Jump to content

Hemma hos Octavia rs


octavia rs

Recommended Posts

13 hours ago, octavia rs said:

 

Ja i detta fallet så är det en intern strömtransformator som mäter strömmen 0-5A (man kan alltså koppla in en extern trafo med tex 100/5A om man behöver mäta större strömmar med valbar omvandlingsfaktor) instrumentet finns även med 0-1A där man alltid kopplar via extern strömtransformator.

Spänningen mäts parallellt och man skulle kunna ha mer än en spänningsmätning om man tex vill mäta före och efter en produkt men i detta fallet är det en. 

 

Har du DC-strömmar då kan du inte mäta dessa korrekt via strömtransformator. Jag tror (hoppas att) inte den har intern strömtransformator utan mäter strömmen direkt via en shunt: Kopplar du in en yttre strömtransformator då kan denna enhet  inte mäta dc-komponenter i strömmen på korrekt sätt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, CommonMode said:

Har du DC-strömmar då kan du inte mäta dessa korrekt via strömtransformator. Jag tror (hoppas att) inte den har intern strömtransformator utan mäter strömmen direkt via en shunt: Kopplar du in en yttre strömtransformator då kan denna enhet  inte mäta dc-komponenter i strömmen på korrekt sätt.

 

Jag är rätt säker på att den har interna strömtransformatorer.

 

"Version 5A 3‐fas strömingångar är isolerade genom 3 interna strömtransformatorer."

 

Nu var inte mitt primära mål att mäta DC då jag inte tror jag har några problem då mitt slutsteg är tyst utan mer mäta THD på spänning för att det kan vara intressant att se vad som händer i huset sen kan jag antagligen inte göra mer än vad jag gjort för att få det bättre med de medel jag har till hands.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Version 5A 3‐fas strömingångar är isolerade genom 3 interna strömtransformatorer."

 

Det finns metoder att mäta likström genom att "strömkompensera" strömmen i en strömtransformator så att flödet i kärnan blir noll och att sedan redovisa den ström som kompenserar. Det brukar kallas att mäta med  Zero-flux, Läs här

The basic principle of Zero-flux;  http://www.pm-sms.com/?page_id=12

 

Köper du en handhållen tångamperemeter så måste du välja en "dyrare" modell för att kunna mäta likström.

En multimeter som mäter likström har vanligtvis en shunt (en kort ledare med resistans) för att mäta ett spänningsfall som sedan redovisas som en ström.

 

Det kan ju vara så att detta instrumentet är utrustad för att även kunna mäta likström men då bör det framgå. 

Har man en "vanlig" strömtransformatorstation i mätkretsen så uppstår bekymmer om den passeras av en likström (precis som för en transformator i en nätdel). Det kan då uppstå "mättningsfenomen" och mätfel.  

 

Även om instrumentet internt har vanliga strömtransformatorer och då inte kan mäta själva likström så redovisar den jämna övertoner som "indikation" på likström.

 

Edited by CommonMode
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, CommonMode said:

Även om instrumentet internt har vanliga strömtransformatorer och då inte kan mäta själva likström så redovisar den jämna övertoner som "indikation" på likström.

 

Jag tror inte att Megacon instrumentet är tänkt att ha till att mäta DC men som du säger dr jämna övertonerna kan ju vara ett hjälpmedel. 

 

Jag tror jag har prylar hemma till att bygga en DC blocker för att se hur den påverkar övertonerna. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Nu var inte mitt primära mål att mäta DC då jag inte tror jag har några problem då mitt slutsteg är tyst utan mer mäta THD på spänning för att det kan vara intressant att se vad som händer i huset sen kan jag antagligen inte göra mer än vad jag gjort för att få det bättre med de medel jag har till hands.

 

Jag är medveten om det, det var jag som påpekade om ev. DC och jämna övertoner.

 

Du har troligtvis inga bekymmer med DC. Däremot så tillför du gruppen kunskaper genom ditt arbete på din egen anläggning. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gjorde ett sista inköp till stereon idag inget som egentligen kommer påverka något direkt men det blev ett fläktlöst chassi ifrån Akasa till min Roon ROCK NUC då jag funderat på det en längre tid.

 

16536959.jpg.d04dc9d33c295692ec1dcca7a0247be7.jpg

 

Förra veckan så installerade jag den senaste mjukvaran i min SOtM endpoint och tycker mig fått ett något varmare ljud och lite fylligare mellanregister som jag absolut ser som ett plus med mina TAD högtalare. Kan inte säga mer än att det låter mycket bra just nu de produkter jag kombinerat.

