Disney Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Hej, alla nördar! Ni är säkert upptagna av julstök, men får ändå lust att försöka förmedla en viktig ljudupplevelse, i.f.a. min nya dac. Använder ARC CD 3 som drive, och Line Magnetic 502 dac, sedan några veckor, som skickar signal till ARC LS 27 ---> ARC ref.75 ---> JBL Array 1000. Vill bara förmedla att denna dac, rörmoddad med e82cc/6189 rör från tube amp doctor, är ett ljudmässigt fynd! Har länge försökt hitta en dac som gör cd-återgivning riktigt njutbar, och har "hittat hem"! Har provat mycket mellan 10000 och 50000, men denna för 16500:-, är suverän för den som är kinkig vad gäller klang/musikalitet/upplösning/balans mellan olika frekvensregister. En riktig "musikmaskin", som jag vill tipsa om i hifi-djungeln...Så skönt det är att hitta dessa fullödigt musikaliska apparater, i detta fall ett Sydkoreanskt bolag som bygger grejerna i Kina, men intrycket är alltså välkonstruerat och extremt välljudande. Quote
calle_jr Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Använder ARC CD 3 som drive, och Line Magnetic 502 dac, sedan några veckor, som skickar signal till ARC LS 27 ---> ARC ref.75 ---> JBL Array 1000. Coolt system! ESS Sabre 9016 är ju ett välrenommerat chip, men analogdelen vet jag inget om. Får sättas upp på "att lyssna på"-listan. Quote
marcus_ec Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Eller dra den från KINA direkt http://cattylink.com/lm502ca.html Quote
Adagio Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Kan bara hålla med. Med denna DAC blir ljudet mer expansivt och luftigt än med CD3 som CD. Det finns mer ambiece och betydligt mer livekänsla. Även jag blev rejält sugen på den.men vem vet kanske kan det bli en liten slant över en vacker dag. Quote
Robbanwrx Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Kan bara hålla med. Med denna DAC blir ljudet mer expansivt och luftigt än med CD3 som CD. Det finns mer ambiece och betydligt mer livekänsla. Även jag blev rejält sugen på den.men vem vet kanske kan det bli en liten slant över en vacker dag. Funderar på att lägga en beställning på en jag med men undrar om det finns något bättre för pengarna? Eller för mindre pengar. Quote
Adagio Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Allt är relativt och subjektivt. Dvs en smaksak, jag tyckte den lät verkligt bra hos Disney. Nu hade han dock nästan omedelbart bytt till fina NOSrör. Det är väl även det en del av tjusningen med en dylik produkt- tuberoling! Quote
Robbanwrx Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Är det någon som beställt den från Kina och vet hur lång leveranstid det är? Brukar man åka på tull och moms med Dhl/tnt express shipping? Quote
Apexorca Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Är det någon som beställt den från Kina och vet hur lång leveranstid det är? Brukar man åka på tull och moms med Dhl/tnt express shipping? Det skulle jag räkna med. När jag skeppade annat från kina tog det lite över 3 månader bara för frakten på båt. Och ja, jag fick betala tull mm. Det blev dessutom obehagligt mycket mot vad vi köpte grejorna för. Quote
Bebop Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 Är det någon som beställt den från Kina och vet hur lång leveranstid det är? Brukar man åka på tull och moms med Dhl/tnt express shipping? Det är jag övertygad om. De är s k tullombud (har rätt att klarera tull för statens räkning) och får ersättning för detta och gar rätt att ta ut expeditionsavgift. Dac finns inte med på Tullverkets lista så du får kontakta dem och få reda på vilken tullsats som gäller. På högtalare utgår 4,5 % och på bilstereo 14%, musikinstrument 2,9% så det är svårt att gissa. Observera att momsen läggs på sist, dvs varans pris + försäkring + frakt + tullavgift + tullombudets klareringsavgift = momspliktigt belopp. När du räknar på kursen skall du använda köpkursen hos bank. Det är sällan så billigt som många inbillar sig. Priserna man ser i t ex Kina och USA i annonser och tidningar är alltid utan moms (VAT) eftersom olika regioner/stater i landet har olika momssatser. En annan liten varning är reklamationshantering och service om det inte fungerar. Sorry för negativa besked. Min bästa rekommendation är att läsa på lite innan man ger sig i kast med att importera. Det kan kosta mer än det smaka men det kan också bli bra om man vet vad det innebär. Quote
Adagio Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Det är riktigt svårt med reklamation ibland också. Jag importerade med en kompis ett tjugotal rör från Kina. De skulle vara kontrollerade och matchade. Jo tjena! Inget fel på dom men matchade, inte enl kompisens AVO iaf. Sen pajade ett rör efter ett halvår som i sin tur orsakade att två motstånd brann upp i mitt slutsteg..... Kan väl hända oavsett men vissa handlare i Europa erbjuder noggrant testade, matchade och inspelade rör rör. Det är ju alltid bättre att anlita en handlare, det blir aldrig så billigt som man tror med import. Sen är det ju tryggt att få hjälp och möjlighet att testa ev lämna tillbaka om produkten inte skulle falla en i smaken. Vi har bra konsumentskydd här. Quote
