Rydberg Posted November 24, 2015 Posted November 24, 2015 Julafton kom tidigt i år En kollega kom hem från staterna i helgen och med sig hade han ett paket till mig som jag beställt via mina amerikanska kollegor. Kartong och annat hade slängts bort av utrymmesskäl men själva hjärtat var tryggt paketerat Det var lite som ryska dockor, en påse som innehöll ett par påsar, som innehöll ett par påsar som innehöll ett par påsar...... En manual hade jag fått skickad till mig som PDF och som jag printade ut. En mycket bra och lättfattlig instruktion som visar steg för steg hur operationen ska genomföras. Och så till sist själva patienten, min Bryston BDP-2 digitalspelare Quote
calle_jr Posted November 24, 2015 Posted November 24, 2015 Ljudkort ser det ut som. Rydberg goes dsd Quote
Bebop Posted November 24, 2015 Posted November 24, 2015 Kanske USB2-ingång? Vill minnas tidiga Bryston saknade detta. Quote
Rydberg Posted November 24, 2015 Author Posted November 24, 2015 Första instruktionen var att skruva bort de 10 torxskruvarna som håller locket, för att göra detta hade jag en mejsel som jag köpte då jag installerade en SSD i maskinen. Bryston skicka med alla erforderliga torx-bits man behöver för att installera uppgraderingen, föredömligt! Och här är locket av Som synes helt passiv kylning så spelaren är knäpptyst Och här ser vi anledningen till hela operationen, "esi juli@"-ljudkortet som ska bytas ut. Quote
Rydberg Posted November 24, 2015 Author Posted November 24, 2015 Kanske USB2-ingång? Vill minnas tidiga Bryston saknade detta. Alla sex USB-kontakter på Bryston BDP-2 är av USB-2-typ Quote
Rydberg Posted November 24, 2015 Author Posted November 24, 2015 Ljudkort ser det ut som. Rydberg goes dsd DSD kunde spelaren spela redan innan uppgraderingen Quote
Rydberg Posted November 26, 2015 Author Posted November 26, 2015 Nästa steg var att lossa skruven som höll gamla ljudkortet fixerat samt de båda skruvarna för interfacekortet Även de två skruvarna för AES/EBU-kontakten skulle lossas Quote
sprudel Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Fina bilder. Rena instruktionstråden! Quote
Rydberg Posted November 26, 2015 Author Posted November 26, 2015 Här är ljudkortet uttaget Och här det tillhörande interfacekortet, notera de två signaltransformatorerna som finns där för att galvanisk avkoppla utgångarna. Platsen där kortet satt gapar tom... Quote
K-man Posted November 26, 2015 Posted November 26, 2015 Sånt här meck gillar jag! Lagom nivå.,..så t.o.m. jag skulle våga! ...inte minst med en såhär bra instruktion att följa! \\K-man Quote
Mattias Posted November 27, 2015 Posted November 27, 2015 Trevligt!!! Väntar med spänning på fortsättningen Quote
Rydberg Posted November 27, 2015 Author Posted November 27, 2015 Nästa steg var att ta bort en distans Quote
Rydberg Posted November 27, 2015 Author Posted November 27, 2015 Näste steg var att installera själva ljudkortet. Anledningarna till byte uttrycktes så här från James Tanner We have been working on a Bryston proprietary “Integrated Audio Device” card with much improved specifications to replace the current two-piece ‘Soundcard’ and ‘SPDIF interface module’ (AES/BNC) utilized in our current BDP-2 Digital Player. I am happy to report that an all new integrated version of the BDP-2 audio card is now going into production and should be available in a few weeks from now. All BDP-2’s currently on order will be fitted with the new Bryston integrated audio card. BENEFITS: • No reliance on the quality level of third party products or having to modify said products • Improve the performance by hand selecting and testing all the components in house • Eliminates 3 connection points • Integrates the output module and the sound processing section into one circuit instead of two. • The Bryston audio device is directly powered by the high quality linear power supply rather than the motherboard. Any current BDP-2 owners may have their units upgraded if desired. James Tanner Bryston Och här är det nya kortet Quote
tek Posted November 27, 2015 Posted November 27, 2015 (edited) Vad är det för opamp som driver den balanserade utgången? Ic:n med 8 ben, nära trafon vid xlr kontakten. Edit : Ser att det är digital io, glöm min fråga. Edited November 28, 2015 by tek Quote
Rydberg Posted November 29, 2015 Author Posted November 29, 2015 Nästa steg var att sätta koret på plats Och sedan skruva fast de tre nya skruvarna Quote
Rydberg Posted November 29, 2015 Author Posted November 29, 2015 Därefter skulle den lilla patchkabel för strömförsörjningen installeras Och sedan vidare till moderkortet Quote
