Jump to content

d/a omvandling


Disney

Recommended Posts

Jag hoppades såklart att någon skulle skriva att den låter superbra. :)

Om/att den låter superbra hos någon betyder inte att den låter superbra i din anläggning. Matchning och personliga referenser/öron är avgörande.

Link to comment
Share on other sites

Allt det där vet jag. Givetvis är det mina öron som bestämmer. Men någon kanske har lyssnat på den och jämfört den med en massa andra dacar och kan därför säga att den sticker ut ur mängden. Eller säga tvärtom.

Jag vet att jag inte kan gå på vad andra säger men en liten hint om hur bra eller dålig den är kan jag kanske få.

Link to comment
Share on other sites

I all välmening, i samma anda som mitt tidigare inlägg.

Det som spelar roll är ju som Vox mfl är inne på dina preferenser och de grejjer som ska lira ihop.

Om det är amerikansk, kinesiskt eller från Mars spelar ingen roll. Alla som äger en dac och är nöjda med den har förmodligen, som Disney skriver testat en hel hop, i Disneys fall såväl köpt på öppet köp ( hos handlare ), lånat hem för utvärdering mm innan han hittat just rätt dac för hans preferenser och system. Då är man som glad ägare givetvis nöjd och vill berätta för alla och envar vilken förträfflig produkt just denna är. I bästa fall får någon mer upp ögonen för en produkt som vederbörande då inte varit medveten om och då har möjlighet att ta med i sitt dacrace. Det är ju så det funkar.

Du kommer få lika många svar och förslag som det finns nöjda ägare, tråden bör ju handla om i huvudsak LMs DAC tycker jag.

Det som är kul förutom att den har en mycket kompetent omvandling är att man kan tuberulla. Som rörnörd är ju detta ett ess i rockärmen. Man har den stora glädjen i att leta o söka efter det perfekta paret nos och man kan för en rätt billig penning köpa ett matchat par trevliga NOS och helt ändra på presentationen av musiken. Utan att bli alltför kostsamt har man en helt annorlunda och ibland bättre återgivning från sin dac. Då är ju en transistor dito rätt könlös å tråkig tycker jag, den bara är....

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppades såklart att någon skulle skriva att den låter superbra. :)

Jag lyssnade på Line Magnetic Vacuum Tube Audio Dac Unit LM-502 CA i Berlin förra året :mm:

DSC_8153_zpsxbnd2izc.jpg

Det lät mycket bra och han föredrog LM-502 CA som DAC istället för den inbyggda i Ayre undertill ;)

Tyvärr får jag inte visa bilderna från det hembesöket där elektroniken var från Shindo och där försteget var det tvådelade Petrus (deras toppmodell!),

högtalarna var från Line Magnetic (se bilder från från HiFi-resan 2013)

...och till vinyl användes Platine Verdier :mm:

Det lät så bra att jag hade tänkt lägga in en blänkare i HiFi-resan 2014 men allt har blivit fördröjt :black:

Eller så går du på en Hegel... ;)

Jag har aldrig hört Hegel låta bra :black:

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnade på Line Magnetic Vacuum Tube Audio Dac Unit LM-502 CA i Berlin förra året :mm:

Det lät mycket bra och han föredrog LM-502 CA som DAC istället för den inbyggda i Ayre undertill ;)

Tyvärr får jag inte visa bilderna från det hembesöket där elektroniken var från Shindo och där försteget var det tvådelade Petrus (deras toppmodell!),

högtalarna var från Line Magnetic (se bilder från från HiFi-resan 2013)

...och till vinyl användes Platine Verdier :mm:

Det lät så bra att jag hade tänkt lägga in en blänkare i HiFi-resan 2014 men allt har blivit fördröjt :black:

Jag har aldrig hört Hegel låta bra :black:

Jag tyckte att det lät superbra hos stargazer med hans hegel hd25. Och det även i jämförelse med hans rega vinylrigg. Det verkar vara en riktigt kompetent dac till en rimlig peng. Det tyckte även ljud och bild

Edited by new order
fixad länk
Link to comment
Share on other sites

Om Line Magnetics gör en dac med rör och hammarlack så slår jag till.

Det är lite märkligt att de inte har det på just dacarna. Men du skall väl ha en sån här. :?: Den finns det säkert plats för ;)

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Det är klart att calle_jr ska ha en Audio Note DAC. ;)

Jag har en själv, en billigare modell som jag ändrat en del i. DAC4.1är lite mer "all-in" än min och speciellt intressant hade det varit att testa med I/V-transformatorn, jag ska kolla om den är köpbar tror jag.

Nackdelelen med en sån DAC är att de inte klarar alla nya format men CD tycker jag låter väldigt bra med Audio Note och jag sitter väldigt nöjd med min. Jag är sällan imponerad av andras digitalkällor.

Link to comment
Share on other sites

Men du skall väl ha en sån här. :?:

Det enda i min kedja som kommer från samma tillverkare är tonarm och drivverk, vilket väl är naturligt.

