Jump to content

Stereo för 20.000


Charityman

Recommended Posts

Hej alla!

Som nybliven hififrälst har jag börjat kika på nytt ljud till min lägenhet (lägenhet innebär också att subbar är mindre uppskattat av grannar).

Jag har primärt kollat på stereopaket bestående av 2 stativhögtalare och en förstärkare. Jag vet att det är upp till och var och en att i slutändan besluta vad som låter bäst för varje person, men jag behöver er hjälp att rent objektivt (låt dock gärna era subjektiva uppfattning diskuteras också) komma fram till det bästa man kan få för 20.000.

Lite bakgrundsinfo: Jag bor i en tvåa i Sthlms innerstad där mitt lyssningsrum är ett ca 20 kvm stort vardagsrum. Högtalarna kommer att stå bredvid en tv och 5-20 cm framför väggen.

Jag har varit på Pause på Norrlandsgatan och blivit extremt bra bemött (till skillnad från Hifiklubben och Reference Audio). Eftersom Pause fokuserat på Peachtree och Totem är det framför allt dessa jag lyssnat på och spontant föredrar jag Totems lite mer öppna diskant och mellanregister, även om jag inte på något sätt ogillar Peachtrees ljudbild. Finns det några här med erfarenhet av dessa märken? Att döma av recensioner online verkar Totem's Rainmaker vara en hit.

Jag tar mer än gärna emot era rekommendationer på tänkbara kombinationer med en budget på 20.000 kr.

Tack på förhand, låt rekommendationerna flöda!

//Adam

Link to comment
Share on other sites

Totem älskar jag! Välkommen in förresten. Skaffa ett par begagnade totem model one , lägg så mkt du får för frun och sen lite till på förstärkeri!, Njut. Och var ändå rätt populär hos grannarna. Totem model one är fördjävligt bra stativare. Mina favoriter. Med bra förstärkeri.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite synd att du är begränsad till 5-20cm. Jag skulle ändå rekommendera att iaf överväga Magnepan.

Antingen ett par begagnade 1,6 ev 1,7 om de ryms i budget, vilka man med lätthet drar fram till lyssningposition när det ska finlyssnas och faktiskt klarar sig fint med ca 30cm för film och bakgrundsmusik om man vinklar dom mer. Betänk även att de bara är några cm djupa vilket gör att de inte stjäl lika mycket plats. (Sen kan du flytta ut dom i smyg undan för undan)

Deras mindre högtalare har jag inte hunnit lyssna till men har hört o läst mycket gott om dem. Både de där minimaggisarna med basdipol till och den där ,7 eller vad den heter.

En bonus är att du inte kommer störa grannarna eftersom du inte trycksätter rummet på samma sätt som en konventionell lådhögtalare gör. Det fantastiska ljudet får du på köpet.

Jag gick pga grannar från Sonus Faber Guarneri Memento till ett par 1,6. De lät inte sämre, annorlunda och i vissa grenar bättre andra sämre. Jag blev rejält biten av dipolpaneler och sitter nu med ett par 3,7 till musik samt 1,6 till TVn.

Hade under en period även deras vägghängda till TVn, ångrar lite att jag sålde dom.

Link to comment
Share on other sites

Magnepan .7, som Adagio nämnde, kan nog vara nå´t men de kostar ca 20.000 och är kanske lite skrymmande med tanke på att du säger att de skall stå nära vägg. Totems modeller tycker jag alltid har låtit bra de gånger jag hört dom.

Link to comment
Share on other sites

Om du kan tänka dig ett par aktiva högtalare så spar du ju dessutom lite plats.

Devialet Phantom har ju varit lite i ropet den senaste tiden så den får bli mitt "aktiva" förslag.

Sen kanske inte designen faller alla på läppen men den låter för pengen riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Totem Model One är en fantastisk stativare som du bör hitta till rimligt pris begagnad. Reindance har jag inte hört mer än kort men gillar Totem generellt.

Vill du kolla på begagnade grejor vilket inte är fel i starten, mycket för pengarna, så kanske du skall ta vägen förbi nedervåningen på Audio Concept på Södra Agnegatan. De har välfyllda hyllor av just sådant.

Prata med Gurkan. Bara ett tips om du vill kolla alla butiker i Stockholm. Men ta hem ock prova om du får möjligheten det är det bästa råd jag kan ge.

