P-pan Posted December 19, 2015 Posted December 19, 2015 (edited) Vintern och snön känns rätt så avlägsen i Stockholmstrakten så mörkret är ovanligt kompakt om kvällarna. Skönt att då kunna ta en avstickare till en varm boning för lite ljudligare övningar. Att adventskalendrar är aktuella så här års är inget ovanligt och bakom lucka nr 24 brukar det alltid finnas något extra. Vad som döljer sig bakom just denna "lucka" får vi snart se. Edit: Trådrubrik förtydligad Edited December 25, 2015 by P-pan Quote
calm Posted December 20, 2015 Posted December 20, 2015 (edited) Trevligt! Ser ut som vi startar någon stans kring ett lyssningsrum i 1800-talsstil. Eller kan det vara senare med lite jugend-inslag? Skall i vart fall bli kul att se vad man matchar för system till en en sådan kakelugnspjäs! Calm Edited December 20, 2015 by calm Quote
Apexorca Posted December 20, 2015 Posted December 20, 2015 Vad som döljer sig bakom just denna "lucka" får vi snart se. Gissar på vedträn. Quote
Taxmannen Posted December 20, 2015 Posted December 20, 2015 Skall bli kul att se vart detta tar vägen - Jag gissar på att ett 12"-element finns bakom luckorna (kan man bygga ett bashorn i en kakelugn?) Kakelugnen ser för övrigt fin ut - jag satsar på tidigt 1900-tal Quote
P-pan Posted December 20, 2015 Author Posted December 20, 2015 Kakelugnen ser för övrigt fin ut - jag satsar på tidigt 1900-tal Du verkar kunna dina kakelugnar. Nu vet jag i.o.f.s inte om kakelugnen är från tiden då fastigheten byggdes men sett till det byggtekniska utseendet så lär åtminstone huset kommit till under tidigt 1900-tal. Kakelugnen är med högsta sannolikhet även den från samma tidpunkt. En tidsenlig stjärna spred sitt varma och gulbleka sken i fönstret och jag fick genast associationer till ett eventuellt släktskap med ljudsignumet för dagens lyssningsövning... Quote
calle_jr Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Du verkar kunna dina kakelugnar. Jag tror faktiskt att han gör det! En tidsenlig stjärna spred sitt varma och gulbleka sken i fönstret och jag fick genast associationer till ett eventuellt släktskap med ljudsignumet för dagens lyssningsövning... Som vanligt är man helt borta. Inte en susning Quote
zood Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 En tidsenlig stjärna spred sitt varma och gulbleka sken i fönstret och jag fick genast associationer till ett eventuellt släktskap med ljudsignumet för dagens lyssningsövning... Mbl? Quote
LasseJ Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 En tidsenlig stjärna spred sitt varma och gulbleka sken i fönstret och jag fick genast associationer till ett eventuellt släktskap med ljudsignumet för dagens lyssningsövning... Något med mysig rörglöd... /Lasse Quote
calm Posted December 23, 2015 Posted December 23, 2015 Du verkar kunna dina kakelugnar. Nu vet jag i.o.f.s inte om kakelugnen är från tiden då fastigheten byggdes men sett till det byggtekniska utseendet så lär åtminstone huset kommit till under tidigt 1900-tal. Kakelugnen är med högsta sannolikhet även den från samma tidpunkt. En tidsenlig stjärna spred sitt varma och gulbleka sken i fönstret och jag fick genast associationer till ett eventuellt släktskap med ljudsignumet för dagens lyssningsövning... Det blev lättare och tidsbestämma kakelugnen när man ser färgerna, dvs som jag skrev tidigare jugend klockrent. Min gissning om vad som döljer sig bakom luckorna blir kanske en basfälla? Matts hade en tanke på att använda min öppna spis för just det ändamålet. En gummiblåsa i rökgången och en lucka med luftspalt att sätta i öppningen. Det blev dock avstyrt av min bättre hälft och det kanske var lika bra. Calm Quote
P-pan Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 (edited) Mbl? Det strömmar på med gissningar ser jag men att gå över ån efter vatten brukar ju sällan göra att det smakar annorlunda så något ur MBL's sortiment är det inte denna gång... Faktum är att här räcker blandningarna mellan olika "signalförvrängare" och tillhörande luftomvandlare i flera veckor om man så vill. Och för att orka en sådan resa så har vår värd sett till att man både kan sitta och lyssna med kvalité... Edited January 15, 2016 by P-pan Quote
calm Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 (edited) Det strömmar på med gissningar ser jag men att gå över ån efter vatten brukar ju sällan göra att det smakar annorlunda så något ur MBL's sortiment är det inte denna gång... Faktum är att här räcker blandningarna mellan olika "signalförvrängare" och tillhörande luftomvandlare i flera veckor om man så vill. Och för att orka en sådan resa så har vår värd sett till att man både kan sitta och lyssna med kvalité... En fallenhet för god design är uppenbar. Ägget och Svanen av Arne Jakobsen och golvlampan med den långa böjda armen som jag för ögonblicket inte kommer ihåg vad den heter. Det lutar mot att anläggningen är av samma goda klass, även om jag inte kan klara Panens klurigheter. Calm Edit:Lagat bildlänk/Pan Edited January 15, 2016 by P-pan Quote
