Jump to content

Hemma hos Octavia rs


octavia rs

Recommended Posts

10 hours ago, AlfaGTV said:

Coolt, du gör snygga lösningar!

 

Kan säga att lösningen var inte så cool när jag inte kunde stänga av den igår kväll :angry: allting fungera precis som de var tänkt ett par timmar tidigare.......gahhh sicket skit, funderar starkt på att koppla tillbaka det styrkort jag hade innan som enbart använde sig av en impulsknapp på fronten av chassit (det nya IR-kortet har både IR och ingång för knapp vilket var lite smutt att kunna ha båda delar).

 

Ska prova ett par saker till idag funkar inte det så åker skiten ut (om det ändå vore ett fel på nätverket de hade man löst på ett kick :D:cool:;) )

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, octavia rs said:

Ska prova ett par saker till idag funkar inte det så åker skiten ut (om det ändå vore ett fel på nätverket de hade man löst på ett kick :D:cool:;) )

Lugn och fin:D Får du inte till det så får du skicka över kortet så kan jag kika lite.

Link to comment
Share on other sites

Stänga av TAD-DAC/CD !?

 

Den tar ju ganska många timmar på sig att låta optimalt efter avstängning, så den får alltid stå på. :)

Försteg (trissor), transistor-riaat och TAD-DAC-står alltid på, rör-riaat stängs av när det inte används. Brukar stänga av klass A steget över natten på vardagarna iaf...

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Kilgore said:

Stänga av

Jag stänger av allt på kvällarna förutom den lilla spänning/ström som ligger över ”sleep mode” både hos Lumin, VTL och Aesthetix. När jag väl satt på dem går jag ner i stand-by när jag inte spelar, men fortfarande är hemma, som drar halva strömstyrkan mot tomgång. Det handlar för mig både om säkerhet, ekonomi och driftlängd. Och med risk att få en stekpanna i skallen hävdar jag att det är en myt och sitter i skallen att prylar skall vara på mer eller mindre alltid för att det skulle skilja avsevärt i verklig prestanda. 

 

Det tar max 20-30 minuter innan alla prylar jag har haft spelar maximalt. Ungefär som en bil. Och även om det skulle ta ytterligare 30 minuter att få till de sista procenten så är väl inte det hela världen ställt mot t ex säkerhet. Skillnaderna mellan album och dagsform är mångfalt mycket större. 

 

Den typen av råd är i min bok enbart till för mystifisera hifi och göra musikavlyssning mer komplex än vad den faktiskt är.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bebop said:

Jag stänger av allt på kvällarna förutom den lilla spänning/ström som ligger över ”sleep mode” både hos Lumin, VTL och Aesthetix. När jag väl satt på dem går jag ner i stand-by när jag inte spelar, men fortfarande är hemma, som drar halva strömstyrkan mot tomgång. Det handlar för mig både om säkerhet, ekonomi och driftlängd. Och med risk att få en stekpanna i skallen hävdar jag att det är en myt och sitter i skallen att prylar skall vara på mer eller mindre alltid för att det skulle skilja avsevärt i verklig prestanda. 

 

Det tar max 20-30 minuter innan alla prylar jag har haft spelar maximalt. Ungefär som en bil. Och även om det skulle ta ytterligare 30 minuter att få till de sista procenten så är väl inte det hela världen ställt mot t ex säkerhet. Skillnaderna mellan album och dagsform är mångfalt mycket större. 

 

Den typen av råd är i min bok enbart till för mystifisera hifi och göra musikavlyssning mer komplex än vad den faktiskt är.

Är inget generellt råd :)

Nu kör du ju med rör, då brukar jag med slå av som du skriver, mina gamla Octave MRE130 lät bra efter ca 30-60 min.

Sedan är det från produkt till produkt beroende på uppvärmningstid innan det låter optimalt t.ex. tar min kompis Accuphase P800 dagar på sig att låta optimalt, tyvärr. Fördelen med rörprylar är att det blir en oerhörd värme och komponenterna kommer upp i arbetstemp snabbt. Även klass A steg ahr jag märkt kräver kortare uppvärmningstid.

