Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Premiär på Sonus Concordias nya ström-kablage.

image_14.jpeg

RED HAWK och BLUE HAWK från 5500kr

Smygpremiär på THE OSPREY 10 000kr och THE PEREGRINE 17 000kr också!

Edited by Adagio
Posted (edited)

Jag har också med mig en unik version av "Monstret" till butiken: LM-218 på 60kg. I svart!

Line Magnetic är inte vilken kinesisk tillverkare som helst! Jag har jobbat med import av hifi sedan 15 år tillbaka och har jobbat med ett flertal av de stora tillverkarna därifrån (Cayin, Spark, Shanling, Raysonic, Aurum Cantus, Opera, Consonance; Ming Da osv). Jag vet inte riktigt varför LM är annorlunda men det är de. Deras kommunikation av genomkass och de svarar normalt inte ens på mina frågor om varken produkter inom en vecka. Och kommer det svar så är de extremt fåordiga.

Men produkterna de tillverkar... Oj!

Jag jobbade tidigare med det Japanska varumärket Tri eller Triode Triode Japan och har även träffat den Japanske konstruktören (mycket trevlig man med stor kunskap) på Tri. Vi sålde ett antal av dessa trevliga förstärkare i Sverige till nöjda och glada kunder och kunde så ha fortsatt. Men på en av våra resor till Munchen så såg jag en test på en CD-spelare i en tysk tidning från Line Magnetic och blev helt förälskad! Grå hammarlack! Redan där var jag såld. Gud så snyggt (i mina ögon). Retro, understated och snygg, stilren design. Vad är detta och vem är det som gör dessa? Efter att hittat den amerikanska importörens hemsida Tone Imports så förstod jag att LM måste vara bra då de annars bara importerar gräddan av Japansk lyx-hifi. Och vilka slutsteg de tillverkar! Här snackar vi STORA grejer...

LM41.2-212amp.jpg

Vänligen notera att detta är ett mono-steg! Pris ligger runt en halv miljon paret sist jag kollade för ett par. Men då var dollarn mycket lägre.

Är detta deras egna konstruktioner? Nja, inte riktigt. Det är till stora delar exakta kopior av Western Electrics extremt dyra och gamla konstruktioner från en gyllene era inom hifi: 30 och 40-tal. Men sämre inspiration kan man ha!

Men vad jag förstår så är LM entusiaster som tillverkar produkter som de själva älskar och vill äga. De gör inte detta bara för att tjäna pengar och bli rika snabbt (även om jag misstänker att det inte går dåligt för dem...) utan för att det är deras passion och hobby.

805.jpg

För slutsteg som dessa är inte kommersiella i vanligt mening. Det är samlare och "galningar" som köper dessa. Främst för att originalen är så extremt ovanliga och dyra att få tag på. Är detta då bara nostalgi och bondfångeri? Jag tycker inte det. För de av oss som flera år i rad hört Silbatones rum på Munchen-mässan går därifrån med ett leende på läpparna och glasartad blick av en orsak. Visst är det inte "perfekt" ljud men jisses så underbart det låter. Faktum är att dessa gamla Wester Electric konstruktioner (både elektronik och högtalare) på många områden ännu är oöverträffade. Gamla "ruttna" grejer från 30-talet... Det är ju helt vansinnigt att det kan vara så! Med dagens teknik och datorer överallt så måste det ju gå att bygga nåt som är bättre? Tja, kanske. Men jag har ännu inte hört det...

Edited by Transient Design
Posted

Till vanliga dödligas stora glädje så tillverkar LM inte bara dessa exotiska enorma vagnar till fantasipriser. De har sedan 2003 även en annan fabrik som tillverkar hifi i en lite mer överkomlig prislapp.

Eller vad sägs om 5900kr till kund? Mini LM-218:

29768158-origpic-3c84d3.jpg

Detta är en liten förstärkare som jag innan sålde i andra "kläder" från Tri för 10 000kr till kund. Det visade sig också sedan att de flesta av förstärkarna från Tri tillverkades av just Line Magnetic (men till ett helt annat pris till kund...) vilket är orsaken att jag nu slutat att importera Tri till Sverige.

ruby.jpg

Single ended EL-84 lämnar inte mycket effekt som alla förstår, ca 3 W får man ut. Och den uppskattar inte låga impedanser heller. Men faktum är att med mina dubbla bredbands Fostex 4" Sigma hemma så spelar den helt otroligt. Och som hörlursförstärkare är den ju helt perfekt till många av dagens lite mer tungdrivna hörlurar från tex Hifiman.

