Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hade tänkt att ge bort ett par aktiva stativhögtalare i julklapp. Och var ska man vända sig till om ideer och tips om inte här på euphonia?

Högtalarna ska ha fjärr, gärna blutooth och några ingångar till. Max 4 k. Stativare.

Audio Pro har några modeller som passar in. Men kom gärna med förslag. Jag gissar på att det är många som är mer insatta i detta än mig.

Tack på förhand.

/n.o

Edited by new order
Posted
Jag skriver Genelec, för det är väl lite viktigt att de låter bra också ;)

Hehe. Blir tipsen på den prisnivån så tror jag att jag sköter det själv.. ;)

Posted
Jag skriver Genelec, för det är väl lite viktigt att de låter bra också ;)

Gav bort det tipset till min far, som nappade och skaffade sig ett par små Genelec G Two till TV:n som tidig julklapp till sig själv. Sedan han gjorde det har det kommit en strid ström med musiktips från hans håll och många kommentarer om hur det måste ha funnits en uppdämd önskan att lira på högt. :D

Detta från min far som mest fnyst åt mina hifiäventyr. Nu är han snärjd.

Posted
Gav bort det tipset till min far, som nappade och skaffade sig ett par små Genelec G Two till TV:n som tidig julklapp till sig själv. Sedan han gjorde det har det kommit en strid ström med musiktips från hans håll och många kommentarer om hur det måste ha funnits en uppdämd önskan att lira på högt. :D

Detta från min far som mest fnyst åt mina hifiäventyr. Nu är han snärjd.

:D
Posted
Blir tipsen på den prisnivån

De säljs ju styckvis så du kan ju ge bort en denna julen och en nästa.

Det finns mycket bra i mono.

Nu är han snärjd.

Rock on!

Hälsa.

Posted (edited)
Mina Julklappstips är:

http://gulabatarna.se/

http://www.stadsmissionen.se/

https://lakareutangranser.se/stod-oss

och då ger man till något som någon behöver.

När det gäller sådant så ger jag regelbundet åt flera hjälporganisationer, och åt röda korset på en månatlig basis. Nu vill jag ge något till min syster och hennes man.

Försäljningsrekord i julklappar är inget som min familj är någon större aktiv del av.

Men nu kände jag bara att de förhoppningsvis skulle uppskatta en sådan här gåva, det är definitivt inget de skulle komma på att skaffa själva.

Faktiskt så går det få en liten förstärkare och stativare för samma peng som ett par aktiva högtalare. Kanske lika bra?

Edited by new order
Posted

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3203&menu=1 var du kanske inne på, finns nog inte direkt bättre för den summan. Om du inte kan tänka dig Aktiva studiomonitorer, med då blir det mer pryttlar som måsta inköpas föutom högtalarna.

Jag har lyyssnat runt mycket då jag själv kör med aktiva högtalare numera, och för summan av 4000kr så får du dessa och de är bra. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1569366

God jul på dig! :santagrin:

Posted (edited)
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3203&menu=1 var du kanske inne på, finns nog inte direkt bättre för den summan. Om du inte kan tänka dig Aktiva studiomonitorer, med då blir det mer pryttlar som måsta inköpas föutom högtalarna.

Jag har lyyssnat runt mycket då jag själv kör med aktiva högtalare numera, och för summan av 4000kr så får du dessa och de är bra. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1569366

God jul på dig! :santagrin:

De såg intressanta ut. Tack för det! God Jul själv! :santagrin:

Edited by new order
Posted

Finns en liten jättetrevlig modell ifrån tyska Quadral. Hade inne två par för knappt 1 år sedan och ångrar att jag inte köpte loss ena själv. Lät enligt mig betydligt roligare än små Genelec som jag enbart upplevt som tunna (ser ut som små datorhögtalare och låter så också).

Minns tyvärr inte namnet på Quadralen och lyckas inte hitta den på jobbsidorna jag har tillgängliga hemifrån.

MvH Carl

Posted (edited)

Jag köpte efter tips från en kollega denna. Förvillande lik en dyrare variant. När jag säger förvillande så såg elementen likadana ut, högtalarna har samma mått, samma vikt, likadana anslutningar på baksidan... Men kostar 2500 mindre. Packade upp dom och gjorde en funktionstest. Såg fina ut och lät helt ok med mobil och Bluetooth med spotify. Imponerad över vad man fick för pengarna. Köper nog ett par år mig själv med.