Elektronik (ej rör) slits mer av att slås av och på kontinuerligt och kylas ner värmas upp än att stå igång, iaf de som har en rätt gjord konstruktion och kan göra av med eventuell överskottsvärme. Min gamla Benchmark DAC som jag har på kontoret har ingen on-off, den har stått på sedan den köptes 2006, fungerar utmärkt.

 

Men då jag själv har en TAD-DAC så var det en vänlig uppmaning att testa att ha den på kontinuerligt. Deras försteg C-600 är ännu känsligare för detta och tar längre tid innan det låter bra...

 

Mitt tips är att man testar själv och känner efter vad som känns rätt, alla får göra som de vill. Försöker inte mystifiera något, det gör andra så mycket bättre :) 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Kilgore said:

Men då jag själv har en TAD-DAC så var det en vänlig uppmaning att testa att ha den på kontinuerligt. Deras försteg C-600 är ännu känsligare för detta och tar längre tid innan det låter bra...

Skulle det vara så är det en felkonstruktion, anser jag. Vad är det för mystiska komponenter som sitter i TAD och Accuphase som behöver flera dagar på sig för att låta bra?

 

Det är en diskussion som blossat upp då och då under alla år och har diskuterats fram och tillbaka men någon samsyn har jag aldrig sett. Jag och Calle, Elliot och Torkel var i Belgien hos goda vänner för några år sedan och lysnade bl a på TAD, värsting-Krell (Evolution) och Allnic. De värmdes upp under kaffet och spelade fantastisk och storslaget hela eftermiddagen därefter. Jag tycker det är en myt. Jag har inte alltid haft rör. Prylarna behöver bli varma men det tar inte flera dar.


 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bebop said:

Skulle det vara så är det en felkonstruktion, anser jag. Vad är det för mystiska komponenter som sitter i TAD och Accuphase som behöver flera dagar på sig för att låta bra?

 

Det är en diskussion som blossat upp då och då under alla år och har diskuterats fram och tillbaka men någon samsyn har jag aldrig sett. Jag och Calle, Elliot och Torkel var i Belgien hos goda vänner för några år sedan och lysnade bl a på TAD, värsting-Krell (Evolution) och Allnic. De värmdes upp under kaffet och spelade fantastisk och storslaget hela eftermiddagen därefter. Jag tycker det är en myt. Jag har inte alltid haft rör. Prylarna behöver bli varma men det tar inte flera dar.


 

 

Jag kommer inte fortsätta argumentera för eller emot, bara en uppmaning att själv prova med de saker man har hemma eller lånar hem.

Provar man aldrig kommer man aldrig märka förbättringen ;)

Klart det låter bra redan efter några timmar, men vissa prylar jag äger eller har ägt eller lånat hem har presterat ännu bättre efter att stått på ett tag.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet av erfarenhet att även Naim tar oerhört långt tid på sig för att låta bra efter att ha varit avstängt. På de flesta av deras enheter finns inte ens någon lättillgänglig strömbrytare, gissningsvis av just den anledningen. De tar 1-2 dagar minst innan de låter bra. Min Danne-förstärkare däremot behöver bara 30 minuter med lite volym. :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag slår av allt förutom dac'arna när jag är borta längre tider (1-2 v eller längre tid) ! Annars är det mesta på i stand-by-läge dygnet runt med få undantag förstås. Jag har också märkt att det även tar tid för elektroniken, allt från någon 1/2 tim till flera timmar beroende på elektronik innan de låter på topp. Dac’arna jag har ägt och äger slår jag i princip aldrig av eller ställer i stand-by, de tar uppskattningsvis några dygn på sig att prestera på topp. Om det beror på felkonstruktion, hörselfel eller placebo spelar för mig ingen roll, mina öron vill ha det så:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Simon76 said:

 

@Bebop, fråga i din lokala radioaffär, de säljer ju Naim och lär med största säkerhet hålla med mig

 

Jodå, det är många som tycker så och håller med men jag tillhör inte dem. Vi behöver inte tycka samma i alla frågor och det finns utrymme för olika meningar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Annars är det mesta på i stand-by-läge dygnet runt med få undantag förstås.