Välkommen för övrigt!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och alla välkomnanden! Som P-pan skriver är ju aktiva högtalare ett rätt tilltalande alternativ eftersom man sparar en del plats och också trollar bort ens irrationella konsumtionsbeteende i jakten på perfektion (dvs. jag omöjliggör köp av svindyra kablar osv). Jag har fått en del privata rekommendationer från medlemmar här om t.ex. Dynaudio Xeo4 och Devialet Phantom. Dock vill jag gärna ha stereoeffekt så endast en Phantom-högtalare blir det nog inte.

Finns det några här med erfarenhet av aktiva högtalare, t.ex. de som nämns ovan? Dynaudios har ju fått bra i recensioner men vore kul och bra att höra era upplevelser också.

Som det ser ut nu kommer jag försöka få till en bättre lyssningstour någon gång i februari så fortsätt fyll på med rekommendationer. :)

Tack!

/Adam

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnade på Dynaudio Xeo 2 när jag var inne på Lefflers i Linköping i julhelgen, de lät faktiskt riktigt trevligt. Nu håller jag förvisso Guru Junior högre men ett system med Dynaudio Xeo 2 blir ju "smuttare".

Konstigt/skumt att du får förslag via PM, vågar folk inte skriva rekommendationer här direkt eller är det folk med anknytning till butiker?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också på Guru med tanke på "nära vägg placering". Du kan ju t o m ha de ända upp till väggen. När det gäller Dynaudio är jag knappast objektiv, men jag gillar också xeo och de ligger ju lite "rätt i tiden". Här kan du få tillgång till väldigt mycket ljud med en totalt låg investering. Själv är jag lite intresserad av deras nya Emit 10 eller 20 till mitt TV-rum som låter förvånatsvärt bra med tanke på storlek. Jag hörde dem på senaste Köpenhamsmässa. De kostar från ca 5-6,000 om jag minns rätt. Dessutom är det betydligt mer lättdrivna än av äldre Dynaudio-modeller brukar vara.

Totem är också mycket fina högtalare och har ett ljud som i stort påminner om Dynaudios stativmodeller.

På förstärkarsidan har mindre koll men varför inte en NAD som har mycket prisvärt på sin hylla. Samma sak med Cambridge och Rotel.

Link to comment
Share on other sites

Va?! Det är ju det irrationella konsumtionsbeteendet av svindyra kablar som är skoj! ;)

Skämt åsido, det beror lite på vad man gillar med hobbyn, är musiken det enda viktiga och saker som sparsmakad möblering mm väger tyngst är det kanske en bra väg att gå. Dvs allt i ett lösningen. Men det är inte en entusiastanläggning det är frågan om i så fall. Mer en normal konsumtion av den kräsne konsumenten, som min syrra tex. För egen del är vägen, testandet, drömmarna, planerandet inköpen en stor del av hobbyn. Det gradvis bättre och bättre resultatet, strävan och det hägrande målet........

Link to comment
Share on other sites

Såg ett par Sonus faber electa Amator på Rehifi när jag var där idag. De ligger lite utanför budget, 21900:- bara för högtalaren. Men fasen vilken bra högtalare och snygg är den med.

Annars stativare som du kan sätta mot väggen och få dem att låta mycket bra är Atc scm 7(7500:- på Hifi skåne) och 11(11900:- på Hifi Skåne). Har lyssnat på dem dels på Hifi Skåne men också på Jönköpings mässan. Båda gångerna spelade de bra och de visade att de mådde bättre av att stå bara någon/några centimeter ifrån väggen. Har själv varit inne på att köpa Atc Scm 11.

Aktiva har jag inte mycket att komma med mer än mina Quadral Rondo(köksstereo) som låter bra. Har även bluetooth inbyggt så diskningen har blivit mycket trevligare med all världens musik ifrån mobilen. Är inte helt underskattat att ha bluetooth inbyggt i den aktiva högtalaren vid ren slö- eller festlyssning.

Happy hunting

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar än en gång! Att döma av diskussionen verkar döljande vara rimliga och bra alternativ:

Guru Junior +

Totem Rainmaker

Totem Model 1 (har hittat beg för 8.900:-

Dynaudio Xeo4

Hur är det med Guru Junior, spelar de lika bra även om de står en bit från vägg, eller behöver de väggen för att leverera?