Edited by new order
Posted
Vet inte, det går ju inte att läsa Teknikmagasinets hemsida på Android-platta.

Jag använder Android numer och för mig funkar deras sida. Jag kör med Firefox. Den funkar bra men kräver viss tillvänjning.

Posted
Jag använder Android numer och för mig funkar deras sida. Jag kör med Firefox. Den funkar bra men kräver viss tillvänjning.

Nu funkar det hos mig också... tydligen något temporärt problem.

Posted (edited)

Tycker verkligen inte du skall behöva må dåligt för att du önskar ge en fin present till någon i din familj, vill man stötta en organisation med pengar skall man göra det, men kanske hålla det för sig själv och inte predika om det här inne? Bara ett tips i all välmening..

Edited by PLINIUS
Posted (edited)
Tycker verkligen inte du skall behöva må dåligt för att du önskar ge en fin present till någon i din familj, vill man stötta en organisation med pengar skall man göra det, men kanske hålla det för sig själv och inte predika om det här inne? Bara ett tips i all välmening..

Tack. Jag tror inte att han menade illa vara. Jag kan hålla med om att julen är en frosseriet och slöseriets högtid. Är själv inte heller religiös så den betyder inget för mig på den punkten heller. Men vi har nog i Sverige en rätt hög andel ateister och ändå så slås det försäljningsrekord varje år. Däremot har julen blivit en oas för vila och återhämtning (åtminstone mellandagarna) mitt i den Hemska vintern. Något vi alla behöver.

Vi svenskar är nog rätt bra på att ge till alla hjälp organisationer generellt. Man börjar bli lite less på att alltid vara måltavla för dessa oavsett hur goda deras intentioner är. Gör det mig till en dålig människa?

Edited by new order
Posted
Vi svenskar är nog rätt bra på att ge till alla hjälp organisationer generellt. Man börjar bli lite less på att alltid vara måltavla för dessa oavsett hur goda deras intentioner är. Gör det mig till en dålig människa?

Sveriges biståndsbudger för 2016 är 43,4 miljarder. Det är nästan 5,000 kronor per invånare eller ca 10,000 kronor per arbetsför person via skattesedeln i kombination med andra skatter och avgifter. Det är inget att skämmas för, tvärtom. Om vi sedan lägger till alla frivilligs insamlingar och idéellt arbete som utförs i humanitetens tjänst runt om i landet så finns det ingen som helst anledning att inte tänka lite på sig själv också. :)

Posted

Min predikan var en uppmaning, något som uppenbarligen inte fungerade i ditt huvud med tanke på ditt inlägg.

Posted
Min predikan var en uppmaning, något som uppenbarligen inte fungerade i ditt huvud med tanke på ditt inlägg.

Onödig kommentar. Hur mycket PLINIUS, jag eller någon annan väljer att skänka utöver det man som Bebop påpekar skänker via skattsedeln har ingen annan med att göra. Om jag väljer att skänka en miljon anonymt, men tackar nej när kassörskan på Åhlens högt och tydligt frågar inför alla andra kunder i kön om jag vill höja beloppet, är jag då en förtappad själ med en icke fungerande hjärna? :dead:

Posted
Om jag väljer att skänka en miljon anonymt, men tackar nej när kassörskan på Åhlens högt och tydligt frågar inför alla andra kunder i kön om jag vill höja beloppet....

Eftersom vi är inne på julen så kan jag flika in lite bibelhistoria som knyter an till det du skriver.

Jesus avskydde de sk fariséerna som var noga att bara skänka pengar när andra såg på. Det kom inte från hjärtat utan snarare utifrån en självgodhet där omsorgen om sig själva var större omsorgen för andra. Fariséerna ansåg också var så till den grad goda och heliga att de hade rätt att döma och tala om för andra vad de skulle och inte skulle göra. Som bekant hade Jesus en annan mening om vem som skulle de döma de goda från de undra.

Jag är inte så särskilt vidskeplig av mig men det finns faktiskt en del klokskap i bibeln som man kan ta till sig.

Posted

Nej tyvärr, det fungerade inte i mitt huvud. Men mycket fint gjort av dig att du skänker dina julklappspengar till olika organisationer. Stort tack å deras vägnar!