Jump to content

München 2016 - hör på den!


Apexorca

Recommended Posts

Nederländska daudio spelar dipol, med fritt hängande diskant. Så lät det också. Det var något surroundsystem som lirade gel musik med len kvinnoröst. det lät riktigt bra. Fritt luftigt med bra släpp från högtalarna. Fanns bra botten också. Men musikvalet tillät inte några mer heltäckande omdömen.

_49U0953.jpg

_49U0956.jpg

Diskanten var spänd mellan 4 trådar som jag trio var vajer. Intressant lösning. Undrar vad man vinner och vad man förlorar. Känns som om "tråden kan bli en sträng och vibrera??? Men det lät ju bra så varför inte?

_49U0955.jpg

Elektroniken orkade jag inte se vad det var efter mat öl och omvälvande Gryphon demo. ;) Det var i alla fall digital källa.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kronos vinylspelare imponerar på många vis. Dels deras Nagraliknande bygge med forskningsutrustningskänsla och dels med inovativa tekniska lösningar. Jag har begränsad erfarenhet av dessa men på mässan spelade de i många rum så erfarenheten byggdes på. Att de kan lira mycket bra står klart i flera rum även om inte detta var det jag gillade bäst.

_49U0957.jpg

_49U0959.jpg

Ett tyskt högtatarsystem med aktiva bastorn vid namn Göbel har jag hört i liknande tappning förut. Det låter nästan för perfekt. Allt finns där men musikens kärna kommer inte med i samma utsträckning. Det låter bra men inte så att jag blir imponerad, bara rätt nöjd.

Vansinnigt välbyggt är det. Och så sitter det en iPad mitt på...

_49U0962.jpg

_49U0963.jpg

Pappa bas...

_49U0964.jpg

Dipol lösning.

_49U0966.jpg

Många membran i minimal låda.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Wilson var kanske mässans vanligast högtalarmärke.

_49U0967.jpg

Här Alexia igen. Och den låter sig likt. Bra, men inte bäst i mina öron. Hade lite burkig ton i detta rum utan bra släpp från högtalarna.

Ypsilon Hyperion slutsteg. Ser kompetenta ut.

På denna mässa lät Sacha bättre än Alexia i de rum jag var.

Vinyl igen... vid namn döhmann...

_49U0968.jpg

_49U0969.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Så äntligen Brinkmann. Helmut och Andrea Brinkmann tog emot. Fick en demo med högtalare från Vandersteen. Det lät prima och jag hörde många som tyckte detta var ett riktigt bra rum.

_49U0973.jpg

När jag skulle gå ut sträckte jag mig efter en godis som de bjöd på, men precis när jag skulle gripa tag i en sa Andrea rappt: - Inte om du inte handlat något. Detta med en plirig blick som spände ögon i mig och ett illa dolt leende. Jag kontrade med att det kanske var ok om jag köpt något för några månader sedan. Det intresserade så klart Andrea. Jag förklarade att jag köpt en Balance och då fattade hon det hela och ropade till sig Helmut som kom fram och hälsade och bockade, men gick och satte sig igen. Helmut gillar inte rampljuset, men det klarar Andrea galant och är inte helt oväntat firmans ansikte utåt. Det gör hon bra eftersom hon är påfallande trevlig. Helmut var trevlig också, men med mycket försiktig framtoning. Att han är begåvad vinylspelarkonstruktör har han visat gång efter annan.

Jag fick en godis när jag gick ut.

Spyder fixade signalen denna gång.

_49U0971.jpg

Här är Oasis som faktiskt har plint, villket inte övriga har i sortimentet. Nu har ju Helmut gjort elektronik också men de vet jag mindre om. Men det lät bra i detta rum så säkert är det bra prylar.

_49U0970.jpg

En nyhet kommer jag till senare... har att göra med Nyquist och hans teorem...

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Magics gör en begränsad upplaga kallad M Project. De frångår fyrkantig låda i aluminium och gör välvda sidor i kolfiber istället. Det finns det fler som har gjort med gott resultat bla Marten.

