Bebop Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 (edited) Jag misstänker att det stora flertalet aldrig kommit sig för att prova och inte vet vad de går misste om.Det gäller väl det mesta. Det finns ju hur mycket som helst som vi aldrig kommer att prova. Jag tvivlar inte på att du är nöjd och att ditt passiva försteg låter bra. Men hur många försteg har du jämfört med och vilka kombinationer i övrigt. Det finns ju stora skillnader mellan aktiva försteg och även inom de olika familjerna t ex mellan transistorförsteg, inom familjen rörförsteg och inom familjen hybridförsteg. Att en teknik skulle s a s åka åttor kring den andra tror jag inte på. Det går säkert hitta välljudande kombinationer inom alla. Ett försteg kan ju också ha en del andra features att sätta värde på.Du har säkert rätt att passiva steg ses ner lite på i förhållande till aktiva. Kanske finns en anledning till det men jag vet inte. Edited January 24, 2016 by Bebop Quote
Vox Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 (edited) Det gäller väl det mesta. Det finns ju hur mycket som helst som vi aldrig kommer att prova. Jag tvivlar inte på att du är nöjd och att ditt passiva försteg låter bra. Men hur många försteg har du jämfört med och vilka kombinationer i övrigt. Det finns ju stora skillnader mellan aktiva försteg och även inom de olika familjerna t ex mellan transistorförsteg, inom familjen rörförsteg och inom familjen hybridförsteg. Att en teknik skulle s a s åka åttor kring den andra tror jag inte på. Det går säkert hitta välljudande kombinationer inom alla. Ett försteg kan ju också ha en del andra features att sätta värde på. Du har säkert rätt att passiva steg ses ner lite på i förhållande till aktiva. Kanske finns en anledning till det men jag vet inte. Visst är det som du skriver även om antal kombinationer när det gäller aktivt eller passivt försteg endast är två stycken. Det jag bl.a. ville ha sagt var att det finns många åsikter om passiva försteg och då speciellt från de som aldrig har provat. Jag har numera även svårt att se vad ett försteg egentligen kan tillföra förutom förstärkning och förändring av signalen. Frågan är om en förändring av signalen kan vara till godo? Edit: Förtydligande Edited January 25, 2016 by Vox Quote
Bebop Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Jag har numera även svårt att se vad ett försteg egentligen kan tillföra förutom förstärkning och förändring av signalen. Frågan är om en förändring av signalen kan vara till godo? En intressant fråga... Jag tillhör den trosgrupp/falang som anser att de finaste förstegen tillför något till ljudbilden där rörförsteg/hybrider har ett litet plus mot transistorsteg. I teorin borde en signal från cd-spelare/dac låta bäst om man kör direkt till slutsteg men det är få som gör så. I min värld kommer de främsta förstegen från bl a Shindo, CAT, VTL, Lamm, Aesthetix, ARC och Audio Note. De är alla rena rörsteg eller hybrider. Innebär det då att de är helt neutrala och inte tillför signalen något? Eftersom de inte låter exakt lika så kan det inte vara så. Och jag menar också att det finns inget som säger att en opåverkad signal skulle låta bättre än en påverkad. Vi vet ju inte heller hur det lät i studion när ljudmastern mixades. Så vi har inget instrument att säga att "nu är ljudet neutralt och ofärgat". I slutändan hamnar vi på en beslutspunkt där vi helt enkelt får avgöra själva vad som låter bäst. Med tanke på hur många tillverkare, olika musiksmaker, lyssningsrum, personliga preferenser och prioriteringar det finns, så blir uttryck typ "världens bästa försteg" närmast patetiskt. Det är dock kul att ta del av varandras upplevelser, glädje och stolthet över ett lyckat inköp som i ditt fall. Jag har aldrig testat ett passivt försteg. Det kanske jag skulle göra, om inte annat för stilla nyfikenhet och bredda min erfarenhetsmassa. Quote
Adagio Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Jag vill minnas att det handlar om impedansanpassningar. Jag läste en gång en liknelse, minns ej var, där varje övergång mellan apparater liknades vid skjutdörrar, vilka signalen skulle passera. Om tröskeln var för hög, karmen för låg eller dörrarna ej tillräckligt öppnade skulle det ledan till att drivningen av nästa steg inte blev optimal. Jag har haft ett helt passivt försteg en gång i tiden. Man kunde dock koppla in ett buffert steg vid behov. Jag kan säga att jag aldrig kunde välj 100% vilket jag föredrog. Den passiva lösningen var extremt transparent, delikat och förförande. Den buffrade utgången hade mer tyngd och dynamik men saknade