Jump to content

HiFi eller praktiska lösningar?


Bebop

Recommended Posts

Latmasken har tagit över intresset för hifi :?:

Jag startar en tråd som säkert kommer att provocera en del och av ännu fler karaktäriseras som ett försök stoppa tiden.

Eller varför inte gnäll från den "äldre generationen" på forumet till vilket jag otvivelaktigt hör. Du kan också se det som en

resa jag varit med på.

Inspirationen till denna tråd hämtade jag ur senaste HiFi Musik 12/2015 där Anders Edenholm (en annan "gamling") skrivit en

artikel med rubriken Det var bättre förr!

Anders hade träffat Bob Stuart, mannen bakom Meridian Audio och senast MQA som tagit fram ett nytt komprimeringsformat

anpassat för streaming och som skall vara av betydligt högre ljudkvalitet än t ex MP3. Men för denna tråd är Bobs följande tes än viktigare:

Varje ny utveckling inom audiområdet drivs av bekvämlighet snarare än strävan efter bästa möjliga ljudkvalitet.

Denna tes har han sammanfattat i följande graf:

ZSdHxp.jpg

källa: HiFi Musik 12/2015 och MQA

Har han rätt eller fel? Jag tycker det ligger mycket i detta och jag kommer att exemplifiera under trådens gång. Det innebär naturligtvis

inte att allt nytt är fel och dåligt. Det menar säkert inte Bob Stuart heller. Utvecklingen mot större välljud har också gått framåt. Det finns

betydligt bättre ljud idag än förr. Men möjligen har det utvecklats två stickspår av vårt intresse som inte är riktigt samma sak och har inte

samma mål i landet Lagom.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

För mig är det inte provocerande men jag har kanske passerat bäst-före-datum också så det faller sig naturligt då.

Jag saknar mest det som jag brukar kalla mid-Fi som fanns i massor särskilt på 70-talet och en bit in på 80-talet. Sedan kom det bärbara ljudet och folk ändrade sina lyssningsvanor. Tror jag...

Link to comment
Share on other sites

Jag säger varken bu eller bä om detta men det finns mycket att läsa om MQA och att det endast är en komprimering likt MP3 är väl inte helt korrekt. Jag kommer själv inom kort kunna prova MQA när Auralic uppdaterar sina Aries modeler med MQA.

Läs gärna vad som skrives på Norska 2L om deras MQA skivor.

Using conventional digital converters and processing, audio has been blurred more than we realise and in a way that makes it unnatural, remote and lacking immediacy. To overcome this, modern ’re-mastering’ will often add artificial reverberation and compression to try to restore brilliance and a sense of space, but it never succeeds. With MQA we don’t need to ‘brighten’ or ‘add’ - the artifacts are removed and what is left is the brilliant, sensitive, and natural original.

Using MQA this recording is a total revelation! You can clearly hear the instrument timbre, the room, the piano action, Christian's technique, and - the point of it all - we get lost in the music. You'll hear an incredible sense of space and clarity in this recording. So we think it's very exciting, because it's being brought back, authentically, through the lens of the original equipment. - Bob Stuart, 2015

MQA is an end-to-end process which captures the original sound and delivers it perfectly all the way through to playback. It sounds best through an MQA decoder which confirms this studio recording as you listen, but even with no decoder you will enjoy something much finer than the original CD. Using pioneering scientific research into how people hear, MQA technology captures the full magic of an original audio performance in a file size that's small enough to stream or download.

http://www.2l.no/pages/album/120.html

Link to comment
Share on other sites

Kör på. Jag kan hålla med.

Medans utrustningen blivit bättre har inspelning och digitala format gått åt andra hållet. Troligen pga at dessa tider kräver och prioriterar hög "convenience". Jag tror väljudssidan som inte är lika noga med "convenience" börjat växa igen dock.

Link to comment
Share on other sites

Så skrev jag väl inte :o

Jag kanske missförstod dig med MP3 biten, MQA är ju inte enbart komprimering av bättre kvalite än MP3 därav min länk till 2L där de skriver om sina MQA så man får en större bild av det än bara just komprimerings biten.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Om man enbart tittar på grafen måste jag säga att den är löjlig. Att påstå att kassettbanden var bättre än dagens strömningsmedia är knappast ett rimligt påstående. Det är ju dock fritt för alla att påstå vad som helst.

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Jag saknar mest det som jag brukar kalla mid-Fi som fanns i massor särskilt på 70-talet och en bit in på 80-talet. Sedan kom det bärbara ljudet och folk ändrade sina lyssningsvanor. Tror jag...

Det här!!

Precis som i USA där medelklassen snart är utrotad så finns det ingen " lagomhifi" längre.

Det är mobilt med lurar och några som oss. Däremot så om man snackar om bärbart så har utrustningens

Blivit bättre på ALLA sätt. Ingen som klagar på det förutom kassettbandstillverkarna.

Link to comment
Share on other sites

Kör på. Jag kan hålla med.

Medans utrustningen blivit bättre har inspelning och digitala format gått åt andra hållet.

Beror kanske lite på vilken typ av musik man köper.

Själv köper jag till 90% "klassiskt/konstmusik" och där tycker jag att inspelningarna numera

är bättre än förr och med SACD på silverdiskarna och nedtankade 24-bitars flac-filer

så kan man inte klaga på uppspelningen hemmavid.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, allt är som vanligt här. Bebop pratar om sina filformat igen ;)

Grafen som Bebop hänvisar till använde Bob Stuart under lanseringen av MQA. Det han vill säga med den är i korthet att MQA är bättre än allt som skapats tidigare vilket är precis tvärt emot Bebops tolkning att det skulle vara bättre förr ;)

Egentligen borde Bob Stuart sagt att MQA möjligen med viss musik och i vissa lyssningsstationer kan ge ett bättre ljud än tidigare format, men det går inte att lansera en ny produkt med en sådan ”tama” argument utan han måste säga något som är kontroversiellt och uppseendeväckande. Att påstå att ljudet från kassettband var bättre än ljudet från dagens streamingtjänster blir direkt stolligt, men det är ett typiskt argument som används av amerikanska marknadsförare. Många av dagens musiklyssnare har aldrig haft någon kassettbandspelare och dom som har haft en, har för länge sedan glömt hur dåligt ljudet var.

Bebop, var och en väljer själv hur han vill lyssna på musik. Vill han använda sig av kassettband eller stenkakor så är det upp till honom. Du har flera gånger skrivit att du inte gillar streaming och därför inte använder det. Inge problem med det. Det är ju ditt eget val, men ditt fälttåg emot streaming blir konstig. Särskilt när du vill påstå att streaming låter sämre än kassettband. Du använder inte streaming så hur ska du kunna uttala dej om hur det låter?

Tyvärr så verkar de personer som idag är mest aktiva på det här forumet vara ointresserade av ljudkvalité, men för dom övriga som kanske lyckats behålla intresset för ljudkvalité och musik vill jag rekommendera följande video som är gjord av Bob Katz, en välkänd ljudtekniker som masterat flera ”Grammy Award-winning” albums och skrivit böcker om ljud och ljudkvalité. I videon förklarar Bob Katz på ett lättfattligt sätt varför ljudkvalitén på musikproduktionerna sjunkit så pass mycket dom senaste 30 åren. I videon demonstrerar han effekten av denna förstörelse av musiken genom att spela upp ett musikstycke som han masterat i två versioner. Man får faktiskt anstränga sig lite för att höra skillnaderna mellan dessa versioner för att skillnaden inte är så stor. Det finns gott om album som masterats av andra som är betydligt mer förstörda.

Och viss kan man säga att det var bättre förr. Det visar den här video mycket tydlig men inte av den anledning som Bebop hänvisar till :icon_smile_cool:

Bebop, du brukar säga att det inte spelar så stor roll om man masterar sönder musiken för att du inte lyssnar på den musik som anses vara mest utsatt för mastering. Visst, det är ok att vara så egoistisk och strunta i hur den framtida musiken kommer att produceras, men om du lyssnar lite på vad Bob har att säga så kommer du att höra att han berättar att kraven på medelnivåhöjande åtgärder kommer från dem som producerar klassisk musik ;)

Link to comment
Share on other sites

Ahh man måste inte ha det bästa bästa för att få härliga timmar framför högtalarna, lite skit rensar öronen?

