Jump to content

Recommended Posts

Posted

STEVEN WILSON

Jag har blivit väldigt nyfiken på musik skapad av och med Steven Wilson.

Mycket naturligtvis p.g.a tidigare inlägg här på forumet :)

Så det föll sig till sist att jag började försöka läsa på och lyssna in mig på lite av hans musikaliska alster.

Med sina 48 år fyllda, i skrivande stund, så ser hans diskografi väldigt välfylld ut.

När han inte skapar musik i sina egna konstellationer, vilka är rätt många, så verkar han nu för tiden också sitta med i

studion för att hjälpa till att producera andra (Opeth) eller att remastra redan "hyffsat" kända grupper.

Tänker då närmast på återutgåvor av album skapade av Yes, Jethro Tull och Gentle Giant :mm:

S.W är väl kanske mest känd som ledarfiguren i gruppen Porcupine Tree (progressivare variant av rock) men hans solokarriär

är inte heller helt okänd för många får jag antaga.

Min egen "Wilson-resa" har tagit sin början med hans 2:a soloalbum:

Grace for Drowning - KSCOPE 818 /2011

Steven WilsonDSC_9250_4262_001626.JPG

Albumet är en riktig högoddsare sett till ljudkvalitén, åtminstone då det kommer till den här typen av musikstil som jag tycker

drar åt något sorts jazz-progg håll med en del psykadeliska influenser.

Flertalet, för att inte säga alla, instrument framträder med god precision och mixningen är föredömligt utfört.

Att S.W sen också låter sina musikaliska talanger spela ut för fullt gör ju inte lyssnandet mindre njutningsfullt.

Och för er som undrar över valt skivformat så är det som vanligt en hyffsat riskfri vinylskiva som har snurrat :)

... eller rättare sagt två, för det är en dubbelrökare om vardera 180 gr.

Var den här tråden tar vägen lär vi snart märka men om ni som redan är inlyssnade på Stevens musik hjälper till lite så kommer

åtminstone undertecknad att få anledning till att känna stor uppskattning.

Det lilla jag har hunnit lyssna till av hans övriga projekt verkar vara riktigt bra trots att hans iver till att skapa musik borde

ge det hela en aningens urvattnat intryck.

Han verkar vara väldigt produktiv sett till vad som producerats i snitt per år och det är dessutom fördelat mellan de olika

grupperna/projekten han deltar i... snabbare än sin egen skugga som sagt.

Får nu någon av er en väldans lust att skriva av er i ämnet så tveka inte att "måla på" med kontrastrika ord och berikande

"måste-ha-därför-att-rekommendationer" :)

Jag lyssnar vidare och försöker uppdatera tråden vartefter att albumen passerar revy...

///Pan

Posted (edited)

Jag kan tyvärr inte bidra så mycket till tråden mer än att konstatera att jag verkligen gillar det jag hört - så pass att jag bokat biljett till konserten den 9/2 i Annexet i Stockholm. Det ser ut som att det finns biljetter kvar för den som är intresserad!

Jag följer tråden med stort intresse :mm:

Edited by Taxmannen
Posted
Jag kan tyvärr inte bidra så mycket till tråden mer än att konstatera att jag verkligen gillar det jag hört - så pass att jag bokat biljett till konserten den 9/2 i Annexet i Stockholm...

Se där ja,

det hade jag totalt missat.

Dock lite avigt för min planering att det är just det datumet spelningen äger rum :Cry:

Får nöja mig med en tidigare bandad konsert helt enkelt... LÄNK

... :)

Posted (edited)

Kul!

Hans musik gör intryck även på Faktiskt.

Beställde hans album "Drive home" efter tips från god vän Jansson.

Har inte hunnit lyssna så mycket ännu, men återkommer med intryck.

Edited by sprudel
Posted

Tack för detta P-pan!

Steven Wilson gör avtryck som få i musikhistorien.

