Jump to content

Uppdatering av forummjukvara


calle_jr

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Uppgradering av euphonias mjukvara planeras till i morgon kväll. Vet inte hur lång tid det tar men om allt går som det ska så hoppas jag på någon timme. Därefter kommer förmodligen lite justeringar att ske efter hand. Utseendet kommer med stor sannolikhet att vara förändrat.

Och som alltid med uppgraderingar kan man heller aldrig vara helt säker på att man inte tvingas avbryta..

Link to comment
Share on other sites

Det är avatarer som har bytts mot profilbilder, vilket egentligen är bra. Jag har aldrig förstått vitsen med att de ska vara olika.

Den som vill kan gå in under "My Profile" uppe till höger, och klicka på "Change" i sin profilbild.

Vi har alltså uppdaterat mjukvaran för forumet från version 2.3.6 till 3.4.9.

Det innebär att forumet är bättre anpassat för moderna funktioner och operativsystem.

Den som har frågor eller hittar konstigheter får gärna posta det här.

Link to comment
Share on other sites

Ja här har det hänt grejor må jag säga...

En sak jag reagerat på är att användares listade intressen verkar flippa ur i vissa fall, t.ex plind i denna tråd:http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=7635&p=201615

Det verkar som att signaturen smugit sig in under avataren av någon anledning.

edit: QUOTE-taggen verkar inte fungera som den ska heller.

Edited by Svanteborg
Link to comment
Share on other sites

En sak jag reagerat på är att användares listade intressen verkar flippa ur i vissa fall, t.ex plind i denna tråd:http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=7635&p=201615

Det verkar som att signaturen smugit sig in under avataren av någon anledning.

Jag tror det beror på att texten är inklistrad från exvis word.

Jag kan testa att fixa det om plind är med på det.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte hitta min avatar. Simpson som Munchs Skriet.Calm

Som du ser är det fler som har drabbats av detta, även jag. Det har tydligen att göra med en konflikt mellan profilbild/avatar från förra versionen. Du får helt enkelt gå in och lägga upp bilden på nytt. Klicka på den tomma avataren och i den på "change". Då kommer du till sidan där du lägger upp ny bild "Use a custom photo"Tryck "välj fil" och välj sedan vilken bild från din pc du vill ladda upp. OBS! Max storlek är 100 Kb. Tryck sedan på "Done" när du är klar.
Link to comment
Share on other sites

Vi är i en testfas nu och vet inte än om/när vi ska gå direkt vidare till nästa "generation" av forummjukvaran, Suite 4. Det vi ser nu är egentligen ett säkerhetsstopp.Det finns en mängd konfigureringsverktyg som påverkar vad man som medlem kan och inte kan göra på olika plattformar.Vi är därför just nu testkaniner allihop, och det är svårt att ge detaljerade beskrivningar av vad som går och inte går.Det mesta verkar ha gått bra, och våra admins har gjort ett kanonjobb.

  • Alla befintliga inlägg, trådar, pm och grupper, rättigheter, skydd etc verkar ha hamnat rätt och är intakt.
  • Framför allt är navigeringsverktygen bättre, allt från att man taggar trådar till att man som medlem kan sortera trådar efter olika kriterier.
  • Editorn är den andra viktiga delen, och den nya ser bättre ut med kraftfullare funktioner. Däremot är det olika strul med den på olika plattformar. Det uppstår konstigheter i Win10, och verktygsfältet kommer inte fram varken på iOS eller Android.
  • Bildhantering ser också bättre ut, men det är (som tidigare) förvirrande att visa en funktion som inte är aktiverad.
  • PM-hantering är ju en dröm jämfört med tidigare. Kolla gärna på den.
  • Modereringsfunktionerna ser bättre ut och är framför allt tydligare. Det finns även en uppdelning av adminCP och modCP, och upplägget där är också tydligare.
  • Portalsidan får vi undersöka. Den saknas i nuläget.
  • Sökfunktionen hade vi hoppats mycket på. Såhär långt verkar den bra. Tyvärr är sökverktyg svårt att få bra med gamla poster. Vi får se.
  • Medlemsansökning är rörig just nu, det får vi fixa.
  • Det finns även en rad andra funktioner som visas men som vi inte använder, exvis varningssystemet. Vi ska dölja det som inte är relevant under avataren vid inläggen.
  • Euphonias grafiska profil kommer återställas.

