Mattias Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 Alla världens morgnar (Tous les matins du monde) Nu är jag inte upp to date med aktuella filmer på bio, men detta är filmmusiken till den franska filmen: Alla världens morgnar. Den kände gambisten Jordi Savall spelar på skivan. Filmen verkar mycket intressant! Skall se den På Naxos skriver man såhär: "Den franska filmen "All världens morgnar" (Tous les matins du monde) handlar om barockkompositören och gambaspelaren Marin Marais, som var mycket populär vid det franska hovet på sin tid. Filmen handlar delvis även om den mer introverte och djupsinnige Saint Colombe, som även han var en fantastisk komponist och gambaspelare. På skivan kan vi höra den kanske idag bäste gambaisten spela - Jordi Savall. " /Mattias Quote
Mattias Posted December 30, 2004 Author Posted December 30, 2004 Filmen är inspelad 1991, någon som sett den? /Mattias Quote
Bravo Posted December 30, 2004 Posted December 30, 2004 Jäpp, jag har sett den och undrat när den skulle komma på tv eller släppas på dvd\video. Jag gillade filmen skarpt förutom den underbara musiken, vi kan väl kalla den poetisk och eftertänksam. Just nu säljs en jubuleumsversion med en bonusskiva i. dessutom en nylanserad SACDvariant. Quote
Recommended Posts