i jämförelse den där fräscha luftigheten och förförande renheten. Dock tröttnade jag på avsaknaden av drivförmåga och steget gick för det mesta buffrat. Nu har jag än en gång flera år senare upplevt något liknande. Jag har tidigare kört med dedikerat RIAA (transistor) med massor av kvaliteter, dock hade det inbygda rörRIAAt i försteget (rör) andra mycket tilltalande kvaliteter, körde det i mc mode. Det var först nu med en riktigt fin step-up mellan PU och rörRIAAt i MM mode som allt verkligen klaffade. Man kan argumentera att ju fler saker som finns i signalvägen desto renare, men i praktiken är rätt drivning viktigare. Utan rätt drivning blir det inte samma tyngd och klangfullhet som med rätt drivning. Jag skulle beskriva ljudet som ihåligt, utan densitet o massa. Har även jämfört mitt nuvarande försteg med och utan linjesteg, samma sak igen. Vackert förföriskt men utan verklig tyngd och substans. Quote
figge Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 En intressant fråga... Jag tillhör den trosgrupp/falang som anser att de finaste förstegen tillför något till ljudbilden där rörförsteg/hybrider har ett litet plus mot transistorsteg. I teorin borde en signal från cd-spelare/dac låta bäst om man kör direkt till slutsteg men det är få som gör så. I min värld kommer de främsta förstegen från bl a Shindo, CAT, VTL, Lamm, Aesthetix, ARC och Audio Note. De är alla rena rörsteg eller hybrider. Innebär det då att de är helt neutrala och inte tillför signalen något? Eftersom de inte låter exakt lika så kan det inte vara så. Och jag menar också att det finns inget som säger att en opåverkad signal skulle låta bättre än en påverkad. Vi vet ju inte heller hur det lät i studion när ljudmastern mixades. Så vi har inget instrument att säga att "nu är ljudet neutralt och ofärgat". I slutändan hamnar vi på en beslutspunkt där vi helt enkelt får avgöra själva vad som låter bäst. Med tanke på hur många tillverkare, olika musiksmaker, lyssningsrum, personliga preferenser och prioriteringar det finns, så blir uttryck typ "världens bästa försteg" närmast patetiskt. Det är dock kul att ta del av varandras upplevelser, glädje och stolthet över ett lyckat inköp som i ditt fall. Jag har aldrig testat ett passivt försteg. Det kanske jag skulle göra, om inte annat för stilla nyfikenhet och bredda min erfarenhetsmassa. http://www.mfaudio.co.uk/press/sams_space_br.pdf hthttp://hifipig.com/baby-reference-preamplifier-by-music-first-audio/ tp://www.mfaudio.co.uk/press/hifiplus94_br.pdf It's the best preamp I've had in my system..." "I have not heard a better preamp, and I’ve been looking for more than 30 years." "I didn’t expect to be blown away, or to have my preamp conundrum of 25 years decisively solved. But I was. And it was." - Sam Tellig, Stereophile, October 2012 "It's a fantastic device, a no-nonsense design that might just be the best preamplifier I've ever (not) heard in my system""I started this review with the notion that digital audio can spell the end of the preamplifier. The Music First Audio Baby Reference exposes this as nonsense" "..this preamp delivers a full-fat, full range, deep and dark bass sound to any decent amp and speaker system. And what a sound!" "The Baby Reference suggests we got the whole active gain stage thing wrong." - Alan Sircom, Hi Fi +, December 2012 Quote
Bebop Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Vanliga gamla floskler som återkommer hela tiden, inte bara för passiva steg. Säger inte så mycket men kul att läsa om man äger prylarna. Quote
figge Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Vanliga gamla floskler som återkommer hela tiden, inte bara för passiva steg. Säger inte så mycket men kul att läsa om man äger prylarna. Eftersom du inte förlitar dig vad andra upplever så kanske du skall testa själv för att få höra och uppleva vad ett passivt försteg gör i din anläggning, som du själv känner bäst. "Och jag menar också att det finns inget som säger att en opåverkad signal skulle låta bättre än en påverkad" Vore bättre att testa innan, eller? "Vi vet ju inte heller hur det lät i studion när ljudmastern mixades. Så vi har inget instrument att säga att "nu är ljudet neutralt och ofärgat". Precis, men tyvärr är det inte många som vet hur det skall låta om olika instrument, eftersom många inte lyssnar live. Så ett bra sätt år att gå på konsert för att bredda sitt kunnande/ljudminne. Quote