Så gör jag också. Allt står i stand-by dygnet runt och drar någon ampère. Slå av brytaren där bak gör jag bara när är borta längre perioder. Mina slutsteg har två standby-läge. Ett där bara halvledare har en liten ström över sig och ett där rören går ner 50 %.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Just nu händer det inte mycket i mitt system blir en del musiklyssning sent på kvällarna, ganska skönt att ta de lite lugnt efter en dag i värmen med lite skön musik.

 

Var ju en del diskussioner i @Bebop tråd om hans Marantz ojordade uppenbarelse så jag tänkte såhär är där någon som ens nämnt det i ett test av de TAD apparater jag har att de skulle vara ett potentiellt problem med att de är dubbelisolerade (med detta menar jag inte att de är "rätt" att de valt att göra dem dubbelisolerade men de måste ju ha någon anledning till att en del av deras 230V produkter är byggda så).

 

Sagt och gjort sökte upp allt jag kunde hitta om den rena DAC (DA1000), CD/SACD/DAC (D1000mk2 som jag har), stereosteget (M2500mk2 som jag har) även mina högtalare (CE-1) är med i en del tester (inte ofta man hittar hela sitt system i en och samma test).

 

Efter att ha läst igenom en hel del så ser jag inga direkta kommentarer om att de är dubbelisolerade mest att de är en väldigt välljudande kombo tillsammans :) och citat som detta passar mig bra "The beautiful thing about owning a device like the TAD D1000MK2 Disc Player is you don't have to worry, you just have to be happy."

 

https://www.audioknow.com/content/tad-evolution-series-d1000mk2-disc-player-black-edition.html

 

https://hometheaterhifi.com/reviews/speaker/floor-standing/tad-labs-ce-1-loudspeaker-review/

 

https://www.hifiplus.com/articles/tad-d1000-cdsacd-player/?page=3

 

https://nintronics.co.uk/blog/post/tad-d1000-mkii-review.html

 

https://www.theabsolutesound.com/articles/tad-compact-evolution-one-loudspeaker

 

https://www.hifiplus.com/articles/tad-compact-evolution-1-standmount-loudspeaker/

 

https://www.whathifi.com/tad/da1000/review

 

 

Link to comment
Share on other sites

Inspirerad av snacket om CD och SACD så rota jag fram lite skivor som inte blivit undan plockade.

 

1623695332138.thumb.jpg.c782493f427b3d1779f8e897198e4340.jpg

 

Just nu snurrar Esbjörn Svenssons Trio....längesedan jag spelat fysisk media och de är inte mycket min TAD snurrat den delen är nog knappt inspelad :blush:

 

Oavsett vilket så låter de riktigt bra även med en gammal CD skiva :app:

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, octavia rs said:

Oavsett vilket så låter de riktigt bra även med en gammal CD skiva :app:

Ja, man kan bör inte undervärdera det "gamla" okomprimerade 16bitar/44.1 kHz formatet :)

På tal om, vilka digitala format förutom cda och wav är okomprimerade?

Jag menar, även 24bit/192kHz och högre och DSD-strömmar har någon form av komprimering...eller?

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Amatören said:

På tal om, vilka digitala format förutom cda och wav är okomprimerade?

Jag menar, även 24bit/192kHz och högre och DSD-strömmar har någon form av komprimering...eller?

