Jump to content

München 2016 - hör på den!


Apexorca

Recommended Posts

Vi trillade in i ett rum vi inte kände till märkena i, men det såg trevligt ut. Audiodata Art One högtalare från Salzburg. Aktiva basar i klass AB.

Man kunde ställa in en del där bak för att matcha mot annan elektronik. De utstrålar elegans och kvalitet.

Det spelade riktigt bra. Inget stack ut. Allt hängde ihop. Man kom in i musiken.

Kul med oplanerade överraskningar.

_49U0917.jpg

_49U0929.jpg

Mellanregister och diskant som på TAD. Coaxial.

_49U0922.jpg

Vii blev kvar här och njöt mer än i andra rum.

_49U0931.jpg

Vinylspelaren från Tonart, Revolution Double, såg riktigt vass ut och det lät ju bra från den. Fet extern motorstyrning.

Hiskeligt kostsam nära 40.000 Euro. De gör nätfilter också.

_49U0923.jpg

Tung talrik och dubbla motorer.

_49U0919.jpg

Linn arm.

_49U0932.jpg

Fler spelare från Tonart och riktigt snygg bänk. Snyggast på mässan. Falken hr heter de,

_49U0927.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Avslutningsvis tänkte jag sammanfatta:

Jag har fått mest positiv respons men också frågor/missuppfattninger på min tråd och vissa synpunkter.

Något jag märkt när jag fått viss respons på detta reportage är att det ibland är lätt att missuppfatta vad jag menar i vissa fall. Det kan naturligtvis bero på att jag är otydlig. Olyckligtvis i så fall.

Jag har skrivit i tråden på ett sätt där det krävs att man hänger med från början så att man får helheten i vad jag tyckte. Plockar man bara några rader här och där får det en felaktig betydelse i sammanhanget. Tex om man jämför 2 produkter. Skall man jämföra Zlatan med Ronaldo kan man hitta olikheter där den ena är bättre på något och den andra bättre på något men totalt är Ronaldo bättre. Men läser man det bara som att Ronaldo är 1a i världen så är ju Zlatan sämre, även om han fortfarande är helt makalöst duktig. Läser man bara att Zlatan missar sina passningar mer än Ronaldo så betyder ju inte det att Zlatan passar dåligt eller är dålig.

Så får man inte läsa min tråd.

Däremot vågar jag sticka ut hakan i några få fall där det verkligen lät illa i mina öron. Men det är min smak.

Mina beskrivningar om ljudet handlar naturligtvis om HELA rummet. Det är ju allt som spelar in som är i rummet. Om man valt att matcha det på annat vis hade resultatet blivit ett annat.

Viss utrustning har ett större avtryck på upplevelsen än andra och kommer att ge sin signatur mer kraftfullt oavsätt kringutrustning. det lärde jag mig denna mässa och tex högtalare från Wilson låter mycket Wilson oavsätt elektronik medans andra inte har lika tydlig egen karaktär.

Så till min topplista:

1- Kaiser Kawero/Kondo rummet tydligt på första plats.

En bit efter, en klunga med olika egenskaper men alla mycket bra. Svårt att värdera.

2- Rockport Altair/Absolare/Kronos

och så nära att det blev målfoto

3- Verity Audio Sarastro II/Audia Flight dag 1 när de inte solade för högt. Minus i kanten för det. Annars hade de varit 2a.

Sisst i denna målfotoklunga är...

4- Marten Mingus Quintet/Jorma/Analog Domain, som var den klart billigaste i detta gäng men ändå i samma musikåtergivningsklass. Imponerande. Ruggig upplösning och kontroll.

5- Gryphon rummet. Trots för spektakulär demo så visade en låt med Musica Nuda att de kunde lira musik som bara attan. Kodo trummor lät så realistiskt de kan göra när det är reproducerat. Spelades för starkt. Allt skakade.

Delat med Kharma rummet som spelar ösik med dynamik, värme , kraft och upplösning. För dämpat rum drar ner betyget tycket jag.