Angående förstärkare så värdesätter jag högt att kunna streama trådlöst från mobilen. Jag har kollat (men inte lyssnat än) på Rotel RA-12 som verkar vara uppskattad och ligga rätt i pris. Däremot verkar den inte vara helt kompatibel med streaming. Är det någon som har denna förstärkare och hur har ni i så fall löst det?

Tack!

//Adam

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Svårt att hålla sig kort i detta ämne. :-) Det är ganska viktigt att veta vilken typ av musik du helst vill ska låta bra. Är det som exempel välinspelad finstämd jazz och vokalmusik eller ruffig rock? Bäst är det när allt passar men det är inte helt lätt att nå dit snabbt. Vill du ha en delikat stereobild i sweetspot eller kanske rundstrålande ljud som fyller hela rummet?

Jag har tyvärr inte hört just Totem Rainmaker, jämförde du den med andra Totem-modeller? Den lilla golvaren Totem Arro är väldigt bra och då behövs inga stativ heller, den är mycket smäcker och låter mycket bra. Stativaren Model-1 som nämnts tidigare är fantastiskt bra, jag var själv nära att köpa den men valde Harbeth P3ESR i stället för att den är lite mer förlåtande, lite mer avrullad i diskanten än Totem. Golvhögtalaren Totem Sttaf borde fungera på 20 kvm, den är för dyr i nypris men det kan finnas lösningar.

Är du en person som gärna vill göra ett nyköp och sedan hålla dig till det eller kommer du kanske att vilja testa olika modeller under längre tid? Att köpa nytt har den fördelen att det är lätt att åka runt i butiker och provlyssna och när det bästa alternativet sedan utkristalliserats så blir det ett köp som sedan håller sig i åratal. Själv är jag nyfiken och kan inte riktigt hålla mig till en högtalare, så jag gillar när butiker säljer andrahand eller har demoex till salu, eller så köper jag begagnat, på dessa sätt blir det inte en så stor ekonomisk förlust den dagen då något annat känns spännande att prova. Jag tycker att du ska handla på Paus om du fick bra bemötande där men jag har svårt att inte rekommendera att titta på Hifi Arts realista när det gäller Totem. Kanske en förstärkare (lyssnade du på Peachtrees förstärkare?) på Paus och högtalare på Hifi Art.

Dynaudio har nämnts och jag kan bara hålla med om hyllningarna, inte mycket negativt att säga mer än att deras dyrare (Focus och uppåt) modeller kräver väldigt bra förstärkare och då är det begagnat som gäller för att hålla budgeten. Dynaudios aktiva högtalare är bra av det jag har hört (Xeo 5). Men för Dynaudio måste du ta dig till Reference Audio igen. Ljudmakarn har trevligt utbud också. Audio Concept har en del även i lite lägre prisklasser. Hifi-Kit har Guru som nämnts, bland mycket annat. En högtalare som imponerade mycket på mig är Kef LS50, den säljs lite överallt, fyller lätt ett rum och känns inte så fasligt dyr. System Audio har många modeller, bland annat på Lars Bengtsson, deras golvhögtalare Aura 50 kanske passar, eller stativaren Mantra 5. I samma butik finns även Sonus Faber Venere 1.5, väldigt bra högtalare med lyxig känsla.

Det finns mycket...

Link to comment
Share on other sites

Totem älskar jag! Välkommen in förresten. Skaffa ett par begagnade totem model one , lägg så mkt du får för frun och sen lite till på förstärkeri!, Njut. Och var ändå rätt populär hos grannarna. Totem model one är fördjävligt bra stativare. Mina favoriter. Med bra förstärkeri.

Lägg så mycket du får för frun........... Första....... Andra........ Tredje, såld till herrn med hatten på bakre raden? Edited by Drenalin
Link to comment
Share on other sites

Välkommen och kul att du frågar. :64:

Om du orkar vänta in begagnat när det dyker upp skulle jag göra det. Då får du prylar som presterar för dubbla priset.

