Jump to content

Recommended Posts

- Jag har en källa där jag kan köpa alla Beatles, Pink Floyd mm med kvalitet som är minst lika bra som Tape Project :outdoor:

Själv har jag Pink Floyd: The Wall och den låter mycket bättre än dubbel-LPn - den påminner om när jag hörde uruppförande på Westfalen Halle i Dortmund i februari 1981 :64:

Kan du dela med dig av den kontakten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du är djärv :77:

Fick leverans från Moldavien för några dagar sedan. Efter genomlyssning av banden blir det nu returnering till Moldavien då kvaliteten inte höll vad som utlovades.

Det var en medveten chansning som tyvärr inte gick hem.

Link to comment
Share on other sites

Fick leverans från Moldavien för några dagar sedan. Efter genomlyssning av banden blir det nu returnering till Moldavien då kvaliteten inte höll vad som utlovades.

Det var en medveten chansning som tyvärr inte gick hem.

Tråkigt :diss:

Jag fick en känsla av att banden är inspelade och kopierade från LP eller ännu värre nåt taskigt digitalt material.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt :diss:

Jag fick en känsla av att banden är inspelade och kopierade från LP eller ännu värre nåt taskigt digitalt material.

Tror inte de var kopierade från LP då det inte fanns någon tillstymmelse till "vinylknäpp" eller liknande.

Skulle mycket väl vara dålig kvalitet på banden som var en av orsakerna. De var av ryskt märke, eller så har jag bara fördomar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var lite märkligt att en kille från Moldavien helt plötsligt hade studioalbum av 70-talets största heavyband på 2-track rullband 15ips. För att inte tala om mfsl på rullband.

Han hävdar att de masterbanden kommer från en radiostation. När jag ifrågasatte både hans påstående och kvaliten och sa att jag tänkte returnera banden och krävde full återbetalning sa han bara ok. Bra för mig, men att inte ens försöka "förklara" sig känns skumt.

Har sett att det dykt upp likande annonser på ebay. Den här gången från någon i USA som kommit över en samling från en äldre herre som jobbat på radiostation.

Link to comment
Share on other sites

Jag vann i helgen ett band från en kille i Florida som i beskrivningen skrev att bandet kom från en kanadensisk radiostation. Det var ett rätt dyrt band $214.50 så jag ville gardera mig och kontaktade den killen som jag brukar köpa band av och han avrådde mig! Han hade inte hört något av banden men menade att det var otänkbart att en radiostation har tillgång till sådana band och han menade att det säkert var överföringar från CD.

- När jag ifrågasatte vad det var för band han hade med hänvisning till vad min källa sagt så blev killen i Florida arg och avbröt hela processen. Det var inte vad jag tänkt mig...

Link to comment
Share on other sites

I takt med att mediet rullband blir mer populärt så kommer vi troligtvis att se flera typer av skrupelfria personer som vill profitera på seriösa leverantörers goda rykte.

Det bästa är att bara köpa från seriösa leverantörer som kan verifiera varifrån banden kommer.

Man skulle kunna använda den gamla devisen att - Om affären eller priset låter för bra för att vara sant så är det nog För bra!

Jag hade förr rullbandspelaren som huvudleverantör i systemet och var som den Calle Jr beskrev i början av denna tråden då jag direkt spelade in den nyköpta skivan på band. Det var inte bara för att spara skivan utan också av ren lathet. Man slapp att vända på skivan. Hade man tur så blev inspelningen utan knaster och knäpp.

Massupplagor av förinspelade band undvek jag pga av den oftast dåliga ljudkvaliteten.

Utöver detta så användes den flitigt för att spela in från radion. Allt från Eldorado till lördagarnas jazzkonserter med våra svenska musiker.

Till detta så krävdes det en bra tuner och utomhusmonterad antenn.

Jag spelade oftast in med hastigheten 19 cm/sek och i undantagsfall när man hade hittat en direktgraverad skiva med 38 cm/sek på min Revox G36 som fortfarande finns kvar i min ägo.

Det är kul att mediet får en renässans då det är helt oslagbart ljudmässigt.