Posted (edited)

Och det är här som det (för mig) konstiga kommer: Jag skulle ha trott att när man masstillverkar grejer på detta sättet (som det ändå måste röra sig om i denna prisklass) i Kina så skulle det vara halvdan byggkvalitet och halvbra ljud ihopslängt lite snabbt för att tjäna snabba pengar. Men då man packar upp och tittar på dessa grejer från LM så kan man svära på att de måste vara gjorda i Japan eller möjligen Sydkorea. Det är snygga kartonger med tryck på utsidan med vikt och måttangivelser. Dubbla kraftiga well-papplådor med rejäl cellplast för att skydda produkterna från stötar och slag. Och tygpåsar och plastpåsar och snygga tryckta manualer som nästan är begripliga även för en engelsman. Jo, skratta ni men detta är inte vanligt att se på grejer från Kina. Och efter att ha importerat LM ett par stora sändningar så är jag ännu mer förvånad nu: De fungerar ju! Allihop! Och det kan jag säga att det är inte normalt för grejer som kommer från Kina, inte ens i denna prisklassen. De är rakt hopskruvade, inga repor eller skador i lacken och chassin som är kraftiga och raka.

Men hur låter de då? Jo, mycket bra faktiskt! Givetvis så får man vad man betalar för som vanligt så en förstärkare för 12 000kr med push -pull EL-34 låter givetvis inte bättre än allt annat på marknaden. Men i prisklassen kan jag nästan lova att den blir mycket svår att slå!

24309735-origpic-47cd6a.jpg

Men om du tar en LM förstärkare (vilken som helst faktiskt) och lyssnar efter brum i högtalarna så är det tyst. Och hur vanligt är det!? Det extrema exemplet är denna förstärkare LM-501 som lämnar 100W per kanal. Med ett par stora Klipsch-horn på över 103 dB´s känslighet och full volym på förstärkaren så hörs det i princip ingenting trots att man lägger örat emot elementen. Det är det verkligen inte många rör-förstärkare som klarar av!

24309749-origpic-062fd2.jpg

Posted

Jag hoppas att alla har läst den hyllning som Hifi & Musik gjorde till LM-210? Den finns annars att läsa här: PDF från H&M

24309745-origpic-823ef8.jpg

300B är ju Drottningen av rör och kräver lite utöver det vanliga för att få den till att sjunga. En primadonna som är helt fantastisk att lyssna till då det är som bäst. Men många konstruktioner med 300B har varken bas eller diskant då röret i sig är mycket svårt att "driva" för röret innan. LM använder här ett gammalt beprövat rör som Western Electric också använde då det begav sig: 310A. Kontrollen i basen som denna kombination ger (tillsammans med mycket bra utgångstransformatorer) är ovanligt bra. Det enda jag hört som överträffar detta är Air Tight men då till helt andra pengar.

Posted (edited)

Visst, 9W räcker inte till alla, så vad ska man då ha om man vill ha lite mer effekt? Typ 20W? En lite mer manlig konstruktion? Vad sägs om denna LM-218 på 60kg:

28694387-origpic-b2c268.jpg

Här är det samma små drivrör: 310A och 300B efteråt som i sin tur driver entakts kopplade 845-rör på utgången. Ska vi kalla 845 för Kungen av rör..?

Line-Magnetic-LM-219.jpg

Och som ni kan se så är detta välbyggda grejer! Eller som LM själva säger: "It is not just a product but a way of life."

Posted

Jag vill önska alla välkomna på Lördag till Akkelis Audio i Göteborg så ni får möjlighet att höra ett flertal Line Magnetic i olika system med vinyl, CD-spelare och rullband!

Väl mött där!

Och för er som bor på fel sida av Sverige så kan jag trösta er med att både Ljudmakarn och Vinylbutiken har fått hem sina första Line Magnetic! Jag tror inte att det blir de sista... :-)

24309733-origpic-aceb80.jpg

Pris 15 500kr.

Prova gärna och jämför denna LM-216 med en valfri transistorförstärkare och se vilken som får musiken att låta mest intressant/ involverande/ dynamisk/ levande/ roligt osv. Av denna orsak så lyckas Akkelis Audio så sällan (trots att han vill!) sälja transistorer till kunder. Har man en gång provat bra rör så är det svårt att gå tillbaka.

Vänliga Hälsningar

Lasse

Posted

Läckra skapelser och kul med nya fabrikat. Made in China är inte alls längre lika med dålig kvalitet. I mitt jobb importerar vi produkter både från Japan,

Kina och USA och grejerna från Kina är minst lika bra som de övriga.

Hade verkligen varit kul att vara med på demodagarna men bor lite väl långt bort.

Men önskar er lycka till!!

/Lasse