Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar på att byta PU-kablar då den gröna sladdens hylsa i max utsträckt ser ut att inte riktigt nå in helt i 100% omslutning kring pickup-stiftet. Nyttjar idag orginal-kablar, sidenlindad OFC litz-tråd, pickup-skal Jelco HS-25. Har tillgängligt i att byta till kablar som medföljde Cadenza Black, men kan det vara värt att kika lite högre upp på kvalitetsstegen som eventuellt kan medföra några fördelar i att då också ta hänsyn till silver eller koppartråd? Har ni någon erfarenhet i detta? Hittar ingen tråd på forat.

Posted (edited)

Ortofon Black har en liten höjning i övre registren (jag har en sådan själv i min ena skivspelare). Det brukar ju sägas att silverkablar lyfter övre registren mer än bottenoktaverna. Om det är så kan jag tänka mig att silver är fel väg att gå. Om du har silverkablar i tonarmen så kan t o m koppar vara att föredra. Något säkert går inte säga. Du har ju även en kabel till riaan att ta in i ekvationen.

Rättelse: Såg först nu att det handlar om en Cadenze Black och inte en MM2 Black. Cadenzan har inte den höjningen i diskanten som MM2 Black som jag skriver ovan.

Edited by Bebop
Posted

Både originalkablaget till Jelco HS-25 samt det som medföljer Cadenza Black är bra kablage. Jag hade inte bytt om jag inte verkligen maximerat en massa annat i anläggningen först.

MvH Carl