bigblue Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 (edited) Att musik har en fenomenal förmåga att beröra är något som mänskligheten känt till sedan tidernas begynnelse. Men det är först på senare tid som neuroforskningen kunnat visa visa exakt vad det är som händer i våra hjärnor i samband med att vi lyssnar på musik. Med hjälp av skiktröntgen och magnetröntgen har man fått en bild av den aktivitet som musiken ger upphov till. Rena rama fyrverkeriet om man får tro forskarna där flera olika områden stimuleras och interagerar simultant. Men det är ändå inget jämfört med vad som händer om man kikar in i en musikers hjärna samtidigt som denne spelar ett instrument. Få andra aktiviteter får så stora delar av hjärnan att genomgå ett neurologiskt aerobicspass. Något som leder till att musiker ofta excellerar också inom andra områden då kopplingen mellan höger och vänster hjärnhalva är större än hos icke-musiker, detta för att kunna processa mer information. Själv har jag inte några musikaliska anlag varför jag får nöja mig med att stampa takten med foten och hoppas att det i alla fall gör något för den mentala hälsan . Kolla gärna in den informativa kortfilmen. Edit: korr av länken Edited December 7, 2015 by bigblue Quote
Adagio Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Bra att du tar upp det. Det har varit känt sedan länge, kopplingen mellan musik och förmågan att kombinera abstrakta och logiska tankar. Kul att det även kan påvisas elektriskt i hjärnan. Quote
sprudel Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Bra att du tar upp det. Det har varit känt sedan länge, kopplingen mellan musik och förmågan att kombinera abstrakta och logiska tankar. Kul att det även kan påvisas elektriskt i hjärnan. Nu hänger jag inte med. Förmågan att kombinera abstrakta och logiska tankar. Vad menar du? Quote
Bebop Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 När man normalt säger att en person är duktig på att tänka abstrakt så inkluderar det omdömet väl även logiska modeller/förmåga som är ett stöd för abstraktionen. Musik är en synnerligen logisk konstruktion med flera olika skalor, t ex dur-, moll-, kromatisk, blues- och pentatonisk skala. Men precis som med annan logik, t ex matematik, så är det svårt att se logiken om man inte ser den eller förstår den alternativt helt saknar förutsättningar för det. När folk säger att de är fullständigt omusikaliska eller tycker att t ex jazz är ett samelsurium av oväsen så kan det ju vara ett exempel på oförmåga eller okunskap att se logiken. Det kan också vara ett ointresse. Men jag kan se en koppling mellan abstraktion och logik inom just jazzen där improvisationen för en del kan uppfattas som helt way out men som följer en logik. Om inte hade det varit svårt för medmusiker att kompa eller att veta när det är dags att sluta och en annan solist ta över. Att man inte som lyssnare ser logiken behöver ju inte innebära att den inte finns. Ett jazzsolo eller en ny cadenza inom klassiska musiken är abstraktion som följer en logik. Den musikaliska miljön är en förutsättning för att detta skall fungera naturligtvis men jag kan tänka mig att musik kan ge näring även åt andra kreativa tankar där man tänker abstrakt men i logiska banor. Quote
calm Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 En del säger att musikalitet och matematisk begåvning många gånger sammanfaller. Ett logiskt tänkande kanske inte är i vägen och kanske en del av sanningen. Men lika väl kan den konstnärliga begåvningen finnas i annan form. För mig är det den känslomässiga delen som attraherar. En del hävdar att Mozart appelerar till känslan medan Beethoven till intellektet. Vet inte om det stämmer? Jazzen är för mig är en fri form som ändå i grunden många gånger bygger på den grundläggande blues-tolvan och därmed till viss del är formbunden. I det som tillsynes är något oförutsägbart så finns ändå ett mönster som från vilket ett "broderande" sker i form av musikaliska "utflykter". För den som är musiker så är nog många gånger lyssnandet på en helt annan nivå, än som passiv konsument. Tycker att Torgny Lundmark har beskrivit detta på ett bra sätt i denna länk. http://www.torgny.biz/Listening_1.htm Hur detta möjligen påverkar hjärnans sätt att arbeta och om aktiv lyssning är mer ingripande än vanligt slölyssnande, kan man bara spekulera i. Calm Quote
Rajapruk Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 Nu hänger jag inte med. lyssnat för lite på sistone? Quote
sprudel Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 lyssnat för lite på sistone? Hur skulle du tänka logiskt utan att tänka abstrakt, det är där jag inte hänger med. Quote
PLINIUS Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 Det finns också undersökningar som visar att musik stimulerar hjärnan, man kan ex se att det skulle påverka en viss del av intelligens sa man på P1 för ett litet tag sedan. Det fanns en korrelation mellan intellekt och musik, alltså de som lyssnade mycket på musik vann också på andra områden. Så på det sättet stämmer ju det du skriver Bigblue Quote
bigblue Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Hittade en annan film där man leker med akustiken på ett kul och illustrativt sätt. https://www.youtube.com/watch?v=dWNV_JFolLg Quote
bigblue Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Sen var det ju det här med "live". Där sker något i kopplingen mellan det som sker på "scen" och det som våra hjärnor uppfattar som är svårt att reproducera ens med de bästa hifi-anläggningarna. Samtidigt behöver musikern inte några dyra "prylar" för att beröra sin live-publik. https://www.youtube.com/watch?v=FqJdzYY_Fas Quote
Recommended Posts