plind Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 Ännu än en demohelg på Akkelis Audio i nya lokalerna. Halv storm och regn på tvären är goda betingelser för inomhusaktiviteter som musiklyssning och gemytligt mingel Många kända HiFi-profiler tog tillfället i akt för ett besök. Mats T, Peter "Plundin" och Mr Akkelis Stefan. Björn med luden flickvän och "Lindome" Jocke förklarar sina tankar bakom Sonus Concordiakablarna Quote
plind Posted December 5, 2015 Author Posted December 5, 2015 "Men at work" Minns ni den Australienska gruppen? Hade väl nån hit med låten "Down under" Kända HiFi-snubbar Kabeldiskussion "Smågodis" LM Mini 218IA levererar hela 3W. Quote
plind Posted December 5, 2015 Author Posted December 5, 2015 LM 211IA Med matchande cd-spelare Drev ett par roliga lättdrivna Heco högtalare I andra änden av rummet stod ett par Focal högtalare drivna med ett LM 501IA Quote
Apexorca Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 Tackar för trevlig demo och fina bilder. Tänk vad några enstaka Watt kan flytta luft ändå. Fullt blås så skjortan stod rätt ut i brasset. Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 Tackar för trevlig demo och fina bilder. Tänk vad några enstaka Watt kan flytta luft ändå. Fullt blås så skjortan stod rätt ut i brasset. Tack för det Apex Ja med +100db känslighet så behövs inte många watt. Minsta systemet i minsta rummet. LM216IA med KT88 rör. Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 Största systemet ute i butiksdelen. Björns hund blir störd i finlyssningen Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 LM219IA i läckert svart utförande 24W Single end klass A med 845 slutrör. Räckte mer än väl till för att sätta fart på de stora Avantgarde hornen. Quote
Adagio Posted December 6, 2015 Posted December 6, 2015 Verkligen kul, tack till alla som var lyssnade, alla intressanta frågor och konversationer. Tack för fina bilder! Demon blev inte som jag tänkt mig, jag hade nog velat ha mer struktur men det var trevligt att improvisera och tiden gick toksnabbt. Mycket folk hela tiden och när man demade i "foajen" blev som det blev. Men på det hela väldig roligt. Jag fick iaf tillfälle att prata med samtliga som hade frågor. Vi kunde vid några tillfällen jämföra olika strömkablar mer systematiskt, resultaten var ganska entydiga, även om preferenserna inte alltid var de samma så upplevde en majoritet samma saker. Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 "adagio" Jocke i samspråk med Apexorca Jodå, det går att böja dem oxå O håller man upp dem mot ljuset så ser man hur ledarna är flätade Kabelhärva Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 I "hornrummet" såg det ut såhär Ser ut att vara en LM210IA med 300B rör? Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 Bortre större rummet. Martin Logan högtalare och silvervarianten av LM219IA 60kg rörkraft Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 (edited) Nu tar vi lite kabelbilder Grunden till den nya generationen nätkablar från Sonus. Om jag förstod det rätt så var ledarna av Svenskt ursprung. Den gamla typen med Japansk koppar tror jag. Jocke, du får gärna komma in och kommentera kabelbilderna Edited December 6, 2015 by plind Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 Balanserade signalkablar med bomullsisolerade ledare och utan skärm Nya generationens nätkabel Även nätkablarna saknar skärm. Quote
calle_jr Posted December 6, 2015 Posted December 6, 2015 Gillar verkligen designen på LM-215 cd-spelaren Och så stor LM219IA är i verkligheten Quote
plind Posted December 6, 2015 Author Posted December 6, 2015 Engelholms nya stora Coda feet väckte ett habegär Tappa den inte på lilltån bara för den är tung som attan Devialet Phantom får bli slutklämmen sedan är minneskortet tomt. Quote
