Jump to content

Hemma hos Octavia rs


octavia rs

Recommended Posts

Följande projekt kan ses som nått av de mer onödiga och potentiellt helt meningslösa jag gjort men det genomfördes ändå på vinst eller förlust :)

 

Material inblandat, x-antal 10mm vibrationsdämpare, 3mm bitumenmatta och lite 2mm plåt.

 

Flera av mina nätverks produkter sitter stumt fastskruvade i en garderob och routern på en plåt framför den stora switchen till resten av huset. Alla plåtar fick en omgång med bitumenmatta och routern fick en extra montageplåt med dämpare mot plåten bakom.

 

1606991429809.thumb.jpg.8d7ffb5c243ec06187b131cb4e3ffe15.jpg

 

 

Min NUC och etherregen sitter numera på en plåt med dämpare mellan vägg/plåt och plåt/komponent.

 

1606991376412.thumb.jpg.42055980a815a362c7f950b7aed682e4.jpg

 

1606991394539.thumb.jpg.092315337ecbf181043221818d94eae2.jpg

 

 

Ljudliga skillnader är nog lika med noll och ska jag vara ärlig så tveka jag inför att ens bry mig om och dokumentera det med bilder här på forumet.

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, octavia rs said:

 

Ljudliga skillnader är nog lika med noll och ska jag vara ärlig så tveka jag inför att ens bry mig om och dokumentera det med bilder här på forumet.

Sukta oss andra du! Ordning och reda samt förbaskat snyggt om nu någon vill titta in i garderoben:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ska kanske tillägga @JWE att den kommer utan jordledare i mitten den drar jag själv. Hade tänkt ha 10kvmm ifrån en N1XV kabel där men då blir den för svår att böja så de får "räcka" med en RK6 den är mer följsam och passar bättre bakom mitt rack.

Själva kabeln har 16 ledare med Teflon isolering och 8 ledare ger cirka 6kvmm (varje ledare består av ett par koppartrådar i varierande storlek).

Allt ska täckas med en tunnväggig krympslang och sen fläta på det.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det nämndes fötter längre upp så de är väl ingen mening att hålla på det längre :)

 

1608885079445.thumb.jpg.6d1921ea22ff2c19f76f8bfa56c3d62d.jpg

 

Ska sägas att dessa Arya RevoPods är på lån ifrån @Perfect sense för utvärdering (tack för möjligheten). Första gången jag ska testa en icke stum koppling ska bli kul att se hur den står sig mot mina Ansuz Darkz.

Intresset för dem dök upp när @P-pantestade dem på sina högtalare, jag kollade egentligen på Isoacoustics men de är inte lika enkelt när man har tre fötter per högtalare med en fot som har mer last och RevoPods säljs även i tre pack om jag inte minns helt fel.

 

1608885678517.jpg.72cfd5a76b795697ee0c532e037817af.jpg

 

 

 

Direkt ur lådan känns de som de håller en väldigt hög kvalité, ganska tunga och fin känsla när man roterar på höjdjusteringen.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, octavia rs said:

jag kollade egentligen på Isoacoustics men de är inte lika enkelt när man har tre fötter per högtalare med en fot som har mer last och RevoPods säljs även i tre pack om jag inte minns helt fel.

Hur menar du att Isoacoustics inte är lika enkla när man ha tre fötter och olika last? Ur det perspektivet uppfattar jag Isoacoustics och RevoPods som lika. 
 

Annars uppfattar jag Isoacoustics som mer förtroendeingivande då de har olika storlekar beroende på belastning (totalvikt) men RevoPods kör one size fits all-konceptet (tror jag läste max 120 kg).

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Terminator said:

Hur menar du att Isoacoustics inte är lika enkla när man ha tre fötter och olika last? Ur det perspektivet uppfattar jag Isoacoustics och RevoPods som lika. 
 

 

Eftersom jag hamnar lite mitt emellan vikt klasser på Isoacoustics och den bakre foten har mer last än de två där fram så skulle jag behöva 4 fötter för en vikt och 2 för en annan vikt för att få ihop det (jag har diskuterat detta med Isoacoustics och de blir inte helt optimalt).

