Jump to content

Uppdatering av forummjukvara


calle_jr

Recommended Posts

2 hours ago, Richard said:

Nu vete fasen om det inte funkar. Med mathjax

 

x=b±b24ac2a x=b±b24ac2a

 

Klicka på 

 1.PNG

 

i editorn.

 

//Richard

 

Testing testing

 

\(H_{RIAA}(s)=\frac{(1+sT_2)}{(1+sT_1)(1+sT_3)}\)

 

HURRA! 

 

Så JÄKLA bra! Tack @Richard!

 

Väldigt snyggt att TeX-motorn dessutom ger direkt feedback medan man skriver.  

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

Ser framför mig långa kryptiska inlägg i trådarna framöver:D

Haha vi får se.

 

Matematik går tyvärr inte att skriva begripligt i vanlig text. Att beskriva det i ord blir knöligt ibland, så denna feature är verkligen toppenbra.

 

Att använda Microsoft Equation Editor eller dylikt och klistra in som bild går såklart, men jag använder det extremt sällan. De extra stegen som krävs är jag helt enkelt för lat för.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, tek said:

Haha vi får se.

 

Matematik går tyvärr inte att skriva begripligt i vanlig text. Att beskriva det i ord blir knöligt ibland, så denna feature är verkligen toppenbra.

 

Att använda Microsoft Equation Editor eller dylikt och klistra in som bild går såklart, men jag använder det extremt sällan. De extra stegen som krävs är jag helt enkelt för lat för.

Det går med lite fantasi:   Jättestora  "S" med konsumtecken ovan och under:smile:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-06 at 20:48, triomio said:

Jag har för mig att det man skrev i svarsfältet sparades automatiskt ifall man råkar "ramla ur" innan man bestämmer sig för att slutföra posten.

Den funktionen verkar inte fungera längre.

Nu funkar det igen.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-07 at 18:28, tek said:

 

Testing testing

 

HRIAA(s)=(1+sT2)(1+sT1)(1+sT3)

 

HURRA! 

 

Så JÄKLA bra! Tack @Richard!

 

Väldigt snyggt att TeX-motorn dessutom ger direkt feedback medan man skriver.  

 

Om man inte använt TeX/LaTeX tidigare så är denna guide bra.

 

Generellt är syntaxen intuitiv där man kan gissa sig till kommandot, där måsvingar anger kommandots avgränsare. Det är i princip allt man behöver veta. Är man osäker av ett kommando så använd måsvingar.

 

R_L blir

 

\(R_L\)

 

Men har man flera symboler måste måsvingar användas, annars blir det knas: R_{Load} blir

 

\(R_{Load}\)

 

 

Bråk blir exempelvis \frac{täljare}{nämnare} 

 

\(\frac{täljare}{nämnare}\)

 

Kommandona är ofta akronymer såsom plus-minus är: \pm eller eller less or equal: \leq

 

\(\pm, \leq\)

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Upprop....

 

Är det bara jag som har problem med att "submit'a" poster i både trådar och PM via Firefox ?

Så länge jag kör via t.ex Goggle Chrome funkar det fint men skulle önska att det fungerade i F-Fox istället.

Kruxet som uppstår är att det inte laddar upp text/meddelanden utan det står still i ett antal minuter och "tänker/snurrar" för att sedan återgår till att "tända" submit-knappen igen utan att textmeddelandet hamnar på den sida där jag vill ha den...

 

Arghhh.. dessa förb... mjukvaror :pc:

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, P-pan said:

Upprop....

 

Är det bara jag som har problem med att "submit'a" poster i både trådar och PM via Firefox ?

Så länge jag kör via t.ex Goggle Chrome funkar det fint men skulle önska att det fungerade i F-Fox istället.

Kruxet som uppstår är att det inte laddar upp text/meddelanden utan det står still i ett antal minuter och "tänker/snurrar" för att sedan återgår till att "tända" submit-knappen igen utan att textmeddelandet hamnar på den sida där jag vill ha den...