Rydberg Posted November 29, 2015 Author Posted November 29, 2015 Det sista som skulle anslutas innan BDP-2:an kunde skruvas ihop var kabel för de digitala signalerna till IAD-kortet Quote
Rydberg Posted November 29, 2015 Author Posted November 29, 2015 Efter BDP-2:an skruvats ihop var det dags att koppla in och kolla om det nya kortet blivit identifierat. Under fliken "Audio Devices" på det webbaserade gränssnittet såg det så här ut, ser ut som att operationen hade lyckats! Quote
Rydberg Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Kortet inte bara identifierades, det gav ifrån sig en digital signal också!! Men nu kanske till den intressanta frågan: Hörs det någon skillnad? Då denna operation är en "envägsaktivitet" fanns det ingen möjlighet att på ett snabbt sätt koppla fram och tillbaka. För att få någon slags konfidens i min lyssning så jämförde jag kombinationen BDA-2/BDP-2 sammankopplade via AES/EBU med den inbyggda DAC:en i AudioNET DNP ansluten via SPDIF från BDP-2. I båda fallen spelade sedan DNP:n rollen som försteg i anläggningen. Med det gamla kortet var det klar fördel för DAC:en i DNP:n, den lät klarare än BDA-2:an och man kunde höra klart mer detaljer. Djupet i ljudbilden med DNP:n var kanske något mindre på vissa inspelningar och klarheten kanske kunde upplevas som lite extra artificiell "glare" ibland. Summa summarum fördrog jag ändå ljudet från DNP-DAC:en och det var ett bra utgångsläge för en jämförelse mellan DAC:arna efter "operationen". Första lyssningen som gjordes efter att kortet bytts gjordes med BDA-2:an, fortfarande inkopplad via AES/EBU. Första intycket var , hur är det möjligt????!!!!! BDP-2:an har fått väldigt goda omdömmen som digitalspelare med det gamla kortet från en samlad hifipress, i mitt tyckte lät den gamla versionen i det närmaste "trasig" i jämförelse med den nya. Plötsligt fanns mycket mer detaljer där, ljudbilden var mer tredimensionell (kanske som en konsekvens av de nya detaljerna?) och det lät mer äkta, det var nästa som en filt lyfts av högtalarna. Jag blev sittandes hela kvällen framför anläggningen med en fånigt flin på läpparna. Jag hade väntat mig knappt hörbara förändringar och sedan händer det här?! Hade varit väldigt intressant att få se en mätning på digitalutgången innan och efter bytet!!! Tillbaka till DAC:en i DNP:n igen och nu är skillnaden betydligt mindre, kanske låter den fortfarande ett snäpp klarare men samtidigt mindre tredimensionell och inte så "organisk" som BDA:2 DAC:en, detaljövertaget var också borta. Vad man i slutändan föredrar är en smaksak, båda ligger på en väldigt hög nivå. Nästa steg är att jämföra AES/EBU mot SPDIF till BDA:2, med förra kortet vann SPDIF klart. Det är kul med hifi ibland Quote
sprudel Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Härligt Rydberg. Det är roligt att pilla med grejorna och få framgång. Quote
Rydberg Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Härligt Rydberg. Det är roligt att pilla med grejorna och få framgång. Jo kul men tråden verkar inte ha uppskattats av så många, kanske för teknisk eller "fel märke", vad vet jag........ Quote
Lasse Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Jo kul men tråden verkar inte ha uppskattats av så många, kanske för teknisk eller "fel märke", vad vet jag........ Öh... Här hurras och applåderas det för fulla muggar men det kanske inte hörs så långt söderut? Tycker förövrigt om att du är rak och tydlig med vad du har för åsikter (hifi och ljudåtergivning bla) (gäller inte bara denna tråden utan hur du beskriver det du tänker och känner) Alltid kul när man lär sig något och låter det bättre på köpet är du alltid en bonus. Quote
Bebop Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Jo kul men tråden verkar inte ha uppskattats av så många, kanske för teknisk eller "fel märke", vad vet jag........ Alla går inte igång på allt men vi som läser den uppskattar säkert den. Bryston stiger i aktning för jag tror inte de gör detta av någon lönsamhetsaspekt utan snarare pga av passion och omsorg av sina kunder. Beträffande intresse så verkar det minsta intresset på Euphonia vara musik att döma av antalet klick på enskild musikartiklar. Men en får ju hoppas ändå att de flesta ändå spelar ett album från tid till annan. Quote
Rydberg Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 (edited) Nu hördes de, kul! Hade ju även varit kul om någon har liknande erfarenheter kring digitala drive:ar. Kanske kommer mer erfarenheter i tråden efter hand. Edited December 2, 2015 by Rydberg Quote
