Mårten Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Hej Alla! Jag är relativt ny här på euphonia men måste säga att jag är imponerad av de diskusioner som förs här. Helt klart ett seriöst alternativ mot många andra forum. Så till mitt dilemma. Min anlägging består av en diger samling med NAIM apparater: NAC 92 + Flatcap, CD 3.5 samt NAP 90.3 kopplat till ett par Totem Forest. (Har även en Rega P3 med en Shelter 301 bör tillläggas.) Måste säga att jag till stor del extremt nöjd med denna anläggning. Vid svag till mellanstark volym spelar den med ett svung och en livekänsla som jag som trummis verkligen gillar. Problemen börjar när jag känner att jag skulle vilja växla upp en växel och verkligen även få en volym som i allafall närmar sig konsert-stadard. Då orkar inte riktigt slutsteget med. Musiken blir komprimerad och vass och inte alls så rolig som den borde vara. 2 gånger 45 (naim)watt i 4 ohm är inte tillräkligt. Ett NAP 180 hade väl varit optimalt men de är inte helt lätta att hitta nuförtiden. Hjälp mig snälla! (jag gillar verkligen NAIM-soundet men är ingen purist) Mv.h. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Hej Mårten! Det finns väl som jag ser det tre vägar att gå. Den första och oftast minst kostsamma är att ta en titt på rummet och placeringen av dig själv och högtalarna. Avstånd till väggar och förekomst av absorberande material. Finns det stora dämpare av luftburen rörelseenergi i närmaste omgivningen eller öppnar rummet ut åt något håll? En svår balansgång. Väg nummer två går över högtalarkänsligheten. Matchar den förstärkeriet? Det tredje alternativet brukar bli dyrast... Själv har jag erfarit att det handlar om stora kliv mellan olika slutstegsklasser för att man verkligen skall uppleva någon påtaglig skillnad. Inte ens om du dubblar uteffekten är det någon garanti för omvälvande förändringar. Det är många andra parametrar som påverkar men att prova är ju alltid spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Tjenare Mårten! Jag kollade upp specifikationerna på på Totem Forest på deras hemsida.Och den var 87db.Det är väl ganska tungdrivet,antar jag Kanske ett Naim steg till och biampa kan vara lösningen kombinationen Naim/Totem brukar funka klockrent.Kero på denna lista hade en följetång i somras när han skulle skaffa nya högtalare (högtalarfunderingar)Jag var förbi och lyssnade på Totem Forester hos honom när han hade lånat hem ett par i somras.Han hade även lånat hem ett Bat slutsteg (vk200?)som orkade driva Forestarna rätt väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haakan Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 jaså ett naim fan jag kör linn rakt igenom och hade väl lite av ditt problem då jag hade min majik 2*33w... sen köpte jag ett linn 5105steg å det vart ett jävla klös här hemma... råd: köp ett beggat Linn lk140 eller 5105 steg så borde det lossna, iaf lite...rummet har sjukt stor betydelse ja just dom kostar mellan 7-10k begagnade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Jag skulle nog säga att en NAP180 skulle fungera riktigt bra med Forest... Har kört med NAP150 på dom och det orkar dom med, så en 180 borde inte ha några problem med dina högtalare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 30, 2004 Share Posted December 30, 2004 Visst finns det ett äldre Naims slutsteg som heter 250 eller något sådant? Minns jag inte helt fel så hade Bossanova inne ett sådant,och det rockade utav bara den!Är dom månne dyra begagnat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mårten Posted January 2, 2005 Author Share Posted January 2, 2005 Tack för alla svar! Jag skulle nog tro att jag har ackustiken i mitt lyssningsrum under hyffsad kontroll även om det inte är någon direkt studio. Ska forska mer i var jag får tag i en 180:a. Visst finns det ett steg som heter 250 men det är helt klart utanför min budget. Pm:a gärna om det finns något som jag kan låna hem och provlyssna. MartinH du hade visst lite information om någonting sånt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts