Jump to content

Hemma hos Octavia rs


octavia rs

Recommended Posts

Nej de kommer bli LAN kabel lite längre fram @AlfaGTV men jag ser ingen större mening i att köpa nått helt färdigt längre när de mesta ändå är standard kablar och Telegärtner kontakter så de ska byggas "in house" :) (jag köpte ju Ghent kablar och de är vanlig Belden 1303E och Metz kontakter sen är de ju inte direkt raketforskning att bygga ihop det).

 

De nya kablarnafrån Audio Envy ersätter på digitalsidan en Gotham GAC-2AES och på analogsidan Canare L-4E6S.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har följt inläggen på Audiophile Style angående lyssningsintrycken efter inkoppling av switchen etherREGEN från Uptone.

Mitt intryck av inläggen är att riktigt fina system med mycket påkostade DACar och streamers inte påverkas i lika hög grad med en förbättring av ljudkvalitéen.

Påkostade enheter kanske redan har så bra kretsar, strömförsörjning och isolering mm, att förbättring av ljudkvalitéen blir mindre påtaglig.

Inbränning av switchen verkar vara en viktig parameter, då ljudkaraktären utvecklas stegvis efter 200-300h.

 

Mitt antagande så långt, grovt förenklat kanske är att:

Low-fi anläggningar inte är tillräckligt bra för att detektera en ljudförbättring med en etherREGEN.

Mid-fi anläggning gynnas mest av en etherREGEN, då streamer, DAC och övrig utrustning förbättras, samt även är tillräckligt bra för att detektera en ljudförbättring.

Hi-fi anläggning gynnas mindre av en etherREGEN, då utrustningen redan är så bra, att upplevd ljudförbättring upplevs som mindre.

 

Mitt intresse för etherREGEN har i alla fall gjort att jag nu ställt mig på väntelista för en etherREGEN, att kopplas in mellan  streamern SOtM´s sMS200-Ultra och Benchmark DAC3!

Leverans lite osäker, men preliminärt i slutet dec/början januari. :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Muffin said:

Inbränning av switchen verkar vara en viktig parameter, då ljudkaraktären utvecklas stegvis efter 200-300h.

Har du nån teori varför en switch skulle behöva "brännas in"? Hypotesen är väl att etherReGen skall isolera bort eventuella störningar på jordplanet eller liknande? Kan väl knappast behöva sätta sig för att göra detta känner jag. Jag är våldsamt skeptisk till diverse

de-crapifier prylar som sägs arbeta i den paketbaserade domänen (UDP/TCP) så, kom igen, "shut me up!" :D 

Link to comment
Share on other sites

Hur vida en produkt fungerar som tillverkaren utger den för att göra kan man väl i många fall vara skeptisk till speciellt när det kommer till diverse tillbehör @AlfaGTV I Uptones fall så är det kanske även så. Ända sedan jag först hörde talas om den så tilltalades jag av designen med den ensamma isolerade porten som streamern ansluts till och att den är designad från grunden inte en moddad "off the shelf" switch. Kostnaden för den är ju rätt blygsam om man ser till vad där finns i den jämfört med mycket annat som släpps ut på marknaden idag. Just prylar som har med nätverk är ju klart kontroversiellt idag och det byts ut PSU både här och där utan att man egentligen vet vad det påverkar och det finns ju en sån mängd produkter och kombinationer att det är omöjligt att förutse hur något ska bete sig och påverka (eller inte påverka).

 

Vill man läsa om Uptones produkt så kan man ju börja här men som sagt det är ju tillverkarens egna ord och det som John Swenson kommit fram till.

 

https://uptoneaudio.com/products/etherregen

 

"He is a truly brilliant engineer whose day job is designing the power-distribution networks deep inside large custom computer chips, so his knowledge and understanding of the root causes and physical factors at play in digital interfaces are formidable."

 

De här med inbränning @Muffin och att den ändrar karaktär under flera 100h de tror jag inte speciellt mycket på när elektroniken blivit varm och den interna oscillatorn stabiliserat sig så händer det nog inte speciellt mycket mer. Jag följer vad som skrivs om den på AS forumet men jag vet inte jag tycker det ofta i min mening överdrivs en del om hur stora skillnader vissa produkter kan bidra med man får "sansa" sig lite och kanske inse att de är inte mirakel produkter utan de ger kanske det där allra allra lilla sista i ett system.