Som nämnts så låter Guru som en bra ide med dina förutsättningar tycker jag. De hade jag nog själv valt. Liten låda som skall stå kloss an väggen och den kan pumpa på förvånansvärt bra.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag beställde ett par högtalare idag. Ett par Focal Chorus 714. Har ej hört dom, men Focal bygger ingen skit så det ska bli spännande att få lyssna på dom i lugn o ro sen hemmavid. Jag ska ha dom i köket :)

Focal har ett bra pris. Dessa ligger på ca: 8k i Valnöt och Rosewood med senaste prislistan, och lite mer i akryl och läder tror jag det var. Jag valde mina i Valnöt. Dom och en Marantz PM-5005 kanske samt en Sonos Connect och lite kablar. Kan väl inte gå fel. Har båda dessa där hemma (PM-5005 och Connect). Blir runt 15k + kablar. Sen kan man ju komplettera med Marantz tillhörande CD-5005. Har den med. Mycket välljud för hyffsade pengar :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Svårt att hålla sig kort i detta ämne. :-) Det är ganska viktigt att veta vilken typ av musik du helst vill ska låta bra. Är det som exempel välinspelad finstämd jazz och vokalmusik eller ruffig rock? Bäst är det när allt passar men det är inte helt lätt att nå dit snabbt. Vill du ha en delikat stereobild i sweetspot eller kanske rundstrålande ljud som fyller hela rummet?

Jag har tyvärr inte hört just Totem Rainmaker, jämförde du den med andra Totem-modeller? Den lilla golvaren Totem Arro är väldigt bra och då behövs inga stativ heller, den är mycket smäcker och låter mycket bra. Stativaren Model-1 som nämnts tidigare är fantastiskt bra, jag var själv nära att köpa den men valde Harbeth P3ESR i stället för att den är lite mer förlåtande, lite mer avrullad i diskanten än Totem. Golvhögtalaren Totem Sttaf borde fungera på 20 kvm, den är för dyr i nypris men det kan finnas lösningar.

Är du en person som gärna vill göra ett nyköp och sedan hålla dig till det eller kommer du kanske att vilja testa olika modeller under längre tid? Att köpa nytt har den fördelen att det är lätt att åka runt i butiker och provlyssna och när det bästa alternativet sedan utkristalliserats så blir det ett köp som sedan håller sig i åratal. Själv är jag nyfiken och kan inte riktigt hålla mig till en högtalare, så jag gillar när butiker säljer andrahand eller har demoex till salu, eller så köper jag begagnat, på dessa sätt blir det inte en så stor ekonomisk förlust den dagen då något annat känns spännande att prova. Jag tycker att du ska handla på Paus om du fick bra bemötande där men jag har svårt att inte rekommendera att titta på Hifi Arts realista när det gäller Totem. Kanske en förstärkare (lyssnade du på Peachtrees förstärkare?) på Paus och högtalare på Hifi Art.

Dynaudio har nämnts och jag kan bara hålla med om hyllningarna, inte mycket negativt att säga mer än att deras dyrare (Focus och uppåt) modeller kräver väldigt bra förstärkare och då är det begagnat som gäller för att hålla budgeten. Dynaudios aktiva högtalare är bra av det jag har hört (Xeo 5). Men för Dynaudio måste du ta dig till Reference Audio igen. Ljudmakarn har trevligt utbud också. Audio Concept har en del även i lite lägre prisklasser. Hifi-Kit har Guru som nämnts, bland mycket annat. En högtalare som imponerade mycket på mig är Kef LS50, den säljs lite överallt, fyller lätt ett rum och känns inte så fasligt dyr. System Audio har många modeller, bland annat på Lars Bengtsson, deras golvhögtalare Aura 50 kanske passar, eller stativaren Mantra 5. I samma butik finns även Sonus Faber Venere 1.5, väldigt bra högtalare med lyxig känsla.

Det finns mycket...

Håller helt med, denna underbara djungel haha =) Dirty Loops gör musik som är typisk för vad jag vill ska låta bra. Det händer mycket i musiken så jag tror att en bra förstärkare är viktigt. Sedan lyssnar jag också mycket på jazz - Triosence, Tingvall Trio m.m.

Vad gäller nyköp vs. begat är jag rätt nollställd. Bara det låter bra och har hyfsad finish och livslängd är jag nöjd :) Som Apexorca skrev kanske man får mer för pengarna om man har tålamodet att vänta in bra begagnade högtalare, som i mitt fall då skulle kunna ha ett nypris på 20-25.000 och ett begat pris på kanske 10-15.000.

Arro ska jag absolut lyssna på, den finns begad på Hifi Art just nu såg jag. De har också Sttaf inne på begagnat för 14.500.