Guest musicus Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Beträffande intresse så verkar det minsta intresset på Euphonia vara musik att döma av antalet klick på enskild musikartiklar. Men en får ju hoppas ändå att de flesta ändå spelar ett album från tid till annan. Kära nån, her ser man parallel universen mvh Quote
Bebop Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Nu hördes de, kul! Hade ju även varit kul om någon har liknande erfarenheter kring digitala drive:ar. Kanske kommer mer erfarenheter i tråden efter hand. Jag uppgraderade min CD/DAC till Signature-modell för ca ett år sedan. Det blev skillnad men inte så mycket som du beskriver. Jag märker det dock på kraftiga orkesterverk typ Mahler coh då jag drar på ordentligt. Det låter inte så grötigt. Samma sak med en del basiga jazzplattor där ståbasen kunde bli lite odefinierad. Numer är den mer definierad och "upplöst och distinkt" eller hur man nu skall uttrycka det. Ändringarna bestod i DSD-kompatibilitet Nytt analogkort Byte till Vishay Z-motstånd Byte till Dynamicaps kondensatorer från Peter Moncrief, från 8x2uF till 8x4uF Nya fötter från HRS Nu har det kommit ytterligare en uppdatering. Problemet är att bedöma vilken nytta den gör och då menar jag enbart ur ett ljudperspektiv. Då går ju inte fråga Aesthetix eller distributör. Det blir till att vänta på att någon recension dyker upp. En viss skepsis kan vara sund. Det är ju heller inte helt gratis. NEW ECLIPSE EDITION Internal changes start with .22uF / 600v Stealth coupling capacitors used between the gain stage and output stage. Four total of these exotic capacitors are used. There are four 2uF / 400v coupling capacitors used in each channel of the output stage. In the Eclipse version, these are replaced with Stealth copper foil 4uF/400v, improving low frequency response. The main transformer is re-installed on isolation mounts. Harmonic Resolutions Systems' Nimbus Couplers specially made for Aesthetix replace the four rubber feet of standard units (as also found on our Signature version). The new power supply is installed with enhanced ventilation. Additional damping material is added to key chassis points. A single point ground system is used to ground the transformer cases as they are no longer electrically grounded to the chassis via physical contact due to their isolation mounts. Quote
octavia rs Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 (edited) Jo kul men tråden verkar inte ha uppskattats av så många, kanske för teknisk eller "fel märke", vad vet jag........ Jag tycker tråden är intressant, kollar alltid lite extra på de som har med AES/EBU utgång att göra då min Devialet är bäst via den ingången. Vad använder du för app att styra den med? Jag kör Bubble UPnP på min Aries (andriod platta) skulle vara intressant och höra lite mer om just styrningen av den. Vilka ljudformat kan man skicka över AES/EBU utgången? Edited December 2, 2015 by octavia rs Quote
LasseJ Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Jo kul men tråden verkar inte ha uppskattats av så många, kanske för teknisk eller "fel märke", vad vet jag........ Hej Rydberg. Viss uppskattas tråden. Men precis som med TEK's förstegsbygge (han skrev ung samma som du) så är vi nog rätt många som inte är lika tekniskt bevandrade men som ändå uppskattar att läsa tråden. Är förövrigt grymt imponerad av en tillverkare som tar ansvar för sina produkter och erbjuder uppdateringar. Det vanliga är ju att när modellen har "tjänat ut" så struntar man i den och släpper en ny modell istället. Även grattis att det att det blev så lyckat också. /Lasse Quote
Adagio Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Jag tycker det är helt rätt att erbjuda uppgraderingar i befintligt chassie, inte minst ur miljösynpunk. Sen gillar jag att produkter behåller sin fysiska yttre design. Dels för att det signalerar en stolthet och tradition men också för att användaren kan ha enhetliga prylar i racket. Jag utgår från att din operation var förhållandevis kostnadseffektiv också. Mycket bra. Ang intresse så är ju detta inte ett utpräglat DIYforum, mitt lilla hjärtbyte genererade ca 28 inlägg och 1300 klick och du har ioam detta inlägg 30/ca1400 klick, dvs ungefär vad man kan vänta sig. Fö kanske det inte finns så mycket att tillägga i en sådan här tråd om man inte har egna erfarenheter eller synpunkter. Andra apparater,högtalar, kablar mm finns det ju mer åsikter om. Här kan man ju bara gilla och ev heja på lite. Heja på!!! Quote
Recommended Posts