Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här kommer en akustikfråga huruvida imkanalen kan användas på något vis inom akustikåtgärder?

Rummet har två snedtak på kortsidorna ca 2m diagonalt eller om man så vill väggarna är 1.2m höga innan snedtaket tar vid.

Rummet i sig är 6.3m långt 3.8m brett och 2.5m högt. Imkanalen har då tagit 30cm på längden. Dimensionerna blir 0.3m x 3.8m x 1.3m ungefär.

Frågan är om jag ska flytta ut imkanalen t ex 10cm för att få annan volym och dimensioner på imkanal resp rum?

Posted (edited)

Ja, det är egentligen ett rör ca 20cm diameter som går på kortsidan av rummet. Det snickaren gör är att spika för en vägg så inte röret syns. Se planritning nedan:

musikrum.jpg

Edit: Tänkte bara notera att höjden 1.90 inte stämmer. Det är förhöjt väggliv så höjden 1.90 hamnar närmre kortsidorna.

Edited by conan
Posted

:o

Du får ju 1500 liter HH där, om han bygger väggen tät.

Fördel att även täta runtom i det befintliga utrymmet innan han bygger vägg. (Täta bara lokalt i skarvar/vinklar eftersom det antagligen sitter en diffspärr bakom vägg-/takbeklädnad som inte får stängas in)

Det kommer typiskt vara resonanser omkring (25,) 50, 75 Hz, men det får man ju mäta sig till.

Likaså var det finns tryckmax så man ser var porten bäst placeras.

Posted

Jag matade in rumsdimensionerna i nåt verktyg på nätet och fick ungefär samma moder runt 25 50 osv. Snedtaket ställer väl till det lite antar jag också?

Frågan jag har är hur dimensionerna på resonatorn påverkar? Alltså är det bra att öka volymen med 30%, dvs flytta ut väggen 10cm?

Posted
Jag matade in rumsdimensionerna i nåt verktyg på nätet och fick ungefär samma moder runt 25 50 osv. Snedtaket ställer väl till det lite antar jag också?

Ja, det var därför jag satte (25Hz) inom parentes eftersom snedtaket mest påverkar den riktningen.

Men du kommer ändå behöva mäta för att hitta bästa ställe för porten.

Frågan jag har är hur dimensionerna på resonatorn påverkar? Alltså är det bra att öka volymen med 30%, dvs flytta ut väggen 10cm?

Visst!

Dels kan en stor HH släcka ut lägre frekvenser, dels är de effektivare (fler dB).

Jag blev för länge sedan rekommenderad att börja med lägsta rumsmod, därefter mäta igen och ta nästlägsta osv.

Om du har tur 1: ...så har rummet en jämn 3dB förhöjning upp till 75Hz. Om du har otur kommer det se ut som ett alplandskap. Då blir hgt-placering hell-on-earth.

Om du har tur 2: ...så finns det tryckmax för både 25 och 50Hz nära vägghörnen. Då skulle du kunna dela utrymmet, säg 1000 liter för 25Hz och 500 liter för 50Hz.

Posted

En god idé Calle_jr, att dela upp utrymmet för att skapa två resonatorlådor. Om jag läst korrekt vad gäller grundformler så är resonansfrekvensen omvänt proportionell mot roten ur volymen. Det skulle innebära att dubbla frekvensen motsvarar en fjärdedel av volymen. Kanske blir det bättre med 1.2m3 resp 0.3m3 ?

f = (v/(2*pi)) * sqrt(A/(V*l))

v= ljudhastighet

A= portarea

V= volym

l = portlängd

Sedan är det här säkert bara en ungefärlig modell ... så jag låter det vara osagt hur nära man kommer i verkligheten ...

Posted

Helt rätt, men du vet ju ännu inte vilka behov du har av att sänka.

Det är vanligare att det finns en större peak kring 50Hz eftersom grund- och 1:a överton ofta sammanfaller där.

Jag gillar att du planerar olika scenarion, det bör man göra, men mätning är A och O.

Ps. Modellen stämmer, det svåra är att få verkligheten i enlighet med modellen. Adhoc här på forumet är grym på hur man måste kompensera för olika variabler, exvis portutformning, dämpning etc. Ibland är det intressant att få lite bredbandigare HH, på bekostnad av effektivitet.

Posted

Har läst några påståenden och undrar om de stämmer?

- Undvika låddimensioner större än en kvarts våglängd för resonansfrekvensen.

- Det är lådans djup som är viktigast. Bredd och höjd har mindre betydelse.

Det sistnämnda låter märkligt men kanske handlar om perforerade paneler?