Jag har ett par av hans soloalbum och några Porcupine Tree, men ska komplettera redan med ditt första tips.

Jag missade honom i våras både i K-hamn och Mö :diss:

Han kommer dock till koncerthuset i K-hamn i feb :mm:

(Ja, det heter koncert på danska, inte konsert)

Guest musicus
Posted (edited)
Då får väl jag också inhandla något av honom. Han är helt okänd för mig.

Well done! han har vært omtalt gjennom år her på forumet och nu vaknar du, tack for mig!! Du beviser med all tydlighet något jeg länge vetat men först nu fått bevist, at det betyder inget hva som säges, men hvem som siger hva her på forumet., i puke!! :dead: :dead:

mvh

Edited by musicus
Posted

Nu ska vi inte låta en, som jag förmodar, felformulerad mening av Bebop rulla ut för stupet.

Läser man det som att "Han är helt olyssnad för mig" så blir det en helt annan klangbalans över inlägget.

Sen lägger vi locket på och tar resten via andra kanaler om så skulle behövas.

Slut på meddelandet...

//P-Pan

Posted

Det är klart det spelar roll vem som tipsar.

Det hänger ju ihop med smak och vad man har för rötter.

Så har det alltid varit - offline och online.

Jag har själv blivit frustrerad när "ingen lyssnar" förrän rätt som det är lyssnar alla. Minns som igår när jag blev utskrattad av mina polare när jag spelade Joan Armatrading i ett husvagnstält på Falsterbo camping. Jag fick en chans till men det blev bara värre när jag spelade Van Morrison och Dan Fogelberg. Kommer inte ihåg vilket år det var, men kanske 1978.

Posted

Det hänger ju ihop med smak och vad man har för rötter.

Så har det alltid varit - offline och online.

... och hur man tipsar. Att bara visa ett skivomslag som visar vad som spelas kan inspirera mig om jag hat skivan men ger mig inget för någon jag inte känner till. Då krävs det trådar som denna för att inspirera mig.

Jag hämtar mycket inspiration från framför allt från tidningarna Grammophone (klassisk) och Down Beat (jazz och blues). Jag kan inte erinra mig att det skrivits något om Steven Wilson där. Men jag har också goda vänner som tipsar mig om annat och i gengäld har jag musik och artister de aldrig hört talas om. Inget märkligt i det.

Posted

För mig är Steven Wilson ett musikaliskt geni. De vackra melodislingornas mästare. Upptäckte hans projektgrupp Porcupine Tree början av 2000, och jag har sedan des inte släppt honom ur sikte. Jag ser ett scenario att han tar sig an att komponera filmmusik och glider över mer och mer i det jazziga, utan att tappa sitt ursprung. För musiktips, se gärna playlists hans websida :)

Posted
utan att tappa sitt ursprung

Ja, men hans ursprung är ganska märkligt. Han är liksom för ung!

Ändå är det som om han är helt fullärd i genren och vidareutvecklar den.

Det har ju även exvis Dream Theatre, Tool och Mars Volta gjort, men jag tycker inte de har samma musikaliska instinkt.

Posted

Det har ju även exvis Dream Theatre, Tool och Mars Volta gjort, men jag tycker inte de har samma musikaliska instinkt.

Jovisst, sitt ursprung bär man alltid med sig mer eller mindre i sin musikaliska instinkt. Exempelvis DT tycker jag har stagnerat i sin musikaliska instinkt och nu för tiden går på tomgång i sin väldigt höga tekniska skicklighet. Ett litet sidospår, men det är intressant att jämföra lite :)

Posted

Kanske bra att någon är ung, de flesta andra i genren är för gamla!

Jag har haft Steven Wilson på radarn ett tag och letat på Spotify men inte riktigt hittat något som jag fastnat ordentligt för.

