Jump to content

En perfekt tid för musiklyssning


P-pan

Recommended Posts

29443759-5d97-46af-8c53-b35e29d8831e_zpsnmkklxeo.jpg

Vintern och snön känns rätt så avlägsen i Stockholmstrakten så mörkret är ovanligt kompakt om kvällarna.

Skönt att då kunna ta en avstickare till en varm boning för lite ljudligare övningar.

Att adventskalendrar är aktuella så här års är inget ovanligt och bakom lucka nr 24

brukar det alltid finnas något extra.

Vad som döljer sig bakom just denna "lucka" får vi snart se.

:)

Edit: Trådrubrik förtydligad

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Trevligt! Ser ut som vi startar någon stans kring ett lyssningsrum i 1800-talsstil. Eller kan det vara senare med lite jugend-inslag?

Skall i vart fall bli kul att se vad man matchar för system till en en sådan kakelugnspjäs!

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Kakelugnen ser för övrigt fin ut - jag satsar på tidigt 1900-tal :)

Du verkar kunna dina kakelugnar.

Nu vet jag i.o.f.s inte om kakelugnen är från tiden då fastigheten byggdes men sett till det byggtekniska utseendet så

lär åtminstone huset kommit till under tidigt 1900-tal.

Kakelugnen är med högsta sannolikhet även den från samma tidpunkt.

LuckaDSC_9556_4463_001683_zps1xa2kcxd.jpg

En tidsenlig stjärna spred sitt varma och gulbleka sken i fönstret och jag fick genast associationer till ett eventuellt

släktskap med ljudsignumet för dagens lyssningsövning...

AdventstjaumlrnaDSC_9511_4425_001686_zpsojbnxltl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du verkar kunna dina kakelugnar.

:D

Jag tror faktiskt att han gör det!

En tidsenlig stjärna spred sitt varma och gulbleka sken i fönstret och jag fick genast associationer till ett eventuellt

släktskap med ljudsignumet för dagens lyssningsövning...

Som vanligt är man helt borta. Inte en susning :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Du verkar kunna dina kakelugnar.

Nu vet jag i.o.f.s inte om kakelugnen är från tiden då fastigheten byggdes men sett till det byggtekniska utseendet så

lär åtminstone huset kommit till under tidigt 1900-tal.

Kakelugnen är med högsta sannolikhet även den från samma tidpunkt.

LuckaDSC_9556_4463_001683_zps1xa2kcxd.jpg

En tidsenlig stjärna spred sitt varma och gulbleka sken i fönstret och jag fick genast associationer till ett eventuellt

släktskap med ljudsignumet för dagens lyssningsövning...

AdventstjaumlrnaDSC_9511_4425_001686_zpsojbnxltl.jpg

Det blev lättare och tidsbestämma kakelugnen när man ser färgerna, dvs som jag skrev tidigare jugend klockrent.

Min gissning om vad som döljer sig bakom luckorna blir kanske en basfälla? Matts hade en tanke på att använda min öppna spis för just det ändamålet. En gummiblåsa i rökgången och en lucka med luftspalt att sätta i öppningen. Det blev dock avstyrt av min bättre hälft och det kanske var lika bra.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mbl?

Det strömmar på med gissningar ser jag men att gå över ån efter vatten brukar ju sällan göra att det smakar annorlunda så något ur MBL's sortiment är det inte denna gång... Faktum är att här räcker blandningarna mellan olika "signalförvrängare" och tillhörande luftomvandlare i flera veckor om man så vill. Och för att orka en sådan resa så har vår värd sett till att man både kan sitta och lyssna med kvalité... :mm:

Stol%20SkivbackDSC_9565_4470_001687_zpss

Stol%20SkivbackDSC_9566_4471_001688_zpsm

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Det strömmar på med gissningar ser jag men att gå över ån efter vatten brukar ju sällan göra att det smakar annorlunda

så något ur MBL's sortiment är det inte denna gång...

Faktum är att här räcker blandningarna mellan olika "signalförvrängare" och tillhörande luftomvandlare i flera veckor om man så vill.

