Nik Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 (edited) Nytt OS från Apple, betyder pysseldag i det Nik´ska huset. Så sagt som gjort, El Capitan släpptes och ingen hänsyn tagen till tidigare lärdomar imm att inte blint uppdatera första dagen sattes husests macar på nedladdning, Sist på tur stod musikdatorn, en mac mini. tidigare uppdateringar (från lion och framåt) har nästan alltid inneburit lite plock o strul med antingen 3 djepartsprogram (Pure Music och Media center) alt lite mickel med drivrutiner till DACen. Så efter genomförd uppdatering inser jag att Drivrutinerna till min AR DAC 8 inte kan installeras. så ett mail till Audio Research med tillhörande snabbt svar. "Yes, we are aware that the USB software driver for Yosemite does not work with the new Apple OS X 10.11 El Capitan. We are working on a new driver and hope to have it available in 3-4 weeks. I will email you when it is ready. Thank you for your patience." Så, backa bandet o Rullar tillbaka Yosemite o väntar.... o väntar.. så i förra veckan kom svaret.. "thank you for your patience as Audio Research worked to find a solution for the DAC8 and El Capitan. In the past, changes to the Apple operating system have been addressed by software changes in the driver. This is seen in the fact that Audio Research currently has posted four different versions of the Apple driver on our website to support these changes. However, El Capitan was such a radical change that it requires new hardware to communicate with the DAC8. That El Capitan is radically different can be seen in the perspective provided by this audio reviewer as he laments the problems that El Capitan has caused for most manufacturers. (“Apple Messes Up USB 3.0 Audio Big Time”) Please see: http://audiophilereview.com/cd-dac-digital...o-big-time.html Audio Research does not have new hardware that would allow the DAC8 to communicate with El Capitan. However, all is not lost. Audio Research has identified an inexpensive USB to SP/DIF converter that will talk with El Capitan. It is the M2TECH Hiface 2 USB to SP/DIF converter. Please see attached photo and see their website for details: http://www.m2tech.biz/en/hiface2.html When inserted into the USB port of an Apple Computer running El Capitan, it will provide audio output to the DAC8 via an RCA or Coaxial digital input on the DAC8. This product can easily be found and purchased on the internet for less than $200." Jag ser ovan svar som en förolämpning och komplett marketing bullshit och blir både besviken och förbannad. WoM har uppenbarligen anammat strategin att man skita i gamla kunder och fokusera på nya istället, och det kunde jag köpt om man bara hade haft stake och stå för det. i undanflykten ovan så börjar man med att omöjliggöra en uppdatering vilket ju naturligtvis är FEL, sedan är det apples fel, som bevis så påpekar man att även andra har haft problem... ( och slutligen så föreslår man att jag skall köpa ett nytt tillbehör som löser problemet. (deras problem, mitt är ju att dom skiter i att ta fram drivrutiner.) Nåväl. ilskan har lagt sig och gått över i funderande, då inser jag att jag har ju kvar min PUC2 i garderoben. HMMM den har ju en AES utgång.... hmm.. OK, ladda hem drivrutin och installera. (konstigt .. grabbarna på AR sa ju att man var tvungen att addera ny hårdvara???) funkar som tåget.. så ny setup. macmini==> iFI usb power==> PUC2(omvandlar till AES)==> DAC8. OCH NU SPELAR VI IGEN!!! (med uniform datormiljö ) lite mickel kvar med det löser sig säkert. samt en fundering på o ta en rejäl lossningsrunda o se om PUC2 fortfarande är lika bra som när det begav sig. Med vänlig hälsning, //Nik Edited December 1, 2015 by Nik Quote
Taxmannen Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Inte kul och bara ytterligare ett exempel på varför datorer inte hör hemma i racket Quote
Bebop Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Inte kul och bara ytterligare ett exempel på varför datorer inte hör hemma i racket Inget problem om man håller sig till PC/Windows och DAC-tillverkare som inte enbart tittar i sin egen navel... Quote
