Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tidligere (2007) hadde jeg et oppsett bestående av Martin Logan Summit, Wolcott 280-s, APL NWO-2, Shunyata etc etc :) Pga. huskjøp og andre ting så solgte jeg anlegget og det tok en del år før midlene igjen var på plass til å skaffe den lyden JEG vil ha i stua mi :) Våren 2014 var jeg en tur rundt og lyttet til bl.a Martin Logan og Soundlab siden jeg liker bånd/elektrostater/dipoler og ikke kassehøyttalere ;)

Men det første jeg måtte gjøre var STRØM, jeg fikk ordnet meg ny kurs til der anlegget skulle stå :) Kursen fikk 6mm2 solidcore kabel :)

268227d1404177303-viking-starter-fra-scratch-d-nykurs1.jpg

Denne kabelen fører til en nettskinne med Furutechterminaler :) Pga. grov kabel, det ble TRANGT, ble det benyttet en koblingsboks (STOR sukkerbit) i enden, ingen lasker, alle terminalene fikk samme tilkobling til denne :)

268228d1404177361-viking-starter-fra-scratch-d-nykurs6.jpg

268229d1404177425-viking-starter-fra-scratch-d-nykurs3.jpg

268231d1404177527-viking-starter-fra-scratch-d-nykurs4.jpg

268233d1404177614-viking-starter-fra-scratch-d-nykurs8.jpg

268415d1404302597-viking-starter-fra-scratch-d-nykurs9.jpg

Pga. plass til koblingsboksen ble det sattt einn en større boks i aluminium :) (den første var plast :)

PS: fortsettelse følger :)

Edited by MIBViking
Posted

Så hørte jeg noen høyttalere som produseres der jeg bor, og jeg betalte depositum innen kort tid :) Disse hadde basstårn og siden jeg hadde tenkt å kjøre dette uten romkorreksjon eller lignende så ble det anskaffelse av en gammel Technics SH-9010 som ble modifisert til å EQe kun frekvenser under 200Hz :)

269544d1404923963-viking-starter-fra-scratch-d-technics-sh-9010.jpg

Deretter bestemte jeg meg igjen for å bruke digitalutstyr fra Alex Peychev: APL DSD-S og dedikert drivverk med egen protokoll der alt gikk ut sim DSD over denne overføringa :)

269756d1405076608-viking-starter-fra-scratch-d-dsd-s1.jpg

269757d1405076627-viking-starter-fra-scratch-d-dsd-s2.jpg

Posted
Disse hadde basstårn og siden jeg hadde tenkt å kjøre dette uten romkorreksjon eller lignende så ble det anskaffelse av en gammel Technics SH-9010 som ble modifisert til å EQe kun frekvenser under 200Hz :)

http://www.hifisentralen.no/forumet/attach...ics-sh-9010.jpg

Ahhh, drömde om en Technics SH-9010 för många år sen! Inte direkt för att jag behövde en, men jag tyckte att den var så jäkla fräck med alla reglage :mm:

Posted

Min skal selges, den er i original stand, jeg modifiserte den aldri da jeg lånte en et halvt års tid som var ferdig modifisert ;)

Ahhh, drömde om en Technics SH-9010 för många år sen! Inte direkt för att jag behövde en, men jag tyckte att den var så jäkla fräck med alla reglage :mm:
Posted

Snajdigt! För att återanvända ett gammalt 90-talsord. Verkligt vettigt att åtgärda elen. Det är verkligen en grundförutsättning, ett fundament för hela riggen.

Posted
Snajdigt! För att återanvända ett gammalt 90-talsord. Verkligt vettigt att åtgärda elen. Det är verkligen en grundförutsättning, ett fundament för hela riggen.

Strøm er MEGET viktig, derfor fikk jeg customlaget en 5KVA isotrafo med softstart og DC-sperre med 300amp dioder og kondiser jord-faser og fase-fase :) Satt direkte på den dedikerte hifi-kursen på loftet :)

324706d1433467675-viking-starter-fra-scratch-d-airlink1.jpg

324707d1433467693-viking-starter-fra-scratch-d-airlink2.jpg

344140d1445273842-viking-starter-fra-scratch-d-trafoloft.jpg

Posted

Vilken cool anläggning. :mm:

Måste erkänna att det är en hel del nyheter för undertecknad.

Väldigt skoj att följa. Vilken slags musik kommer det att spelas på anläggningen?

Posted

Fin setup! Jag känner inte till Audio Insight mer än till namnet. Berätta gärna något mer om produkterna! Basdelarna är till synes aktiva!? Då antar jag att bandtornen är ganska effekthungriga för sig själva om man kollar på valet av slutsteg?

