Jump to content

Försenad jultomte


MatsT

Recommended Posts

Så här lite efter jul fick jag mig en julklapp.

(Bilderna som följer är snabbt hopkomna och saknar en del i kvalitet men det får ni ha överseende med.)

IMG_3765_zpsxr56sza6.jpg

Det var inte en apelsin utan paketet under, apelsinen är med som storleksreferens.

Paketet måste förstås öppnas.

IMG_3766_zps4fbzdxxa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Förstärkaren måste förstås testas och fraktas därför cirka 3m från bordet till datoranläggningen och kopplas in med adekvat kabel.

IMG_3778_zps48epesgb.jpg

Liten och nätt! Sansui AU-101 är inte heller någon särskilt stor förstärkare.

IMG_3782_zpsioruwnzj.jpg

I avlyssningsposition.

IMG_3786_zpsgo5qirbl.jpg

Hur det låter?

Helt OK men Pioneer-högtalarna är ingen perfekt matchning för rörförstärkaren, det är ena sega rackare. Sansui'n har 4 ggr mer effekt och kanske passar bättre för datorhögtalarna trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Som en del redan gissat är inte förstärkaren främst tänkt att använda tillsammans med högtalare även om jag provat det också men det återkommer jag till.

Hörlurar är det som ska bli last.

IMG_3790b_zpsvxqtrj6p.jpg

Jag anslöt HiFiMan HE-400 via hörlursuttaget och STAX Lambda Pro Signature med SRD7-SBmkII till högtalarutgången och lyssnade lite med dator och Spotify som källa.

Link to comment
Share on other sites

Optimalt för STAX är direktdrift med rör enligt mig och jag har provat mina lurar med STAX egna steg, det lät bra! Jag kommer inte ihåg beteckningen men det var den första direktdriftsenheten avsedd för Lambda Pro-serien tror jag.

Jag har tänkt bygga en egen (och bättre?) förstärkare med rör till STAX-lurarna men tiden verkar aldrig räcka till.

Anpassningsenheten SRD7-SBmkII är bara en transformator för step-up av signalspänningen och DC-matning av förspänningen med 550V. Den fungerar bra men ljudet påverkas en del av vilken förstärkare som driver även om det är högohmigt och inte ska innebära några större problem för förstärkaren. Det ska vara ganska många Volt så det är slutsteg som gäller.

Inte något direkt svar på din fråga kanske men det är inte helt enkelt att ge ett rakt svar.

Link to comment
Share on other sites

Som en del redan gissat är inte förstärkaren främst tänkt att använda tillsammans med högtalare även om jag provat det också men det återkommer jag till.

Hörlurar är det som ska bli last.

IMG_3790b_zpsvxqtrj6p.jpg

Jag anslöt HiFiMan HE-400 via hörlursuttaget och STAX Lambda Pro Signature med SRD7-SBmkII till högtalarutgången och lyssnade lite med dator och Spotify som källa.

Oj! Vad är det jag får syn på... :?::o:mm:

Den passiva drivern SRD7-SBmkII är helt riktigt beroende av använd förstärkare men 2 x 30W klass A räcker hur långt som helst.

Det blev en hörlurs-chock första gången jag fick uppleva detta.

Link to comment
Share on other sites

2x30W klass A har jag använt tidigare med STAX-drivern och lurarna men då jag har elektronisk delning i mina huvudanläggningar har jag inte använt mina STAX så mycket som jag kanske borde de senaste åren. Jag har för övrigt haft dem sedan 80-talet och kunnat konstatera att de håller ställningarna rätt bra fortfarande, de låter helt OK!

Förstärkaren är inte köpt för att driva STAX i första hand men eftersom det finns högtalarutgång så ville jag prova och det går definitivt att använda den kombinationen också.

Huvudsakliga tilltänkta användningsområdet är tillsammans med HiFiMan HE-400 och den är tänkt att vara enkel att ta med sig och då tänker jag att den ska kunna packas i bilen. Jag visste att utnivån var för låg i hörlursuttaget för HE-400 men jag visste också hur jag skulle ändra på saken. Jag tog förstärkaren till "labbet" och mätte lite på den och i serie med transformatorutgången till hörlursuttaget sitter ett motstånd på 470 ohm och efter ditlödning av 220 ohm parallellt över detta var saken biff! Det ger cirka 150 ohm istället för 470 och visade sig vara en rätt lämplig ökning av nivån.

För den intresserade så blir nivåökningen med 32-ohmslurar som det är frågan om här:

20 log (F1/F2) där F1 = 32/(32+470) = 0.064 och F2 = 32/(32+150) = 0.176 och det blir +8.8 dB.

Det går förstås att öka utnivån mer om så önskas men det ska vara lätt att reglera in rätt nivå med volymkontrollen också. Fortfarande är det strömdrivning av lurarna och det fungerar fint med magnetostater.

Konstruktionsmässigt är förstärkaren single-end med utgångstransformator och EL84 som slutrör och ljudet har också mycket av den "magi" framförallt i mellanregister och diskant som ofta kännetecknar konstruktioner av den här typen. Basen är aningen återhållen men med HE-400 fungerar det fint och jag är nöjd med ljudet.

Förstärkaren påminner rätt mycket om den här: SE84B Zen Triode - TNT Review

Jag tycker beskrivningen av ljudet sammanfaller ganska väl med min uppfattning om Line Magnetics LM-Mini 218IA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...