Jump to content

Dags för översyn och justeringar


Bebop

Recommended Posts

Är dock lite orolig för din limning som jag tror skulle behöva lite högre limtryck och över hela ytan

och inte bara på kanterna men det kanske blir bra ändå :app:

Det du ser på bilderna är mer ett "förtryck" för att få skivorna rätt i sida. Efter 15-20 minuter flyttades de över till en skivpress som hos mig består av flyttkartonger fyllda med LP-skivor som sorterats ut. Två på var andra innebär ett jämt tryck från ca 300 LP-skivor. Sedan nästa hyllplan osv. Jag tror det räcker. Man tager vad man haver...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ser ut som M8 hål i botten på benen.

Har du sandfyllt bänken genom de små hålen? :Thinking:

Hålen du ser är i själva verket i toppen av racket där stenskivan skall ligga.

Ja, det är M8-hål som fungerar utmärkt att fylla i t ex sand i. Jag har använt relativt finkornig och rentvättad fogsand. Kostar ca en hundring per 20 kg. Hålet är för litet för en normal tratt men latheten är bästa uppfinningens moder så en vanlig terrakottakruka fick ta plats.

DfE1nC.jpg

Den visade sig fungera utmärkt. All sand rann ner som i ett timglas.

0hx4v9.jpg

Först fyllde jag de fyra benen. Därefter får jag luta racket i två ledder för att sanden även fyller de tvärsgående balkarna. Sedan fylla på benen igen och luta, fylla på osv tills hela racket är fyllt. Det är alltså viktigt när racket byggs att det öppnas de lodrätta balkarna öppnas upp för sandpåfyllning innan tvärbalkarna svetsas på. När jag knackar på det nu är det helt stumt, ungefär som att knacka på gatan utanför. Mycket effektivt.

Som ni ser ovan och här så är även hyllplanen nu infärgade. Jag har valt att färga in dem i samma ton som golven för att inte blanda för mycket kulörer i musikrummet. Inte samma finish som de tidigare som A/Wing gjorde till mig men fullt tillräckligt just nu.

OgEGiX.jpg

Link to comment
Share on other sites

Laddade ner "Vibbsensor" för Android för att se om golvet kom i sväng gen om att dra på "Morph the Cat" men det blev inga utslag alls.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...st&p=201455

Banka i golvet med en gummiklubba!

Som ni ser ovan och här så är även hyllplanen nu infärgade. Jag har valt att färga in dem i samma ton som golven för att inte blanda för mycket kulörer i musikrummet. Inte samma finish som de tidigare som A/Wing gjorde till mig men fullt tillräckligt just nu.

http://imageshack.com/a/img910/2209/OgEGiX.jpg

Både hyllplan och smide är ju klart snyggare än mina :mm:

Jag får väl ge mig på racken med Autosol.

Link to comment
Share on other sites

Clean, gillade de nya hyllplanen skarpt! Vad händer med det gamla Locatech?

Det säljer jag för någon tusenlapp eller så. Ett annat alternativ är att bygga om det till verkstadsbänk som jag är i behov av. Men det känns lite lyxigt med en sådan i rostfritt. Om någon är intresserad innan jag lägger upp den som annons kan ni skicka ett PM till mig.

Link to comment
Share on other sites

Raketer var länge sedan jag smällde av på nyårsafton. Jag har satsat på rörglöd istället. Jag blev jäkligt glad i måndags då jag fick besked på att mina nya slutsteg kommit...

V0PSaR.jpg

Överst en liten låda med 16 effektrör typ 6550 av den nya och förbättrade konstruktionen från Electro-Harmonix. De kan inte jämföras med de gamla på någon punkt, vad jag förstått från både VTL och Tube Store i Kanada. Dessutom ett par reservrör, just in case...

wV2tfi.jpg

I själva verket är det samma kartonger som kommit i retur från VTL men med annat innehåll. Mina tidigare VTL MB-185 Series II har uppdaterats till MB 450 Series III. :o Jag läste i HiFi+ att detta var möjligt och hoppade på tåget. Det är helt i min stil med "Cirkular Economy" typ Cradle-to-Cradle, alltså att återanvända så mycket som möjligt. Dessutom blir det betydligt billigare än att köpa en helt ny.