 

Arghhh.. dessa förb... mjukvaror :pc:

Jag kör Firefox men upplever inga av de problem du beskriver eller har jag missförstått något. Eller kan det bero på vad för operativsystem man kör med. Jag kör med Win 10.

Link to comment
Share on other sites

Det krånglar till en början men efter ett flertal försök med nedstängning av öppet fönster och omstart av datorn brukar det kunna komma igång igen.

Men det verkar inte bota problemet till dagen efter s.a.s.

Tror jag också kör Win 10 för övrigt... måste fasen kolla :blush:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-07 at 18:28, tek said:

HURRA! 

 

Så JÄKLA bra! Tack @Richard!

 

Väldigt snyggt att TeX-motorn dessutom ger direkt feedback medan man skriver.  

Om man är van att använda editorn i Office, så kan man fortsätta med det och klistra in den i t.ex denna generator, och sedan kopiera hit. 

Jag testade med denna och det går mycket smidigt;

 

AV=25(-R4R3R2(R3+R4))(jω+1R4C1)(jω+1(R3+R4)C1)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Vet inte om det har med uppgraderingen att göra, men när jag försöker ändra mina uppgifter i min profil så står hjulet o bara tuggar utan att något händer. Var något sådant i en av mina trådar timmar efter denna uppgradering också, att det bara står o tuggar... Jag bytte uppkoppling men samma sak ändå... Kanske en bugg... Någon som kan kika på detta? 

 

Tack på förhand! 

 

Mvh Per / Hifi_Perrra

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Hifi_Perrra said:

Hej,

 

Vet inte om det har med uppgraderingen att göra, men när jag försöker ändra mina uppgifter i min profil så står hjulet o bara tuggar utan att något händer. Var något sådant i en av mina trådar timmar efter denna uppgradering också, att det bara står o tuggar... Jag bytte uppkoppling men samma sak ändå... Kanske en bugg... Någon som kan kika på detta? 

 

Tack på förhand! 

 

Mvh Per / Hifi_Perrra

Nja, detta är ju inget som jag "kikar på" utan leverantören av forumprogramvaran, Invision Power Services, Inc

Jag behöver nog lite mer info innan jag kan dra det som ett supportärende till just nämnda leverantör.
Är det återkommande över tid?
Vilken webbläsare? Isf vilken?
Provat andra webbläsare?

Vilket OS?

Provat på andra devices?
Tömt cachen?
"Var något sådant i en av mina trådar timmar efter denna uppgradering också, att det bara står o tuggar" 
Skulle du ändra uppgifter i din profil då också eller skulle du posta ett inlägg? För ändra uppgifter i profilen gör man väl inte så ofta? 

Om något återkommande problem lägger jag gärna ett supportärende men då behöver jag input enligt ovan. 
Har andra samma bekymmer så hinta gärna här.

 

MVH Richard

Link to comment
Share on other sites

Det fungerar inte i Android 11 varken med Firefox eller Google Chrome och jag har tömt cachen. Sen fungerar det inte att posta i forumet heller... Står bara: "Saving..." I all evighet... Har testat med två olika uppkopplingar hittills. Nu skriver jag via min dator för det gick inte att posta alls via min telefon i denna tråden pga detta misstänkta fel... :think:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-21 at 23:10, Hifi_Perrra said:

Jupp, fortfarande likadant via telefonen. En fördröjning på 30 min per inlägg verkar det som om jag skriver via den och då poster i forumet också... Skriver nu via datorn för det verkar funka fortfarande :)

Hej
Ursäkta sent svar, det ligger på med en hel del annat. Ska försöka bilda mig en uppfattning om problemet. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Richard said:

Hej
Ursäkta sent svar, det ligger på med en hel del annat. Ska försöka bilda mig en uppfattning om problemet. 