På 70- och 80-talet hade jag nog nappat snabbare men nu har jag inte samma sug efter den här typen av musik. Det är ett begränsat utbud på Spotify så jag ska leta vidare på Youtube istället, jag har på sistone upptäckt att det finns väldigt mycket mer att finna där. Jag får byta från laptop till stationär dator med bättre högtalare för att få lite bättre uppfattning, jag återkommer kanske med synpunkter för jag tror att Steven Wilson har gjort en hel del som passar mig.

Kul med sådana här trådar!

Posted
Kanske bra att någon är ung, de flesta andra i genren är för gamla!

Helt klart. Enbart positivt.

Vad jag menar är egentligen att de flesta moderna band som spelar prog inte lyckats fånga genren.

Virtuoser och snygga produktioner förvisso, men få lyckas skapa melodier.

Märkligt nog har Steven Wilson lyckats med alltihop detta som om han vore prog-guru, trots att han knappt blivit tonåring när progen dog ut.

Posted

Ska bli kul att följa.

Jag har aldrig riktigt fallit för The Porcupine Tree och lite fördomsfullt

"dissat" Steven Wilson så han är olyssnad för min del.

Ska ge The Porcupine Tree en ny chans, börjar via spotify och tuben.

Posted
... som om han vore prog-guru, trots att han knappt blivit tonåring när progen dog ut.

Bra iakttagelse det där, har jag faktiskt inte tänkt på förut.

Fast å´andra sidan så var det ju redan i tonåren som han startade sin musikaliska bana.

Finns ju en möjlighet att någon i familjen lyssnat till mycket progg och att "infektionen" uppstod den vägen :)

Nytt album med Steven Wilson snurrar för fullt på skivtallriken så kommentarer kommer vad det lider....

Posted

Insurgentes - KSCOPE 808 / 2009

Steven%20W%20InsurgeDSC_9574_4478_001698_zpsogtxv9ef.jpg

Nu går jag lite halvt baklänges men här kommer några tankar om första soloalbumet.

Insurgentes är nog ett mer mörkbetonat album än Grace for Drowning, åtminstone avlyssnat med mina öron.

Soundet ligger mer i stil med skitig distad rock besudlat med väldigt melankoliska melodier där det ibland poppar

upp små blipp-bloppande och susande syntheffekter.

Vissa låtar är faktiskt så pass distade att jag fick anledning till att kolla eventuella dammkuddar mellan skivan och pickupen :icon_smile_clown:

Jag upplever det som att det musikaliska budskapet bär med sig nästan bara elände och där västfronten bara lovar disiga moln

följt av ihållande regn med kraftigt giftigt innehåll.

De dramatiska och melankoliska ljudlandskapen i musiken griper lätt tag i mig och efter ett antal genomlyssningar så flyter jag bara

med och det är en ren njutning att lyssna... ja, förutom då när de mest distade partierna framkallar en viss hifi-relaterad huvudbry :D

S.W's röst ligger mycket väl i linje med musiken och skulle jag bli nödgad att peta in något av ett litet "negativt finger" så är det

möjligt att hans sånginsatser är lite bättre på Grace for Drowning-albumet ?

Nu är det fullt möjligt att musiken i sig på Insurgentes-plattan tar ner stämningen så pass att det påverkar mitt sinne i allt

för hög grad.

Steven%20W%20InsurgeDSC_9588_4486_001699_zps2wc9h8lm.jpg

Bildspråket från hans första soloplatta hjälper mer än väl till med att måla upp denna mörka tillvaro.

Dockor är inte alltid av en sötare sort och filmindustrin har ju vid ett flertal tillfällen lärt oss att de kan vara nog så farliga...

Steven%20W%20InsurgeDSC_9589_4487_001700_zpsal5cnyeh.jpg

... och man kan nog lugnt säga att S.W späder på med liknande vinklingar och tillsammans med musiken skapar det en

nästan kuslig stämning... Nail%20Biting.gif

Steven%20W%20InsurgeDSC_9591_4489_001701_zpse045ktn1.jpg

Han imponerar mer och mer får jag lov att säga och p.g.a ren nyfikenhet så får jag nog också ta och beställa hem ett par

av hans remixade album av andra musikaliska skapares album.