Kommande planer är att skaffa UpTone switchen ETHERregen när den blir tillgänglig och köra fiber ifrån min router till switchen, ändra om lite med strömförsörjningarna till de olika prylarna så stereon blir helt separerad ifrån annat och endast har en elektrisk anslutning till omvärlden.

 

Ska även passa på att önska

Gott Nytt År

till er alla!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fläktlöst blir det @AlfaGTV :)

 

Först fick ju innanmätet opereras ut ur originalchassit. Inte jättebökigt men man är ju lite rädd att ha sönder nått....ESD armband på för att vara på säkra sidan.

 

_20190109_194353-800x459.JPG.45389b7310ae3995eb082a2e671eef55.JPG

 

 

Moderkortet flyttat till sitt nya chassi. Att få till pastan och övrigt mellan processorn och chassit är det mest vanskliga man vill få lagom med pasta där för optimal värmeöverföring. 

 

_20190109_194505-800x586.JPG.be3a2beb0e0ba9914d105d4956f6041d.JPG

 

 

Allt återmonterat och på sin plats i chassit. 

 

_20190109_194803-800x725.JPG.d544bd1617391fd1ad09ab5b42029908.JPG

 

 

Chassit liknar ett litet slutsteg till bil och känns väldigt gediget och välbyggt så vill man konvertera sin NUC till att ha ett fläktlöst chassi så kan jag rekommendera Akasa (S7 har jag till min NUC7i5BNH).

 

_20190109_195008-800x1109.thumb.JPG.3463f949da9dd90de5ae43404c2f2c8d.JPG

 

 

Den hänger lite på trekvart måste bygga om VESA fästet så de passar den nya hålbilden.

 

Som sagt hyfsat enkelt om man har lite vana att skruva med datorer.

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Patienten lever så allt verkar ok.

 

När den stod och mest körde vanlig 44.1/16 så var den knappt ljummen. Tänkte jag får stressa den så jag valde att uppsampla allt till DSD128 för att se hur varmt chassit blir och efter en timme är det fortfarande bara ljummet.

 

Jag har en 120mm fläkt under min HD Plex PSU som står på hyllan och luftströmen passerar över chassit med så de kommer göra sitt.

Link to comment
Share on other sites

Akasan du visar är ju onekligen rätt rymlig, det kanske gör att det inte blir så varmt invärtes heller. Min lilla Aleutia har ju i princip ingen luft alls runt NUC-kortet, och som i ditt så monterar man processorn mot insidan på chassit för värmeavledningen. Däremot finns ingen plats för t.ex. en 2.5" SSD heller. Finurliga små rackare de dära NUC! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag det är klart luftigt runt kortet så det gör säkert sitt det med. Kortet sitter runt 10mm ifrån höljet och där är en upphöjning precis vid processorn så luften kan cirkulera runt det.

Får efter kvällen som gått säga att det kommer nog fungera bra detta och efter att sett fläkten och kylaren som satt i original chassit hur mycket damm där var så känns fläktlöst rätt väg att gå.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte jämfört och heller inte för den delen lagt så stor energi på just den biten då jag inte tror det spelar så stor roll när man inte kör USB ut direkt till DAC @Muffin 

När jag fick tag på min HD Plex PSU så passade den mitt behov av fyra olika DC spänningar (nya 200W HD Plex PSU är ytterligare förbättrad så den är ett vettigt alternativ) för att driva alla mina nätverksprylar som har med streamingen att göra.

En NUC är ju full med olika DC/DC konverters för att sänka spänningen (in 12-19V) till 5V, 3,3V m.m. så hur stor skillnad den externa PSU gör kommer nog hänga på tex hur stor läckströmmen ifrån AC sidan är som kan leta sig vidare i systemet. 

Jag har lite andra projekt på gång men dels finns inte alla produkter på marknaden och en ny DAC kan ändra förutsättningarna för hur jag ska bygga upp det :39:

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Inget problem att få bort orginalfläkten?

 

Nej den sitter med skruvar på undersidan av kortet bredvid själva kylelementet som i sin tur sitter med tre skruvar mot processorn. Mot processorn använder man både pasta och "thermal pad" så de lossnar lätt.

 

Jag har bara positiva erfarenheter av Roon ROCK på NUC så de är bara och köra på @thli72 :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, octavia rs said:

NUC är ju full med olika DC/DC konverters för att sänka spänningen (in 12-19V) till 5V, 3,3V m.m. så hur stor skillnad den externa PSU gör kommer nog hänga på tex hur stor läckströmmen ifrån AC sidan är som kan leta sig vidare i systemet.