Instämmer!

Och det som vissa kallar inconvenience är för andra en del av helhetsupplevelsen, och som jag förstår Bebop är det åtminstone en del av hans poäng.

Mikro-pizza är ju väldigt smidigt och lättlagat...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan faktiskt tycka att det ligger en point i att teknikutveckling sker i någon form av språng

där många gånger just bekvämlighet/tillgänglighet går före just ljudkvalitet.

Däremot sker en efterföljande teknikutveckling som är mer inriktad på att få upp ljudkvaliteten. Kan möjligen ha bäring på att man måste få ekonomi i lansering på bredden.

Jag tycker att just CD-mediet har visat vägen från en ganska medioker ljudmässig startpunkt till något som idag kan väl jämföras med vinyl. Och uppenbarligen så är i princip silverskivan oförändrad, men innehållet kan detekteras på ett mycket mer förfinat sätt när man utvecklat och förstått viktiga komponenter i återgivningskedjan.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Däremot sker en efterföljande teknikutveckling som är mer inriktad på att få upp ljudkvaliteten. Kan möjligen ha bäring på att man måste få ekonomi i lansering på bredden.

Jag tycker att just CD-mediet har visat vägen från en ganska medioker ljudmässig startpunkt till något som idag kan väl jämföras med vinyl. Och uppenbarligen så är i princip silverskivan oförändrad, men innehållet kan detekteras på ett mycket mer förfinat sätt när man utvecklat och förstått viktiga komponenter i återgivningskedjan.

Det är faktiskt lite av min poänger som jag återkommer till. Det dröjer dock eftersom jag är på tjänsteresa fram till slutet av januari.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, allt är som vanligt här. Bebop pratar om sina filformat igen ;)

Jag tänkte låta bli att kommentera Ake's inlägg som (som vanligt) är fullt av insinuationer och högst egenhändigt konstruerade tolkningar om vad jag tycker och anser samt vad denna tråden är tänkt att handla om. Jag ser liknande utfall mot andra medlemmar i en annan tråd. Men ändå ett par kommentarer och då i egenskap av global moderator.

Vi välkomnar nya medlemmar som delar vårt gemensamma intresse och som tycker det är intressant att utbyta erfarenheter och upplevelser med varandra på ett konstruktivt sätt och med respekt för varandra. Detta oavsett vilken nivå vi satt på vårt musik- eller hifiintresse eller vilka teoretiska kunskaper vi har i bagaget. Med en salig blandning av humanister och teknologer, låg- och högutbildade finns förutsättningar för både lärande och rikt informationsbyte på flera nivåer inom flera områden. Förutsättningarna för detta är ett civiliserat uppträdande och respekt för olika bakgrunder och erfarenheter.

Euphonia är inte och kommer aldrig att bli en tummelplats där det är OK att vara hånfull, oförskämd eller på andra sätt misskreditera övriga medlemmar. Därför har inte "ake", "dicdac", "terminator" eller i vilket skepnad han än dyker upp i en plats här på Euphonia.

Hur är det då möjligt att han återkommer då och då? Likt samhället i övrigt kan Euphonia aldrig skydda sig fullt ut mot folk som använder falsk identitet där djävulskap, osanning och falskhet är en drivkraft. Det är på det viset "dicdac" nu tagit sig tillbaka "mitt i natten". Men lika konsekvent kommer han att plockas bort vilket nu också gjorts.

Link to comment
Share on other sites

In keeping with the theme of high-resolution audio, Bob Stuart from Meridian Audio, who developed the Meridian Lossless Packing (MLP) codec that is used in DVD-Audio and Dolby TrueHD, gave a presentation on their latest digital audio format, Master Quality Authenticated (MQA). According to Stuart, the goal of a high-resolution recording is “Capturing the Moment,” which was also the title of his presentation. By this he means the ability of a digital audio format to accurately capture the analog signal received by a microphone and transmit it to an analog transducer, the speaker. He went on to cite psychoacoustic research that maintains that human hearing is more sensitive to timing differences than differences in frequency response, and MQA is purported to be 15 times better at resolving sounds in the temporal domain than 24-bit/192kHz PCM. Not only that, because of the way MQA encapsulates the audio signal, it is 100 times more efficient than DXD (24-bit/352.8 kHz).

