av många tillverkare.

Är bakhögtalarna också infällda i väggen? Spelar du även musik i 5.1 (SACD)?

Link to comment
Share on other sites

Rummet är cirka 55kvm med 2,8m till tak där högtalarna står och cirka 3,5m till tak bakom soffan, blir ju rätt lång efterklang iom att där är väldigt mycket kala ytor men en stor tygsoffa gjorde helt klart att de blev bättre. Man kan ju inte få allt här i livet så vissa delar av huset blev lite kompromiss med mitt stereo intresse och att överhuvudtaget kunna bygga resten som vi ville.

Är bakhögtalarna också infällda i väggen? Spelar du även musik i 5.1 (SACD)?

Nä där är ett par Audio Pro Qube högtalare som står i fönstersmygarna bakom soffan, de spelar uppåt så de blev liksom en schysst lite sådär osynlig lösning som funkar bra till både film och flerkanalsmusik.

audiopro_qube.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...