Förra året fick inte Magico till det i min öron med en teknisk presentation där man inte greps tag av musiken, så hur skulle det gå i år?

De ställer ut med Solution i år igen. Fet elektronik, utan tvekan.

_49U0974.jpg

Designen går inte att ta miste på men attityden är mindre hård.

_49U0975.jpg

Fullproppade med skruvar är de fortfarande. Säkert stagade kors ock tvärs som de andra också varit.

_49U0976.jpg

_49U0987.jpg

Hur lät det då? Jag tycker det var det bästa jag hört Magico. De är fortfarande en väldigt teknisk högtalare och det låter tekniskt korrekt. Snabb klar ordning och reda. Dock saknar jag fortfarande kött och blod. Musikaliteten blir lite lidande. Det var mer av det nu dock, men basen är djup med en tydlig kärna som dock inte fyller ut. Mer som en korrekt teknisk boxarsnyting av en lättare snabbare kille, men inte en effektiv knock out med överflöd av kraft kvar som hos Tyson. Fattar ni?

jag vill ha mer än bara kärna och snabbhet i basen. Den skall fylla ut rummet också. Inte som om den kommer från en spets mellan högtalarna utan gå ut runt högtalaren och fylla bredden också. Jag tror det är där konstruktörens öron kommer in. Det går nämligen att ha kärnan, snabbheten, att den fyller rummet och kroppen i basen samtidigt. Det hade nämligen en del andra system bla Morten, Verity, Kaiser Kawero, Elac, Sf och en del till. Men de kanske är på det spåret eftersom det blivit bättre i mina öron.

Dock är kontroll och snabbhet svårslagen.

Jag gillade det bra trots detta och kunde njuta av musiken.

Jag vill göra klart att detta bara är min personliga uppfattning och smak. Jag har ju valt mitt system på det viset och någon skulle säkert tycka basen är för mycket eller så i det. Men det är mina referenser och som jag gillar det. Jag kan inte utgå från annat när jag bedömer detta.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Härliga bilder. Stort tack för att man får "hänga med" så här. Många fina anläggningar som man hade velat lyssna på. Helt otroligt egentligen. Det är 2016 och så många tunga high end märken demar med vinyl.

Jag som mer eller mindre har övergett vinyl till förmån för digitalt...men nu kommer ju vinylsuget tillbaka ☺️.

Mvh

Lasse

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Härliga bilder. Stort tack för att man får "hänga med" så här. Många fina anläggningar som man hade velat lyssna på. Helt otroligt egentligen. Det är 2016 och så många tunga high end märken demar med vinyl.

Jag som mer eller mindre har övergett vinyl till förmån för digitalt...men nu kommer ju vinylsuget tillbaka ☺️.

Mvh

Lasse

Tack Lasse!

Många dyra system är det på denna mässa. Allt är ofta riktigt tilltagit i hela kedjan.

Vi sa redan efter första dagen att det lät bättre generellt i år än förra året.

Angående vinyl Lasse. Det är inte konstigt om vinylsuget kommer tillbaka. Dels är utbudet både av bra spelare och musik stort nu.

Står man ut med att vänja sig tillbaka med knastret så kommer det bli riktigt kul.

Jag tycker du skall ta steget Lasse. Börja lyssna på lite system med vinyl och se vad du tycker. Kanske låna hem en enklare spelare ett tag för att se om det passar dig.

Kom på några kul grejer. En av mina moderna favoriter i rockgenren är Jack White. Han skickar bara ut Vinyl till radiostationer och andra. De som inte har en vinylspelare att köra på tycker inte han skall spela hans musik.

Min pappa sa till mig för något år sedan.

- Du som har en sådan kompetent anläggning och så står det ingen vinylspelare där. Det borde det väl ändå göra? Annars är den inte komplett på något sätt.

Jag får nog erkänna att jag insåg att han hade rätt och att det hjälpte ganska mycket i rätt riktning för mig.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack Lasse!