The upshot of all this is that MQA seems to provide a very high-resolution digital format that is compact enough to be streamed and stored easily. Judging from reports, it’s not just Bob Stuart who believes this since companies such as Meridian, Onkyo, Pioneer, Auralic, Aurender, Bluesound, Berkeley Audio Design, dCS, and others have signed on to developed products that support MQA. Time will tell, but I’ll be on the lookout for MQA-enabled products at this year’s CES and hopefully content providers will follow suit. So far, Tidal has signed on to stream it to customers, as has the audiophile recording label 2L, so I am hopeful that this will catch on and become more than just a niche product for audiophiles, as has been the case with every other previous high-resolution audio format.

Roger Kanno

http://www.soundstageglobal.com/index.php/...a-2016-insights

Link to comment
Share on other sites

Denna tråden verkade ju dö ut rätt fort vad det beror på de får vara osagt men lite info ifrån nån som lyssnat på MQA kanske kan vara intressant.

http://www.theabsolutesound.com/articles/from-the-editor-mqa-on-the-threshold/

The listening session lasted about 45 minutes one morning before the show opened. MQA co-architect Bob Stuart and Wilson Audio’s Peter McGrath (who also happens to be one of the world’s finest classical-music recording engineers) were on hand. We first listened to one of Peter’s spectacular opera recordings (Tosca) in the recording’s original 88.2kHz/24-bit format. Then, seconds into the MQA version, my jaw dropped—literally. MQA’s dramatic superiority made the original high-resolution file sound like a pale imitation of the performance, a view shared by Peter. Before the music even began the hall sounded larger, with the acoustic better defined. A glare was stripped away from instrumental textures, leaving behind a gorgeously liquid rendering of timbre. The positions of instruments on the stage, and of the musicians within the acoustic, were precisely defined. Even the applause at the end (it was a live recording) was vastly more realistic. Now consider that the original file had a bit-rate of 4.237Mbs, and the MQA file a bit-rate of 1.4Mbps—low enough to be streamed.

How can MQA improve upon an original high-resolution file, never mind doing so at a fraction of the bit-rate? MQA employs a wide array of highly sophisticated techniques, many of them based on recent neuroscientific and sampling research, which allows it to pull off this feat. For one thing, the MQA decoder knows what analog-to-digital converter made the recording, and can remove the particular distortions introduced by that converter. (See my technical exposition of MQA in Issue 253 or on theabsolutesound.com.)

Perhaps the most encouraging comparison was between the 96kHz/24-bit version of Keith Jarrett’s iconic album The Köln Concert and the MQA file. The difference between them was so stark, and so different from that of any listening comparisons I’ve heard previously, that it requires a new vocabulary to describe. For now, I can say that beyond the immediate sonic improvements in timbre and spatial qualities, MQA transformed the feel of Jarrett’s “touch,” and in doing so greatly intensified the musical expression. The emotional connection was heightened in a way that I’ve never before heard from an audio technology. This was true of all the pieces I listened to that morning, but most decisively on The Köln Concert.

I’m slated to receive a Meridian 808.6 MQA capable DAC (and the $299 Meridian Explorer2) along with a slew of MQA-encoded files for an extended evaluation in my own reference system. Watch for my full report in the May/June issue.

I believe that MQA will usher in a new era in sound quality, and not just for audiophiles—streaming and smartphone integration will soon bring this unprecedented fidelity to virtually everyone.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Nej, det är inte "osagt". Framgår av post #17.

Du menar att de bara blir liv i denna tråden om du skriver, ja de har du kanske rätt i :) jag väntar med spänning på dina tankar om detta.

Jag har läst tidigare att du är bortrest men väldigt få andra som verkar intresserade av detta de var mer det jag menade.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...