 

Tänkte inte så mycket på det, men när jag provade koppla min ROCK direkt mot USB-DAC så tog jag lämplig strömförsörjning som fanns i närheten, och det råkade vara en sBooster Eco på 12V. Det var inga som helst problem, men jag kan inte påstå att jag reagerade på att det lät annorlunda. Förvisso bytte jag Core från min NAS i källaren till ROCK  i lyssningsrummet samtidigt. Kanske ska lyssna lite noggrannare om jag byter tillbaka! :)

 

Link to comment
Share on other sites

Att köra NUC på 12V är inga problem de har jag med provat @AlfaGTV enda var att den ökade strömförbrukningen ifrån typ 0,5A (19V) till cirka 0,8A med Roon och 16/44.1 uppspelning. Dock blev peak strömmen nära 3A så man får ha koll på det.

Hurvida de blir att koppla USB ifrån dator direkt till dac beror ju dels på om dac använder 5V (min TAD behöver alltid 5V tex) och hur den hanterar 5V internt för att driva USB delen. Används inte 5V tror jag de är väldigt små skillnader mellan källorna men en 5V ifrån en dator är sällan speciellt vacker så används den i DAC kan de kanske göra skillnader.

 

Det lilla jag provat runt med min "spaghetti" lösning med USB prylar och kablar innan min TAD är att de gör små skillnader i mina öron. 

 

Jag är ju sugen på att hoppa över ett steg och gå ifrån ethernet->endpoint->USB->DAC och köra direkt på ethernet->DAC och minska ner antalet kablar m.m. till ett minimum. 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Om inte influensan hade knockat mig så hade jag redan lagt ut några skrivelser, bland annat om mitt NUC-bygge. Jag har alltså byggt en fläktlös NUC, baserad på en NUC7 i3 och Akasa Newton S7. Jag kan inte uttala mig om ljudmässiga skillnader mellan NUC med fläkt kontra NUC i fläktlöst chassi men jag kan med säkerhet säga att det blir betydligt bättre med S-booster som strömförsörjning jämfört med medföljande väggbula. Dessutom så blir det ytterligare förbättring om S-boosterns lakrissnöre byts ut mot en bättre ac-kabel. Jag vet, skitjobbigt:26:! Naturligtvis måste ni prova själva men vid mina test tycker jag det var det lätt att uppfatta skillnaden.

Jag föredrar definitivt att ansluta min Devialet via ethernet (kablat) jämfört med USB. Betydligt bättre!

 

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jaxho said:

Dessutom så blir det ytterligare förbättring om S-boosterns lakrissnöre byts ut mot en bättre ac-kabel. Jag vet, skitjobbigt:26:! Naturligtvis måste ni prova själva men vid mina test tycker jag det var det lätt att uppfatta skillnaden.

 

Jag har som sagt mer eller mindre hela tiden jag haft min NUC använt en linjär PSU med fyra DC utgångar (5v ISP fibernod, 19v router, 12v switch och 19v NUC) som har en helt egen 3G4kvmm matning ifrån centralen direkt in i PSU. Alla DC kablar är Canare 4S6 starquad med Neutrik XLR kontakt och Oyaide DC kontakt. 

Jag känner inget direkt behov av att prova mer på denna fronten då det känns som om jag gjort mer än vad som behövs :blush:

Just nu har jag ett mål och det är att skilja bort hifi delen ifrån övrigt med fiber allt ligger och väntar (SFP moduler, fiberkabel och min router har SFP Port) så nu saknar jag bara att Uptone ska släppa sin etherREGEN switch. 

 

När detta blir realitet så kommer jag fortfarande behöva fyra DC matningen men de ska ha två olika AC matningar den befintliga till ISP nod och router. En ny matning ifrån stereorackets Ansuz Mainz8 till en PSU som matar switch och NUC. 

 

Är lite sugen på att bygga en egen PSU med moduler ifrån 

https://www.mpaudio.net/products med dubbla AC matningar, fyra transformatorer och fyra stycken moduler. 

 

Framtiden får utvisa vad det blir av det hela.