Det är en hel del som uppdaterats, t ex ny bottenplatta med uttag för 8 effektrör mot MB 185 II´s 6. Helt nyutvecklade transformatorer, nya elektrolyter, ny spänningsregulator, nya kretskort med nya uppfräschade komponenter, helt balanserad lösning helt igenom. Det är i stort sett en helt nya förstärkare på samma ram/chassi som tidigare. För den som vill veta mer kan läsa i följande länk: VTL MB 450 Series III Signature

9t3F4H.jpg

En ny liten finess är den s k DF-regulatorn som är en variabel dämpfaktor.

qZ4PIt.jpg

Den har 4 lägen; Low - Medium - High - Max. Vad det handlar om är att impedansanpassa högtalarlasten för att bättre anpassa högtalaren till förstärkaren. Så här förklarar VTL själva funktionen:

LOWLowest damping factor, good loudspeaker control, most natural sound.

MEDBetter loudspeaker control, with some impact on sound quality

HI Best loudspeaker control, with a little more impact on sound quality, but on speakers that need the control the sonic improvement is clear

MAXMaximum damping factor, but sonic impact is noticeable

Det handlar alltså om att hitta bäst mix. Det hjälper ju inte att skicka ut den "bästa signalen" förstärkaren förmår om högtalaren inte kan hantera den. Då kan det vara totalt bättre med en högre dämpfaktor även om det har en liten negativ effekt på signalens kvalitet. VTL rekommenderar 100 timmars inspelning innan man börja fippla med denna finess.

Fönstret har fått en extra text som säger "Balanced Drive"

SkJKwD.jpg

För övrigt är det som tidigare med autobias vid uppstart och mellan låtar. Den gröna dioden tillsammans med dioderna på fram på slutstegen samverkar med olika hastighet på blinkningar eller fast sken för att tala om eventuella fel: Bl a detekterar de att ett rör är felaktigt och bör bytas samt vilket. Det går fortfarande spela men med lägre effekt då den då stänger av ett push-pull-par. Om ett rör gått så indikeras detta med fast sken på en grön diod vid sidan om röret och på framsidan. Det finns också ljuskombinationer som indikerar elfel och liknande.

YcAu8I.jpg

En annan mycket påtaglig effekt är vikten. Mina förra block vägde ca 40 kg styck. De nya väger 50 eller 55 kg styck (Båda viktuppgifterna nämns i manualen) och bör hanteras av två personer.

Nu skall racket och alla enheter på plats...

Link to comment
Share on other sites

Vad förväntar du dig blir de avgörande skillnaderna med de nya slutstegen?

En akilleshäl för alla rörförstärkare, mer eller mindre, är kontroll i basen och ökad distorsion vid lägre impedans. Det kan upplevas som lite mulligt och ibland lite för framskjutet mellanregister. Det är här VTL lagt ner mesta krutet på denna version och därmed göra högtalarvalet mindre känsligt. VTL går igenom på sin hemsida en mängd förbättringar och vilka ljudliga förbättringar de medför. Den typen av argument får man ta lätt på intill det bevisats eller kommenterats från mer oberoende källor.

Michael Fremer i sin test listade alla påståenden från VTL och jämförde sina anteckningar från den tidigare modellen. Roy Gregory på HiFi+ gjorde samma sak och likaså engelska Hifi News. Deras omdöme är tämligen samstämda som kan sammanfattas fastare mellanbas, gräver djupare och en skirare diskant. Mellanregistret mer i balans med övriga register. Ljudbild, djup och panorama som tidigare. Man lyfter också fram dynamiken som påtaglig förbättring. Utifrån dessas utsagor plus VTL's egna kände jag alltså ingen oro.

Jag har också hört VTL MB-450 S.III ett antal gånger live men i lite svårbedömda mässammanhang och i en butik men inget av det har avskräckt mig. Jadis är en annan favorit som jag känner till ganska väl. Den exellerar på ett annat sätt i basen än vad jag tycker mina 185:or gjorde. En orsak kan vara att Veritys högtalare (hos calle_jr) är en snällare last än mina Temptation men jag hoppas nu komma lite närmre calle_jr's bas som jag tycker är fantastisk.

Dessutom tror jag på balanserade lösningar vilket VTL nu anammar genom hela konstruktionen plus nyutvecklade transformatorer, nya och uppdaterade och bättre komponenter, De lämnar också ifrån sig dubbelt så mycket effekt än mina tidiga steg och toppar med 405 watt i 4 ohm enligt Stereophile i tetrod mode och hälften i triodläge. En viss fåfänga finns också som alltid.