Många dyra system är det på denna mässa. Allt är ofta riktigt tilltagit i hela kedjan.

Vi sa redan efter första dagen att det lät bättre generellt i år än förra året.

Angående vinyl Lasse. Det är inte konstigt om vinylsuget kommer tillbaka. Dels är utbudet både av bra spelare och musik stort nu.

Står man ut med att vänja sig tillbaka med knastret så kommer det bli riktigt kul.

Jag tycker du skall ta steget Lasse. Börja lyssna på lite system med vinyl och se vad du tycker. Kanske låna hem en enklare spelare ett tag för att se om det passar dig.

Kom på några kul grejer. En av mina moderna favoriter i rockgenren är Jack White. Han skickar bara ut Vinyl till radiostationer och andra. De som inte har en vinylspelare att köra på tycker inte han skall spela hans musik.

Min pappa sa till mig för något år sedan.

- Du som har en sådan kompetent anläggning och så står det ingen vinylspelare där. Det borde det väl ändå göra? Annars är den inte komplett på något sätt.

Jag får nog erkänna att jag insåg att han hade rätt och att det hjälpte ganska mycket i rätt riktning för mig.

Ja, onekligen intressant. Jag är ju uppvuxen med vinyl under 60-, 70- och 80-talet. Och har alla skivor kvar! Jag har även vinylspelare. Två t.o.m. Min gamla fina Thoréns TD147 Jubilee samt en två år gammal Pro-Ject 9.2 men ingen av dem matchar digitalt här hemma. Man måste nog upp på en högre nivå för att vaska fram guldet ur spåren. Vi får se vad som händer.

Sorry för OT. Nu tillbaka till ditt trevliga mässreportage.

Mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Mycket fint reportage (som vanligt), Apex... Det är tur att inte design är det mest avgörande för välljud. Då skulle man behövt byta ofta. Samidigt är det kul att utseende fått så stort inflytande vilket jag tror gör hifi mer rumsrent för fler.

Döhmanns skivspelare är kanske highend-världens mest omtalade produkt senaste året med många av av branschens äss inblandande. Hann du få några inryckt av den eller det var bara torr-demo?

Link to comment
Share on other sites

Mycket fint reportage (som vanligt), Apex... Det är tur att inte design är det mest avgörande för välljud. Då skulle man behövt byta ofta. Samidigt är det kul att utseende fått så stort inflytande vilket jag tror gör hifi mer rumsrent för fler.

Döhmanns skivspelare är kanske highend-världens mest omtalade produkt senaste året med många av av branschens äss inblandande. Hann du få några inryckt av den eller det var bara torr-demo?

Tack Bebop!

Den spelade med Alexia.

Det lät bra men inte bäst. Det var inte ett av de rum jag gillade bäst. Men det var extremt hård konkurrens i år där många lyckats mycket bra med anläggningarna och rummen.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Ja, onekligen intressant. Jag är ju uppvuxen med vinyl under 60-, 70- och 80-talet. Och har alla skivor kvar! Jag har även vinylspelare. Två t.o.m. Min gamla fina Thoréns TD147 Jubilee samt en två år gammal Pro-Ject 9.2 men ingen av dem matchar digitalt här hemma. Man måste nog upp på en högre nivå för att vaska fram guldet ur spåren. Vi får se vad som händer.

Sorry för OT. Nu tillbaka till ditt trevliga mässreportage.

Mvh

Lasse

Inget problem med OT. De borde kunna mäta sig på några parametrar tycker jag. Är det ordning på pick upp så inte den är för sliten eller så?

Link to comment
Share on other sites

Inget problem med OT. De borde kunna mäta sig på några parametrar tycker jag. Är det ordning på pick upp så inte den är för sliten eller så?

Pickup:en på min fina Thoréns (OM30) har varit med ett tag men är bra injusterad. På Pro-Jecten sitter en näst intill ny 2M Bronze som är injusterad av proffs. Visst låter det bra, så att du inte missförstår mig, men det når inte eiktigt till samma nivå som digitalriggen. Riaa är Trigon.

Mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Pickup:en på min fina Thoréns (OM30) har varit med ett tag men är bra injusterad. På Pro-Jecten sitter en näst intill ny 2M Bronze som är injusterad av proffs. Visst låter det bra, så att du inte missförstår mig, men det når inte eiktigt till samma nivå som digitalriggen. Riaa är Trigon.

Mvh

Lasse

Ok. Då får du sikta högre på vinylen helt enkelt. :4:

Link to comment
Share on other sites

Nordost brukar göra övertydliga och intressanta demonstrationer med kablar. I år med samma prylar som förra året från Jeff Rowland, Deamon, och Audiophysic Cardeas 30LJE.

_49U0988.jpg

I år också med VPI Avenger skivspelare och någon dCS. Det test vi kom för var ffa på digitalkablar, men de testade också tonarmskablar där ett stort steg var från de enklare upp till Hemdall och sedan en avsevärd förbättring upp till Valhalla, förväntat skulle jag säga.

_49U0995.jpg

_49U0990.jpg

Vad gäller digitalkablar så är det som med kablar i övrigt de som hör skillnad på dessa och de som inte gör det och inte heller tror det är skillnad på kablar.

Jag testade för många år sedan olika digitalkablar i alla prisklasser från billigast till ca 10000kr för en meter och hörde skillnader som jag är säker på. Av de ca 10 st jag testade stack 2 ut som klart bättre. det var Audioquest Diamond och MSB digitalkabel. Audioquest var mer upplöst men ökade också på det negativa med det digitala mediet som lite kvittrig diskant. Jag valde bort den framför MSB's kabel som hade ett bättre mer naturligt karaktär och anslag i musiken. MSB kabeln var lättare att lyssna på och jag stampade takten mer.

En hel del av de etablerade firmorna har legat lågt med dessa kablar. De har kanske utvecklat och testat för att optimera eller så har de inte vågat möta en kritisk marknad. det är ju bara ettor och nollor, dessutom finns ju massa korrigering om det skulle bli fel. Kan inte vara skillnad... eller hur?

Ja, men det låter ju ändå skillnad mellan kablar så vad beror det på. Nu finns det faktisk tekniska förklaringar på det som jag bara ytligt kan gå in på, men slipper gärna till förmån för de som verkligen kan detta.

Åter till Nordost testet. Först fick vi höra standard kabel, därefter Blue Heaven sedan Hemdall II, och därefter lite fram och tillbaka.

_49U0996.jpg

Det som var tydligast var att standard kabeln var plattare i musikupplevelsen och tillknäppt. Saknade värme och botten.

Blue Heaven blev friare friskare och med mer tajming och drag, men också med en botten i tunnaste laget.

Hemdal II fyllde på med värme i hela registret, mer kött och blod och bättre botten och kraft i musiken . Sångröster får mer kropp i ljudet och blir fullvuxna.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Den försynte mannen från Asien, Syd Korea tror jag det är, har i år igen släpat dit ett Vintage system från Western Electric. "The voice of action" är synnerligen talande för hur detta system presterar.

_49U0836.jpg

Åter igen fascineras vi av hur dessa system plockar fram musikaliska egenskaper många moderna system helt saknar. Kristian fick sådan gåshud att han nästan misstogs för kyckling. När man kommer in i andra rum strax efter blir skillnaden påtaglig, Visst får man en annan värme och upplösning men det känns samtidigt livlöst platt i många fall. Mer som i hörlurar eller som i en studio. Ibland med andnöd och pressad ihoptryckt känsla.

Här snackar vi, storskalig dynamik och realism i ljudbilden. Fritt bås minst sagt. Det är otrolig livekänsla. Skillnaden på ljudet är påtaglig beroende på var man förhåller sig till trattarna. Sitter man rätt blir det riktigt bra. Viss färgning är det tycker jag, men den stör inte eftersom det låter så realistiskt på många andra parametrar. Ljudet är allt annat än torrt och tillknäppt. Det låter verkligen som musik när det spelas live.