Och för att orka en sådan resa så har vår värd sett till att man både kan sitta och lyssna med kvalité... :mm:

Stol%20SkivbackDSC_9565_4470_001687_zpss

Stol%20SkivbackDSC_9566_4471_001688_zpsm

En fallenhet för god design är uppenbar. Ägget och Svanen av Arne Jakobsen och golvlampan med den långa böjda armen som jag för

ögonblicket inte kommer ihåg vad den heter. Det lutar mot att anläggningen är av samma goda klass, även om jag inte kan klara Panens

klurigheter.

Calm

Edit:Lagat bildlänk/Pan

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Jag fann ett sittdon till och sett till bekvämligheten i sitt lyssnande så lär denna vara lite av en mer

tillbakalutad karaktär...

EamesDSC_9523_4436_001691_zpscqpz8hmp.jpg

... och sedd från en annan vinkel så avslöjar sig plötsligt en mindre "skog" av högtalare :mm:

EamesDSC_9518_4431_001689_zps1bqmmdib.jpg

Nu borde det inte vara så svårt att gissa var jag befinner mig :?::)

Link to comment
Share on other sites

Perfect sence. Har inte sett så mycket av den butiken så det passar bra! Kanske lite lyssnande av Diaphason. Deras stativare har blivit lite av en högtalarcrush för mig... :mm:

Nu är det ju lika mycket butik som det faktiskt är "hemma hos" och eftersom det landar mellan dessa två beskrivningar så får

vi väl kalla det för showroom helt enkelt. Ska jag vara noga så är det två rum där det ena huserade en väldans mängd av

ljudåtergivande apparater och högtalare. Tur man inte bor i en lägenhet likt denna för då hade det nog inte blivit någon

reda alls på det normala livet. Jag tänker närmast på att musiken och lyssnandet antagligen skulle få en lätt uppslukande effekt

och att kopplingsvariationerna mellan de olika tillverkarna sent skulle sina :icon_smile_cool: .

HyllaDSC_9525_4438_001693_zps98vrj7ju.jpg

Det Italienska hantverket fanns representerat med god marginal och Diapason är ju ett smakprov så gott som något annat :mm:

DiapasonDSC_8407_3623_001694_zpsyxlqpwjw.jpg

Bildkälla: Förstoring från Panska Bildarkivet

Link to comment
Share on other sites

Det där var ju en liten orkester!

Precis, och med en än lite mindre solist i form av Boenicke W5...

Boenicke%20W5DSC_9532_4441_001695_zps0l4y2anf.jpg

Det blir ju lite av en flerkanalskänsla och om varje instrument fick sin egen högtalare anpassad efter respektive ljudkaraktär

så borde man ju nästan kunna optimera det hela till att låta helt naturligt :Idea:

Link to comment
Share on other sites

om varje instrument fick sin egen högtalare anpassad efter respektive ljudkaraktär så borde man ju nästan kunna optimera det hela till att låta helt naturligt :Idea:

Hehe, skulle vara kul att testa med ett gäng torra inspelningar och ställa upp högtalare på ett podie :)

Kunde bli ganska snygga bilder också.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, skulle vara kul att testa med ett gäng torra inspelningar och ställa upp högtalare på ett podie :)

Kunde bli ganska snygga bilder också.

Det är redan gjort! Jag minns att jag läste i en gammal hifi och musik om en hifi-konsert i japan där de ställt upp en jädra massa JBL högtalare som en symfoni orkester.

Minns jag inte helt galet var det ca 50-talet högtalare och flerkanaligt, japanska hifi nördar är inte som vi andra. De har en alldeles egen nivå. Och det redan för nästan 3 decennium sedan..

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Jo det är ett väldigt fint stall han fått ihop så här långt...

eller ska vi kalla det för "dirigenter" eftersom vi är inne på lite av ett orkestertema sedan tidigare :)

ElektronikparkDSC_9520_4433_001696_zpsyycyl3va.jpg

Med tanke på några andra välkända butiker i Stockholm så kanske Sveriges Hi-fi mecka rentutav har flyttat till östkusten ? :unsure:

Eller har det alltid legat här kanske... :closedeyes:;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...