Jump to content

Dags för översyn och justeringar


Bebop

Recommended Posts

Det ser ju väldigt tjusigt ut - grattis! :thumbsup:

Tack för det men tjusigt vet jag inte... jag gillar lite vildvuxen, industriell look tillsammans med funktionella möbler som varar över tid. Ett allrum där musiken står främst men som också fungerar för andra sammanhang. Det faller långt ifrån alla i smaken. Ett par som besökte oss i somras sa helt frankt till min hustru; "hur kan du stå ut med detta - det är det värsta jag har sett..." Hon blev irriterad och gav igen med en riktig repa som inte passar sig att återge här. Jag är heller inte säker på att de fattade hennes pik. :icon_smile_cool:

Verkligen roligt också att det lönar sig att uppgradera VTL genom inskick/ombyggnad. Min erfarenhet när det gäller ARC är ju tyvärr att det inte riktigt lönar sig när man börjar räkna. Bra kundvård från VTL med andra ord!

Jag är ingen expert på ARC men är det inte så att den uppdatering de gör är för att kunna använda KT150 (i huvudsak elektrisk anpassning plus högre huv). I övrigt lär det vara detsamma vad jag har förstått och en sådan uppdatering hade jag nog inte gå på heller. Men här är det betydligt mer än så som framgår tidigare i tråden. Till det yttre ser det ut som förr men inuti är det ett helt annat slutsteg.

VTL är bra att ha och göra med men det är väl ARC också. Precis som VTL och McIntosh har de fortfarande service på sina gamla 20, 30 år gamla modeller. Det tycker jag är viktigt.

Förresten, jag har säkert frågat tidigare men hur stort är ditt rum?

Lite klurig fråga eftersom det är ett rum i vinkel och hur mycket skall räknas till lyssningsrummet? På följande bild får du en liten förnimmelse hur det ser ut. Till höger utanför bild (där kameran står finns ett större burspråk med matbord och bortom det kök och en liten öppen yta. Allt är öppen design utan traditionella rum.

xGmGQI.jpg

Räknat från väggen bakom högtalarna till motstående vägg (till vänser i bild) är det 7,5 meter och rumsbredden i "skyffet" där högtalarna står är 3,5 meter. Sweetspoten är ungefär i mitten. Om jag räknar så blir det 27,3 m2. Om jag tar med övriga utrymmet så blir det naturligtvis betydligt mer och på något sätt påverkar det också akustiken, framför allt när jag lyssnar från soffan där det också låter bra.

Det hade varit guld värt att ha en meter till i bredd och calle_jr har skissat på hur detta skulle kunna fixas till en kostnad motsvarande ungefär vad ett par Odin högtalarkablar går på. ;) Men samtidigt låter rummet betydligt större än vad det är tack vare akustikfixen, främst vingarna längs med höger och vänstersidan. Någonstans får man ju ändå sätta ner foten. Jag är mycket nöjd med hur det låter men väl medveten om att det kan låta ännu bättre. Livet är fullt av kompromisser, brukar jag säga och det gäller även här. Livet har också annat innehåll.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det hade varit guld värt att ha en meter till i bredd och calle_jr har skissat på hur detta skulle kunna fixas till en kostnad motsvarande ungefär vad ett par Odin högtalarkablar går på. ;)

Det var intressant jämförelse. Då slipper du bygga ut. Odin ger en större ljudbild!

Detta visar ju vad prisvärda Odin kablar ändå är. ;)

(Hoppas skämtet framgår. Allt är relativt.)

Angående rummets vinkel så är min erfarenhet att den tillkommande luftmassan ut i andra rum om öppningen är stor ger en positiv effekt. Det lättar lite på trycket vid högt ljudtryck eller besvär i vissa frekvenser ffa lägre. Min erfarenhet är också att det intilliggande utrymmet i vinkel har också behov av visst mått av akustikkontroll annars slår det tillbaka ut i lyssningsdelen och skräpar ner.

Jag började ju som sagt min akustikresa med att akustikbehandla intilliggande utrymme. Köket i detta fall.

Jag tror också att om man skall göra det är det ffa absorption som är bra.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen roligt också att det lönar sig att uppgradera VTL genom inskick/ombyggnad. Min erfarenhet när det gäller ARC är ju tyvärr att det inte riktigt lönar sig när man börjar räkna. Bra kundvård från VTL med andra ord!