 

Det är ju annars rätt riskfritt att prova en om man vill när de finns i lager hos Svenska agenten igen (Uptone själva har 30 dagars öppet köp).

 

"Fri frakt och gratis retur, 14-dagars ”testa hemma”-period. För retur krävs originalemballage, alla tillbehör och såklart att produkten är i originalskick"

 

https://www.metawave.se/produkter/tillbehor/uptone-audio-etherregen/

 

Nu kan ju jag bara tala för mig själv (och jag är oftast rätt skeptisk till både det ena och de andra) men jag tycker mig uppleva de som positivt när etherREGEN är inkopplad i mitt system jag har dock inte gjort några mer seriösa tester där jag skiftat tillbaka till min gamla switch och helt ärligt jag är väldigt nöjd med hur de låter just nu sen om de är etherREGEN, nya fötter under högtalarna eller de nya kablarna som bidrar mest de får vara vilket som :blush:

 

Jag ska framöver fixa till det sista med LAN kablarna och slutföra mina nätkablar ska bara fixa material så ska jag testa en sista design sen får det bli beslut om hur jag ska bygga de fyra jag behöver till min anläggning.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Har du nån teori varför en switch skulle behöva "brännas in"? Hypotesen är väl att etherReGen skall isolera bort eventuella störningar på jordplanet eller liknande? Kan väl knappast behöva sätta sig för att göra detta känner jag. Jag är våldsamt skeptisk till diverse

de-crapifier prylar som sägs arbeta i den paketbaserade domänen (UDP/TCP) så, kom igen, "shut me up!" :D 

 

Nej, har ingen teori om inbränning tyvärr.

Det jag skrev var det många användare beskrev om inbränning av etherREGEN, på Audiophile Style forum!

Jag får testa själv och göra en egen bedömning efter lyssning. 

Inbränning kan ju också handla om att själv stegvis vänja sig med den nya ljudsignaturen, som den nya komponenten ger.

Inbränning av sin egen hjärna helt enkelt :D

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Amatören said:

8 295:- svenska kronor!

Well, allt är ju relativt! 

 

Ja jämfört med en Ansuz Powerswitch i Supreme serien för 120k så är den rätt blygsam..... :blush: jag menade jämfört med andra liknande produkter som släpps idag inte om en kostnad på 8295kr är blygsam (jag köpte min direkt av Uptone för en lägre kostnad).

 

Jag ska inte gå in på vad som är vettigt att lägga pengar på och hur vida man ska göra det ena eller de andra brukar sällan ge nått vettigt på forum....

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Nåväl, jag ser nyfiket fram emot vidare rapporter om huruvida den förändrar ljudet under inbränningstiden, och givetvis om man upplever en skillnad mot en vanlig switch! 
Upplever era kommentarer som balanserade och uppriktiga, och min avsikt är inte att starta nåt krig, bara en öppen diskussion! :)

Liksom @octavia rs kan jag tycka att många forumister målar produkters egenskaper i väääldigt starka färger, även där skillnader kanske är svåra att identifiera. Eller så hör jag bara sämre o sämre... ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jag vågar påstå att jag hör skillnader på switch och PSU i mina system och målar mina intryck i gälla färger ibland bara för att provocera lite. Jag är med andra ord inte alltid konsekvent i mina inlägg. Jag kan tycka t ex att det ibland skrivs lite väl mycket positivt bara för att man bytt fötter under högtalare, bytt en kabel eller what so ever! Mer svärta, tystare bakgrund, etc etc. Jag kan göra så själv ibland (kanske för att provocera). Kanske dumt av mig att inte tro på det som skrivs alla gånger och kanske lika dumt att inte vara konsekvent i mina inlägg. Men att i ord beskriva den upplevelse man bevittnat med ett byte av fötter, kabel eller what so ever är inte alltid det lättaste tycker jag och kanske andra också?

 

Nä hemma-hos är bäst, för då får jag höra och får även förklarat hur medlemmen har tänkt och hur han hör/lyssnar och efter det så förstår jag vad medlemmen menar med det hen skriver, även om det kanske inte är perfekt svenska, innehåller syftningsfel, grammatiskt rätt eller precisa ord, men vem bryr sig? Men vill man leta fel så är det inga problem att hitta det iaf inte i mina inlägg.

 

@octavia rs ursäkta OT,  jag vet inte på vilken sida jag vaknat på idag och inte heller om detta tillför något, men kände att jag behövde skriva av mig lite, dock inte allt! Tolkade kanske några inlägg fel, vad vet jag.

