Jump to content

Stänga av kyl och frys permanent för bättre ljud


Patrick82

Recommended Posts

Detta har varit min dröm sedan jag blev audiofil 13 år sedan och nu är det nära, bara om en månad kommer allt i frysen vara tomt och jag kan stänga av den permanent.

Jag har förberett mig under lång tid och ändrat min diet för att kunna stänga av kylen och frysen. Jag har blivit frukterian och äter nästan bara frukt nu. Det tog lång tid att vänja sig och ändra kosten lite i taget, men det gick till slut.

Någon annan som har provat på att stänga av frysen?

Link to comment
Share on other sites

Ja med både kyl o frys påslagen blir ljudet lite kallt, men jag använder såväl varmluftsugn som spis för att kompensera. Nu när det är så kallt ute eldar vi även i kakelugnarna, det blir torrare ljud........... ; )

Har du ingen dörr att stänga till köket? Jag tycker nämligen personligen att bakgrundssurret från hushållsapparater är det mest störande. Jag har hört talas om att sk gnistknäpp från på resp avslag i kyl frys kan leta sig igenom alla former av skärmning. Under andra världskriget använde sig motståndsrörelser i bla Frankrike av denna starka typ av signal, gnistsignal inte kylskåp, har hört att de kunde meddela sig över Atlanten men tror nog snarare över kanalen till England är mer korrekt.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är det inte lättare att se till kylskåpet ligger på en annan säkring eller menar du att det fysiskt väsnas? Det senare är ibland ett problem här.

Den ligger redan på en annan säkring. Och jag kan inte höra något brummande från den.

Idag skulle jag beställa hem en massa mat från Mathem som läggs i frysen, men innan detta ville jag höra om det verkligen blev någon skillnad. Jag stängde av frysen och gick och lyssnade, musiken lät lugnare med enorm och kraftfull bas med fler inre detaljer. Jag kunde inte tro mina öron! Jag gick tillbaka och satte på frysen, ljudet blev ljust och tunt och jag fick huvudvärk! Basen var helt borta! Detta tweak krossar allt.

Jag kommer aldrig köpa någon frysmat så länge jag lever, skillnaden är så stor med frysen avstängd.

Link to comment
Share on other sites

Min förra kyl o frys väsnades ikapp med ett ftx-aggregat i köket.

Det var inte jättestörande, men så pass att det påverkade ljudmätningar i lyssningsrummet.

Jag har inte haft problem med mätning sedan jag bytte kyl o frys, vilket var dags ändå.

Båda dessa apparater går ju för jämnan, men jag har ingen aning om hur mycket de kan påverka över gruppcentralen, eller om det skulle bli bättre med en dedikerad anslutning i huvudcentralen.

Jag stängde av frysen och gick och lyssnade, musiken lät lugnare med enorm och kraftfull bas med fler inre detaljer. Jag kunde inte tro mina öron! Jag gick tillbaka och satte på frysen, ljudet blev ljust och tunt och jag fick huvudvärk! Basen var helt borta! Detta tweak krossar allt.

Frågan är om denna lilla skillnad är värd att svälta för?
Link to comment
Share on other sites

Båda dessa apparater går ju för jämnan, men jag har ingen aning om hur mycket de kan påverka över gruppcentralen, eller om det skulle bli bättre med en dedikerad anslutning i huvudcentralen.

Att de går för jämnan var mitt argument för att plocka bort kyl o frys från hifi-fasen. Tvätt/tork och spis går mer sällan så de ligger på hifi-fasen. Minns inte var diskmaskinen hamnade. Det handlar ju också en hel del om vilka strömförbrukande prylar man har och hur mycket de drar samt hur dessa kan fördelas över faserna. Jag minns att jag fick göra någon kompromiss.

Den viktigaste delningen jag gjort var kanske att hålla alla andra eluttag för lampor och "vardagsel" utanför hifi-fasen. Därmed kan jag hålla lampor, dimmers, datorer, tv och laddare utanför, vilket är kanske än viktigare.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Min kyl slänger iväg ett ganska rejält "klick" vid av och påslag, ligger precis vid 50hz så strömrenaren släpper igenom den så snällt så snällt.

Hörs dock bara vid hörlurslyssning som tur är och så lyssnar jag väldigt sällan.

Edit: Jo, stereon ligger på en annan säkring men då jag bara har 3fas in i kåken så smittar det över ändå typ via jorden eller något annat...

Edited by Ampalang
Link to comment
Share on other sites

stereon ligger på en annan säkring men då jag bara har 3fas in i kåken så smittar det över ändå typ via jorden eller något annat...

Precis.

Det är ju vanligt att man har en gruppcentral och en huvudcentral, och det normala är att man nöjer sig med en egen grupp. Men det vore intressant om någon har erfarenhet av att separera redan i huvudcentralen. Så gör man ju ofta i studios etc.

Jag har för mig att vi har några medlemmar som har gjort det.

Det handlar ju också en hel del om vilka strömförbrukande prylar man har och hur mycket de drar samt hur dessa kan fördelas över faserna.

Sant, det är av någon anledning en fördel (även hifimässigt) att ha balans i belastningen på de olika faserna.

Men det blir ju inte helt lätt eftersom man ofta har disk- o tvättmaskin etc avstängt när man har hifi påslaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kommer aldrig hjälpa mot knäppningarna från på o avslag, gnistan som bildas skickar i väg en riktigt kraftig radiovåg som slår in i signalvägen. Förut gav en avslagning av mitt slutsteg eller på/avslagning av taklampan en rejäl bump om jag hade försteget på phono.

Sen jag byggt riktigt skärmade phonokablar mellan SUT och riaa är fenomenet helt borta.

Vad jag vill komma till är att dessa störningar är luftburna och inte nödvändigtvis nätberoende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Är du helt säker på att det bara är frysen som sänkt hyran? Man brukar använda mindre mängd belysning när ljuset kommer tillbaka.

För 50kr skulle jag iaf köpa några loppisfynd på vinyl....

På fakturan ser man ett år bakåt i tiden hur mycket el man har förbrukat. Förra månaden var 50 kr billigare jämfört med förra året :) Det blir stora pengar det här. 600 kr besparing på ett år. Snart har jag råd att köpa riktiga byxor och inte gå ut i kalsonger på somrarna. De enda byxorna jag har är vinterbyxor. Med besparingarna jag gör med frysen avstängd har jag råd att köpa sommarbyxor, eller kanske låter jag bli och spenderar dem på tweaks istället. När jag vandrar runt på stan med kalsonger får jag ju några blickar, men det kanske det är värt när jag får bättre ljud hemma.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Elräkningen kom nu och här är resultaten jämfört med förra året. Strömförbrukningen har minskat med 70-83 kWh per månad, en tredjedel av hushållet!


maj 2015 198 kWh

apr 2015 237 kWh

mar 2015 250 kWh



maj 2016 127 kWh

apr 2016 154 kWh

mar 2016 180 kWh

Edited by Patrick82
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...