alf Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Har någon lyssningserfarenheter av dessa två klassiker och kan råda mig till ett ev. köp. Mitt rum är c:a 35 m2 men lågt i tak. Har även fuderat på ML Ascent men jag tycker inte de hänger med på större orkesterverk när det hettar till. Tacksam även för tipps om andra högtalare. PS mitt ljudideal är Matrixens B&W 800 men ettpar vita sådana för 29000dkr är förbi smärtgränsen. Quote
plundin™ Posted January 1, 2005 Posted January 1, 2005 Jag är inte hundra på vilka Snell modeller jag lyssnade in när jag kvalade för mina egna 801:2, men tidsmässigt ligger A/IIIi bra till och mina minnen av skillnaderna (det har gått nåstan 15 år av svammel genom hjärnan...) var att Snellhögtalarna genomgående var väldigt musikaliska men inte riktigt höll måttet vad gäller dynamik. Till skillnad från B&W där nästa alla modeller i 800 serien föll på tungan vad det gäller dynamik, men att dom i vissa fall var väl analytiska (Där med inte sagt att dom även är musikaliska, men det är ett kort dom håller på handen). Jag för min del är svag för just analys och dynamik, så valet var ganska enkelt. En viktigt bit för dig (oss) som köper bagnade vintage högtalare är att B&W fortfarande håller en hyffsad tillgång på reservdelar. (I Snells fall har jag ingen koll på detta!) En detalj du oxå skall vara noga med är att 801:orna behöver ett större rum än tex både 800 och 802 eftersom 15' basen har en förmåga att aktivera rummet på ett mycket styggt sätt! Speciellt när man spelar orkestermusik! /ptr Quote
alf Posted January 2, 2005 Author Posted January 2, 2005 Tack Plundin . Ett par 802:or kanske vore svaret mvh Quote
Timbre™ Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 När B&W hade premiärdemo av Nautilus 800 på HiFi-Klubben i Göteborg förklarade deras representant att 802 var lättast att ljudmässigt få till i vanliga bostadsrum. Uppriktigt och bra! Nu skall man kanske inte lägga utseendemässiga aspekter på det hela men Snell AIII har nog ingen hög WAF, speciellt inte om man plockar bort dam(m)skyddet. De gånger jag lyssnade på HiFi-Klubben blev det svårt med rummet och aningen grötigt. Förmodligen kan dom bättre. Quote
Recommended Posts