Jag är ingen expert på ARC men är det inte så att den uppdatering de gör är för att kunna använda KT150 (i huvudsak elektrisk anpassning plus högre huv). I övrigt lär det vara detsamma vad jag har förstått och en sådan uppdatering hade jag nog inte gå på heller. Men här är det betydligt mer än så som framgår tidigare i tråden. Till det yttre ser det ut som förr men inuti är det ett helt annat slutsteg.

VTL är bra att ha och göra med men det är väl ARC också. Precis som VTL och McIntosh har de fortfarande service på sina gamla 20, 30 år gamla modeller. Det tycker jag är viktigt.

Jag är väl heller ingen expert på ARC men när jag senast frågade om uppgradering blev svaret att det inte lönade sig att skicka tillbaka produkten till ARC, bättre att byta in mot den nya modellen. Om det som i ditt fall med VTL lönar sig är det ett stort plus, ofta är ju uppgraderingar i praktiken endast möjliga för boende i USA (ARC, Magnepan, m.fl) I fallet ARC tycker jag det skulle vara extra viktigt att det även härifrån gick att uppgradera med tanke på deras minst sagt täta modellbyten.

Det ser väldigt fint ut med alla matchande VTL-prylar och dina Temptation har ju helt rätt form med tanke på det relativt smala rummet. Hur mycket av rummets bredd försvinner pga akustikfixen/hyllorna?

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant jämförelse. Då slipper du bygga ut. Odin ger en större ljudbild!

Detta visar ju vad prisvärda Odin kablar ändå är. ;)

(Hoppas skämtet framgår. Allt är relativt.)

Absolut... men jag fixade det till en lägre kostnad och köpte Dynaudios egna kablar (Ocos) som också sitter i högtalarna... :icon_smile_cool:

Min erfarenhet är också att det intilliggande utrymmet i vinkel har också behov av visst mått av akustikkontroll annars slår det tillbaka ut i lyssningsdelen och skräpar ner.

Sådana tankar fanns också när vi gjorde regleringen men mätningen visade inga sådana behov. Däremot i hörnet vänster om soffan där en V6:a placerades (syns en liten vit detalj av den i mitten längst till vänster på bilden ovan). Utan den blev det en besvärlig puckel kring 50 hz och gjorde är det knepigt att lyssna från soffan.

Ut till köket utanför bild finns det både ett större burspråk på ca 10 m2 samt utgång till hall, skåp, lådor, bord, stolar, stora och täta mattor med mera, alltså fullt av ojämna linjer och absorberande/diffuserande ytor som jag inbillar mig inte tillför något negativt, åtminstone inte i de lyssningspositioner jag använder.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att bygga ut rummet är den enda åtgärd/uppdatering som du ens bör beakta när det gäller uppgraderingar. I övrigt är du i hamn. Grattis till en fin slutstation. :thumbsup:

Eller hur! :D

Med ett mindre system hade det inte varit något att fundera över.

Med detta system ser man en potential om Temptation hade ca 1.20m till sidovägg och 2.40 mellan sig.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det men tjusigt vet jag inte... jag gillar lite vildvuxen, industriell look tillsammans med funktionella möbler som varar över tid. Ett allrum där musiken står främst men som också fungerar för andra sammanhang. Det faller långt ifrån alla i smaken. Ett par som besökte oss i somras sa helt frankt till min hustru; "hur kan du stå ut med detta - det är det värsta jag har sett..." Hon blev irriterad och gav igen med en riktig repa som inte passar sig att återge här. Jag är heller inte säker på att de fattade hennes pik. :icon_smile_cool:

Haha :D

Mina bekanta brukar sällan ha åsikter - då är det nästan alltid min äkta hälfts nålsöga jag måste passera. Jag tycker hur som helst du har lyckats integrera väl med övrig inredning. Kul hur som helst att få se det större perspektivet eftersom de flesta översiktsbilder du visar är tagna i eller strax bakom sweetspot. Det blev ett helt annat rum/helhet mot vad jag hade föreställt mig :o

Jag är ingen expert på ARC men är det inte så att den uppdatering de gör är för att kunna använda KT150 (i huvudsak elektrisk anpassning plus högre huv). I övrigt lär det vara detsamma vad jag har förstått och en sådan uppdatering hade jag nog inte gå på heller. Men här är det betydligt mer än så som framgår tidigare i tråden. Till det yttre ser det ut som förr men inuti är det ett helt annat slutsteg.