 

Är mycket intresserad av dina tester och installationer, nyinstallationer och breda sökområden på prylar som ev kan tillföra något. Nyfiken själv på att testa men är nog lite för slö för det numera, avvaktar därför med spänning på att höra om resultaten när dina prylar "satt sig".

 

Allt i välmening!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, byZan said:

Tolkade kanske några inlägg fel, vad vet jag.

Ja, det gjorde du nog om du tyckte att jag var provokativ! :) Jag använder ordet forumister, men jag syftade inte på Euphonianer. Det är i första hand internationella forum som Audiophile Style, Roon-forumet och liknande. 
Nä, här på Euphonia tycker jag att alla beskriver sina intryck på ett balanserat sätt, som förändringarna upplevs. Jag kastar säkert sten i glashus då jag säkerligen är inkonsekvent och överdriver upplevda skillnader ibland! :D 

 

Men tillbaka till sak, jag tycker fortfarande det är mycket intressant att läsa om hur dessa apparater upplevs påverka ljudet! Jag är bara inte övertygad om deras påverkan på paketerat innehåll. Däremot är jag med på att nätdelar kan pytsa ut otrevligheter både på strömnätet och även kanske i någon mån på signalvägar men ffa jordplan. Men det är för mig en lite annan femma.
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Ja det gjorde du nog om du tyckte att jag var provokativ!

 

Nja, nu läste jag nog ditt inlägg lite mellan raderna och tyckte inte ens att det var speciellt provokativt, jag hakade nog mer på angående färgerna i ditt inlägg.

 

16 hours ago, Muffin said:

Low-fi anläggningar inte är tillräckligt bra för att detektera en ljudförbättring med en etherREGEN.

Mid-fi anläggning gynnas mest av en etherREGEN, då streamer, DAC och övrig utrustning förbättras, samt även är tillräckligt bra för att detektera en ljudförbättring.

Hi-fi anläggning gynnas mindre av en etherREGEN, då utrustningen redan är så bra, att upplevd ljudförbättring upplevs som mindre.

 

Något åt detta håll tror jag också på, men det utan att veta och kan ha fel.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Nä, här på Euphonia tycker jag att alla beskriver sina intryck på ett balanserat sätt, som förändringarna upplevs. Jag kastar säkert sten i glashus då jag säkerligen är inkonsekvent och överdriver upplevda skillnader ibland! :D

 

Samma här.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag är bara inte övertygad om deras påverkan på paketerat innehåll

 

Jag kanske hör bra eller så inbillar jag mig? Men jag skiter i vilket om upplevelsen bidrar till det positiva.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Däremot är jag med på att nätdelar kan pytsa ut otrevligheter både på strömnätet och även kanske i någon mån på signalvägar men ffa jordplan.

 

Håller med.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Men det är för mig en lite annan femma.

 

Jo men ingår kanske i totalen?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Jag är bara inte övertygad om deras påverkan på paketerat innehåll. Däremot är jag med på att nätdelar kan pytsa ut otrevligheter både på strömnätet och även kanske i någon mån på signalvägar men ffa jordplan. Men det är för mig en lite annan femma.

 

Påverkan av själva paketet är det väl sällan frågan om då de lär komma fram oskadda i de flesta.

Om sen en etherRegen stoppar de olika störningar som de säger kan överföras via en LAN kabel och om dessa störningar överhuvudtaget sen kan påverka en dac det är väl det de flesta tvistar om just nu.....Jag har ju köpt den så jag får ju "tro" att den gör nytta :)

 

Annars är det fritt fram att spåna på @byZan @AlfaGTV @Muffin :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, octavia rs said:

Jag ska gå mot "strömmen" @rikard @AlfaGTV och säga jag har haft minst problem med Postnord. 

 

Jag är inte så hemskt missnöjd heller ska medges, jag har både skickat och tagit emot med dem för läskigt många tusenlappar genom åren. Jag är snarare ganska imponerad av att post faktiskt hittar fram till mottagaren i de flesta fall. Eftersom jag bor lite på landet så är de dessutom väldigt trevliga och kör upp med stora paket till dörren och knackar på. Ibland kommer de in på en kopp kaffe och vi sitter och pratar om de gula bilarna och svunnen tid. Det sista var kanske en liten överdrift, men annars så! :) 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, rikard said:

Eftersom jag bor lite på landet så är de dessutom väldigt trevliga och kör upp med stora paket till dörren och knackar på.

