Perfect sense Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Hur avgörande är egentligen rummet (och dess akustik) för upplevelsen av din musikanläggning? Tydligare än så här blir det inte. Quote
Richard Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Hur avgörande är egentligen rummet (och dess akustik) för upplevelsen av din musikanläggning? Tydligare än så här blir det inte. Nä, snacka om att detta visas med all önskvärd tydlighet... Quote
calm Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Det är numera en självklarhet att rummet har en avgörande betydelse för återgivningen. Det finns ett före och efter som inte är jämförbara ens. Får du inte ordning på rummet så kan du ladda in hur mycket dyr utrustning som helst. Det kommer sannolikt att låta lika illa om rumsakustiken är dålig. Calm Quote
Perfect sense Posted December 31, 2015 Author Posted December 31, 2015 Det är numera en självklarhet att rummet har en avgörande betydelse för återgivningen. Det finns ett före och efter som inte är jämförbara ens. Får du inte ordning på rummet så kan du ladda in hur mycket dyr utrustning som helst. Det kommer sannolikt att låta lika illa om rumsakustiken är dålig. Calm Givetvis är det så - allra särskilt i det här sammanhanget - men tydligare, elegantare och mer pedagogiskt än så här blir det knappast. Quote
Apexorca Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 (edited) Riktigt intressant! Det väcker flera frågor. Frågan är vad som är naturligt. Bortsätt från efterklang och annat får rösten olika karaktär. Vilket är rätt? Vilket är grabbens riktiga ljud i rösten? Vad är den rätta eller mest naturliga återgivningen av hans röst? Hur skall det sedan bedömas i en HiFi anläggning? Svårt! En röst eller en violin låter ju så olika i olika miljöer. Hade an en mall skulle man kunna jämför med hur det lät på plats och sedan spela upp det återgivna ljudet och se vad som skiljde. Det är nog nästan omöjligt dock. Det närmaste jag kommit detta var ett livframträdande med två professionella violinister som spelade samma låt live de först hade spelat in och sedan spelade upp på dyr välmatad anläggning i en god akustisk miljö för hifi. Det var inte karaktären på ljudet som var den stora skillnaden. Det var botten, dynamiken, kraften, ljudtrycket, luftigheten, släppet från ljudkälla. Violinerna spelad bort systemet helt och hållet på dessa parametrar. Men upplösning och ljudkaraktär/klangfärg var mindre skillnad och jag kände igen violinernas ljudkaraktär. Visst kan man uppnå en viss nivå på återgivningen för att det skall bli trovärdigt, men det klarar de flesta välmatade och välmatchade anläggningar Det blir en trovärdig igenkänningsfaktor på karaktären av ljudet på de flesta system jag hör på. Så det är inte problemet tycker jag och mindre vits att jobba med den faktor. Bättre att se på andra faktorer med större skillnad om man får prioritera och vill få ett ljud som liknar riktiga instrument. Åter till filmen. Till och med genom datorn fick jag god uppfattning om ljudets karaktär i relation till sångarens omgivning samt hans röstkaraktär mm. Jag testade att blunda och det blev ännu tydligare. Jag hörde direkt vilken typ av rum han sjung i utan att se det. Det som slog mig nu på datorn när jag lyssnade var att bla de lägre frekvenserna, dynamik, rymd och ljudtryck skiljde mest mot hur det nog lät då på plats vid sångaren. Som vid livetestet ovan. Även på datorn skulle jag nog kunna skilja en Steinway från en Yammaha flygel. Så karaktären får vi fram bra ändå. Testa att blunda och fundera över vad som skiljer mot hur det skulle låta plats? Edited December 31, 2015 by Apexorca Quote
Harryup Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Lite av problemet är att allt är naturligt, det är ju så det låter om man har en sångare står där. Det är däremot då man vill återskapa en annan lokal i ens eget rum som man får problem. De lösningar som jag personligen har svårast för är när man dämpar väldigt mycket så att det påverkar hur man upplever sin egen röst i rummet. Och förstås också ojämn efterklang där vissa toner utmärker sig med väldigt lång efterklangstid. Jag lyssnar gärna i aningen livliga rum hellre än för väldämpade då jag trivs bäst i sådana rum. Själv kommer jag kika mer in i temat vingar för att bevara kraften och energin och spelglädjen. I mycket väldämpade rum kan jag uppleva att musiken känns gå lite för långsamt. Idag använder jag en del Svanå diffusorer och med en blandning av få tomma väggytor, tygsoffa, fodrade gardiner en större matta men inte heltäckande. Rummet används också som vardagsrum och för filmtittning också då jag inte känner för att ha en speciellt lyssningsrum. /Harryup Quote
calle_jr Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Tog mig friheten att flytta tråden hit till Hififorum. Den passar nog bättre här. Det finns bra och mindre bra rum för spelning, inspelning och avspelning. Akustiska och elektroakustiska. Det som är bra för det ena kan vara skit för det andra och vice versa. Här var det väldigt tydliga exempel på akustiska spelrum! Quote
Apexorca Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Lite av problemet är att allt är naturligt, det är ju så det låter om man har en sångare står där. Det är däremot då man vill återskapa en annan lokal i ens eget rum som man får problem. De lösningar som jag personligen har svårast för är när man dämpar väldigt mycket så att det påverkar hur man upplever sin egen röst i rummet. Och förstås också ojämn efterklang där vissa toner utmärker sig med väldigt lång efterklangstid. Jag lyssnar gärna i aningen livliga rum hellre än för väldämpade då jag trivs bäst i sådana rum. /Harryup Håller helt med i detta. Quote
calm Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Lite av problemet är att allt är naturligt, det är ju så det låter om man har en sångare står där. Det är däremot då man vill återskapa en annan lokal i ens eget rum som man får problem. De lösningar som jag personligen har svårast för är när man dämpar väldigt mycket så att det påverkar hur man upplever sin egen röst i rummet. Och förstås också ojämn efterklang där vissa toner utmärker sig med väldigt lång efterklangstid. Jag lyssnar gärna i aningen livliga rum hellre än för väldämpade då jag trivs bäst i sådana rum. Själv kommer jag kika mer in i temat vingar för att bevara kraften och energin och spelglädjen. I mycket väldämpade rum kan jag uppleva att musiken känns gå lite för långsamt. Idag använder jag en del Svanå diffusorer och med en blandning av få tomma väggytor, tygsoffa, fodrade gardiner en större matta men inte heltäckande. Rummet används också som vardagsrum och för filmtittning också då jag inte känner för att ha en speciellt lyssningsrum. /Harryup Delar helt din uppfattning. För mig handlar det att ligga mellan ytterligheterna överdämpat eller för lång efterklang, men också att ta bort rena rumsdefekter som stående vågor t.ex och att diffusera allt för hårda reflexer i hårda ytor. Calm Quote
YYZ Posted December 31, 2015 Posted December 31, 2015 Lägg ihop alla dessa olika klanger. Undrar vilken genomsnitts-klangen skulle bli? Quote
Apexorca Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Lägg ihop alla dessa olika klanger. Undrar vilken genomsnitts-klangen skulle bli? Den rätta! Quote
Recommended Posts