VTL är bra att ha och göra med men det är väl ARC också. Precis som VTL och McIntosh har de fortfarande service på sina gamla 20, 30 år gamla modeller. Det tycker jag är viktigt.

Du verkar ha bra koll på ARC också och visst är det så att den senaste uppgraderingen inte är så jättestor så när kostnaden börjar krypa nära mellanskillnaden mellan nytt och andrahandsvärde då passar jag. I övrigt har jag absolut inget att anmärka på när det gäller ARC.

Link to comment
Share on other sites

Med detta system ser man en potential om Temptation hade ca 1.20m till sidovägg och 2.40 mellan sig.

Lägg av... :diss:

Jag klarar i alla fall Dynaudios minimumrekommendation på 2 meter mellan membrancentrum och bakre mått. Till vingarna från membrancentrum är det 45 cm. Om det varit slät vägg hade det säkert varit för nära. Samtidigt är frågan om det alltid är så säkert vad som är bäst. Knut Vadseth i nu nerlagda norska Fidelity hittade bäst placering alldeles intill sin vägg och kraftigt invinklade. Men han hade å andra sidan ca 5 meter brett rum.

Link to comment
Share on other sites

Lägg av... :diss:

Jag klarar i alla fall Dynaudios minimumrekommendation på 2 meter mellan membrancentrum och bakre mått. Till vingarna från membrancentrum är det 45 cm. Om det varit slät vägg hade det säkert varit för nära. Samtidigt är frågan om det alltid är så säkert vad som är bäst. Knut Vadseth i nu nerlagda norska Fidelity hittade bäst placering alldeles intill sin vägg och kraftigt invinklade. Men han hade å andra sidan ca 5 meter brett rum.

Hehe. Calle träffade visst en öm punkt nu!! ;) Nu vet även jag var vi ska bearbeta herrn... :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt är frågan om det alltid är så säkert vad som är bäst. Knut Vadseth i nu nerlagda norska Fidelity hittade bäst placering alldeles intill sin vägg och kraftigt invinklade.

Hmm, du känner bäst Temptation själv. Men de är ju större än mina Sarastro och våra rum har ungefär samma bredd.

För att få högtalarnas scen som den låter bäst vill jag sitta minst 3m från hgt.

Även om man diffuserar sidoreflexen så blir det inte perfekt och triangeln blir ändå för spetsig.

För egen del måste jag byta boende för att slippa kompromissa.

Innan man ens överväger en sån här grej så skulle man förvissa sig om effekterna.

Det är en för stor grej för att gå på tyckande.

Jag kan ha helt fel och ska då ta tillbaka allt och aldrig mer ta upp det :blush

Undrar just hur många här som har det optimala rummet och den optimala uppställningen för den högtalare man valt ;) . Det finns (nästan) alltid mer att hämta och som sagt, livet är fullt av kompromisser.

Detta!

Link to comment
Share on other sites

Grattis Bebop till ditt nya fantastiska system!

Om det låter ännu bättre än när vi var på besök så är det frågan om det kan bli så mycket bättre. Tyckte att det var nog bra då.

När det gäller rumsstorlek så tror jag inte att det spelar egentligen så stor roll förutsatt att man diffuserar rätt och fixar akustiken på rätt sätt. En som lyckats med detta är Thomas Glyck vars rum inte är större än ett ordinarie garage men som lär trovärdigt kunna återge akustiken i Storkyrkan i Stockholm. Ett sant level-3 rum.

Men jag tycker att just balansgången mellan detta och ett rum som också skall fungera som vardagsrum talar till din fördel.

Snyggt!

Grattis din senaste uppgradering för det är väl inte den sista? ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

När det gäller rumsstorlek så tror jag inte att det spelar egentligen så stor roll förutsatt att man diffuserar rätt och fixar akustiken på rätt sätt. En som lyckats med detta är Thomas Glyck vars rum inte är större än ett ordinarie garage men som lär trovärdigt kunna återge akustiken i Storkyrkan i Stockholm. Ett sant level-3 rum.

