Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har just landat i detta forum och undrar lite stillsamt om några av er diskuterar skivspelare och helst har egna erfarenheter av ovannämnda skivspelare, eller några jämförbara?

hälsningar,

Vinylba

Posted

Hej på dig och varmt välkommen ska ska du vara.

Det är inga små resegrammofoner du förhör dig om får jag lov att säga.

Jag har tyvärr inga egna lyssningserfarenheter av de två men Kronos-spelaren tror jag finns för påseende och avlyssning

hos Audio Concept i Stockholm (har i alla fall funnits tidigare).

Visst diskuterar vi vinylspelare mellan varven och vill du ha något att läsa och titta på då det gäller vinylspelandet så kan jag rekommendera calle_jr tråd via denna länk

Hoppas att landningen avlöper väl och att du slipper bli allt för "jetlaggad"... :)

Posted

Jag har lyssnat på Kronus :mm: kan bara säga att det lät riktigt bra. Jag gillar den råa industri-designen också. Jag hörde den i hem-miljö på en kompetent rigg, inte på en mässa eller i demosammanhang. Jag uppfattade ljudet som självklart på något sätt, det fanns inga artefakter eller egenheter. Det lät som CD när det är som bäst, fast ännu bättre. Väldigt exakt och precist.

En intressant feature var att koppla bort den motroterande skivan. Den gjorde faktiskt väldigt stor skillnad!

Utan lät det förvisso bra men betydligt mindre precist och lite flytande, så på en flytande upphängd spelare gör denna konstruktion nytta. Den är en annan sak med en styvplint-spelare, där påverkas inte vridkrafterna spelaren på samma sätt.

Man kan säga att den har de positiva spänstiga egenskaperna hos en flytande spelare men med den styva plintens stabilitet.

Jag kan tänka mig att Kuzma Stabi M har lite samma ljudkaraktär fast lite annorlunda, såklart.

Jag har inte jämfört med spelare i samma prisklass men jag tror inte att det finns dåliga spelare där, det är snarare en fråga om att gilla designen och spelstilen. Lite som att välja lyx/sportbil, subjektiva val.

Om du bor i Mellansverige kan du PMa eller maila pederb här på forumet. Han bor bara några hundra meter från mig här i Norrköping och visar gärna upp spelaren i fråga, han är dessutom Kronus representant här i Sverige.

Posted

Välkommen Vinylba!

De erfarenheter kring Kronos som jag har inskränker sig till ett antal lyssningar i mäss-och butiksdemos. De har alltid varit positiva på topp av vad vinylmediets kan leverera. Svårt att om man inte har haft saker hemma på prov i sitt eget system avgöra hur just denna produkt egentligen i sig levererar. Detektera mellan alla komponenter i fråga om arm, puppa och drivverk.

Tekniskt sätt uppenbarligen mycket avancerade produkter, men lite svårt visuellt för egen del se motrörelsen i Kronos två tallrikar som snurrar mot varandra. Det blir en ögonfångare som i min hjärna blir lite förvirrande. Men säkert en vanesak.

Så bästa sättet är väl att testa hemma. Onekligen en tung investering som kräver ett genomtänkt beslut.

Calm