Sedan dök det upp en rekommendation privat på Buchardt Audio som ju har hyllats lite överallt på nätet. S300 ligger bra i budgeten och har dessutom fått fina recensioner. Någon som har lyssnat på dessa?

Tack igen för all hjälp, väldigt värdefullt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mina Focal har iaf den mest välljudande diskanten jag har hört i den prisklassen. Dom borde inte få kosta så lite med den typen av diskant. Jag är otroligt imponerad av ljudet i dessa. Nu har dom gått runt en 60 timmar och dom lät bra redan efter 32 timmar. Inspelningstiden innan kritiskt lyssnande som man kallar det skulle tydligen gå vid så lite som 22 timmar tror jag det var enligt manualen, men jag skulle vilja säga 30 timmar, som man även nämnde i något test jag Googlade mig fram till. Diskanten är så ren och klinisk utan att gå över mot det vassa / hårda att jag inte har upplevt detta innan. Alla andra aluminium diskanter som jag har lyssnat på tidigare går åt det varma, alltså skimrande varmt. Det gör däremot inte denna. Denna går åt det otroligt luftiga / rena / kliniska utan att låta hårt / vasst. Basen går djupt men väldigt tight ändå. Basen påminner om när man skjuter skarpt skulle man kunna säga. Det är så jag upplever den. Rena rånet med tanke på välljudet i dessa högtalare. Kan verkligen rekommendera dom.

Sen att lådan är otroligt vacker också är ju bara ett riktigt stort plus! Detta ljudet skulle man kunna betala mycket mer för. Jag kör dom just nu med min Krell S300i i köket till min Sonos Connect och även med denna enhet låter det oerhört rent konstigt nog vilket inte borde kunna inträffa och inte heller har gjort innan dess. Undra bara hur det låter med en riktigt bra cd då. Måste ju låta fantastiskt :D Denna setup skulle jag kunna köra som första system om det inte vore för att jag beställde ett par nya Martin Logan :Cry::33: Tur att man har fler musik-rum än ett :smash:

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej! Rasande intressant ämne detta. Alla(?) vill ju ha så bra ljud som möjligt, så billigt som möjligt. Jag har lyssnat lite på arro och ska låna hem ett par idag till lillen, Marantz cr502.

Grejjen är ju att få tag i prylar som lirar bra tillsammans, vilket jag tycker är jättesvårt när utbudet och kunnandet (mitt) är begränsat. Kanske lånar jag också hem ett par Opticon.

Återkommer efter lyssning.

Jag har läst en hel del på detta forum, med stor glädje, men jag känner att mycket går över mitt huvud (och börs) så jag uppskattar, precis som trådskaparen också råd av er erfarna.

Link to comment
Share on other sites

Har haft Magnepan 1.6 och älskade dem. Lätta att dra fram när man ska lyssna och står sedan kloss mot vägg annars. Kräver rejält med effekt.

Bytte till Totem mod 1 sign. (pga flytt till litet lyssningsrum) och älskar dem. Akta dig bara för vassa förstärkare då de visar allt. Roksan ger ett jädra klipp i ljudet på dem utan att skära i öronen tycker jag. Flera Totem och roksan finns att lyssna på på HiFi Art - även begagnade.

Båda högtalarna kan rekommenderas varmt som beg-köp. (inget för metal-fantaster förståss).

Vet ej nåt om Guru, men det finns ett par demoex hos Perfect Sense såg jag.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tillägg:

Såg ovan förslag att kombinera Totem med Peachtree. Tror det kan vara lysande. Du får ju med DAC och kan köra streaming-apparat rakt in i den. Snygg dessutom!

Alt 1:Vanliga Model 1 begad från HiFIArt + ny Peachtree från Pause.

Alt 2: (hotrod-alternativet) model 1 sign + Begade Roksan, båda från HiIFArt. I det senare fallet lär du aldrig behöva byta högtalare.......

Dessutom kan jag i båda fallen rekommendera biwiring. Det gör stor skilnad. Prova både med solid Core och multistrand-varianter för att fintrimma ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Fler tips än vad jag trodde fanns.

Jag får ofta frågan, och typ;

"- De ska vara små ... snygga ... ingen sub ... Spotify... stå klots mot hörnet ... inte kosta något ... fett ljud".

"- Om jag visste svaret så vore jag väl nästan lite korkad, eller?

"- Jo, men jag är inte som du"

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...