Men jag tycker att just balansgången mellan detta och ett rum som också skall fungera som vardagsrum talar till din fördel.

Jag håller inte riktigt med. Jänkarna har ett ordspråk som säger "nothing beats cubicinches" när det gäller motorer. Jag tror man kan omvandla detta till rum med.

För att ha riktigt bra ljud måste högtalarna kunna andas ut. Jag skulle hellre ha mina Sophior i ett större rum än Alexx i ett litet. Utan att fundera.

Link to comment
Share on other sites

För att få högtalarnas scen som den låter bäst vill jag sitta minst 3m från hgt.

Även om man diffuserar sidoreflexen så blir det inte perfekt och triangeln blir ändå för spetsig.

Jag har samma erfarenhet. Bäst låter det i sweetspoten tycker jag men det är inte hugget i sten. Flera besökare föredrar soffan, t ex Timbre även om det hänt en hel del sedan han var här. Mina öron är ungefär 3,2 meter från elementen. Där någonstans försvinner högtalarna i ljudbilden och det övergår till en scen med bredd och djup och man kan nästan undra varifrån ljudet kommer.

I mitt tidigare hus där jag hade ca 60 m2 lyssningsrum hade jag hemma Temptation till låns under en månad. Det är svårt det här med ljudminne, men det säger ändå att jag hade ett större ljudpanorama och högtalarna hade lättare att spela ut på framför allt höga volymer med orkestermusik.

Grattis Bebop till ditt nya fantastiska system!

När det gäller rumsstorlek så tror jag inte att det spelar egentligen så stor roll förutsatt att man diffuserar rätt och fixar akustiken på rätt sätt.

Tack... Det har blivit lite "svung" i ljudet sedan du var här, mer glittrigt uppåt och fastare neråt. Jag skulle vilja likna det vid att frekvenskurvan blivit rakare och mer i samklang med inspelningarna. Det låter lättare på något sätt.

Jag håller med att det går att fixa mycket med akustikfix. När jag lyssnar känns det inte för litet men jag är helt säker på att förutsättningarna ökar för ännu bättre ljud i ett större rum men även då måste ju allt stämma.

Jag håller inte riktigt med. //... För att ha riktigt bra ljud måste högtalarna kunna andas ut. Jag skulle hellre ha mina Sophior i ett större rum än Alexx i ett litet.

Jag håller inte riktigt med dig :icon_smile_cool: fast samtidigt gör jag det.

Vad jag menar är att en konsertlokal typ Malmö Live låter fantastiskt men låter den bättre än Copenhagen Jazz House med plats för några hundra och jazzkvartett på scen? Förmodligen men upplevelsen kan vara väl så stor i det lilla formatet. Jag ser det som att det finns mängder av små och stora scener för live-musik och ingen låter som den andra. Jag inbillar mig att jag har en intimare musikupplevelse än vad jag får i ett stort rum. Båda kan ju vara utmärkta lyssningsrum men olika ändå.

Calm har fantastiskt ljud i sitt betydligt större rum, calle_jr också i sitt betydligt mindre rum. Jag har en bekant i Kristianstad med de stora Harbeth 40.1 och Paravicini-elektronik. Rummet är litet och väldämpat med möbler och textilier och det är ren referensklass i mina öron. Timbra hade ett stort rum tidigare (också) där det lät fantastisk bra. A/Wing har rätt stort rum och det låter också fantastiskt. Jag har hört många anläggningar i både stora och små rum låta fantastiskt men också det omvända. Jag kör med mitt gamla mantra att "man måste få till det" vilket inkluderar precis allt men en del kan också exkluderas. Hör jag inte någon förbättring så åker det ut oavsett vad som allmänt anses och skrivs.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med. Jänkarna har ett ordspråk som säger "nothing beats cubicinches" när det gäller motorer. Jag tror man kan omvandla detta till rum med.

För att ha riktigt bra ljud måste högtalarna kunna andas ut. Jag skulle hellre ha mina Sophior i ett större rum än Alexx i ett litet. Utan att fundera.