Vi jobbar i skrivande stund med ovanstående, och hoppas att det inte får negativa konsekvenser för medlemmar.

  • Vi skulle vilja be alla medlemmar gå in på sin profilsida och uppdatera det som ser konstigt ut. I denna nya version är avatarbilden densamma som profilbilden, så den som tidigare inte haft någon profilbild får gärna lägga dit en.

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Tycker det var en behövlig uppdatering. Nu är forumet mycket likt Component forumet och även Devialet chaten som jag besöker frekvent som funkat väldigt bra så detta var riktigt bra.Men just alla alternativ saknas här där man ska skriva svar, bara en ruta att skriva i, jag har en Android telefon på datorn med Win10 ser de rätt ut.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Vi tackar för alla synpunkter. Vi håller på att fixa utseendet vidare. Är inte klara ännu men möjligen om någon några dagar. Vidare behöver vi själva lära oss de nya funktionerna och se vad som ev. fattas. Det finns ytterligare en version att gå upp till av samma applikationsleverantör och vi överväger för och nackdelar med detta. Tack för inputs och posta på. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tycker på det stora hela att den nya looken är bra. Saknar portalen men den är tydligen på gång.

En annan detalj är markering i form av fält i avvikande färg vid citat, så att man enkelt kan skilja vad som är citatet och kommentaren. Mer en förenkling för ögat som skulle underlätta även om man kan läsa sig till detta.

Var hittar jag alla texthanteringsverktyg när verktygslisten inte visas med automatik?

Glad att jag hittade min avatar igen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är bara jag som inte behärskar tekniken fullt ut i den nya mjukvaran, men det ser utsom i stort sett hela historiken är utraderad.

Ville kolla en gammal tråd som jag själv startat för något eller några år sedan, men hittar den inte närjag går in på min egen profil och topics. Kommer inte ihåg under vilket forum den startats och får heller ingen träff på den högtalare som jag lyssnat på.

Någon som har stött på samma sak?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är bara jag som inte behärskar tekniken fullt ut i den nya mjukvaran, men det ser utsom i stort sett hela historiken är utraderad.

Ville kolla en gammal tråd som jag själv startat för något eller några år sedan, men hittar den inte närjag går in på min egen profil och topics. Kommer inte ihåg under vilket forum den startats och får heller ingen träff på den högtalare som jag lyssnat på.

Någon som har stött på samma sak?

Calm

Det kanske är en inställningsfråga, men jag har även i den tidigare mjukvaran upplevt att historiken för topics och inlägg är tidsbegränsad.

Link to comment
Share on other sites

I nuläget är det bättre att använda sökmotorn uppe till höger.

Som syns är "view new content" och "recent topics" mer tillgängliga nu.

Vi har inga signaler om att något skulle vara förlorat, tvärtom. Mina "Topics I've started" och "Posts I've made" finns kvar. Det har alltid varit väldigt sparsamt i omfattning där i normala profiler, även min. Förvånad om calm hade samtliga egna poster och trådar där :Thinking:

Hur som helst, dessa funktioner fanns med i vår lista över önskvärda förbättringar, och vi ska jobba vidare med inställningsmöjligheter där.

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Hittade mina topics på min profilsida genom att först klicka på content och därefter på topics.

Men kör jag i den normala sökmotorn på startsidan efter en viss trådtitel så kommer den inte upp.

Tack P-pan för din hjälp.

Får väl träna lite mer på hanteringen som jag upplever som lite mer krånglig än tidigare.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...