Robbanwrx Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Hej. Funderar på att byta pickup på min skivspelare Nottingham analogue interspace med Space ace arm. Vet någon vilken protractor jag skall använda mig av? Har dessvärre ingen manual till spelaren så kan ej titta där. Lyckas inte heller hitta manualen på nätet. MVH/Robban Quote
Bebop Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 (edited) Hej. Funderar på att byta pickup på min skivspelare Nottingham analogue interspace med Space ace arm. Vet någon vilken protractor jag skall använda mig av? Har dessvärre ingen manual till spelaren så kan ej titta där. Lyckas inte heller hitta manualen på nätet. Det finns protractor från en 50-lapp och upp emot 12,000 kronor, allt utifrån precision och funktioner. I ditt fall finns armen redan på plats så det viktigaste och första åtgärd är att få pickupen på rätt plats och i rätt vinkel. Det får du med t ex Ortfons protactor som går att beställa från Ortofon eller i en seriös butik. En protractor typ denna är gjord utifrån en matematisk modell och har ingen koppling till Ortofons pickuper eller någon speciell arm. Den funkar till alla tonarmar och om du gjort det ordentligt så bör du hamna på ett överhäng på 222mm för en Interspace-arm (avstånd från pickupnålens spets till tonarmens upphägningspunkt) och vinkeln mot skivspåret skall vara optimerat. Sen är det upp till dig att välja vilken precision du vill satsa på och därmed val av tillbehör. Svalanders hemsida har en informativ länk med mycket information i ämnet som du kan läsa om här. Edited December 21, 2015 by Bebop Quote
plundin™ Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Om man gillar att mäta och räkna så har Lennart Labs en görbra instruktion för detta på sin hemsida. Blir generellt mycket bättre/exaktare än att använda pappersprotraktorer! (Som rent generellt är aldeles för flimmsiga för att precisionsinställa pickupper!) /ptr Quote
Robbanwrx Posted December 21, 2015 Author Posted December 21, 2015 Jo men tjena Den kommer jag inte att klara av. hehe. Jag nöjer mig med en simpel pappers protractor i första hand tror jag. Det jag inte visste var att man kunde använda en generell protractor till min spelare. Jag trodde att man behövde en som var anpassad. När jag hade en Rega så fanns det ju färdiga att ladda ned på nätet. Tack för hjälpen. Quote
Bebop Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Blir generellt mycket bättre/exaktare än att använda pappersprotraktorer! (Som rent generellt är aldeles för flimmsiga för att precisionsinställa pickupper!) Ortofon är av hårdplast och inte alls flimsig. När jag jämför den mot Simon Yorks och Feickerts så kan inte jag se några större skillnader om ens några om vi håller oss till det Ortofons mall är till för. Det borde det heller inte bli eftersom det bygger på samma matematik. Möjligen är den för. billig... Quote
Bebop Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 (edited) Jag nöjer mig med en simpel pappers protractor i första hand tror jag. Pass upp om du skall skriva ut en protractor. Det finns skrivare som är mycket exakta men långt ifrån alla. Det kan du kontrollera genom att skriva ut någon form av referensmall diagonalt, horisontellt och vågrätt och kontrollmäta. Edited December 21, 2015 by Bebop Quote
Robbanwrx Posted December 21, 2015 Author Posted December 21, 2015 Pass om du skall skriva ut en protractor. Det finns skrivare som är mycket exakta men långt ifrån alla. Det kan du kontrollera genom att skriva ut någon form av referensmall och sedan mäta efteråt diagonalt, horisontellt och vågrätt. Jag menade att jag kommer börja med att skriva ut en mall från nätet och sedan skaffa något mer seriöst för att kontrollera bättre med. Quote
plundin™ Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Tyska Dynavox har en aldeles utmärkt Strob-skiva/Protraktor-kombo som säljs av de flesta någorlunda välförsedds skivspelarhandlare* för typ 150-200Skr. Ett mycket bättre alternativ till utskrift på papper! /ptr *Även butiken jag jobbar för! Quote
Bebop Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Jag menade att jag kommer börja med att skriva ut en mall från nätet och sedan skaffa något mer seriöst för att kontrollera bättre med. Det var det jag menade att du skulle vara lite vaksam på då många skrivare inte är "formatkonstanta" (i brist på bättre ord); att 1 cm på nätet kan bli lite mer när man skriver ut. På min egen Canom MP 990 förvränger den mest i utskriftsriktningen än tvärs. Plundins tips ser intressant ut till en vettig peng. Quote
Recommended Posts