Min point var att med rätt akustikbehandling så kan man få rum att upplevas ljudmässigt som mycket större, det är just den lilla ljudfödröjningen som uppstår i en diffusor tillsammans med en väl hanterad bas som ger den illusoriskt stora skillnaden.

Alexia har jag hört hemma hos Stylus-Daniel utan uns av tendenser till kompression. Relativt litet rum under snedtak. Tror just att när stora högtalare får jobba lite lägre i kompressionen att de presterar som bäst, än en som tvingas till alltför våldsamma konrörelser konstant. I övrigt är muskler säkert bra att ha vid starka dynamiska förlopp men det är nog inte bara kopplat till rumsstorleken.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte riktigt med. Jänkarna har ett ordspråk som säger "nothing beats cubicinches" när det gäller motorer. Jag tror man kan omvandla detta till rum med.

För att ha riktigt bra ljud måste högtalarna kunna andas ut. Jag skulle hellre ha mina Sophior i ett större rum än Alexx i ett litet. Utan att fundera.

Jag tycker också att det oftast (finns väl undantag) krävs ett större rum för att få större högtalare att spela ut. Jag kommer att tänka på en som ville ersätta sina Magnepan 3.7 med de större 20.7 i ett rum på ca 30 kvm.

Det fungerade dåligt då det blev för mycket bas och lyssningsavståndet var för kort, dessutom krävdes att man satt högre för att komma upp mitt i panelen. Då ska man ändå ha i åtanke att Magneplanarer inte tillhör basstarka

högtalare. Magnepan´s Wendell Diller jämförde det med "en saxofon i en telefonkiosk".

De gånger jag hört de större Wilson tycker jag att det låtit klart bäst minst 4 meter bort, alltid stora rum. Visst går det väl att "få till det" även i ett mindre rum men då krävs rejäla ingrepp vad gäller akustikfix.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att det oftast (finns väl undantag) krävs ett större rum för att få större högtalare att spela ut. Jag kommer att tänka på en som ville ersätta sina Magnepan 3.7 med de större 20.7 i ett rum på ca 30 kvm.

Det fungerade dåligt då det blev för mycket bas och lyssningsavståndet var för kort, dessutom krävdes att man satt högre för att komma upp mitt i panelen. Då ska man ändå ha i åtanke att Magneplanarer inte tillhör basstarka

högtalare. Magnepan´s Wendell Diller jämförde det med "en saxofon i en telefonkiosk".

De gånger jag hört de större Wilson tycker jag att det låtit klart bäst minst 4 meter bort, alltid stora rum. Visst går det väl att "få till det" även i ett mindre rum men då krävs rejäla ingrepp vad gäller akustikfix.

Ingen säger emot att större rum ger bättre möjligheter. Med Svanå-akustiken är det många som fått erfara stora högtalare spela VÄLDIGT bra i ganska små rum.

I detta inlägg blandar du in Maggiasar för att bevisa din poäng, vilket ju är helt OK! :) Men då tar du högtalare som sprider på ett helt annat sätt än Bebops Dynaudio och Wilson (åh alla andra dynamiska högtalare).

Peace :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen säger emot att större rum ger bättre möjligheter. Med Svanå-akustiken är det många som fått erfara stora högtalare spela VÄLDIGT bra i ganska små rum.

I detta inlägg blandar du in Maggiasar för att bevisa din poäng, vilket ju är helt OK! :) Men då tar du högtalare som sprider på ett helt annat sätt än Bebops Dynaudio och Wilson (åh alla andra dynamiska högtalare).

Peace :)

Ja deras spridningsmönster kan väl liknas vid en utdragen åtta och är pga detta mindre känsliga för sidoväggar medan väggen bakom däremot bör vara sissådär 1,5 meter bort. Jag skulle säga att de är lättare att få till om avståndet

till bakvägg och lyssningsplats är tillräckligt.

Jag har hört Svanås level-3 så jag vet att det fungerar men alla har inte ett eget krypin, alternativt är ungkarlar ;) . Bopmans fru tror jag dock är nöjd då jag tycker ni fick till ett snyggt resultat :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen säger emot att större rum ger bättre möjligheter.

Begränsade rumsmått är väl den enskilt största utmaningen inom hifi.