Det håller till och med på att utvecklas en ny banspelare http://www.analogarts.net/project-r2r/

Jag håller själv på att ta upp mediet igen och bestämt att renovera min G36. Därutöver har det införskaffats en Revox B67 Mk I och en liten bekväm Beocord 2400 som var den sista tillverkade spelaren från B&O. En riktigt bra spelare med gjutet chassi och en ljudkapacitet som en Studer.

Det viktigaste med en bandspelare är injusteringen av tonhuvudena. Det finns inte så många kvar i Sverige som kan utföra detta. Flera säger att dom kan men det krävs en hel del kunskap och referensband för rätt injustering. Jag har eventuellt hittat en och återkommer om det blir bra.

Bygg nu inte om din fina bandspelare Calle Jr utan använd den som man en gång gjorde. Spela in och spela upp.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra input UffeZ!

Jag ska vänta med att bygga om den :)

Men jag kommer aldrig bli den som spelar in. Det har aldrig varit min grej.

Jag hade stort hopp till originalutgåvor av band. Det såldes ju mycket 2- och 4-track 7 1/2 ips.

Det viktigaste med en bandspelare är injusteringen av tonhuvudena. Det finns inte så många kvar i Sverige som kan utföra detta. Flera säger att dom kan men det krävs en hel del kunskap och referensband för rätt injustering. Jag har eventuellt hittat en och återkommer om det blir bra.

Hmm, jag hade ju tänkt göra det själv :Thinking:
Link to comment
Share on other sites

Tack för bra input UffeZ!

Jag ska vänta med att bygga om den :)

Men jag kommer aldrig bli den som spelar in. Det har aldrig varit min grej.

Jag hade stort hopp till originalutgåvor av band. Det såldes ju mycket 2- och 4-track 7 1/2 ips.

Hmm, jag hade ju tänkt göra det själv :Thinking:

Ja det mycket på ett järnspett.

Det krävs kunskap och erfarenhet för att designa ett konserthus och att få till akustiken likväl som att utföra komplicerade beräkningar.

Det fanns en räcka av tekniker som jobbade med att trimma bandspelare under storhetstiden. Mest gjordes jobben för SR och studios. Ett komplicerat uppdrag som krävde en hel del av ingenjören. Idag har de flesta gått i pension eller bytt yrkesbana.

Självklart går det att trimma själv men då gäller det att man har referensband som kostar en hel del i inköp.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om det är lättare att lära sig trimma en RS1500 än att kicka igång Helmer Malmqvist på en bandare...

Jag har redan beställt testband 250nWb/m.

Då är det nog enklare att göra det själv. Det är ju i vilket fall som helst värt ett test när du ändå har beställt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vann i helgen ett band från en kille i Florida som i beskrivningen skrev att bandet kom från en kanadensisk radiostation. Det var ett rätt dyrt band $214.50 så jag ville gardera mig och kontaktade den killen som jag brukar köpa band av och han avrådde mig! Han hade inte hört något av banden men menade att det var otänkbart att en radiostation har tillgång till sådana band och han menade att det säkert var överföringar från CD.

- När jag ifrågasatte vad det var för band han hade med hänvisning till vad min källa sagt så blev killen i Florida arg och avbröt hela processen. Det var inte vad jag tänkt mig...

Eliot - Är det dig han riktar detta till?

"AND TO THE PERSON OUT THERE BASHING THESE TAPES- I'M NOT A REEL TO REEL EXPERT-I SIMPLY BOUGHT

A LARGE COLLECTION OF THESE TAPES-THEY ARE WHAT THEY ARE AND EVERYONE HAS BEEN HAPPY-YOU HAVE A NICE DAY-"

Link to comment
Share on other sites

Eliot - Är det dig han riktar detta till?

"AND TO THE PERSON OUT THERE BASHING THESE TAPES- I'M NOT A REEL TO REEL EXPERT-I SIMPLY BOUGHT

A LARGE COLLECTION OF THESE TAPES-THEY ARE WHAT THEY ARE AND EVERYONE HAS BEEN HAPPY-YOU HAVE A NICE DAY-"

Var såg du detta ?

Link to comment
Share on other sites

Mycket fränt, jag brukade ha en Otari när jag bodde i USA men sålde den, vilket jag ångrar starkt i dag.

emeryville.jpg

Vi gjorde demos, jämförde studio band som detta http://tapeproject.com/product/david-oistrakh-london-symphony-orchestra-horenstein-hindemith/ mot en CD som samma herre, min vän Paul Stubblebine hade masterat och var ingen jämförelse, vi gjorde denna demo under California Audio Show 2013

Denna Otari var inte modifierad på något sett mer än att jorden on minus på utgående XLR kontakten var växlad då pro audio och konsument audio har lite olika ideer om detta.