Jag kan redan nu avslöja att dessa block är bättre på precis alla parametrar, det är inte bara kosmetika.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Dags att tillbaka med grejerna...

EZ21eU.jpg

Det är också dags att avsluta denna del av uppgraderingen. Att hitta en bra plats till det nya racket visade sig svårare än jag trott. Jag hade tänkt mig en helt annan placering än vad det nu blev men det lät inte bra. Fråga mig inte varför men jag inbillar mig att det har med självsvängningar från framför allt golvet att göra. Det är ju stummare intill väggar och hörn.

Ett annat problem var vad jag skulle ha mellan stenskivan och rackstativet. Metallkoner (de i mässing på bilden) gick inte alls. Det blev någon form av akustisk rundgång vilket förvånade mig eftersom sandfyllningen har gjort racket fullständigt dött när man knackar på dem. SD-fötterna var bättre men inte tillräckligt. De fyrkantiga Acoustic-Q var lika illa som mässingsfötterna.

kI7rWm.jpg

Till sist provade jag Harmonic Resolution Nimbus-fötter (den runda längst ner i bilden ovan). De blev över från min CD/DAC som blivit försedda med Engelholm Coda-fötter som gav spelaren en helt nytt lyft under vittnens närvaro på min årliga Euphonia-träff i somras. Det visade sig att Harmonic Resolution fungerade alldeles utmärkt. Jag provade också olika placeringar av skivspelaren och det blev helt klart bättre att inte centrera den vilket framgår av bilden nedan.

Som ni ser får jag också plats med laptopen som vid fototillfället spelas med där jag använder en Samsung Galaxy som remote. Fungerar mycket bra.

49LIxK.jpg

Calle_jr menar att de där puckarna är inte den optimala lösningen heller så nya grejer är på väg. Vi har samma behov och vi har också samma massa att hantera. Skiva plus skivspelare väger ungefär 60 kilo för oss båda.

Här ett par bilder på uppställningen...

CRzFP2.jpg

dAwz8M.jpg

Ett annat syfte med placeringen av racken var att få större spelrum för placering av högtalarna. Normalt sett brukar placering längre in i rummet vara av godo. Så är det inte hos mig. Något samverkar som gör att jag tappar diskant. Går jag för långt tillbaka tappar jag rymd. Jag har ägnat nästan en dag till att maximera detta och det verkar som jag har hittat rätt. Men istället fick jag en liten oangenäm peak i övre mellanbasen. Men det löstes när jag kopplade in subbarna igen (urkopplade när jag försöker hitta rätt placering på huvudhögtalarna) som är väldigt lågt ställda med en brytfrekvens på 50 hz. På något sätt jämnar de ut ljudbilden plus ger ökat djup.

Här ses hela uppställningen som den ser ut just nu. Fortfarande är huvarna av på slutstegen vilket de får vara till jag vet att allt funkar. Om det är något vajsing med något rör brukar det visa sig de första hundra timmarna. Jag skall ju också välja dämpfaktor-nivå innan jag slänger på dem.

aNaqZG.jpg

Väggen under och till vänster om fönstret ser lite tomt ut just nu, men där skall också fixas lite. Där finns ju plats för en rullbandare t ex ;)

eller hyllor... Jag skall också hitta en bättre plats till nätfiltret eller plocka bort det helt. VTL har ju sådana inbyggda i sina steg.

Nu skall jag ägna lite tid till lyssning och när placeringen känns lite mer definitiv skall jag skapa lite bättre ordning på kablarna som nu hänger som om de var släppta från skyn. Men för nu är det tillräckligt bra för lyssning. Och det är ett rejält lyft. Framför allt beror detta på slutsteg och högtalarplacering. Rackets förtjänst vet jag inte men jag tror att även det har bidragit. De är ju konstruerade av självaste calle_jr som är en fena på området.

Allt låter bättre på varje parameter. Spelade Beethovens nia som uppvärmning idag. Magiskt på ett sätt som jag inte hört här hemma någon gång.

Jag återkommer senare med en slutredovisning... nu är det nyårsfest som gäller...