Som tur är så har man förlåtande öron, antagligen eftersom man inte är van vid stora rum.

Diffussion i all ära, men det hjälper ju ringa för basresonanser.

Jag menar väl inte att man ska sträva efter 1000 m3 ( :mm: ) men problemen avtar ju markant i stora rum, speciellt med lite större rumshöjd.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar väl inte att man ska sträva efter 1000 m3 ( :mm: ) men problemen avtar ju markant i stora rum, speciellt med lite större rumshöjd.

Håller delvis med...

Problemen flyttas ner i frekvens med längre mellan väggarna. 17m passar 20 hz för interferenser och det är ett jättejättestort rum. 11 m - 30 hz jättestort rum. 8,5m - 40hz. Stort rum. 6,8m -50 hz är ganska stort och det är väl ofta här samt strax i frekvens över där folk har problem med förstärkningar. Så gör man större rum flyttas bara problemen ner i frekvens.

Blir det "markant" bättre och kanske lättare med större rum? Jag är osäker på det. Blir det inte bara andra problem? Det är inte lättare att absorbera en 20hz våg än en 50 hz våg vill jag lova.

Men med stort rum kan man komma längre från väggarna och få mindre besvärlig förstareflex. Men långa efterklangtider som eko kan också besvära.

Dock kan diffussion få rummet att växa i akustisk upplevelse. Låta som om det är mer plats på den virituella musikscenen än vad väggarna optiskt visar att det kan vara.

Nackdelen med ett stort rum kan också vara att systemet inte orkar fylla ut och trycksätta rummet rätt. Det låter litet och kraftlöst även om musiken är stor. Musiken finns där men når dig inte på något vis.

Hur man än vänder sig har man skinkan bak.

Får jag välja tar jag dock gärna ett stort rum med stor anläggning och bra akustikbehandling.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Får jag välja tar jag dock gärna ett stort rum med stor anläggning och bra akustikbehandling.

Så är det för mig också. Såg någon som köpt ett gammalt missionshus. Det hade varit något att bita i och då skulle det tveklöst bli horn för min del. Det finns inget som slår en bra hornlösning i livekänsla enligt mitt förmenande.

Jag hittade lite bilder från mitt gamla hus där jag hade ca 60-70 m2 ovanvåning (minns inte exakt). Väggarna var av spånskiva och hade en annan klang än gips. Det lät fantastiskt bra där och att akustikbehandla det fanns inte på radarn då. Först hade jag ett par Dynaudio Contour 3.3 som jag sedan bytte till ett par Confidence C2. De spelade ut mycket bra där. Efter Malmömässan hösten 2003 eller 2004 fick jag låna ett par Temptation över jul o nyårshelgen. Jag blev helt knockad och inte bara jag. :black: När jag sedan skaffade ett par så blev det först en besvikelse då det inte alls lät som jag minns dem från det gamla huset. Men nu vet i tusan om jag är så långt ifrån. Det har i och för sig också lite med den förfining jag gjort på övriga delar.

Om ni kan och har möjlighet tycker jag absolut att ni skall försöka få uppmätt era rum och gå igenom vad som kan göras. Det går att integrera en bra akustikmiljö i ett praktiskt boende bättre än vad många tror och inbillar sig. Det ger dessutom betydligt mer än fipplande med kablar, fötter och liknande och förmodligen betydligt billigare. Om det inte gör det så har du förmodligen redan ett bra rum. Om jag inte hade tagit det steget jag gjorde med akustikfixen så hade jag skaffat andra högtalare och därmed missat vad Temptation förmår i sina bästa stunder.

Här en liten bildkavalkad från ca 2003-2004:

Dynaudio Contour 3.3 och en Revox A700 som de var mest besvär med.

vwDK8B.jpg

Jag bytte upp mig till då rätt så nylanserade Dynaudio Confidence C2

JkL2R5.jpg

Elektronik bestod av danska Bow Technologies CD, försteg och slutsteg. Riaan var en Audio Research PH5 som funkar bra med MC-pickuper med rätt så hög utspänning (endast 58dB förstärkning om jag minns rätt). Tunern är en Kenwood KT-1100 som jag fortfarande har kvar, en av de sista stora radioklassikerna. Skivspelaren är en Nottingham Spacedeck med "super heavy kit" och en Ortofon Kontrapunkt H. Kablar jag använde då kom alla från Siltech utom nätkablar där jag hade de då nya Supra LoRad