_49U0835.jpg

Jag skulle inte ha med detta rum i diskussionen kring mässans bästa ljud. Det skulle inte gå att ha det hemma, sjunka ner i soffan och spela plattor en hel eftermiddag. Men det är riktigt kul i lagom doser.

Koreanen höll en kort presentation och plockade fram en stor tratt...

_49U0845.jpg

... som han skrek i. Japp, budskapet gick fram...

_49U0844.jpg

Han tog också fram ett rör som var drygt 100 år. Det var dessa vi spelade på. De har en normal hållbarhet på 600timmar men kvalitetsskillnaden är stor. Vissa går sönder långt innan. I går gick hans näst sista rör sönder. Så han visade det sista han hade, kanske det sista i världen, menade han. Men han körde på ändå. De skall visst användas och han brinner för att visa upp dessa system och hur de presterar.

Kändes lite som att öppna en sista flaska av ett unikt vin.

Så klart lade vi vantarna på detta rör.

_49U0846.jpg

Man ser att Kristian inte vill tappa det. Håller stabilt med extrastöd från arm nr 2.

_49U0849.jpg

Så här ser det ut "in action".

_49U0853.jpg

Bigblue kör sitt race med instagram. Okontaktbar. ;) (egentligen är jag bara putt på att han hinner ut med bilder och text långt före mig)

_49U0843.jpg

Hela systemet heter Western Electric 11A och är från 1924.

_49U0841.jpg

_49U0838.jpg

När man kommer till denna position luktar det varm och kanske bränd elektronik.

_49U0837.jpg

Till skillnad från andra rum var detta inte åtgärdat med akustikprylar.

Men bakväggen hade ett arrangemang med sittdynor. Det hade tweekat en lite neråt så att allt faller på plats akustiskt.

_49U0842.jpg

Fortsatte du inte in bakom så du fick en bild på de dubbla 30-tummarna de hade i basen?

Jag gillade det här. Mycket bättre än det som spelade hos Silbatone förra året. Det är ju en dynamisk kapacitet i den här typen av grejor som man nästan helt valt bort i alla andra system på mässan. Systemet färgade en del tonalt men å andra sidan vill jag hävda att det här var det minst färgande systemet på mässan när det gäller dynamik. 120 dB vid 1 watt är en helt extrem känslighet och man spelade på 4 watt förstärkare i det största (?) rummet på mässan. Fascinerande.

Här hemma har jag en känslighet på en bit över 100dB men kan konstatera att det draget och den närvaron i mellanregistret har jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatte du inte in bakom så du fick en bild på de dubbla 30-tummarna de hade i basen?

Jag gillade det här. Mycket bättre än det som spelade hos Silbatone förra året. Det är ju en dynamisk kapacitet i den här typen av grejor som man nästan helt valt bort i alla andra system på mässan. Systemet färgade en del tonalt men å andra sidan vill jag hävda att det här var det minst färgande systemet på mässan när det gäller dynamik. 120 dB vid 1 watt är en helt extrem känslighet och man spelade på 4 watt förstärkare i det största (?) rummet på mässan. Fascinerande.

Här hemma har jag en känslighet på en bit över 100dB men kan konstatera att det draget och den närvaron i mellanregistret har jag inte.

Jag föredrar viss färgning om jag slipper dålig dynamik.

Jag kom inte hela vägen in till 30 tummarna. Det borda jag gjort inser jag nu.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte hålla på det längre.

Det bästa rummet på mässan. Jag tyckte det redan dag 1 och hade detta rum som klar favorit inför dag 2, men efter dag 2 var jag golvad.

Kaiser Kawero och Kondo vinner mässans bästa ljud på plats 1 och även 2. Ingen var riktigt i närheten i mitt tycke. I år var Kawero pimpad till någon stans mellan 900.000 och 1.000.000kr. Börjar på ca 500.000 kr sedan kan man pimpa den till ca 1.500.000kr. Det var vad den kostade förra året, men den lät bättre i år med skivspelare och elektronik från Kondo.