Om någon har 2 track 15ips bandare till salu för ett vettigt pris, hör gärna av er.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte det var lite märkligt att en kille från Moldavien helt plötsligt hade studioalbum av 70-talets största heavyband på 2-track rullband 15ips. För att inte tala om mfsl på rullband.

Ja det är nog fake, dom ända band som MFSL gjorde var kassettband

Link to comment
Share on other sites

Denna Otari var inte modifierad på något sett mer än att jorden on minus på utgående XLR kontakten var växlad då pro audio och konsument audio har lite olika ideer om detta.

Det kan man ju orda om, men det är till den nivå som jag antar att du hade som jag har som målsättning.

Min tanke är att först nå dit innan man börjar med moddar överhuvud taget.

Coolt rum! :mm:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eliot - Är det dig han riktar detta till?

"AND TO THE PERSON OUT THERE BASHING THESE TAPES- I'M NOT A REEL TO REEL EXPERT-I SIMPLY BOUGHT

A LARGE COLLECTION OF THESE TAPES-THEY ARE WHAT THEY ARE AND EVERYONE HAS BEEN HAPPY-YOU HAVE A NICE DAY-"

Nej, min säljare är från Orlando, Florida medan den säljare som du hittat kommer från Upstate, New York....

Min kontakt säger att "Radiostationer sällan eller aldrig hade kopior av hela album på band. Singlar ja, men även då var det endast stora radiostationer

som fick dem (Los Angeles, Boston, New York, Chicago, etc.). Mindre stationer som t.ex. Orlando skulle aldrig ha fått dem. Så om en säljare på eBay

bokstavligen erbjuder tusentals titlar som han påstår komma från en radiostation så ljuger han."

Link to comment
Share on other sites

Det är nu intressant att ta reda på varifrån mina band kommer:

dvs. inga radiostationer....

Jag väntar nu på ytterligare band:

där de två sista banden kommer från en annan källa men det är min kontakt som fixat fram dem :65:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

DSC_2139.JPG

Eliot var på besök och dagen till ära skiftade jag signalkablarna till Technics RS1500US, först från noname till Audioquest och sedan till Cardas Golden Ref.
Vi spelade The Weavers 2:a från Carnegie Hall.
Det var stor skillnad med dessa kablar. Det kunde jag aldrig tro.
Jag har varit helt inställd på att huvudena har varit kraftigt felinställda, men nu fanns det ju diskant också.

https://www.discogs.com/The-Weavers-The-Weavers-At-Carnegie-Hall-Vol-2/release/8110745

weavers.jpg

Link to comment
Share on other sites

.

Wow! :mm: :41: :Cry:

Summerat kan man säga;

  • Viktigt med bra kablar, helst inte längre än 1m. Det kan säkert vara mödan värt att förbättra signalvägen, exvis Bottlehead Tape Path Mod Kit.
  • 4-track 7½ips stereo kommersiella band är njutbara, men kommer inte alls upp i 33rpm vinylkvalitet.
  • Kopior på masterband 2-track 15ips stereo är en helt annan sak. Tre faktorer samverkar till detta; Dels utgår man direkt från källmaterialet, dels ger dubbel spårbredd dubbla dynamikomfånget, dels ger dubbel hastighet dubbla frekvensomfånget. Detta sammantaget gör att det utan vidare konkurrerar med det bästa på vinyl.

Jag blev mycket imponerad av hur orekstreringen målades upp i Liszt pianokonsert som är inspelad av Robert Fine i London 1961 på 35mm film. Klangen i pianot givetvis, men varenda grupp i orkestern kom fram så att man såg dem framför sig från bästa parkettplats.
Man hör hur en fagott rullar fram över podiet från precis framför slagverket.
Jag har detta album på Philips original, så jag vet hur det brukar låta.

https://www.discogs.com/Sviatoslav-Richter-Liszt-London-Symphony-Kyril-Kondrashin-Concerto-No1-Concerto-No2/release/7991986

richter.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...