YoER1m.jpg

CD och försteg använde jag även som rekvisita :closedeyes: för presentationsbilder av nya golv, här vitlaserad ask som danskarna är tokiga med även idag.

jRsK04.jpg

En lite-från-sidan-vy...

rTzV3K.jpg

Hela rummet...

hUz7l8.jpg

Sweet-spoten...

zXP77X.jpg

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

CRzFP2.jpg

Grattis Bebop till dom nygamla slutstegen ser man någon skillnad på utsidan eller ligger all förändring på insidan?

Det är ju kalas om man kan uppgradera en gammal modell till det senaste. Skulle önska att fler märken tog efter det.

Förmodar att dom kräver sin inspelningstid som allt annat men du märker säkert en förändring redan från start och förmodar att du

är nöjd med va du hör.

En annan fråga om den lite annorlunda uppställningen av slutstegen varför ställer du inte ett steg på var sida om bänken

alltså bakom varje högtalare.

Link to comment
Share on other sites

gör man större rum flyttas bara problemen ner i frekvens.

Hur det låter (och mäter) i hela registret beror mycket av rummets volym.

Det är inte bara så att man flyttar problemen.

Schröder har definierat när olika akustiska fenomen dominerar, med en modal zon, en övergångszon och en schröderzon. Övergångsfrekvenserna mellan dessa zoner är beroende av rummets efterklangstid och volym.

Under schröderfrekvensen, fs=2000x(T/V)^½, domineras ljudfältet av stående vågor. Ovanför övergångszonen är ljudfältet diffust.

Med större rum minskar man alltså den zon (region) som domineras av resonanser.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade lite bilder från mitt gamla hus där jag hade ca 60-70 m2 ovanvåning (minns inte exakt). Väggarna var av spånskiva och hade en annan klang än gips. Det lät fantastiskt bra där och att akustikbehandla det fanns inte på radarn då. Först hade jag ett par Dynaudio Contour 3.3 som jag sedan bytte till ett par Confidence C2. De spelade ut mycket bra där. Efter Malmömässan hösten 2003 eller 2004 fick jag låna ett par Temptation över jul o nyårshelgen. Jag blev helt knockad och inte bara jag. :black: När jag sedan skaffade ett par så blev det först en besvikelse då det inte alls lät som jag minns dem från det gamla huset. Men nu vet i tusan om jag är så långt ifrån. Det har i och för sig också lite med den förfining jag gjort på övriga delar.

Hela rummet...

http://imageshack.com/a/img907/1832/hUz7l8.jpg

:mm:

Jag kan tänka mig att du enbart hade resonanser under 70-80Hz i det rummet och att de dessutom var utsmetade, som en jämn eq i lågbasen.

Link to comment
Share on other sites

Hur det låter (och mäter) i hela registret beror mycket av rummets volym.

Det är inte bara så att man flyttar problemen.

Schröder har definierat när olika akustiska fenomen dominerar, med en modal zon, en övergångszon och en schröderzon. Övergångsfrekvenserna mellan dessa zoner är beroende av rummets efterklangstid och volym.

Under schröderfrekvensen, fs=2000x(T/V)^½, domineras ljudfältet av stående vågor. Ovanför övergångszonen är ljudfältet diffust.

Med större rum minskar man alltså den zon (region) som domineras av resonanser.

Intressant.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Bebop till dom nygamla slutstegen ser man någon skillnad på utsidan eller ligger all förändring på insidan?

Tack. :)

Se tidigare i tråden i post 67

En annan fråga om den lite annorlunda uppställningen av slutstegen varför ställer du inte ett steg på var sida om bänken

alltså bakom varje högtalare.

Jag tycker det är tillräckligt med symmetri i rummet mellan vänster och höger längs väggar lika, basfällor och högtalare samma sak. Genom att göra så här tycker jag att jag får en liten mer spännande uppställning och jag bryter symmetrin. Dessutom får jag andra möjligheter att jobba med väggen vänster om fönstret och under fönstret där jag inte är klar ännu. Jag får också in mer ljus i rummet.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...