new order Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Känns inte det där rummet igen från något annat reportage på forumet? jag kan såklart vara fel ute. Men det system jag tänker på bestod av Devialet och Ktema. Quote
P-pan Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 ... det system jag tänker på bestod av Devialet och Ktema. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...23&hl=ktema Snarlikt rum men jag har besökt en helt annan oas för välljud Quote
P-pan Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Jag fann ett sittdon till och sett till bekvämligheten i sitt lyssnande så lär denna vara lite av en mer tillbakalutad karaktär... ... och sedd från en annan vinkel så avslöjar sig plötsligt en mindre "skog" av högtalare Nu borde det inte vara så svårt att gissa var jag befinner mig Quote
figge Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Perfect Sense.....kanske Right on spot. Quote
P-pan Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Perfect Sense.....kanske Visst är det hos Perfect Sense. En liten ledtråd fanns ju med redan i rubriken till tråden, även om den nu kanske var lite väl dold Quote
calle_jr Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Perfect Sense.....kanske Perfekt känsla i den gissningen! Quote
new order Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Perfect sence. Har inte sett så mycket av den butiken så det passar bra! Kanske lite lyssnande av Diaphason. Deras stativare har blivit lite av en högtalarcrush för mig... Quote
LasseJ Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Kul. Ett besök dit har stått på agendan länge men tiden har inte funnits så detta ser jag fram emot. Kör på! Lasse Quote
P-pan Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Perfect sence. Har inte sett så mycket av den butiken så det passar bra! Kanske lite lyssnande av Diaphason. Deras stativare har blivit lite av en högtalarcrush för mig... Nu är det ju lika mycket butik som det faktiskt är "hemma hos" och eftersom det landar mellan dessa två beskrivningar så får vi väl kalla det för showroom helt enkelt. Ska jag vara noga så är det två rum där det ena huserade en väldans mängd av ljudåtergivande apparater och högtalare. Tur man inte bor i en lägenhet likt denna för då hade det nog inte blivit någon reda alls på det normala livet. Jag tänker närmast på att musiken och lyssnandet antagligen skulle få en lätt uppslukande effekt och att kopplingsvariationerna mellan de olika tillverkarna sent skulle sina . Det Italienska hantverket fanns representerat med god marginal och Diapason är ju ett smakprov så gott som något annat Bildkälla: Förstoring från Panska Bildarkivet Quote
YYZ Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Jag står redo i startblocken för att boka upp ett första besök. Blir intressant att följa detta Quote
calle_jr Posted December 27, 2015 Posted December 27, 2015 http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zpsxv61vjvy.jpg Det där var ju en liten orkester! Quote
P-pan Posted December 27, 2015 Author Posted December 27, 2015 Det där var ju en liten orkester! Precis, och med en än lite mindre solist i form av Boenicke W5... Det blir ju lite av en flerkanalskänsla och om varje instrument fick sin egen högtalare anpassad efter respektive ljudkaraktär så borde man ju nästan kunna optimera det hela till att låta helt naturligt Quote
calle_jr Posted December 27, 2015 Posted December 27, 2015 om varje instrument fick sin egen högtalare anpassad efter respektive ljudkaraktär så borde man ju nästan kunna optimera det hela till att låta helt naturligt Hehe, skulle vara kul att testa med ett gäng torra inspelningar och ställa upp högtalare på ett podie Kunde bli ganska snygga bilder också. Quote
new order Posted December 27, 2015 Posted December 27, 2015 (edited) Hehe, skulle vara kul att testa med ett gäng torra inspelningar och ställa upp högtalare på ett podie Kunde bli ganska snygga bilder också. Det är redan gjort! Jag minns att jag läste i en gammal hifi och musik om en hifi-konsert i japan där de ställt upp en jädra massa JBL högtalare som en symfoni orkester. Minns jag inte helt galet var det ca 50-talet högtalare och flerkanaligt, japanska hifi nördar är inte som vi andra. De har en alldeles egen nivå. Och det redan för nästan 3 decennium sedan.. Edited December 27, 2015 by new order Quote
P-pan Posted December 27, 2015 Author Posted December 27, 2015 (edited) Du ska inte vara ledsen Calle, vi kan sätta ihop ett trumset istället... Edited December 27, 2015 by P-pan Quote
MasterChief Posted December 28, 2015 Posted December 28, 2015 Måste säga att Perfect Sense utbud och produkter kanske ligger på plats 1 i Sverige av åtråvärda varumärken imho. Gryphon, Absolare, CH Precision, Rockport, Raidho, Ypsilon....det tar ju inte slut! Quote
P-pan Posted December 28, 2015 Author Posted December 28, 2015 Jo det är ett väldigt fint stall han fått ihop så här långt... eller ska vi kalla det för "dirigenter" eftersom vi är inne på lite av ett orkestertema sedan tidigare Med tanke på några andra välkända butiker i Stockholm så kanske Sveriges Hi-fi mecka rentutav har flyttat till östkusten ? Eller har det alltid legat här kanske... Quote
Recommended Posts