Jag har kollat lite (väldigt lite) på ANs dacar, men jag har varit ute efter något som är mer mångsidigt. Jag har bara ett 50-tal silverdiskar "inom räckhåll" och knappt en tredjedel av dem är cd.

Link to comment
Share on other sites

Denna dac låter fruktansvärt bra för pengarna och för mig som gillar rör var valet enkelt.

Du bör hitta ditt sound genom att tuberolla som dom varit inne på, det är ju väldigt stort + även fast orginalen är helt ok så blir det en helt annan maskin med andra rör mitt val blev mullard?

Link to comment
Share on other sites

Denna dac låter fruktansvärt bra för pengarna och för mig som gillar rör var valet enkelt.

Du bör hitta ditt sound genom att tuberolla som dom varit inne på, det är ju väldigt stort + även fast orginalen är helt ok så blir det en helt annan maskin med andra rör mitt val blev mullard?

Du verkar ha gjort andra stora förändringar :?: Du hade väl Luxman och Quad eller är jag helt fel på det :?:

Shindo och Devore är ju en ren drömkombination vad jag har förstått mina gamla kontakter i Montreal. De har verkligen tagit plats på hifi-kartan i nordamerika och utmanat de stora drakarna i välljud. Deras försteg Vosne-Romanee ligger väldigt högt på min lista över tänkbara inköp. :mm:

Hade varit kul om du kunde berätta mer om din set-up i egen tråd med lite bilder :Praying:

Link to comment
Share on other sites

Du verkar ha gjort andra stora förändringar :?: Du hade väl Luxman och Quad eller är jag helt fel på det :?:

Shindo och Devore är ju en ren drömkombination vad jag har förstått mina gamla kontakter i Montreal. De har verkligen tagit plats på hifi-kartan i nordamerika och utmanat de stora drakarna i välljud. Deras försteg Vosne-Romanee ligger väldigt högt på min lista över tänkbara inköp. :mm:

Hade varit kul om du kunde berätta mer om din set-up i egen tråd med lite bilder :Praying:

Har nog förväxlat mig med någon annan, har tänkt visa lite bilder men har inte fått den spark som behövs till det?.

Vosne-Romanee hade inte varit fel?

Link to comment
Share on other sites

Hej, alla nördar! Ni är säkert upptagna av julstök, men får ändå lust att försöka förmedla en viktig ljudupplevelse, i.f.a. min nya dac. Använder ARC CD 3 som drive, och Line Magnetic 502 dac, sedan några veckor, som skickar signal till ARC LS 27 ---> ARC ref.75 ---> JBL Array 1000.

Vill bara förmedla att denna dac, rörmoddad med e82cc/6189 rör från tube amp doctor, är ett ljudmässigt fynd!

Har länge försökt hitta en dac som gör cd-återgivning riktigt njutbar, och har "hittat hem"! Har provat mycket mellan 10000 och 50000, men denna för 16500:-, är suverän för den som är kinkig vad gäller klang/musikalitet/upplösning/balans mellan olika frekvensregister. En riktig "musikmaskin", som jag vill tipsa om i hifi-djungeln...Så skönt det är att hitta dessa fullödigt musikaliska apparater, i detta fall ett Sydkoreanskt bolag som bygger grejerna i Kina, men intrycket är alltså välkonstruerat och extremt välljudande.

Hej Disney,

Får man fråga vad du jämfört med? Jag är också i dac djungeln. Har tänkt mkt länge nu. Ear yoshino (har hört), ayre (har hört). North star design, exogal står på listan och nu troligen line magnetic. Jag haren mf cd6 med usb ingång men tycker ljudet inte når upp till övriga komponenter: Ayre förstärkare + Engelholm staff högt. Dessutom är usb ingången begränsad till 44/16.

Ayre s cd är mkt bra men har ingen usb ingång.

Mvh

Hermes

Link to comment
Share on other sites

Eg borde väl Disney svara själv men jag råkar veta att han är en upptagen man ibland.

Vad jag vet har AMR, Auralic(?) Parasound och kanske någon mer? Passerat med olika resultat. Kanske bäst att Diney berättar om sina jämförelser på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

För att ge en annan röst hörd så säger jag kör på. Testa att skaffa det direkt från Kina. Det blir åtminstone en ny erfarenhet som kan bli positiv.

Det finns dessutom en andra sajter än Cattylink nu som verkar vara minst lika bra.

Hittade denna länksamling på minhembio

Jag har köpt från dem och haft goda erfarenheter, bra packat och kvalitet efter vad jag betalt. Har ej åkt på tull etc.

Köper ofta från både Ebay och Aliexpress och det funkar mycket bra. Tull/moms läggs sällan på men man kan drabbas av det om tullen öppnar paketet. Däremot varierar kvaliteten, det är inte alltid samma höga kvalitet på det man får som det är på de utlagda bilderna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...