 

Förresten @AlfaGTV så har jag kört 5 timmar idag med up-sampling till DSD128 och chassit är bara ljummet så det lär inte bli några problem med den saken då jag inte kör med det i vanliga fall. Att sen chassit är monterat som de är gjort och fläkten under PSU gör ju sitt till det med.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-10 at 21:19, octavia rs said:

 

Är lite sugen på att bygga en egen PSU med moduler ifrån 

https://www.mpaudio.net/products med dubbla AC matningar, fyra transformatorer och fyra stycken moduler. 

  

De där grejorna såg ju fina ut men för egen del så börjar det överstiga vad jag vill ge mig på. Jag har har en fråga som jag stött och blött med bekanta, om en NUC går att köra på 12 till 19 volt borde det innebära att NUC:en reglerar ner spänningen till 12V (eller lägre). Om man då matar från en bra lpsu på 12 v så borde ju NUC:ens interna spänningsregulering behöva jobba mindre (än vid 19 v), och detta kanske resulterar i bättre ljud? Eller är det onödigt teoretiskt tänkande.

 

Gällande temperaturen på NUC:en. Min är också bara ljummen men skall man vara petnoga bör man gå in i BIOS för att kolla temperaturerna. Om man inte får ordentlig kontakt mellan kort och hölje så överförs inte värmen som den ska och lådan kan kännas sval även om CPU:n går varm.

 

I BIOS kan man ju också konfigurera NUC:en. Jag har stängt av blåtand och fläkt. Är det nåt annat som bör ändras?

 

Jag har en del bilder från mitt NUCbygge, om nån skulle vara intresserad kan jag lägga upp dom.

 

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, jaxho said:

De där grejorna såg ju fina ut men för egen del så börjar det överstiga vad jag vill ge mig på. Jag har har en fråga som jag stött och blött med bekanta, om en NUC går att köra på 12 till 19 volt borde det innebära att NUC:en reglerar ner spänningen till 12V (eller lägre). Om man då matar från en bra lpsu på 12 v så borde ju NUC:ens interna spänningsregulering behöva jobba mindre (än vid 19 v), och detta kanske resulterar i bättre ljud? Eller är det onödigt teoretiskt tänkande. 

 

De interna reglerar ner det lägre än 12V det behövs massa olika spänningar men 5v borde vara den högsta för USB. En switchad DC/DC konverter bryr sig inte direkt om hur mycket den behöver reglera ner spänningen och sänker du spänningen in så ökar strömmen.

 

35 minutes ago, jaxho said:

Gällande temperaturen på NUC:en. Min är också bara ljummen men skall man vara petnoga bör man gå in i BIOS för att kolla temperaturerna. Om man inte får ordentlig kontakt mellan kort och hölje så överförs inte värmen som den ska och lådan kan kännas sval även om CPU:n går varm.

 

Jo så är det men jag har kollat flera byggen innan som kör Roon ROCK och inga av dem har haft problem med i5 i Akasa S7 så jag tror det är lugnt.

 

36 minutes ago, jaxho said:

 

I BIOS kan man ju också konfigurera NUC:en. Jag har stängt av blåtand och fläkt. Är det nåt annat som bör ändras?

 

Jag har inte gjort nått av det, blåtand var inte påslagen vad jag vet i min.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Efter att varit utan min Ansuz list ett tag ligger det en helt ny på samma plats :)

med tre styck Ansuz Darkz D under den.

 

_20190119_141539.thumb.JPG.93ece2a5e1cd175a4de9c736d43a3039.JPG 

 

Jag återupptog testandet med mätinstrumentet som jag lånat av @Taxmannen och har kommit fram till ett par saker.

 

Ofta pendlar THD mellan 0,7 till 1.0% beroende på vad som är igång i huset. Den fas jag har till stereon är den som oftast har lägst THD så det är ju bra. 

 

_20190119_141431.thumb.JPG.e6046a5872d4ba934de7e6b339c3ffef.JPG

 

 

Vad gäller övertoner så varierar de också med vad som är igång men ofta ser det ut såhär efter Ansuz filtret. 

 

_20190119_141502.thumb.JPG.3e3b72f0052c075b30866bfd7b014e6d.JPG

 

 

Exakt vad Ansuz gör ska jag låta vara osagt men där är inga komponenter i serie. Man använd aktiva kretsar och spolar lindade runt ledarna för att ta bort störningar. 

 

"The Mainz8 unit exploits two different ways of conditioning the mains current, a passive and an active mechanism, the passive coil-based mechanism rounds of noise transients, so your Hifi equipment better deals with transient current noise and an active where the noise spike is sampled and a counter noise transient spike is added to further condition the current to an even lower noise floor for an unmatched clarity and spatial focus."

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...