Man får skilja på upplösningen på det inspelade materialet och formatet som det sparas och distribueras i.  WAV, AIFF och FLAC är likvärdiga förlustfria format (lossless). FLAC är nog det vanligaste formatet där du kan välja komprimeringsgrad eller köra helt okomprimerat. Väljer du komprimerat så kan eventuellt ljudkvaliteten variera beroende på var i kedjan filerna packas upp, men formatet ska alltid vara förlustfritt oavsett komprimeringsgrad.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

DSD-strömmar

Jag är inte helt säker på att jag fattat det här rätt, men DSD-formatet på SACD kan lagras i ett komprimerat format. Komprimeringen kan också behållas när man rippar till DFF filformatet. Detta använder jag dock inte för det stödjer inte metadata och bildmaterial. Därför rippar jag mina SACD till DSF, som inte kan hålla komprimerad DSD men däremot har fullt stöd för metadata och omslag.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

På tal om, vilka digitala format förutom cda och wav är okomprimerade?

Man får skilja på komprimering och upplösning som @LPL är inne på. Zip-program är ju ett vanligt sätt förpacka = komprimera stora filer under transporten. Men vid uppackningen återfår filen sitt utsprungliga format/utseende, t ex en bild. Flack är ett motsvarande program för musikfiler vilket har underlättat framväxten av högupplöst streaming. Om flac påverkar ljudet vid uppackningen har det tjabbats en hel del om på forum men mindre nu än förr. När jag använde JRiver pckade jag 50% och minskade sedan till 30% (påverkad av debatten). Vi var ett gäng som testade och jämförde flac mot utan packning på olika typer av musik i 16/44 respektive 24/96 respektive med flac. Ingen av oss kunde inte höra någon som helst skillnad. Jag ansluter mig därför till de som säger att om det hörs skillnad så är det något fel i processen. Flac är ett förpackningsformat, that’s it och inget avspelningsformat.

 

MP3, AAC och liknande upplösningar som har man tagit bort information för att få ner den totala filstorlekarna. Även dessa kan man förpacka med flac under överföringen men det har inget med upplösningen att göra.

 

Ett problem med wav är att man oftast inte får med sig metadatan, i vart fall inte allt.

 

Sedan görs även komprimering i studio vid mixningen. Att ha helt omkomprimerade filer låter inget vidare. En viss komprimering (trycka ihop dynamiken något) anpassad till formatet är av godo. Jag har hört ett okomprimerat masterband hos @calle_jr (steget innan mixning). Det låter inget vidare. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, LPL said:

Man får skilja på upplösningen på det inspelade materialet och formatet som det sparas och distribueras i.

Jag skiljer på detta! Men det verkar som om många sätter likhetstecken mellan förlustfritt och okomprimerat.

16/44 är okomprimerat men knappast förlustfritt då det skär bort info före 20Hz och efter 44.1/2=22.05kHz. På samma sätt som en DVD-Audio/Bluray kan återge mellan ca 2Hz till 48/2=24kHz, 96/48kHZ. 192/2=96kHz o.sv. medan SACD med hjälp av filter med olika branthet skär bort strax under och över 20kHz. Dessa format är knappast okomprimerade då det skulle krävas enormt med lagringsyta. Eller...? 

2 hours ago, Bebop said:

Man får skilja på komprimering och upplösning som @LPL är inne på.

Jag upprepar: vilka digitala format förutom cda och wav är okomprimerade? AIFF?

4 hours ago, AlfaGTV said:

Därför rippar jag mina SACD till DSF

Så du rippar från ett komprimerad 1-bits ström (SACD) till DSF. Är DSF ett okomprimerat format som är förlustfritt?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Amatören said:

SACD med hjälp av filter med olika branthet skär bort strax under och över 20kHz. Dessa format är knappast okomprimerade då det skulle krävas enormt med lagringsyta.