Gaia II tar 54kg på 4 fötter alltså 54/4=13,5kg per fot om mina TAD nu haft 4 fötter hade det varit ok men nu har de 3. Mina TAD väger 46kg med stativ och om jag inte minns fel så är de cirkus 13kg per fot fram och 20kg på foten bak så de hade funkat med Gaia II fram och en ensam Gaia I bak (de tar 25kg styck). Köpa 4 Gaia II är ok men de känns onödigt att köpa 4 Gaia I om jag bara behöver 2 dessutom lite svårt att få ihop och låna till test när man behöver 4st av två olika storlekar.

 

Med RevoPod kan man köpa 6st och de klarar 30kg styck så de passar bättre till mina behov men som sagt de är ett test för att se hur denna typ av koppling fungerar kontra min nuvarande spike och Ansuz Darkz lösning.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, octavia rs said:

Direkt ur lådan känns de som de håller en väldigt hög kvalité, ganska tunga och fin känsla när man roterar på höjdjusteringen.

 

Klick, klick... klick, riktigt fin precision i den höjdjusteringen.

Köp, fungerar bättre än vilka stresskulor som helst om inte annat :D

Link to comment
Share on other sites

En liten kabellödningsfråga, @octavia rs. Jag har köpt 5N Silver Litz Wire mellan tonarmshållaren till SME 3009 MkIII som jag har på ovanplan i "konservationsanläggningen". Dessa skall gå ner i tonarmsbasen till utgångskontakterna (RCA-kontakter). Det är inga konstigheter. Men hur är det med lödningen? Kan man lödda med "vanlig" blyfri tenn och lödkolv?

 

s-l500.jpg

Link to comment
Share on other sites

Arbetet fortskred. 

 

1609094413377.thumb.jpg.0e1fbd9fac54139518d04491ac6c2df6.jpg

 

 

Hela kabeln är täckt med tunn krympslang och fläta. Arean blir cirka 6kvmm per ledare.

 

1609094491450.thumb.jpg.f8348d2513931659fe3ba4f334d6f9c0.jpg

 

 

Ändhylsor är nästan ett måste om de ska gå att hålla styr på ledarna i kontakten.

 

1609094559087.thumb.jpg.64165f2549a7d5f7291d32318e882e50.jpg

 

 

Första kabeln klar som ska sitta mellan list och min TAD D1000 dac (gjorde iofs. den som går ifrån kopplingslåda till list innan men där glömde jag ta foto).

 

1609094633801.thumb.jpg.dcf5c7c55a4a02ff3e97ca88557e5629.jpg

 

 

Kabeln blir skapligt styv när den är såhär kort vilket jag snabbt blev varse om när den skulle vridas runt för att få fas på rätt stift. Slutade med att jag delade på IEC kontakten och snurrade den 180 grader så där inte uppstod onödigt vrid i kabeln.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Kabeln blir skapligt styv när den är såhär kort vilket jag snabbt blev varse om när den skulle vridas runt för att få fas på rätt stift.

Snyggt! Helt klart en intressant kabel som bör stå sig bra mot många köpeskablar.

 

Det skulle vara intressant att jämföra skillnaderna mot min enklare kabel med tre tvinnade 6kvmm. Utan krympslang blir denna väldigt smidig så det är en avvägning man får göra, men frågan är hur stor skillnad det är ljudmässigt.

 

image.png.f3543b0bb77b711d38fc5cab1a49b72e.png

 

Link to comment
Share on other sites

Krympslangen är kanske inte nödvändig sen är allt relativt vad man anser är styvt @LPL. Den vill helst böja sig så som den varit upprullad men den är ändå tillräckligt mjuk för att vara hanterbar.

 

Om den sen är bättre/sämre än andra DIY eller bättre/sämre än annan färdig kabel de spelar faktiskt inte så stor roll för mig personligen jag bygger för att de är kul och testar inte fram och tillbaka. Tanken bakom denna kabel fick jag när jag hade hemma en "köpe" kabel för test och konstruktionen är snarlik men priset är nått hel annat, det har dock tagit lite tid att hitta en vettig kabel att bygga på.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-10 at 18:17, octavia rs said:

Idag dök det upp lite kabel som ska bli grunden i ett projekt. Knåpa ihop en ände och inser att jag har alla möjliga storlekar på ändhylsor utom 6kvmm.....gahhh vilket antiklimax.