Samma här och någon gång har de knackat på och frågat om vi kan ta grannens paket så att han slipper vänta eller köra till macken och hämta det. Alla känner alla och vi litar på varandra (med något undantag).

Link to comment
Share on other sites

Idag eller igår rättare sagt levererade Postnord till lokala ICA affären (innan envisades de med hemkörning ifrån Audiophonics av någon anledning).

 

_20191207_110526.thumb.JPG.92490ede91d0dc51787f0165d9ebf3b6.JPG

 

Handlat en hel del härifrån, stort utbud och snabba leveranser :)

 

_20191207_110557.thumb.JPG.3cb456bb53bb52b6e759c926e4615321.JPG

 

Lite smått och gott till kommande projekt.

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Beställde även lite Telegärtner kontakter både deras ny CAT8 och den gamla CAT6A för lite olika projekt.

 

Här har du lite bilder @calm

 

CAT8

 

_20191207_110804.thumb.JPG.fb8ac7b492ff58653b13ef0dfffc3d52.JPG

 

_20191207_110709.thumb.JPG.8c0e3461909c215d8858dc13bbce0f08.JPG

 

 

CAT6A

 

_20191207_110927.thumb.JPG.7f2f031b16d63bd9ec85dc25100d0c3f.JPG

 

_20191207_110844.thumb.JPG.d8137255797ddf3cffaee1cc0eaa20b2.JPG

 

 

Beställde aldrig Viablue nätverkskabel vilket var tanken men de kommer förhoppningsvis nått annat jag kan laborera med. 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTV du behöver en polygrip att pressa ner matrisen som du trär ledarna genom de är allt.

 

Delen som ligger närmast huset är delen där du trär ledarna efter färgkod T568B i detta fall och sen pressar man ner dem mot kretskortet med lämplig tång typ polygrip. 

 

_20191207_110804.thumb.JPG.08e7b0f915a5cc6737f5c44c6a295858.JPG

 

Bilden ovan är CAT8 och filmen under CAT6A men de är samma princip.

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

I brist på annat och i väntan på de rätta kablarna så tröttna jag på att ha massa extra kabel liggandes bakom racket.

 

Så lite överblivet material följde med hem. Gigamedia U/UTP KAT6 i "slim" utförande och passande Gigamedia kontakter för pressning.

 

DSC_0324-800x600.JPG.2f9f7427485434dd0d1ec27ad44d84e4.JPG

 

 

Änvänder dessa kontakter när jag monterar PoE matade IP kameror då de ofta är trångt och man ska igenom packningar med kabeln.

 

DSC_0325-800x600.JPG.f450ccb252f346e97f287b245d3da7d5.JPG

 

 

På med lite fläta och krympslang, helt onödigt men jag gillar att vara onödig :)

 

DSC_0326-800x600.JPG.5d7c74578334e3b290baac3146a9731a.JPG

 

 

På fredag hoppas jag rätta kabelmaterialet dyker upp.....50m så är någon intresserad av KAT7A så lär jag ha över :)

Link to comment
Share on other sites

Idag dök de rätta materialet upp, 50m prima KAT7A behövde typ 1,2m så de finns över om någon är intresserad :)

 

_20191216_202112-800x630.JPG.4e91a96bbbf4569c3d2277836c962d23.JPG

 

 

Änden som är mot min switch valde jag att inte ansluta skärmen i kontakten därav krympslangen.

 

_20191216_202156-800x543.JPG.f888d37528ad9c657044b83f384802ef.JPG

 

_20191216_202227-800x515.JPG.3f90aaeea4a9dbcccfb1e8b708ad0e2a.JPG

 

 

Använder Telegärtners nya MFP 8.1 kontakter. Riktigt bra att jobba med.

 

_20191216_202300-800x536.JPG.328815fb961a5fecf586a9721f1803a5.JPG

 

 

Ett styck färdig kabel :)

 

_20191216_202339-800x600.JPG.27a6a35eac2f180611747c69e90ba47b.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-12-03 at 20:35, octavia rs said:

Hur vida en produkt fungerar som tillverkaren utger den för att göra kan man väl i många fall vara skeptisk till speciellt när det kommer till diverse tillbehör @AlfaGTV I Uptones fall så är det kanske även så. Ända sedan jag först hörde talas om den så tilltalades jag av designen med den ensamma isolerade porten som streamern ansluts till och att den är designad från grunden inte en moddad "off the shelf" switch. Kostnaden för den är ju rätt blygsam om man ser till vad där finns i den jämfört med mycket annat som släpps ut på marknaden idag. Just prylar som har med nätverk är ju klart kontroversiellt idag och det byts ut PSU både här och där utan att man egentligen vet vad det påverkar och det finns ju en sån mängd produkter och kombinationer att det är omöjligt att förutse hur något ska bete sig och påverka (eller inte påverka).

