Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick just reda på att Line Magnetic fyller 10 år i år. Och det firar de genom att bygga en förstärkare som (i mina ögon!) är något av det snyggaste jag sett.

150715063148.jpg

När andra förstärkare lämnar 15W så brukar de kanske väga typ 20 kg? Inte denna. Den väger hela 42kg!

150715063228.jpg

Med dubbla KT-66 på utgången och ingångstransformator har schemat till denna lånats från en gammal Western Electric enligt uppgift.

150715063241.jpg

Pris till kund i Sverige (med moms, frakt, tull osv) landar på ca 32 000kr.

150715063440.jpg

Givetvis rörlikriktning!

150715063603.jpg

Jag har beställt 3 st. Först till kvarn!

150715063129.jpg

Inom kort kommer vi att köra en demo-dag på Akkelis Audio för Line Magnetics alla olika förstärkare. Musik utlovas.

Mvh Lasse

Posted (edited)

Men så frågar sig givetvis vän av ordning: Vad ska man nu ha för högtalare till detta? Och även detta har LM ett svar på!

102 dB´s känslighet. 37Hz till 30 kHz frekvensgång. 30W effekttålighet. 8 Ohms last.

Fet magnet:

150723052809.JPG

Stor och lätt pappkon:

150723052756.JPG

Coaxial driver för bästa spridning. Klassisk design med stativare modell större:

150723051922.JPG

Pris till kund: ca 70 000kr. (med frakt, tull, moms osv)

150723051846.JPG

Första paret är redan beställda! Leverans beräknad till sent Januari.

Edited by Transient Design
Posted

150514063625.jpg

Jag tar gärna hem ett par av dessa också men då inpriset är 3 gånger högre än för den ovanstående så landar utpriset på fel sida av 200 000kr. Fast ändå klart billigare än motsvarande tyska trattar i plast. Jag vill tro att dessa är värda varje krona! Nån som vill förhandsboka ett par till specialpris? :-)

Mvh Lasse

Posted

Här snackar vi nytillverkade drivers fast mycket djupt inspirerade av 30 och 40 -tals element hela vägen. Ni som hört Silbatone på Munchen-mässan vet nog vad detta innebär. Efter att ha hört deras system så låter nästan allt annat trasigt...

Det är dessa drivers som sitter i den stora horn-högtalaren:

Den lilla diskanten i mitten är en replica av LM-302

Som midrange ett stort LM-22A "snigel"-horn med en klassisk 555W driver.

22a.jpg

555w.jpg

Basarna är "BA18" med nån speciell magnet (electromagnet?). Jag måste kolla med tillverkaren vad de menar mer exakt här. Möjligen så är det dessutom ett aktivt filter med namn TA-7376. Återkommer med mer info!

Mvh Lasse

Posted

Väldigt kul att se kompletta lösningar.

Jag har haft lite svårt att hitta rätt i Line Magnetics / Auditorium 23 sortiment tidigare, framför allt för högtalare.

Gör de rack också till förstärkarmontering?

Posted

Sent omsider så fick jag nu svar från Line Magnetic runt dessa högtalare:

"Dear Lars,

Sorry to give you a late response on your following email.

Link: http://www.lmaudio.net/xxcp.aspx?dyiji=16&id=197

We call the model Number Three Alicon Horn Speaker system. Drivers used are as following:

Tweeter: LM-302,

Mid-range: 22A Horn + 555 Alicon version.

Woofer: BA-18,

Crossover: TA-7376."

Tyvärr så får jag inte mer info än så! Vad detta är för bas BA-18 vet jag helt enkelt inte. Det låter ju som om det skulle vara en 18" och kanske är det. I så fall är de ju rätt stora... Och när ett delningsfilter har ett eget namn så låter det ju som om det skulle vara aktivt? Han svar lämnar lika många frågor som det svarar på. Men lika sugen på att köpa in ett par är jag lika fullt!

Posted

Här hittade jag en bild på ett Western Electric TA-7376. Vad det nu är..?

A3416_I2.jpg

A3416_I3.jpg

Med nedan text:

"pair 1930s western electric ta-7376 crossovers.

Very very rare two way crossovers.

One is silver paint other one dark grey blue paint otherwise exact same.

Price for both 30000.00"

Ska vi tro priset är i US dollar..? Inte helt gratis. 2-vägs aktiva delningsfilter. Troligen nytillverkar LM dem för att använda till dessa högtalare! Rätt coolt!

Posted

Low Frequency: Lai magnetisk BA-18 konstant magnetisk version

Goggle translate är ens vän.

Fast TA-4181 skulle ha varit roligare.

Lai magnetiska TA-4181A 18-tums bashögtalare excitation - Western Electric graverad version

Antik horn är eftertraktade bästa bas kung,

Det finns en mycket liten värld, det finns ljud

Egenskaper. Lai magnetiska sund användning av många moderna digitala medel

Konstruktion, materialanalys och göra andra aspekter av

Läxor, så får graverad

Framgång. Western graverade horn komplett utbud produkter

Stöd kan slutföra höra rösten av Western Electric.

Så ser originalet ut Huddinge027.JPG

Posted

GIP som visas i Silbatones monter görs vad jag vet av japaner. Line Magnetic har ju också kopior av dessa element men tror de görs i Kina. Fast billiga är de dock inte för det... Minns inte priset (prislistan ligger på jobbet) men typ 50 000kr / st om jag minns rätt. Med elektromagneter. Då vi hör dem i Silbatones rum på Munchen så imponerar dessa element nåt grymt. I år körde de med 1W på dessa basar i öppen baffel (hornladdat) och det spelade högt med kontroll och fyllde ut det mycket stora rummet trots det.

På sitt sätt så är det i mina ögon tur att elementen inte har elektromagnet för då skulle inte nån av oss ha råd att köpa de stora högtalarna ovan.

Posted

Fick tag i prislistan på element från Line Magnetic:

LM-555W driver kostar 45 000 kr per par. BA-15 baselement ligger på samma pris per par.

Nätdelen till field coil elementen (LM PR 22) ligger på 45 000kr. Men tror man kan driva mer än ett element med samma nätdel?

Baselement TA4181 kostar 180 000kr paret. Skulle tro det är field coil med de priserna?

Mvh Lasse