 

1607620204140.thumb.jpg.1348b2e3ef014f56f70eede469f1ecdb.jpg

 

 

Jaja behöver ändå lite annat så de får bli en beställning hos Audiophonics ikväll.

 

Var hittade du den färdigflätade kabeln? För sedan har du väl själv trätt den centrala jordledaren?

Jag har tittat mycket på den franska hemsidan Audiophonics på Schuko och IEC kontakter. Man kan undra hur mycket ljudkvaliteten det skiljer mellan dessa från 20€ - 459€? Hur tänker du när du väljer kontakter?

Jag vill helst ha en kontakt som termineringen blir som en plint dvs mellan två plattor och inte en en skruv som klämmer rätt på. Då slipper man ändhylsan om man har en ledare per L/N/PE. För Schuko är det väldigt få som har det.

En sak jag lärt mig på jobbet är att crimpa med ändhylsor och det skall bli bra behövs en RQ för FQ blir ingen bra terminering för det blir luft mellan kardelerna. Vad säger din erfarenhet?

Tittar man på uttagen som sitter i fördelningslister, filter och strömgeneratorer är de av ganska enkel kvalitet och det finns inte så många och välja på vad jag kan hitta.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, MrJones said:

Var hittade du den färdigflätade kabeln? För sedan har du väl själv trätt den centrala jordledaren?

 

Du har PM.

 

46 minutes ago, MrJones said:

Jag har tittat mycket på den franska hemsidan Audiophonics på Schuko och IEC kontakter. Man kan undra hur mycket ljudkvaliteten det skiljer mellan dessa från 20€ - 459€? Hur tänker du när du väljer kontakter?

 

46 minutes ago, MrJones said:

Tittar man på uttagen som sitter i fördelningslister, filter och strömgeneratorer är de av ganska enkel kvalitet och det finns inte så många och välja på vad jag kan hitta.

 

Jag har en Ansuz list och de shucko uttag i den kostar inte många tior att köpa i Kina (som du skriver så är de sällan direkt hög kvalite på det som sitter i listerna oavsett märke) så jag väljer en vettig kontakt ser ingen direkt mening med att spendera x-antal tusen på kontakterna om de ändå kopplas i en shucko eller IEC för 20kr.

 

49 minutes ago, MrJones said:

Jag vill helst ha en kontakt som termineringen blir som en plint dvs mellan två plattor och inte en en skruv som klämmer rätt på. Då slipper man ändhylsan om man har en ledare per L/N/PE. För Schuko är det väldigt få som har det.

 

Jag hade troligtvis kunnat köra utan ändhylsor i IEC då den har en tunnelklämma som hissas upp av skruven men de är inte lätt att få in alla dessa tunna ledare i den så jag kör ändhylsor på allt. I shucko kontakten är det ett måste med hylsor där den lilla insexskruven inte är lika bred som hålet så där hade flera kardeler smitit förbi skruven.

 

53 minutes ago, MrJones said:

En sak jag lärt mig på jobbet är att crimpa med ändhylsor och det skall bli bra behövs en RQ för FQ blir ingen bra terminering för det blir luft mellan kardelerna. Vad säger din erfarenhet?

 

Hur vida en ändhylsa förändrar den elektriska kontakten i en anslutning för 230V de kan man säkert diskutera och visst en RQ kläms bättre ihop i en hylsa än en FQ men när man skruvat fast den i en anslutning så kläms hylsan ändå ihop. Jag använder ibland hylsor på FQ på jobbet tex. i Plejd dimmerpuckar då en skruv som klämmer rakt in FQ är rätt kass och de minimerar risken att en kardel kläms av och spretar ut vid sidan in i anslutningen bredvid....99% av alla elektriker tycker säkert de är onödigt men jag tillhör gärna den sista procenten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...