Vox Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 (edited) Efter byte av RIAA-steg knastrar och knäpper det ibland i högtalarna när skivan avlägsnas från skivtallriken. Jag har kommit fram till att det rör sig statiska knäppar som tas upp av pickupen. Om jag innan avspelning använder min zerostat-pistol händer det inte. Frågan är hur jag kan bli av med problemet. Några konstruktiva förslag? Edited December 12, 2015 by Vox Quote
Bebop Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Förr fanns det antistatiska skivmattor eller ledande s k kolfibermattor. Minns inte om det funkade. Hifi-klubben har en korkvariant som de påstår funkar. Quote
Adhoc Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Kolfibermattor har jag inte sett på länge men dom finns nog. Dopade elastomerer kanske kan vara något (?): http://www.jolex.se/ledande-silikon/ (Dom har en hel del av EMI-skärmande prylar plus vanligtvis ej ledande material.) Quote
Vox Posted December 12, 2015 Author Posted December 12, 2015 Problemet är löst! Efter jordning av skivtallrikens centrumtapp försvann knastret. Quote
Taxmannen Posted December 12, 2015 Posted December 12, 2015 Problemet är löst! Efter jordning av skivtallrikens centrumtapp försvann knastret. Skönt att det löste sig! Nu vet jag inte hur din spelare är konstruerad, men hur fick du till det rent praktiskt? Det låter inte helt enkelt - snudd på omöjligt med min spelare... Quote
Vox Posted December 12, 2015 Author Posted December 12, 2015 Kunde ansluta en jordtamp från undersidan. Lyckades kila in den mellan metallen och "godset". Quote
calm Posted December 12, 2015 Posted December 12, 2015 Hade samma erfarenhet tills jag testade att jorda centrumtappen. På Clearaudion finns ett minimalt hål borrat i vilket minsta sortens stift passar som anslöts via en silverkabel i mitt fall till den gemensamma jordskruven på stepuptrafon. Det minskade statiska sprak tydligt. Calm Quote
Recommended Posts