HOlVbl.jpg

Edited by Bebop
Korrigering och in med saknad bild
Link to comment
Share on other sites

En akilleshäl för alla rörförstärkare, mer eller mindre, är kontroll i basen och ökad distorsion vid lägre impedans. Det kan upplevas som lite mulligt och ibland lite för framskjutet mellanregister. Det är här VTL lagt ner mesta krutet på denna version och därmed göra högtalarvalet mindre känsligt. VTL går igenom på sin hemsida en mängd förbättringar och vilka ljudliga förbättringar de medför. Den typen av argument får man ta lätt på intill det bevisats eller kommenterats från mer oberoende källor.

Michael Fremer i sin test listade alla påståenden från VTL och jämförde sina anteckningar från den tidigare modellen. Roy Gregory på HiFi+ gjorde samma sak och likaså engelska Hifi News. Deras omdöme är tämligen samstämda som kan sammanfattas fastare mellanbas, gräver djupare och en skirare diskant. Mellanregistret mer i balans med övriga register. Ljudbild, djup och panorama som tidigare. Man lyfter också fram dynamiken som påtaglig förbättring. Utifrån dessas utsagor plus VTL's egna kände jag alltså ingen oro.

Jag har också hört VTL MB-450 S.III ett antal gånger live men i lite svårbedömda mässammanhang och i en butik men inget av det har avskräckt mig. Jadis är en annan favorit som jag känner till ganska väl. Den exellerar på ett annat sätt i basen än vad jag tycker mina 185:or gjorde. En orsak kan vara att Veritys högtalare (hos calle_jr) är en snällare last än mina Temptation men jag hoppas nu komma lite närmre calle_jr's bas som jag tycker är fantastisk.

Dessutom tror jag på balanserade lösningar vilket VTL nu anammar genom hela konstruktionen plus nyutvecklade transformatorer, nya och uppdaterade och bättre komponenter, De lämnar också ifrån sig dubbelt så mycket effekt än mina tidiga steg och toppar med 405 watt i 4 ohm enligt Stereophile i tetrod mode och hälften i triodläge. En viss fåfänga finns också som alltid.

Jag kan redan nu avslöja att dessa block är bättre på precis alla parametrar, det är inte bara kosmetika.

Extra roligt att de levt upp till förväntningarna!

Tycker att mycket inom ljudhantering verkar just handla om god basbehandling. När man klarat den biten faller mycket på plats uppåt, både i mellanregister och diskant. Det är som att en grötig bas maskerar klarheten i de överliggande registren och skapar en "stressad" diskant där en del av den naturliga mjukheten går förlorad. I mitt eget högtalarbyte fick jag just den effekten kombinerat naturligtvis med akustikfixen som går i samma riktning.

Än en gång grattis!

Och ett Gott Nytt Ljudår!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Allt låter bättre på varje parameter. Spelade Beethovens nia som uppvärmning idag. Magiskt på ett sätt som jag inte hört här hemma någon gång.

Jag återkommer senare med en slutredovisning... nu är det nyårsfest som gäller...

HOlVbl.jpg

Låter bra :mm:

Gott Nytt År till dig och Fru Bebop

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

De blev över från min CD/DAC som blivit försedda med Engelholm Coda-fötter som gav spelaren en helt nytt lyft under vittnens närvaro på min årliga Euphonia-träff i somras.

Bekräftas härmed och är skälet till att jag avser att införskaffa dylika vid tillfälle.

Hade verkligen inte en aning om att detta kunde göra en så markant skillnad!!

Link to comment
Share on other sites

Här ett par bilder på uppställningen...

http://imageshack.com/a/img907/7915/CRzFP2.jpg

:mm:

Det blev ju skitbra!

Högtalarna får mycket mer luft.

Jag tycker du ska behålla locken av på slutstegen.

Racken är mycket styva och har hög massa och i utgångsläget mycket hårda kopplingar.

Det gör att de svarar snabbt för olika justeringar med dämpning, fötter, placering etc.

Det är lite som med högtalare - inte bara att ställa upp och börja spela. Man måste tweaka lite för att hitta den setup som låter bäst utan att ge feedback.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju väldigt tjusigt ut - grattis! :thumbsup:

Verkligen roligt också att det lönar sig att uppgradera VTL genom inskick/ombyggnad. Min erfarenhet när det gäller ARC är ju tyvärr att det inte riktigt lönar sig när man börjar räkna. Bra kundvård från VTL med andra ord!

Förresten, jag har säkert frågat tidigare men hur stort är ditt rum?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...