Sedan kommer ett fält med Bla Wilsson, Raidho, TAD, Audiodata, Elac mfl.

Audiovector och Gryphon Diablo 3000 får hedersomnämnande för mest oväntat bra kombination och bra ljud

Silbatone med Western Electric år i en helt egen klass och kan inte jämnföres med så mycket. Men skulle i princip kunna tränga in sig bland de 5 bästa men med både högre toppar och djupare dalar. Topparna handlar om släpp i mellanregister och galet fri dynamik är oslagbara.

Sonis faber gjorde aldrig ens ett riktigt demoförsök tycker jag, men det lät bra det lilla man fick höra. De hamnar också utom tävlan och hamnar mer åt torrdemoproduktera.

Mässan i sin helhet var mycket bra. Bättra ljud generellt än tidigare. Imponerande bra på många rum. Med tanke på hur svårt det är att få till ljudet fort inför en mässa var det ändå nästan som välanställda hemmasystem hos många.

Störst förvåningen är Zellaton som jag hoppas bara hade problem med något då jag var där. Det var ju ett fruktansvärt komplicerat system med väldigt mycket tweek produkter inkopplat. Förra året kostade tweeksen ca 800.000kr och det var inte mindre i år vad jag kunde bedöma. Något kan gått fel. Det kröp i kroppen på mig när de spelade musik. Sällan jag känner så. Men jag kanske bara var trött och hungrig...

De enklaste systemen på mässan av de jag hörde spelade bättre.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag uppskattar ditt reportage just för att det är lyssningsintryck och personliga reflektioner om dom olika rummen/systemen.

Sedan får ju alla väga in att det är just personligt tyckande :)

Jag tycker du har gjort ett kanon job som dokumenterat så många spännande rum i både text och bild! Du har säker inspirerat fler att ta en tur till München 2017.

Tummen upp för ditt engagemang i hobbyn!

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag uppskattar ditt reportage just för att det är lyssningsintryck och personliga reflektioner om dom olika rummen/systemen.

Sedan får ju alla väga in att det är just personligt tyckande :)

Jag tycker du har gjort ett kanon job som dokumenterat så många spännande rum i både text och bild! Du har säker inspirerat fler att ta en tur till München 2017.

Tummen upp för ditt engagemang i hobbyn!

Tack!

Det gör mig glad att du läser tråden på det viset.

Kul att du gillar att höra om lyssningsintryck. Det gör jag med. I denna subjektiva värld med HiFi och musik måste man förstå att det inte finns riktiga sanningar mest tyckande. Det är ju det som det går ut på . At tycka det låter bra och att musiken berör var och en personligen. Jag skriver om vad som berör mig. Jag hoppas att fler läser min tråd på det viset.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller dina intryck tänker jag ungefär som om när jag läser typ recensioner/recensenter i Stereophile.

Jag försöker lära känna din stil och är du dig själv trogen kommer jag också lära känna dig och din stil

och på så sett bilda mig en ganska bra uppfattning om hur jag skulle uppleva det.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att jag fick ett favoritrum och jämför mycket med det innebär inte det att de andra rummen var dåliga eller att prylarna i dem är dåliga.

:)

Detta ständiga dilemma.

"- Oxfilén var jättegod men hummern var helt fantastisk"

"- Va, var oxfilén så dålig?"

"- :unsure: "

Tacksam för dina beskrivningar Apex :app:

Link to comment
Share on other sites

Bara att haka på övriga. Stort tack för en kanonrapportering och det ju att den präglas av din person, tycke och smak som är trevligt. Ampalang besriver det väldigt bra. Jag blir ju otroligt sugen på att åka med nästa år.

mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Därför tycker jag det är viktigt att hitta en karaktär på högtalare man gillar och sedan välja elektronik som passar ens ideal.

Tack för en helt suverän bevakning som du tagit dig tid att ladda upp för oss. Kanonjobb :)

Det där med att hitta ens rätta grundkaraktär på högtalare kan vara lite knepigt tycker jag, eftersom osäkerheten kan komma smygandes i hur mycket aktuell testelektronik påverkar. I som du beskriver för det du gillar, får mig att fundera över om det är just så jag vill musik ska förmedlas när ett högtalarbyte kanske är i annalkande.

Link to comment
Share on other sites

Det är just de personliga intrycken från lysningarna som är den stora skillnaden med dessa reportage och att bara redovisa bilder utan kommentar. Även om vi kanske inte har exakt samma preferenser om ljud så kan jag ändå få en uppfattning om hur det låter genom att läsa texten, precis som en vanlig recension. Skillnaden är att mässljud naturligtvis har sina tydliga begränsningar mht till tid och rum.

Snyggt jobbat Apex och utomordentliga bilder. Vilket objektiv använder du?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för en helt suverän bevakning som du tagit dig tid att ladda upp för oss. Kanonjobb :)

Det där med att hitta ens rätta grundkaraktär på högtalare kan vara lite knepigt tycker jag, eftersom osäkerheten kan komma smygandes i hur mycket aktuell testelektronik påverkar. I som du beskriver för det du gillar, får mig att fundera över om det är just så jag vill musik ska förmedlas när ett högtalarbyte kanske är i annalkande.

Tack!

Det är ju klurigt att beskriva ljud i ord. Därför måste man lyssna själv och jämföra för att få en uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Det är just de personliga intrycken från lysningarna som är den stora skillnaden med dessa reportage och att bara redovisa bilder utan kommentar. Även om vi kanske inte har exakt samma preferenser om ljud så kan jag ändå få en uppfattning om hur det låter genom att läsa texten, precis som en vanlig recension. Skillnaden är att mässljud naturligtvis har sina tydliga begränsningar mht till tid och rum.

Snyggt jobbat Apex och utomordentliga bilder. Vilket objektiv använder du?

Calm

Tack!

Jag hade Canon 35mm 1:1.4 på alla bilder.

Link to comment
Share on other sites

Vill tacka igen. Det är ett nöje att se alla bilder och att få läsa dina intryck och se vad man missat trots att man var där själv alla dagarna, plus lite till.

Leif

Tack alla för att ni uppskattat tråden.

Link to comment
Share on other sites

Kronos vinylspelare imponerar på många vis. Dels deras Nagraliknande bygge med forskningsutrustningskänsla och dels med inovativa tekniska lösningar. Jag har begränsad erfarenhet av dessa men på mässan spelade de i många rum så erfarenheten byggdes på. Att de kan lira mycket bra står klart i flera rum även om inte detta var det jag gillade bäst.

_49U0957.jpg

Detta är den nya strömförsörjningen från Kronos med super kondensatorer som från kopplar motorerna från nätet för en ännu tystare gång.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett kanon reportage, kul att se att Kronos skivspelare har fått en sådan enorm popularitet. Kommer ihåg första gången vi ställde ut i München så hade Kronos ett litet skjul nere i en av hallarna och denna gång var han tvungen att säga nej till över 10 tillverkare som ville använda Kronos i deras demo.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett kanon reportage, kul att se att Kronos skivspelare har fått en sådan enorm popularitet. Kommer ihåg första gången vi ställde ut i München så hade Kronos ett litet skjul nere i en av hallarna och denna gång var han tvungen att säga nej till över 10 tillverkare som ville använda Kronos i deras demo.

Tack! Kul att du uppskattar det.

Jag Kronos är säkert på frammarsch och det är lätt att förstå . Det låter ju riktigt bra.

Sedan har de ett spektakulärt ingenjörsmässigt utseende så de drar blickarna till sig. Kul att fota dem. Fotogeniska vinylspelare.

Link to comment
Share on other sites

Although it's been said a many times... Tack för ett positivt reportage.

Om man är lite kritisk mot främst mig själv och min högtalarbransch, så kan man konstatera att vi inte har kommit på en enda disruptive technology på ännu ett år. Nya modeller. Blankare yttre. Nån ny strategi med marginell skillnad mot tidigare. Eller omvänt - fanns där tekniska landvinningar som kommer ändra hur majoriteten av högtalare kommer byggas?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...