bigblue Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Inget problem om man håller sig till PC/Windows och DAC-tillverkare som inte enbart tittar i sin egen navel... Samtidigt låter det på New Order som om Windows inte är en självklar väg till nirvana... Quote
new order Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Det beror på hur nucen sköter sig. Den funkar bra emellanåt, men när den jävlas så får jag data rage omedelbart. Men efter att ha snackat med data snubben som sköter datorerna på det företag jag jobbar så är det Bara att välja vad man vill reta sig på som skiljer mellan olika operativ system. Vill man ha totalt underfritt så får man nog sjunga själv.... Quote
Bebop Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Samtidigt låter det på New Order som om Windows inte är en självklar väg till nirvana... DIY-lösning Quote
Nik Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 (edited) Datorn hör definitivt hemma I mitt rack. Dock tycker jag det är sorgligt när tillverkare av produkter som har både arv och en kvalitetsstandard som är värd att slå vakt om degraderar sig till hästhandlare. Jag har full respekt för att man tar produkter ur produktion och parkerar dom I arkivet, men man ska göra det på ett rakt och transparent sätt, inte genom rena lögner och undanflykter. //Nik Edited December 1, 2015 by Nik Quote
calle_jr Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Jag förstår och känner igen mig i din frustration, men... i undanflykten ovan så börjar man med att omöjliggöra en uppdatering vilket ju naturligtvis är FEL ...stämmer verkligen det? Hur vet du att de skulle kunna lösa problemet med enbart en fw-uppdatering? Quote
Nik Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 (edited) Nej, helt kassaskåpssäker kan man ju inte vara, möjligheten finns ju att man byggt in hårdkodat skräp som inte klarar att hantera förändringen. Men även om så vore fallet så kan man ju ta vara på möjligheten att sälja ett uppgraderings kit, typ Rydbergs bryston tråd eller SE uppdateringen till ls 17 etc. Edited December 1, 2015 by Nik Quote
calle_jr Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Men även om så vore fallet så kan man ju ta vara på möjligheten att sälja ett uppgraderings kit, typ Rydbergs bryston tråd Ja, den maskinen verkar vara alldeles speciellt konstruerad för moduluppdateringar. Håller med att hifi borde utformas mer på det viset, speciellt med tanke på hur snabb utvecklingen är för digitala produkter. Jag gillar ju Audionotes upplägg Quote
Leffee.e Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Tack för infon Nik Funderade på att uppgradera min Macmini. Har en AR Dac 7 kopplad till den över Usbn Så den får nog vara som den är i dagsläget, Då den funkar utmärkt till mina flacfiler. Quote
Bjorn W Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 (edited) Hej, Jag har en kamrat med liknande problem som Nik beskriver. Även han har varit i kontakt med ARC och fick följande besked i sammandrag: ARC erbjuder en lösning på problemet idag. Man byter ingångskretsen till USB-ingången alternativt erbjuder en M2tech USB-S--PDIF adapter utan kostnad för kunden. Obs! Fraktkostnader ARC ToR står kunden för. Audionord kan även vara behjälplig men till arbetskostnad för bytet av korten. Med vänlig hälsning, Björn Edited December 3, 2015 by Björn Quote
Nik Posted December 4, 2015 Author Posted December 4, 2015 Hej, ARC erbjuder en lösning på problemet idag. Man byter ingångskretsen till USB-ingången alternativt erbjuder en M2tech USB-S--PDIF adapter utan kostnad för kunden. Obs! Fraktkostnader ARC ToR står kunden för. Audionord kan även vara behjälplig men till arbetskostnad för bytet av korten. Om så är fallet är det ju aldeles lysande, man kan ju undra varför jag fick ett något annorlunda besked I förra veckan?? Nåväl, den som lever får se. "the proof of the pudding is the eating" //Nik Quote
Recommended Posts