Vox Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Igår eftermiddag när jag kom tillbaka till jobbet efter ett kundbesök hade det kommit ett paket till mig. Väl hemma med paketet såg det ut så här. Under den svarta plasten såg det ut så här. I lådan såg det ut så här. Väl emballerat i "flight case" i aluminium. Quote
Taxmannen Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Seriös förpackning! Aluminiumväska istället för den vanliga frigoliten imponerar - i alla fall på mig! Quote
calm Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Liknar min fotoutrustningslåda men det är det naturligtvis inte. Skall bli intressant att se vad denna innehåller! