Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Vad tror ni om ovanstående kombo? Är Högtalarna för svåra för denna integrerade förstärkare?

Jag spelar i ett rum som är ca 5x6m och spelar inte särskilt högt.

Min nuvarande förstärkare är en PS audio gcc-250 med 250 digitala watt i 8 ohm.

Så vad tror ni? Ös på med svar :)

Posted

Jag skulle sätta min vänstra fot på att det inte finns en chans att få 1.3se att spela ut med den.

Inte ens i ett rum som var hälften så stort som ditt.

Inte ens om du skulle skaffa två och bryggkoppla.

Posted

Tack för svar. Du har nog helt rätt tyvärr. Fick en möjlighet att byta min nuvarande Ps audio mot Primaluna och blev sugen på rör igen. Men det är nog bara att glömma igen. Då måste jag byta högtalare men vet inte till vad?

Någon som vet hur Proac Response D15 står sig mot mina Contour?

Posted

Hade möjligheten att prova olika slutsteg till just 1.3 för några år sedan och det var först när vi hängde på steg med åtskilliga 100 watt som det högtalaren kom till sin rätt, om jag inte minns fel så var det ett Krell FPB 300....

KK

Posted

Inbiten Dynaudioanvändare som jag är kan jag bara intyga vad Calle_jr skriver. Hans vadslagning är riskfri - fötterna kan sitta kvar.

Dynaudio var under lång tid lika med svårdrivna högtalard och Contour 1.3 var kanske den värsta av de alla. Även C2 kräver en del för att spela ut. Men det nar blivit ändring på detta under åren. Senare modeller är betydligt lättare att driva. De har mycket snälla impedansförlopp och känsligheten har höjts. På en del av de allra senaste modellerna har man dessutom höjt impedansförlopper till 6 respektive 8 ohm vilket är mer rörvänligt.

Proac går normalt i 8 ohm med en känslighet kring 88dB. Den bör vara en betydligt enklare last än Dynaudio Contour 1.3SE

Posted

Blev faktiskt förvånad av hur svårt det var att få liv i de nya procarna när jag testade mig igen en stor mängd av dem för några år sedan. På papperet så såg de ut att vara en enkel last för förstärkaren men verkligheten var en annan. Testa hemma med din utrustning om det är möjligt.

Mvh

KK

Posted

Jag kan också hålla med, jag hade själv Dynaudio Focus 160 som är fantastiskt bra högtalare men inte med rör på 2x40 watt. Jag provade med 2x120 watt (Audio Research VS-115) och det var magiskt, så det är nog dit man måste gå tyvärr. Jag hade en liknande modell av Proac som du nämner och dessa är väldigt fina högtalare, funkar mycket bättre med färre watt.

Posted

Bytte till mig Primalunan ikväll och har precis lyssnat lite med den kopplad till mina Contourer. Det lät förvånansvärt bra den lilla stunden jag lyssnade. Inga direkt höga volymer dock, vill ju inte väcka dottern. Kände dock inte riktigt igen diskanten, den lät svagare än innan.

Var även på Rehifi och lyssnade på Proac d15 med en Mistral rörförstärkare. Lät helt otroligt bra så nu är dom reserverade och hämtas på torsdag :)

Återkommer när jag hunnit lyssna på dom här hemma.

Posted
Inbiten Dynaudioanvändare som jag är kan jag bara intyga vad Calle_jr skriver. Hans vadslagning är riskfri - fötterna kan sitta kvar.

Dynaudio var under lång tid lika med svårdrivna högtalard och Contour 1.3 var kanske den värsta av de alla. Även C2 kräver en del för att spela ut. Men det nar blivit ändring på detta under åren. Senare modeller är betydligt lättare att driva. De har mycket snälla impedansförlopp och känsligheten har höjts. På en del av de allra senaste modellerna har man dessutom höjt impedansförlopper till 6 respektive 8 ohm vilket är mer rörvänligt.

Proac går normalt i 8 ohm med en känslighet kring 88dB. Den bör vara en betydligt enklare last än Dynaudio Contour 1.3SE

Det här har jag försökt få folk att förstå,men många stirrar sig helt blinda på siffror och hävdar att det minsann går bra att driva Dynaudio med en vanlig Hembiostärkare för så tröga är de inte. Och jag har sagt att det är en tråkigt sätt att vilseleda folk, för alla som testat olika förstärkare ifrån smått till stort på Dynaudio kan inte missa att det händer saker med kraftiga grejer. Hur det är med deras nyare modeller vet jag dock inte, men Contour S3.4 som jag själv ägt och som har funnits länge vinner massor med rejäl drivning.