Posted
Fin setup! Jag känner inte till Audio Insight mer än till namnet. Berätta gärna något mer om produkterna! Basdelarna är till synes aktiva!? Då antar jag att bandtornen är ganska effekthungriga för sig själva om man kollar på valet av slutsteg?

Båndtårnene er på 8 Ohm hele veien og følsomheten er rundt 94dB, så forsterkeren anstrenger seg ikke akkurat ;) Basstårnene er aktive ja :)

290619d1416608353-viking-starter-fra-scratch-d-img_2580.jpg

Posted

Dette oppsettet fikk jeg ikke til å spille som jeg ville, så jeg gikk til anskaffelse av Trinnov Amethyst og CEC TL3N drivverk:) Jeg flyttet da subbene på innsiden for at veggen til venstre ikke skal "synge" med :) og for å få en bedre kobling til rommet med høyre basstårn, enda skal vel basstårnene bakover mot bakvegg litt mer :)

Oppsettet slik det står idag:

344138d1445272199-viking-starter-fra-scratch-d-nyttoppsett.jpg

Frekvensgangen før og etter Amethystens "jobb" :)

344142d1445274620-viking-starter-fra-scratch-d-frekvensgang.jpg

Trinnoven bestemte justeringa av bassnivået som virker litt lavere enn båndene så her må jeg lese bruksanvisningen bedre og flytte bassene nærmere bakvegg :)

Posted

Spännande och annorlunda system som verkar vara väl genomtänkt och inte gå mainstreamvägen precis. Har aldrig stött på dessa högtalare vad jag vet, men förefaller tekniskt sett avancerade. Delningsfrekvens mellan tornen?

Ser ingen påverkan i mätningen.

Calm

Posted

Delefrekvensen er 150/160Hz og det vises ikke på målingene fordi jeg tester ut Amethyst i 2.0 biamp konfigurasjon, når det skal kobles om til 2.2 så kommer nok dette opp :)

Spännande och annorlunda system som verkar vara väl genomtänkt och inte gå mainstreamvägen precis. Har aldrig stött på dessa högtalare vad jag vet, men förefaller tekniskt sett avancerade. Delningsfrekvens mellan tornen?

Ser ingen påverkan i mätningen.

Calm

Posted

Trinnov Amethyst gjøre en knalljobb, men det må gjøres mer med akustikken og første trinn er Svanå akryl S-wing 170cm bak hert båndtårn icon_smile.gif353287d1449671657-viking-starter-fra-scratch-d-1.jpg353290d1449671697-viking-starter-fra-scratch-d-4.jpg

HejPå Svanå :s hemsida finns inte S-wingen i 170 cm höjd utan bara 80 cm. Har du specialbeställt vingarna i 170 cm höjd?Undrar Tommy
Posted

Hjemmesida er vel ikke oppdatert

HejPå Svanå :s hemsida finns inte S-wingen i 170 cm höjd utan bara 80 cm. Har du specialbeställt vingarna i 170 cm höjd?Undrar Tommy

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Siden sist har jeg også testet Gigawatt PC-4 EVO DCB, denne gjorde mye bra, men den nådde ikke helt opp til forventningene mine og ble sendt tilbake :)

Nå har jeg fått en stabel kabler fra Synergistic Research til uttprøving:

Atmosphere Level 3 høyttalerkabler og 4 nettkabler: Level 2, Level 3 Digital, Analog og High Current :)
371572d1458420008-viking-starter-fra-scr
Posted

Den største forbedringen fikk jeg med Level 3 høyttalerkabel, selv om jordkabelen manglet i eska (Grounding box kommer i morgen sammen med kabler) :) Noen her inne som har testet Atmosphere Level 3 mot Level 4 høyttalerkabel? :)

Posted

Intressanta kablar. Hur är det med skärmen på Atmosphere, de tidigare hade ju aktiv skärm? Vad ligger priset på Level 3...på ett ungefär?

Posted

Skjermen skal jordes på Atmosphere serien, den er ikke aktiv lenger :) Et 8 fots sett Level 3 koster 37000NOK her i Norge og 56000kr for Level 4 :) Jeg går nok for Level 4 om det blir noe :)

Posted

Det var vel som jeg trodde, ingen har vel testet SR Level 3 mot Level 4 høyttalerkabler :) Hva gjør man da? Jo, man bestiller et sett Level 4 :) Så får man testet Level 3 mot Level 3 i eget oppsett sammen med Grounding block :)

• 1 month later...
Posted

Da ble SR Atmosphere Level 4 høyttalerkabel værende da den ga mer av alt ift Level 3 :) Etter en kort test av Wireworld Platinum Eclipse series 6 XLR så blir det nå testing av balanserte interconnects etterhvert :)