Det gör inget... Huvudsaken är att ni känner till själva problemet. Jag kan vänta. Jag har ju mina datorer också, så jag klarar mig ett tag :)

 

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-23 at 09:47, Richard said:

Ursäkta sent svar, det ligger på med en hel del annat. Ska försöka bilda mig en uppfattning om problemet. 

 

Jag upplever faktiskt också en del problem via mobil. Svårt att säga varför dock, för det funkar ibland och sen funkar det inte alls. Jag har först tänkt att sajten kanske varit nere tillfälligt för uppdatering eller liknande, men det verkar helt klart vara ett återkommande problem sedan en tid tillbaka,

 

Jag använder Android 12 senaste beta versionen och Chrome som webläsare. För mig antingen funkar det eller så funkar det inte alls. Raderar jag alla cookies så kan jag ladda sidan jag står på, men försöker jag navigera någonstans så ser det ut som på bilderna nedan igen.

 

Utan att ha forskat för mycket i det hela så tänker jag att det kanske kan ha något med https att göra, trots att jag försöker ansluta via https så får jag felmeddelande om att så inte är fallet och tittar man på cookies så finns det cookies för både http och https. Kan det vara något som statiskt pekar mot någon http resurs? Det här är ju något som webläsarna börjar ta på allt större allvar så det skulle kunna vara en förklaring.

 

image.thumb.png.7c5b3134f3d74cc8b167b43cc44f5155.png   image.thumb.png.5b938618e95dfcfe38194fc2cdfac46f.png.  image.thumb.png.c3a1427287348769b4aea48d4b2fdadc.png

 

Edit: Incognito mode ser ut att funka.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Android 12 senaste beta versionen

Jag skulle inte sätta @Richard i arbete innan jag säkerställt att det inte är kopplat till "beta"-versionen du kör.

 

Med det sagt kan den här typen av problem uppstå när man länkar in innehåll från okrypterade anslutningar(http), på samma portalsida som är krypterad (https, vilket euphonia är)

 

Jag upplever inte det här problemet, men stör mig ibland på det "snäva sökfönstret" som @Ampalang är inne på, vilket är galet irriterande när man försöker hitta något. (Vilket oftast leder mig till att Google får jobba istället!)

 

Frågan är om jag har färre bekymmer för att jag kör Safari eller för att jag kör Default IPS Theme?

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vad som är problemet :monocle:

 

Vi har en iPad, två Samsung Galaxy läsplattor, två HP laptopar (Windows 10 - alltid senaste uppdateringen) en 6 år gammal Samsung J6 mobil och en helt ny Xperia. Vi kör Samsungs, Chromes och Safaris webläsare. Någon gång även MS Edge. Euphonia fungerar klanderfritt överallt. 

 

Det jag gör utöver surfa är att hålla rätt så rent i cacheminnet, stoppa eller ta bort alla appar som jag inte använder plus låta Norton 360 styra och ställa i bakgrunden när jag inte använder enheterna. Det är inte helt sällsynt att de slår larm om oseriösa programvaror.

 

Allt, inte bara Euphonia, fungerar som det är tänkt med eller utan nätverk eller wifi.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog lika bra att jag lägger ett supportärende på detta.

Jag skulle dock vilja ha bekräftat från er som har problem att ni kör senaste officiella (ej beta just som  @AlfaGTV säger ovan) version av respektive webbläsare samt uppdaterade operativsystem. Vis av erfarenheten kommer de att fråga detta som första åtgärd. Då vill jag hellre kunna lägga in detta i ärendet direkt.

 

Det skumma i det hela är ju att det funkar med ovanstående webbläsare hos de allra flesta (förmodar jag...) men i vissa fall inte. Jag har likt exempelvis @Bebop ovan inga som helst bekymmer från olika OS, devices eller browsers. Det hela borde därför handla om något annat.. Samtidigt är det skumt att det fungerar för @P-pan med Brave men inte med andra läsare....

Som sagt bekräfta ni som har problem, att ni kör uppdaterade OS samt officiella senaste webbläsare. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...