Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ännu än en demohelg på Akkelis Audio i nya lokalerna. Halv storm och regn på tvären är goda betingelser för inomhusaktiviteter som musiklyssning och gemytligt mingel

imgp2339_zpsj9saipmk.jpg

Många kända HiFi-profiler tog tillfället i akt för ett besök.

imgp2341_zpseotcv8bm.jpg

Mats T, Peter "Plundin" och Mr Akkelis Stefan.

imgp2343_zpsg1uscaql.jpg

Björn med luden flickvän och "Lindome"

imgp2349_zpsqbx6vfut.jpg

Jocke förklarar sina tankar bakom Sonus Concordiakablarna

Posted

imgp2338_zpsxdt6mwmt.jpg

"Men at work" Minns ni den Australienska gruppen? Hade väl nån hit med låten "Down under"

imgp2350_zpslpktldru.jpg

Kända HiFi-snubbar

imgp2309_zps9czxvw01.jpg

Kabeldiskussion

LM%20Mini%20218IA_zpsa3zw7cua.jpg

"Smågodis" LM Mini 218IA levererar hela 3W.

Posted

LM211IA_zpsf8p1ly1w.jpg

LM 211IA

imgp2321_zpsiiempaew.jpg

Med matchande cd-spelare

imgp2319_zpsoikfeplk.jpg

Drev ett par roliga lättdrivna Heco högtalare

imgp2317_zpsxhtvcwdf.jpg

I andra änden av rummet stod ett par Focal högtalare drivna med ett LM 501IA

LM501IA_zpsa27aiepm.jpg

Posted
Tackar för trevlig demo och fina bilder.

Tänk vad några enstaka Watt kan flytta luft ändå. Fullt blås så skjortan stod rätt ut i brasset.

Tack för det Apex :app: Ja med +100db känslighet så behövs inte många watt.

imgp2322_zpsdio1ty93.jpg

Minsta systemet i minsta rummet.

LM216IA_zpshsrzsoz3.jpg

LM216IA med KT88 rör.

imgp2345_zps4dfk9pkp.jpg

Posted

imgp2313_zpscgbeljhj.jpg

LM219IA i läckert svart utförande

imgp2353_zpsvlhgiqne.jpg

24W Single end klass A med 845 slutrör. Räckte mer än väl till för att sätta fart på de stora Avantgarde hornen. :mm:

Posted

Verkligen kul, tack till alla som var lyssnade, alla intressanta frågor och konversationer.

Tack för fina bilder! Demon blev inte som jag tänkt mig, jag hade nog velat ha mer struktur men det var trevligt att improvisera och tiden gick toksnabbt. Mycket folk hela tiden och när man demade i "foajen" blev som det blev.

Men på det hela väldig roligt. Jag fick iaf tillfälle att prata med samtliga som hade frågor.

Vi kunde vid några tillfällen jämföra olika strömkablar mer systematiskt, resultaten var ganska entydiga, även om preferenserna inte alltid var de samma så upplevde en majoritet samma saker.

Posted

imgp2352_zpsfmtmkifd.jpg

"adagio" Jocke i samspråk med Apexorca

imgp2351_zpsgksx5q4v.jpg

Jodå, det går att böja dem oxå

imgp2354_zpsn9qpyobg.jpg

O håller man upp dem mot ljuset så ser man hur ledarna är flätade

imgp2330_zps8ryzyjus.jpg

Kabelhärva

Posted (edited)

Nu tar vi lite kabelbilder :)

imgp2333_zpsu5zjkne7.jpg

Grunden till den nya generationen nätkablar från Sonus. Om jag förstod det rätt så var ledarna av Svenskt ursprung.

imgp2342_zps56f7itwb.jpg

Den gamla typen med Japansk koppar tror jag. Jocke, du får gärna komma in och kommentera kabelbilderna :icon_smile_cool:

Edited by plind
Posted

imgp2332_zpsb1hf4sk3.jpg

Balanserade signalkablar med bomullsisolerade ledare och utan skärm

imgp2336_zpslifaizuc.jpg

Nya generationens nätkabel

imgp2337_zpsfiryj952.jpg

Även nätkablarna saknar skärm.