 

SACD-spelare brukar ha ett analogt filter vid 50-100kHz, ofta valbart. Till skillnad från med t.ex CD återges 10kHz fyrkantvåg rätt snyggt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Amatören said:

16/44 är okomprimerat men knappast förlustfritt då det skär bort info före 20Hz och efter 44.1/2=22.05kHz

Det är inte så ovanligt att man skär bort info även på vinyl och inspelning på band. Den gamla vinylen från 50/60-talen som fortfarande säljer bra bland hifi- och musikfantaster i nya ”superpressningar”, typ Blue Note, Atlantic, Impulse!, Contemporary med flera har ofta ett frekvensomfång kring 30-15,000 Hz som de redovisade på konvolutet. Banden och bandspelarna hade också begränsat frekvensomfång inom +/-  ca 3dB. För Studer B67 redovisas 30-18,000. Däremot har de mycket fler mikrodetaljer och upplevd dynamik än t ex en cd eller vinyl. Så om man bara fokuserar på frekvensomfång så är cd vida överlägset det som spelades in för vinylen på banden. Det handlar nog mer om kvaliteten inom det frekvensomfång som spelats in.

 

Att man skär av dsd-signalen över 40-50 kHz beror väl på att, till skillnad från pcm, så har bruset flyttats från det hörbara upp dit. Det finns ju ingen anledning att belasta förstärkaren med den informationen. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Amatören said:

A. Jag upprepar: vilka digitala format förutom cda och wav är okomprimerade? AIFF?

B. Så du rippar från ett komprimerad 1-bits ström (SACD) till DSF. Är DSF ett okomprimerat format som är förlustfritt?

 

Först en filosofisk motfråga, hur tänker du dig att ett "förlustfritt" format skulle definieras?  I mina ögon finns inget förlustfritt format vare sig analogt eller digitalt. Kasettband? Vinyl? Kvantifiering av data till PCM?

 

I mina öron däremot är många metoder att lagra och spela upp musik förlustfria. Alltså i bemärkelsen att de går att "översätta" till andra format och tillbaka igen utan att något förloras. 

 

Dina frågor kan vi besvara dock:

A. CDA är inget format, det är bara ett sätt att beskriva innehållet på en CD visuellt. Formatet är PCM, pulskodsmodulerad digital signal.  VIll du lagra detta format på din hårddisk är det lämpligt att använda WAV eller AIFF, om du inte vill att uppspelaren skall behöva "packa upp innehållet" vid avspelning. Om du inte tycker dig höra/uppleva skillnad så kan du välja ALAC eller FLAC. Dessa båda komprimerar innehållet (icke-destruktiv datareduktion) men hindrar dig inte att konvertera tillbaka formatet till WAV (eller PCM i realtid vid avspelning) utan att kontrollsummorna skiljer sig från de ursprungliga filerna.

Och som @LPL nämner, med FLAC kan man själv välja komprimeringsgrad (fortfarande icke-destruktivt) från ca 50% storleksminskning till en helt komprimeringsfri version, där alltså FLAC-filen blir större än den ursprungliga WAV/PCM-filen, mera så om du bäddar in omslag och metdata.

 

B. Ja, det som lagras på SACD är ofta komprimerat, ja, men formen är icke-destruktiv. Och ja, DSF- är ett format som mig veterligen inte stödjer komprimerad DSD och är så förlustfritt det kan vara inom domänen. (pulsdensitetsmodulerad audiosignal, PDM eller möjligen pulsbreddsmodulering, PWM)

 

Att däremot omvandla från 1bits signal till pulskodsmodulering eller vice versa kommer medföra någon form av kvantifiering/interpolation och därmed omöjliggöra återskapande av den ursprungliga bitströmmen utan åverkan. Är det hörbart? Både ja och nej, ibland till det bättre, ibland till det sämre.

Thorsten Loesch (iFi/AMR) säger så här:
 

Quote

"If we convert from 24-Bit at 352.8KHz (DXD-PCM) to 1-Bit at 2.822MHz (DSD) – we need to throw away around 99.96% of the amplitude information the PCM format is capable off, while we are only having 12.5% of the time domain information that the DSD system is capable of.

If we convert to DSD to DXD, that is 1-Bit at 2.822MHz to 24-Bit at 352.8kHz – we need to throw away 87.5% of the time domain information of DSD, though we can theoretically remap all of this into the amplitude domain. So in effect we get the worst of both formats, rather than the best of one."

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...