Robbanwrx Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Tack för era input. Jag skall tänka över köpet innan jag bestämmer mig. Har även hittat en begagnad Mhdt labs Havana dac som är intressant. Jag vill dock kunna spela högupplösta filer från datorn, det klarar inte den. Finns det något tillbehör som gör att detta är möjligt med Havana dacen? Quote
new order Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 (edited) För att ge en annan röst hörd så säger jag kör på. Testa att skaffa det direkt från Kina. Det blir åtminstone en ny erfarenhet som kan bli positiv. Det finns dessutom en andra sajter än Cattylink nu som verkar vara minst lika bra. Hittade denna länksamling på minhembio Edited January 1, 2016 by new order Quote
Bebop Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 För att ge en annan röst hörd så säger jag kör på. Testa att skaffa det direkt från Kina. Det blir åtminstone en ny erfarenhet som kan bli positiv. Jag har kollat lite och jag skulle tro man hamnar kring SEK 9,500 inklusive tull, frakt, försäkring, moms och klarering. Kan bli lite mindre eller lite mer beroende på tullavgift. Jag har räknat på 10% tull. Betydligt mer än vad USD 598 (ca SEK 5,250) men betydligt mindre än butikspriset i Sverige på ca SEK 16,000. Men sen är det där med service och garantier... Quote
Robbanwrx Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Totalen med frakt och försäkring är $755 Totalen skriver dom ner till $157 vilket gör att varan troligtvis hamnar under tullvärdet. Dacen bör då vara på mitt bord för under 7000:- Quote
new order Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Några grabbar på jobbet har köpt diverse krafs på aliexpress. Det verkar funka. De har även hemelektronik. Verkar vara mer ett slags ebay för kina prylar. Quote
Bebop Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Totalen skriver dom ner till $157 vilket gör att varan troligtvis hamnar under tullvärdet. Underskatta inte tullmyndigheten... de är inga idioter. Quote
P-pan Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Totalen skriver dom ner till $157 vilket gör att varan troligtvis hamnar under tullvärdet. Dacen bör då vara på mitt bord för under 7000:- Tänk på att det då också antagligen är den summan du kommer att få räkna som godsvärdet om det eventuellt skulle uppstå en fraktskada. Quote
Robbanwrx Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Tänk på att det då också antagligen är den summan du kommer att få räkna som godsvärdet om det eventuellt skulle uppstå en fraktskada. Ja det får jag i så fall stå ut med. Det är en chansning man får ta. Quote
Akkelis Audio Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Om vi försöker bortse från att jag gärna vill sälja denna DAC till hugade spekulanter, och den är riktigt bra, så är det en annan sak som fascinerar mig då denna typ av frågor dyker upp på våra forum. Det är hur man öppet redovisar hur man hoppas kunna lura tull- och skattemyndigheterna genom att ex skriva ner värdet på det man köper. Fungerar moralen/samvetet så att så länge man inte blir upptäckt så är allt ok? Det får såklart var och en leva med, ingen, inkl jag själv, har levt ett liv utan moraliska övertramp. Men att öppet redovisa och planera dem så som sker på många forum är en ny dimension av det hela som förvånar. Quote
Robbanwrx Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Att dom skriver ner värdet är inget jag bett om. Det är dom själva som redovisar på detta sätt. Jag protesterar dock inte mot det. Givetvis vill jag kunna köpa så billigt som möjligt. Hade jag haft råd så hade jag lagt en beställning här i Sverige. Quote
Bebop Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Om vi försöker bortse från att jag gärna vill sälja denna DAC till hugade spekulanter, och den är riktigt bra, så är det en annan sak som fascinerar mig då denna typ av frågor dyker upp på våra forum. Det är hur man öppet redovisar hur man hoppas kunna lura tull- och skattemyndigheterna genom att ex skriva ner värdet på det man köper. Fungerar moralen/samvetet så att så länge man inte blir upptäckt så är allt ok? Det får såklart var och en leva med, ingen, inkl jag själv, har levt ett liv utan moraliska övertramp. Men att öppet redovisa och planera dem så som sker på många forum är en ny dimension av det hela som förvånar. Internationell handel är ju tillåten och för att i någon mån skydda inhemsk handel används tullar. Jag håller med dig om att fusk är förkastligt, både moraliskt och lagligt. Jag vet av egen yrkeserfarenhet