Posted

imgp2346_zps0nackrkn.jpg

Engelholms nya stora Coda feet väckte ett habegär :mm: Tappa den inte på lilltån bara för den är tung som attan :o

imgp2347_zpslqnemz7e.jpg

Devialet Phantom får bli slutklämmen sedan är minneskortet tomt.

Posted

Jo du har rätt ang kablarna Plind.

De blå är av modellen HAWK det finns en RED och en BLUE HAWK. Exakt samma kabel med 6st ledare, men med olika kontakter. Samma pris dock, men med lite olika ljudkaraktär. Vilket är medvetet så kunden kan skräddarsy den ljudpåverkan man vill ha.

Det finns ju enl mig inget som inte påverkar, då kan man åtminstånde få välja vad man önskar.

Den lite tjockare OSPREY har dubbelt så många ledare och 046-kontakten som anses vara en kompromiss mellan 037(blå) och 079(röd) denna kabel körde vi under hela demon till den integrerade förstärkaren. Sen demades även PEREGRINE såväl till DAC som RIAA.

PERERGINE och RED HAWK jämfördes flera gånger.

Den "dummie" som syns utan kläder, är just PEREGRINE som är den näst bästa strömkabeln i Sonus Concordias sortiment.

Posted

Tack, det hoppas jag med! Det är alltid svårt att få en bild att spegla verkligheten, men Plind lyckas påfallande ofta att få till vackra bilder.

Posted

image_11.jpeg

RED HAWK o BLUE HAWK. Den röde höken satt ju ipluggade under demon så jag tror inte Plind fick med dom på bild.

Nästan synd att förstöra harmonin i denna sköna bildtråd, se det som en kontrast?

Posted (edited)

Det var denna vy jag vill visa Apexorca, här ser man tydligt geometrin i genomlysning.

image_15.jpeg

Som synes väldigt lite metall, extremt med luft men ändå fastlåst i sin geometri.

Det vi ser på bilden är CAELUS XLR under tillverkning. 4st heta, 4 kalla och två jordade trådar.

Det vi lyssnade på under demon var CAELUS RCA den har 4 signalbärande och 6 sognaljordsbärande trådar.

Det rör sig om cryobehandlad 7N koppar, solid core med en bomullsisolering.

Edited by Adagio
Posted

image_16.jpeg

Så ser den ut. Man kan tydligt se de koldopade PET lagren för Jordspiralerna. Alla signalbärande ledare har en ofärgad Teflonstrumpa för att få rätt diameter så den inbördes geometrin blir den rätta.

Det är altså fråga om skruvade dubbelspiraler som ligger inbördes offaxis. Svårt att förklara. Enklare att lyssna.

Guest musicus
Posted

Tror, om jag minns rett! at det er A/Wing her på forumet som gjort dom..

mvh

Posted
Tack för fina bilder och reportage!

Är det någon som har några kommentarer om hur det lät? Gärna från de större systemen.

/Lasse

Jag lyssnade på de större systemen med hornhögtalare och Line Magnetic. Det är bra drag i prylarna och blåsorkestern låter bäst. Horn ger fritt blås utan något i vägen.

Posted
Jag lyssnade på de större systemen med hornhögtalare och Line Magnetic. Det är bra drag i prylarna och blåsorkestern låter bäst. Horn ger fritt blås utan något i vägen.

Samma här, lyssnade på systemet i foajén med de stora hornhögtalarna. Funkade jättebra med LM219IA :app:

Ok, tack. Kul att grejerna lät bra. Spännande med nya okända märken. Jag gillar faktiskt designen på dessa förstärkare.

/Lasse