 

Vill man läsa om Uptones produkt så kan man ju börja här men som sagt det är ju tillverkarens egna ord och det som John Swenson kommit fram till.

 

https://uptoneaudio.com/products/etherregen

 

"He is a truly brilliant engineer whose day job is designing the power-distribution networks deep inside large custom computer chips, so his knowledge and understanding of the root causes and physical factors at play in digital interfaces are formidable."

 

De här med inbränning @Muffin och att den ändrar karaktär under flera 100h de tror jag inte speciellt mycket på när elektroniken blivit varm och den interna oscillatorn stabiliserat sig så händer det nog inte speciellt mycket mer. Jag följer vad som skrivs om den på AS forumet men jag vet inte jag tycker det ofta i min mening överdrivs en del om hur stora skillnader vissa produkter kan bidra med man får "sansa" sig lite och kanske inse att de är inte mirakel produkter utan de ger kanske det där allra allra lilla sista i ett system.

 

Det är ju annars rätt riskfritt att prova en om man vill när de finns i lager hos Svenska agenten igen (Uptone själva har 30 dagars öppet köp).

 

"Fri frakt och gratis retur, 14-dagars ”testa hemma”-period. För retur krävs originalemballage, alla tillbehör och såklart att produkten är i originalskick"

 

https://www.metawave.se/produkter/tillbehor/uptone-audio-etherregen/

 

Nu kan ju jag bara tala för mig själv (och jag är oftast rätt skeptisk till både det ena och de andra) men jag tycker mig uppleva de som positivt när etherREGEN är inkopplad i mitt system jag har dock inte gjort några mer seriösa tester där jag skiftat tillbaka till min gamla switch och helt ärligt jag är väldigt nöjd med hur de låter just nu sen om de är etherREGEN, nya fötter under högtalarna eller de nya kablarna som bidrar mest de får vara vilket som :blush:

 

Jag ska framöver fixa till det sista med LAN kablarna och slutföra mina nätkablar ska bara fixa material så ska jag testa en sista design sen får det bli beslut om hur jag ska bygga de fyra jag behöver till min anläggning.

 

Hur upplever du skillnaden med etherREGEN jämfört med din tidigare switchlösning? 

 

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Shamrock said:

 

Hur upplever du skillnaden med etherREGEN jämfört med din tidigare switchlösning? 

 

/shamrock

 

I väntan på att ovtavia rs svara i sin egen tråd i egen setup, kan jag ge en kortfattad feedback, efter fyra dagar med etherREGEN i min setup med streaming.

Den korta versionen är att jag är mycket nöjd med vad etherREGEN åstadkommer för ljudkvaliteten, i likhet med vad många andra användare rapporterat världen över. 

Alltid marigt att sätta ord på upplevelsen, men ökad spatial förmåga i alla ledder, musiken öppnar upp, mer skärpa runt varje musikinstrument, bättre bas mm.

Efter att ha lyssnat in mig med etherREGEN i systemet, så har nya ljudet blivit det "nya normala".

Mycket wow-känsla i förhållande till investerade pengar kan jag tycka.

Jag har dragit fram routern till stereon och har prioriterat korta LAN-, USB- och RXL-kablar, mellan inkommande fiber-router-etherREGEN-sMS200Ultra-Benchmark DAC3-MBL N51. 

Sen kan säkert resultatet bli annorlunda i andra system med annan maskinpark.

Har tidigare provat LAN Isolator Acoustic Revive RLI-1, samt en jordad switch, utan något speciellt påtagligt resultat för ljudkvaliteten, så dom har åkt ur mitt system.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-12-20 at 15:04, Shamrock said:

Hur upplever du skillnaden med etherREGEN jämfört med din tidigare switchlösning? 

 

Först och främst så gjorde jag flera ändringar i mitt system inom loppet av en rätt kort tid vilket kanske inte var så smart om man ska bena ut vad som gjort vad :blush:

 

Vad ändrades i mitt system.