hur det kan slå. Jag vill ändå vara tydlig med att Euphonia är ingen plats eller organ för att lära ut hur det går till att smita från skatter och göra olagliga affärer. Däremot ser jag inget omoraliskt att berätta om hur regelverket fungerar. I detta fall är det Robbanwrx som hävdar att leverantören tar eget initiativ till fusk och främjar skattebrott. Köparen kan heller inte hävda att han inte visste eftersom beloppet är nedsatt. Det gör även den som importerar skyldig till undandragande av skatt. Vid tvekan kan tullen (numer Skatteverket) begära in kvitto på transaktionen och då blir det inte lika kul. Om det är så som Robbanwxr hävdar är det skandalöst dålig affärsmoral från säljaren. I dina kläder hade jag tagit de uppgifter som getts i tråden och skickat vidare till tullmyndigheten. Quote
Bebop Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Att dom skriver ner värdet är inget jag bett om. Det är dom själva som redovisar på detta sätt. Jag protesterar dock inte mot det. Givetvis vill jag kunna köpa så billigt som möjligt. Hade jag haft råd så hade jag lagt en beställning här i Sverige. Varför inte sno en? Det är ännu billigare och ligger på en lägre straffrättslig skala än att sno från staten. Quote
Bebop Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Påstår du att jag är en tjuv? Jag förklarar hur regelverk kring tull och införselmoms fungerar. Om du importerar något utanför EU för t ex för 10,000 och den som säljer till dig sätter upp endast 2,000 så medför det att staten går miste om intäkter. Om det dessutom är så att du känner till denna manöver så är ju du medveten om det och kan inte hävda god tro. Syftet med det hela är ju att kringå bestämmelser för att slippa betala in avgifter till staten som är till för att bl a skydda våra egna företag. Men tullen kan ju ifrågasätta värdet. De har också tillgång till internet. De kan då begära in kvitton från dig. Om det då skulle visa sig att dokumenten inte stämmer överens med betalt belopp kan du påföras det riktiga värdet plus straffavgift. Samtidigt kontaktar tullen normalt myndigheten i det exporterande landet för åtgärd beroende av vilka bilaterala avtal som finns länderna emellan. Hur detta fungerar i Kina vet jag inte. Men jag vet att flera företag i USA och Kanada åkt dit och förlorat exportlicenser samt kraftiga böter. Vilken beteckning som passar bäst in på dig i sammanhanget får du själv bedömma. Quote
P-pan Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 Ibland kanske det inte är så dumt att spar lite längre innan man gör sin investering. Dessutom kan det på distans vara svårt att bedöma ärligheten och syftet hos säljaren. Något att betänka... http://www.foretagande.se/hur-du-undviker-...a-import-del-1/ http://www.foretagande.se/hur-du-undviker-...a-import-del-2/ Quote
calle_jr Posted January 1, 2016 Posted January 1, 2016 att öppet redovisa och planera dem så som sker på många forum är en ny dimension av det hela som förvånar. Det har förekommit så länge jag minns och jag minns forumköp för minst 10 år sedan där detta diskuterades. Forum kan diskutera risker/möjligheter, för- o nackdelar, och jag vet inte hur många gånger Euphonia-medlemmar har redovisat totalkalkyler för import och vad lagen säger. I slutändan är det ändå var och en som avgör hur man vill agera. Personligen tycker jag att skattemyndigheten i vissa fall utövar ett slarvigt maktmissbruk som snedvrider marknaden. Men det är som sagt min privata åsikt och drabbar förvisso all handel utanför EU. Quote
Robbanwrx Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Om man gör en helomvändning och tittar på en amerikansk dac istället. Någon som vet hur Bel canto dac 1.5 låter? Quote
new order Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 (edited) Ska jag vara helt ärlig så är Hegels dac (HD25) en otroligt bra sådan!! Hade jag startat från början skulle den definitivt varit med på listan. Den kan jag generellt rekommendera efter ha lyssnat på den hos Stargazer. En riktig drakdödare. Jag tror även deras mindre är riktigt bra. Calle_jr, du borde testa en sådan tycker jag. Du hade väl lite slagsida till vinylens fördel och denna kanske jämnar upp litegrann? Edited January 2, 2016 by new order Quote
Perfect sense Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 (edited) Jag har ett väldigt enkelt tips i all välmening - besök en handlare och lyssna och om möjlighet ges - låna hem och prova i ditt eget system. Allt annat är en ren gissningslek där risken är överhängande att synergi och matchning inte blir den önskade i slutändan. Det är billigare att välja rätt än att gissa fel. Edited January 2, 2016 by Perfect sense Quote
sprudel Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Glöm inte bort Auralic Vega. http://www.stereophile.com/content/auralic...jZ9AlxcdKFkc.97 Quote
Recommended Posts