Jump to content

Uppdatering av forummjukvara


calle_jr

Recommended Posts

 

Jag har en 4:e generationens iPad, dvs 10 år gammal.

Nu går det inte att använda den längre på Euphonia. Det går att läsa, men inte skriva och en del annat.

 

Det är bra när man kan använda saker länge, men den har ballat ur med appar och andra siter sedan ett par år så det är väl dags nu att skaffa en ny.

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, calle_jr said:

Jag har en 4:e generationens iPad, dvs 10 år gammal.

Då måste man väl säg den har tjänat dig väl ändå? Men visst är det förknippat med en del frustration när hårdvara inte längre hänger med i omvärldens "in- & utveckling". 

Jag skaffade ju en billig androidplatta för test och utvärdering, och jag måste väl säga att den inte ger så mycket mersmak. Men den var å andra sidan extremt billig för en touchskärmsbaserad processing unit...

Link to comment
Share on other sites

Jag har en ca 10 år gammal Galaxy från 2016. Den fungerade inte med Lumin-appen så jag köpte en iPad som fungerar klockrent. För ett år sedan köpte min fru en ny Galaxy och den fungerar också utmärkt med Lumin-appen. Det verkar vara viktigare med programversionen än om det är OS eller Android.

 

För mig är de i stort sett likvärdiga utom när det gäller att skriva där jag föredrar Android. Hur kan man skapa en ordbehandling utan back space som saknas på iPaden? Obegripligt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen "back space"?

 

78A9A5B3-E49A-42D5-B730-A6038573D589.jpeg

 

Och mina kommentarer ang den Lenovo M8 HD med Android var inte kritiska till Android som sådant (jo, kanske lite jag är obekväm med gränssnittet) utan mera att man kommer int eundan med en funktionell platta för hur lite som helst. Typ 1300:- tror jag den kostade.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

Ooops… jag var otydlig. Jag menar ”bakåt - framåt”

 

Om man verkligen känner att man behöver piltangenter (eller något annat) istället för att klicka direkt i texten med fingrarna för att positionera markören så har det sedan iOS 8 (2014) funnits möjlighet att använda sig av alternativa tangentbord.

 

Här är ett exempel som har piltangenter...

 

https://typefinity.com/

 

Numera Microsoft ägda Swiftkey är en klassiker som "lär sig" hur du skriver och reducerar på så sätt felskrivningar då man efter ett tag inte längre behöver vara lika exakt med hur man trycker på "tangenterna".

 

https://apps.apple.com/us/app/microsoft-swiftkey-keyboard/id911813648

 

Är man van vid att använda Android så finns ju även Google's Gboard till iOS.

 

https://apps.apple.com/us/app/gboard-the-google-keyboard/id1091700242

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Här är ett exempel som har piltangenter...

 

https://typefinity.com/

Tack för den infon. Så länge jag har både Android och iPad fortsätter jag med Android-plattan när jag skriver. Känns omotiverat att betala extra för ett ”riktigt” tangentbord även om 55:- är småpotatis.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-08-28 at 16:00, Bebop said:

Det verkar vara viktigare med programversionen än om det är OS eller Android.

Ja, det är i första hand operativsystem och browserversion som avgör vilka sidor och appar man kan använda,

Men till slut går det inte att uppdatera hårdvaran. Exvis 4:e generationens iPad går inte att uppdatera för Euphonia längre.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

@Richard skulle inte det som sker varje kväll mellan 23.30-00 kunna ske runt 03-04 tiden istället när de flesta ligger och sover? dessutom verkar det som att maintenance sidan eller något inte fungerar som det ska riktigt?

 

image.thumb.png.735738ba581b9c1307552f71b6a7a223.png

 

 

sen det här med sökningar som är helt oanvändbart på forumet, går det verkligen inte ställa ner den här timeouten? jag blir lika frustrerad varje gång jag ska söka efter något att jag till slut bara struntar i det.

 

image.png.c1cbba90624c79d63a904cf029bdedbd.png

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag letade efter Calles tråd "When i was a kid" med diverse klipp och lustigheter och kommpå den usla idéen att nyttja Invisions egen sökfunktion.

Först misslyckades jag ju såklart eftersom jag var i fel kontext, dvs i egen aktivitetsvy... Och då kan jag inte korrigera utan att få den milt sagt irriterande "du kan inte söka igen förrän om 14sekunder!"...

Jag bet ihop och sippade lite kaffe, och tyckte att det inte borde vara så svårt att hitta detta:

IMG_1472.jpeg

Tydligen övergår det Invisions förmåga? Jag kan inte riktigt fatta varför den misslyckas med att hitta tråden, baserat på mina sökbegrepp.

 

Jag anger nästan samma sak i adressfältet i Safari, men slänger in en felstavning och an hänvisning till domännamnet:

IMG_1473.jpeg

Hmmmm, första resultatet på Google???

 

Och det här är egentligen inte ett klagomål, det hade lika gärna lagts den eftersökta tråden som ett exempel på ironisk humor...

Men samtidigt kan man ju utnyttja ytan till att uppvisa något annat, kanske Euphonias populäraste trådar, dagens mest aktiva användare eller något annat som ger mervärde? 

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar också använda Google när jag söker efter trådar. Skriver man:

 

site:euphonia-audioforum.se och sedan de sökbegrepp man är ute efter snävar man in resultatet ännu mer. Till exempel "Van the Man" när det nu drar ihop sig mot riktig höst och man vill lyssna på Van Morrison och få lite tips om gamla godingar i hans gedigna katalog.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lindvall said:

Jag brukar också använda Google när jag söker efter trådar. Skriver man:

 

site:euphonia-audioforum.se och sedan de sökbegrepp man är ute efter snävar man in resultatet ännu mer.

Vad mycket man lär sig på ålderns höst, tack för tipset👍

jag har försökt söka efter något speciellt några ggr men lyckas sällan nå något resultat, detta med Google var ett bra tips😎

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-09-29 at 08:08, AlfaGTV said:

Jag kan inte riktigt fatta varför den misslyckas med att hitta tråden

Helt otroligt.

Jag undrar vad standardsökningen är till för när man får noll resultat på ett exakt citat i en rubrik.

 

 

On 2023-09-29 at 09:03, Richard said:

Om du trycker på länken "The phrase "When I was a kid" " under så kommer du att söka:

Bra, men det innebär att man måste citera exakt.

Om man söker "When he was a kid" får man återigen noll resultat.

 

 

22 hours ago, lindvall said:

Jag brukar också använda Google när jag söker efter trådar

Det skulle vara snyggt att integrera Google-sök i stället för vår funktion i sökrutan.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...