 

1.Ansuz Darkz D-TC puckar under högtalarna.

2. etherREGEN 

3. Ny AES/EBU kabel ifrån Audio Envy mellan dCS Network bridge och TAD D1000mk2 dac.

4. Nya analoga XLR kablar ifrån Audio Envy mellan TAD D1000mk2 dac och TAD M2500mk2 slutsteg.

5. En ny DIY nätkabel till dCS Network bridge.

 

Jag har provat lite fram och tillbaka där jag använt dCS Mosaic som uppspelnings app (använder normalt Roon men för att förenkla test så var det lättare att köra direkt via dCS appen) och kört LAN direkt till dCS ifrån router vs. router->fiber->etherREGEN->LAN->dCS.

 

Testerna har gjorts både där jag visste vad som användes och utan att jag visste. Jag tenderar till att föredra när etherREGEN var med kedjan men de är små skillnader i mina öron. Sen är ju kanske frågan vad som är små skillnader för mig kan ju vara stora för någon annan.

 

Hur som helst etherREGEN får stanna kvar i systemet och den har fått lite extra kylflänsar då den blev något för varm i mitt tycke i mitt något begränsade utrymme där den sitter. Tillverka två vinklar så den fick en stabil montering på väggen. Fläkten under min PSU blåser en del luft över den så den gick ner betänkligt i temperatur.

 

DSC_0014-3072x4096.thumb.JPG.1d7e570b893a837696c54d6b80834f77.JPG

 

DSC_0017-3072x4096.thumb.JPG.7514c7f3b21fd2a94d3fc583b5825b75.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Först och främst så gjorde jag flera ändringar i mitt system inom loppet av en rätt kort tid vilket kanske inte var så smart om man ska bena ut vad som gjort vad :blush:

 

Vad ändrades i mitt system.

 

1.Ansuz Darkz D-TC puckar under högtalarna.

2. etherREGEN 

3. Ny AES/EBU kabel ifrån Audio Envy mellan dCS Network bridge och TAD D1000mk2 dac.

4. Nya analoga XLR kablar ifrån Audio Envy mellan TAD D1000mk2 dac och TAD M2500mk2 slutsteg.

5. En ny DIY nätkabel till dCS Network bridge.

 

Jag har provat lite fram och tillbaka där jag använt dCS Mosaic som uppspelnings app (använder normalt Roon men för att förenkla test så var det lättare att köra direkt via dCS appen) och kört LAN direkt till dCS ifrån router vs. router->fiber->etherREGEN->LAN->dCS.

 

Testerna har gjorts både där jag visste vad som användes och utan att jag visste. Jag tenderar till att föredra när etherREGEN var med kedjan men de är små skillnader i mina öron. Sen är ju kanske frågan vad som är små skillnader för mig kan ju vara stora för någon annan.

 

Hur som helst etherREGEN får stanna kvar i systemet och den har fått lite extra kylflänsar då den blev något för varm i mitt tycke i mitt något begränsade utrymme där den sitter. Tillverka två vinklar så den fick en stabil montering på väggen. Fläkten under min PSU blåser en del luft över den så den gick ner betänkligt i temperatur.

 

DSC_0014-3072x4096.thumb.JPG.1d7e570b893a837696c54d6b80834f77.JPG

 

DSC_0017-3072x4096.thumb.JPG.7514c7f3b21fd2a94d3fc583b5825b75.JPG

 

 

 

Du har en föredömlig ordning @octavia rs Jag förstår att det är svårt att avgöra vad som påverkar ljudet när du du gjort så många förändringar samtidigt. @Muffin gav ju istället en beskrivning av hur han upplever skillnaden. Mitt intresse grundar sig på att jag själv precis kopplat in en etherRegen i mitt system. Den har varit inkopplad snart en vecka. Tidigare använde jag en vanlig D-Link DGS-105. Min upplevelse är en klarare ljudbild och ett större sound-stage, inte lika ”spretigt” som innan. Efter tre fyra dagar har skillnaden blivit än tydligare. Jag kommer också att behålla min ER. 
Precis som du upptäckt (och åtgärdat) så blir den hyfsat varm. Jag har däremot inte gjort nåt åt det. Än så länge i alla fall. 
En bra uppgradering om man streamar music från någon strömningstjänst eller om man har lokalt lagrad musik. Nästa steg får bli att kanske testa en linjär nätdel. 
 

/shamrock

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...