Jump to content

Recommended Posts

Posted

engelholm audio Hades aktiv subwoofer.

Samma kvalitet och byggteknik går äntligen in i aktiv subb från engelholm audio. Hades lånar element och teknik från Staff och fortsätter med keramiska element.

Hades är först ut med nya engelholm audio benen som på bilden är extrautrustade med engelholm audio Coda (40 mm).

hades_info.png

Ca-pris 24'900kr/st

• 1 month later...
Posted

Här är en närfältsmätning med den komplexa summan av port och element. Mätningen är med högsta delningsfrekvens som DS1.2'an tillåter.

Tonkurvan är "medvetet för kraftig i nedersta oktaven" för att ge möjlighet att Hades kan placeras väldigt fritt (utan stöd från begränsningsytor). För mer normal placering dämpas porten alternativt används t.ex. Hypex DS2.0 eller större med parametrisk EQ för att justera tonkurvan till det givna rums-stödet.

-6dB är strax över 20 Hz och jag ber er bortse från dBSPL axeln då detta inte är en normaliserad mätning map ljudtryck.

hades_complexed_summed_response_driver_p

Posted

Det går nog att sänka delningen nedåt med denna 9-tummare.

Men om de integrerar och låter bättre ihop med högtalare så ser jag ingen vits att visa ett diagram för ubåtsjakt.

Användningsområdet är ju musik.

Jag är lite kluven till extremsubbar. För min del framstår det ofta som ett onaturligt och dåligt integrerat missljud i sådana system.

Jag lyssnade på orgelmusik senast igår, och jag uppfattar inga hål i bottenoktaverna. Mina subbar är delade nedåt vid 20Hz, och de låter bättre så än när de delas vid 16Hz.

Jag är medveten om att många saker spelar in, men vad jag vill säga är att en sub inte enbart används för att sänka delningsfrekvens. Den gör minst lika mycket nytta för rumskorrigering / kompensering för högtalarplacering.

Jag kan dock tänka mig att Engelholm inte riktigt håller med om det.

Posted

OT:

Ett subkonta-C ligger på 16.3Hz och det kan ju finnas anledning till att man vill kunna spela ett sådant. Att en sub inte integrera bra med huvudhögtalarna beror ibland också på att man delar för lågt och att man därmed inför för lång grupplöptid vilket ger rytmiska effekter (det spelar i otakt).

Posted

Jag är lite kluven till extremsubbar. För min del framstår det ofta som ett onaturligt och dåligt integrerat missljud i sådana system.

Vad är en extremsub? Då kanske det är dåligt integrerat från första början och inte subben fel?