Esoteric stod för CD spelåret. På de ca 2 h jag var i rummet totalt hörde vi bara en låt, som tur var med ett piano, på CD och det lät jättebra.

De hade ansträngt sig mycket för att göra rummet bra. Det var ett rum som var stort, säkert mer än 100kvm.

Detta system gör allt det jag vill av ett system.

Dynamik både micro och macro är bra. Riktigt bra.Jag blir förvånad över dessa relativt små högtalare som spelar trovärdigt i skala 1:1. Mkt ovanligt tycker jag.

Dynamiken är linjär i frekvensomfånget vilket innebär att allt håller ihop. Liksom nivåerna. Det låter trovärdigt. Här missar måååånga andra tillverkare..

Klangbalans är bra. Instrumenten har en trovärdig klang.

Transparensen är toppen, fritt luftigt och mjukt där det skall vara det , hårt där det skall vara det , litet där det skall vara det , stort där det skall vara det osv.

Jag försökte hitta något som kunde bli bättre, men det gick inte att värja sig för att jag blev så tagen av musiken att jag föll pladask. Hittade inget jag skulle vilja förändra. Det kanske är det bästa system jag hört där musiken står i centrum. Jag har hört mer spektakulära system och mer brutala på olika vis men inget bättre som musikförmedlare. Och detta på en mässa!!!

Ljudbilden var stor. Man hade dragit isär högtalarna mer än normalt av den anledningen. Man kan öka fokus och tajta till ljudet lite om man flyttar ihop det hela en bit.

Tack Kaiser Kawero för att jag fick denna upplevelse.

Möjligen kunde det bli lite mer djup oansträngd bas om man skulle spelat något utmanande elektroniskt gissar jag. Var är 15tummaren? ;) , Men det är inget jag skulle gråta över precis.

Sammanfattningen blir att det spelar musik som jag vill höra musik.

_49U1000.jpg

_49U1017.jpg_49U1014.jpg

_49U0999_1.jpg

_49U1272.jpg

_49U1011.jpg

_49U1010.jpg

_49U1008.jpg

Här spelar de lägre frekvenserna bakåt.

_49U1009.jpg

För året har Kawero en ny fot/fundament.

_49U1020.jpg

_49U1019.jpg

Möbelsnickerit är bland de bästa i branschen skulle jag tro.

_49U1021.jpg

Monoblock av rang. Kondo Kagura

_49U1007.jpg

Skivspelare av rang. Kondo Ginga.

_49U1004.jpg

Skulle jag behöva byta ner mig är detta ett bra system!!! ;)

Jag har legat sömnlös för att försöka förstå vad som får mig att gilla visst ljud och inte annat även om det "till synes" låter rätt likt.

Här kommer ett kanske inte helt moget resonemang om det, men jag skall försöka utveckla det framöver.

En sak som slog mig med detta system det var hur väl alla element från diskant till bas hängde ihop och hade samma karaktär på något vis.

Det gör det lätt att lyssna och hjärnan får ihop det och känner igen det. Det fanns många system där det absolut inte hängde ihop och jag kan inte ta till mig musiken alls lika bra även om det är dyra konstruktioner och "allt" finns där. Men jag blir inte berörd.

Vissa konstruktioner har samma släpp från högtalarna i alla register som Kawero . Har man inte det låter det skevt. Tex bra släpp i diskanten men lådkaraktär i basen. eller tvärt om.

Dynamisk snabb bas men slö diskan eller tvärt om. Det låter skevt. Ni fattar nog. Man kan applicera detta på varje HiFi parameter från topp till botten.

En riktigt bra högtalare/system har samma karaktär på detta från djupaste bas till sprödaste diskant. Så klart är det extra bra om det dessutom är hög prestandanivå på alla frekvenser i dessa egenskaper. Det har Kaiser och det finns fler så klart.

Så tyskarna tog hem segern...

Vi får hoppas på Marten nästa år som svensk utmanare. De har en utvecklingskurva som går spikrakt upp. Årets demo visar tydligt på det. Jag återkommer till det.