Att jämföra med de lite mer ursprungliga släppen brukar ju sällan vara någon match (till originalens fördel) men i Mr. Wilsons

fall tror jag mycket väl att det kan bli en match så god som någon.

Att han har en ovanligt hög ambition i studion har han mer än väl bevisat med de två album jag hittills hunnit redovisa här.

Gott Nytt År på er så länge... :)

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted

Heeelt magiskt igår på Annexet :o

Efter två timmars försening på grund av en havererad lastbil på vägen från Norge kom bandet igång strax efter 21 och lirade nästan tre timmar. Jag somnade ovaggad efter att ha kört de 25 milen hem :sleep_2:

Posted

Heeelt magiskt igår på Annexet :o

Instämmer till fullo! Som jag uppfattade så hade de knappt hunnit soundchecka, så första låten var den riktiga soundchecken. Att då under dessa omständigheter lyckas så väl med ljudet är imponerande. I de mest täta passagerna när det släpptes på ordentligt så var ljudet aldrig jobbigt. Trumljudet var helt suveränt :mm:

• 2 weeks later...
Guest musicus
Posted

Den her tog lite tid! , men hvilket skit snack, musiken får tala för sig oavsett hvem som siger vad, men det indikerer ankdamm mentaliteten bland vissa...

mvh

Posted

Den her tog lite tid! , men hvilket skit snack, musiken får tala för sig oavsett hvem som siger vad, men det indikerer ankdamm mentaliteten bland vissa...

Ja, det är väl också rätt.

Låt säga jag får två musiktips. Det ena tipset får jag av Yohio, det andra av Miles Davis. Lägger jag inte någon värdering i vem jag fått tipset av innan jag hört det?

Jag köper om inte du gör det, men jag gör det och du ska nog inte bli förvånad om andra också gör det.

Musik påverkar innan man ens har hört den, genom press, kompisar, omslag, bandets historik osv.

Det tog lite tid innan Sydsvenska Dagbladet förstod att det kanske inte var helt relevant att låta Tony Kaplan recensera heavy metal.

• 3 months later...
Posted

Han imponerar mer och mer får jag lov att säga och p.g.a ren nyfikenhet så får jag nog också ta och beställa hem ett par

av hans remixade album av andra musikaliska skapares album.

Att jämföra med de lite mer ursprungliga släppen brukar ju sällan vara någon match (till originalens fördel) men i Mr. Wilsons

fall tror jag mycket väl att det kan bli en match så god som någon.

Att han har en ovanligt hög ambition i studion har han mer än väl bevisat med de två album jag hittills hunnit redovisa här.

Önskar jag kunde ge en liten hint om hur hans nya mixningar av andras alster ter sig men inköpen har ju en viss prioriteringsordning är jag rädd.

Många album "står på kö" och Wilsons remixar har halkat långt ner på listan p.g.a av detta.

Men tids nog så... :)

Posted

Det får nog bli ett köp av Close to the Edge för att få en känsla för vad det handlar om - att läggas till det dussintal andra utgåvor jag har av denna fantastiska platta :64:

Posted

Här är en länk med en beskrivning som stämmer bra med mina erfarenheter:

https://www.allaboutjazz.com/steven-wilson-remixing-yes-jethro-tull-and-xtc-by-john-kelman.php

Ett litet utdrag:

"What is undeniable, like them or not, is that Wilson's new mixes create much greater transparency in the instrumental layers, revealing previously unheard detail. There's a more expansive feel to his stereo mixes, a broader soundscape,"

För övrigt måste jag göra detsamma som Taxmannen - köpa "Close to the Edge" och då åker nog "Fragile" med också. Det är två av mina favoriter från yngre ålder.