Adagio Posted December 6, 2015 Posted December 6, 2015 Jo du har rätt ang kablarna Plind. De blå är av modellen HAWK det finns en RED och en BLUE HAWK. Exakt samma kabel med 6st ledare, men med olika kontakter. Samma pris dock, men med lite olika ljudkaraktär. Vilket är medvetet så kunden kan skräddarsy den ljudpåverkan man vill ha. Det finns ju enl mig inget som inte påverkar, då kan man åtminstånde få välja vad man önskar. Den lite tjockare OSPREY har dubbelt så många ledare och 046-kontakten som anses vara en kompromiss mellan 037(blå) och 079(röd) denna kabel körde vi under hela demon till den integrerade förstärkaren. Sen demades även PEREGRINE såväl till DAC som RIAA. PERERGINE och RED HAWK jämfördes flera gånger. Den "dummie" som syns utan kläder, är just PEREGRINE som är den näst bästa strömkabeln i Sonus Concordias sortiment. Quote
gnunin Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 En fröjd för ögat. Säkert för örat också. Hoppas jag får chansen att lyssna på Sonus Concordia någon dag. Quote
Adagio Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 Tack, det hoppas jag med! Det är alltid svårt att få en bild att spegla verkligheten, men Plind lyckas påfallande ofta att få till vackra bilder. Quote
Adagio Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 RED HAWK o BLUE HAWK. Den röde höken satt ju ipluggade under demon så jag tror inte Plind fick med dom på bild. Nästan synd att förstöra harmonin i denna sköna bildtråd, se det som en kontrast? Quote
Adagio Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 (edited) Det var denna vy jag vill visa Apexorca, här ser man tydligt geometrin i genomlysning. Som synes väldigt lite metall, extremt med luft men ändå fastlåst i sin geometri. Det vi ser på bilden är CAELUS XLR under tillverkning. 4st heta, 4 kalla och två jordade trådar. Det vi lyssnade på under demon var CAELUS RCA den har 4 signalbärande och 6 sognaljordsbärande trådar. Det rör sig om cryobehandlad 7N koppar, solid core med en bomullsisolering. Edited December 7, 2015 by Adagio Quote
Adagio Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 Så ser den ut. Man kan tydligt se de koldopade PET lagren för Jordspiralerna. Alla signalbärande ledare har en ofärgad Teflonstrumpa för att få rätt diameter så den inbördes geometrin blir den rätta. Det är altså fråga om skruvade dubbelspiraler som ligger inbördes offaxis. Svårt att förklara. Enklare att lyssna. Quote
Rydberg Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 Hållarna/ramarna till akustikplattorna, är dessa DIY? Quote
Guest musicus Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 Tror, om jag minns rett! at det er A/Wing her på forumet som gjort dom.. mvh Quote
calle_jr Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 De kanske extraknäcker som membranabsorbenter, och om inte det är önskvärt kan man ju staga dem Quote
LasseJ Posted December 9, 2015 Posted December 9, 2015 Tack för fina bilder och reportage! Är det någon som har några kommentarer om hur det lät? Gärna från de större systemen. /Lasse Quote
Apexorca Posted December 9, 2015 Posted December 9, 2015 Tack för fina bilder och reportage! Är det någon som har några kommentarer om hur det lät? Gärna från de större systemen. /Lasse Jag lyssnade på de större systemen med hornhögtalare och Line Magnetic. Det är bra drag i prylarna och blåsorkestern låter bäst. Horn ger fritt blås utan något i vägen. Quote
plind Posted December 9, 2015 Author Posted December 9, 2015 Samma här, lyssnade på systemet i foajén med de stora hornhögtalarna. Funkade jättebra med LM219IA Quote
LasseJ Posted December 11, 2015 Posted December 11, 2015 Jag lyssnade på de större systemen med hornhögtalare och Line Magnetic. Det är bra drag i prylarna och blåsorkestern låter bäst. Horn ger fritt blås utan något i vägen. Samma här, lyssnade på systemet i foajén med de stora hornhögtalarna. Funkade jättebra med LM219IA Ok, tack. Kul att grejerna lät bra. Spännande med nya okända märken. Jag gillar faktiskt designen på dessa förstärkare. /Lasse Quote
Recommended Posts