Se upp Keiser.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kharma spelade på näst största högtalaren Enigma Veiron med egen elektronik men också dCS Vivaldi och med en riktigt fin rullbandspelare. Det lät bäst med den rullbandspelaren skulle jag nog säga.

Överlag låter det mycket bra hos Kharma tycker jag. De har alltid lyckats bra på mässan. Lite väl torr akustik u rummet. Helt klart överdämpat med mossa på väggran bla.

Kharma spelar stort, rent dynamisk och transparent. De har en värme i sig som gör att man kan lyssna länge. Jag gillar Kharma's ljud skarpt men med designen så har jag lite kvar att vänja mig vid.

_49U1035.jpg

_49U1033.jpg

_49U1034.jpg

_49U1038.jpg

_49U1040.jpg

Diamant diskanter...

_49U1042.jpg

_49U1046.jpg

_49U1047.jpg

Kharma rummet är med på topplistan på kanske runt 5e plats av de rum vi hörde.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det är roligt med Marten. Dels är det svenskt med tre trevliga bröder Olofsson och dels att Jorma leder elen galant runt i dessa högtalare.

Det är roligt att de dessutom hamnar mer och mer åt mitt ljudideal eller så är det jag som hamnar mer och mer åt deras?

Med avstamp i deras superhögtalare Supreme II, via den synnerligen lyckade Coltrane 3 hamnar vi mitt i premiären på denna mässa för Mingus Quintet. Den har beskedlig storlek och likt Kaiser trollar den bort sig själv och presenterar en större ljudbild än vad man kan tro.

Deras nya koncept, med nyutvecklade membran och den fasriktiga konstruktionen gör att de får galet bra upplösning, men vad är det utan musikalitet? Det har de dessutom, samt kraft, botten, dynamik, värme, kött och blod, bra släpp och friskhet i ljudet. Kort sagt svårt att försöka hitta brister. Man sitter snarare njutande och är mest imponerad.

Marten hamnar för mig på precis efter Verity Sarastro 2, som har ytterligare bättre släpp naturlig och snäppet mer musikaliska. Marten har en gnutta torr studio känsla ibland som jag hade gillat att den byttes mot lite mer av Kaiser och Verity som helt är befriade från torr presentation.

Demon jag var på blandade både spektakulär prestation från en rätt liten högtalare med grym touch och tajming och musikalitet av högsta klass.

Slaglängden på de 3 basmembranen är enorm. Vi föll i skratt när vi stod bredvid och hörde en extrem basgång varpå det såg ut som om membranen skulle åka ut och träffa mannen på första raden.

Här kommer bilder.

_49U1056.jpg

_49U1058.jpg

Diamant diskant börjar bli standard hos Marten.

_49U1052.jpg

Singelwire på denna modell samt den härliga nivåregleraren för basen. Det gillar jag. Det borde alla högtalare ha och den skall alltid stå på max. ;)

_49U1051.jpg

_49U1057.jpg

_49U1061.jpg

Är det här under basporten är? Ja, lätt att stämma av mot golvet, men ändra inte avståndet till golvet. Då stäms den av fel.

_49U1064.jpg

Analog Domain har sedan en tid fungerat som förstärkare för Marten...

_49U1053.jpg

... och MSB's värsting som signalkälla. Så även i år.

_49U1055.jpg

Många gillade detta rum. Hörde lite snackisar som avslöjade imponerande omdömen. Kan bara hålla med.

Kan detta vara Martens bäst komponerade högtalare?

Här är ett exempel på Jormas kabel.

_49U1066.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kharma spelade på näst största högtalaren Enigma Veiron med egen elektronik men också dCS Vivaldi och med en riktigt fin rullbandspelare. Det lät bäst med den rullbandagen skulle jag nog säga.

_49U1034.jpg

Bandspelaren är något utöver det vanliga och kommer från United Home Audio, UHA-Q serien med stor extern nätdel :mm:

- Tack för ett mycket intressant mässreportage :77:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...