Bebop Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Eftersom du inte förlitar dig vad andra upplever så kanske du skall testa själv för att få höra och uppleva vad ett passivt försteg gör i din anläggning, som du själv känner bäst.Det var precis det jag skrev i min sista mening.Jag litar på andras upplevelser men det är ju ingen objektiv sanning. Det är bara en röst från en person som lyssnat i sin hemmiljö, med sina prylar, sin musik, sin ackustik och sina meningar om hur det skall låta. Det kan ju skapa nyfikenhet men inte mycket mer än så. Åtminstone inte från mig. Det är inte svårt att hitta andra exempel där testare skriver att det är det bästa han har hört eller haft hemma. Om du letar kan du säkert hitta exempel på de som tycker annolunda. Vem har då rätt? Jag ser det bara som en röst i mängden. Quote
Adagio Posted November 28, 2020 Posted November 28, 2020 Som en necromantiker i fordom rollspelande ungdom lyfter jag denna tråd från de döda! I min quest i väljud har nu tiden kommit att välja volymkontroll till min B1 (en buffrad förstegshistoria designad av Nelson Pass) detta har dragit ut på tiden pga av beslutsångest. Jag har ju som tidigare i tråden nämnt att jag i mitt gamla försteg bytt från en alps till Khozmo. Denna Alps har tjänstgjort i min B1a tills nu. Drog mig till minnes denna tråd av Vox. Valet mellan Elna, Seiden eller Khozmo var lite svårt, vilka motstånd osv. Till slut kom jag fram till att jag ändå ville testa Areks senaste high end lösning. Det blev alltså en fjärrstyrd med optokopplade reläer, 64 stegs med AMGR motstånd, fast impedans på 50Kohm. Eftersom skillnaden mellan att köpa loss endast volymkontrollen ca 5000 kr och ett helt passivt försteg med låda (i superfint utförande) med tre ingångar display mm var såpass liten att nyfikenheten tog överhand. Boy, är jag glad att jag gjorde det? Ja, maken till passivt försteg har jag tidigare inte upplevt. Tidigare erfarenheter har varit brist på närvaro, brist i dynamik och lite kyligt ljud. Denna passiva pre, är super-smooth, hyperdetaljerad och saknar nästan inte någon dynamik och kropp. Kanske skulle jag kunna tänka mig aningens mer slagkraft i mellanregistret men samtidigt sitter alla parametrar som en smäck i mitt system. Ljudbild, klang, ton, framför allt ton och klangriktighet. Passivt försteg med fjärr och strömförsörjning? Ja den har en väggbula, men signalen går aldrig i närheten av dessa. Signalen passerar genom ingångsväljaren som är en silverpläterad Lorin, denna funktion är inte styrd via fjärr. Sedan vidare till själva hjärtat, volymkontrollen, där går signalen endast genom ett enda motstånd från AMGR och sedan ut. Volymkontrollen byter såklart motstånd för rätt volym, detta sker via microreläer och styrs av en mikroprocessor. Jorden tappas också via ett motstånd som byts mellan varje steg för att erhålla exakt rätt och önskad impedans oavsett volym. Volymen erbjuds i 64 steg dvs 64X4 motstånd alla AMGR totalt, 128st/kanal. Eftersom jag lyckades bränna min B1 (fråga inte hur😡) så kunde jag bara testa det passiva försteget utan buffert. Jag blev förvånad över hur bra den är även i grenar där passiva försteg ( kan kalla dem så egentligen?) inte brukar exelera. Quote
sprudel Posted November 28, 2020 Posted November 28, 2020 On 2016-01-25 at 10:51, Bebop said: En intressant fråga... Jag tillhör den trosgrupp/falang som anser att de finaste förstegen tillför något till ljudbilden där rörförsteg/hybrider har ett litet plus mot transistorsteg. I teorin borde en signal från cd-spelare/dac låta bäst om man kör direkt till slutsteg men det är få som gör så. I min värld kommer de främsta förstegen från bl a Shindo, CAT, VTL, Lamm, Aesthetix, ARC och Audio Note. De är alla rena rörsteg eller hybrider. Innebär det då att de är helt neutrala och inte tillför signalen något? Eftersom de inte låter exakt lika så kan det inte vara så. Och jag menar också att det finns inget som säger att en opåverkad signal skulle låta bättre än en påverkad. Vi vet ju inte heller hur det lät i studion när ljudmastern mixades. Så vi har inget instrument att säga att "nu är ljudet neutralt och ofärgat". I slutändan hamnar vi på en beslutspunkt där vi helt enkelt får avgöra själva vad som låter bäst. Med tanke på hur många tillverkare, olika musiksmaker, lyssningsrum, personliga preferenser och prioriteringar det finns, så blir uttryck typ "världens bästa försteg" närmast patetiskt. Det är dock kul att ta del av varandras upplevelser, glädje och stolthet över ett lyckat inköp som i ditt fall. Jag har aldrig testat ett passivt försteg. Det kanske jag skulle göra, om inte annat för stilla nyfikenhet och bredda min erfarenhetsmassa. Du glömde Ayre K-XR, och CJ😎 Perfect sense and Bebop 2 Quote
Recommended Posts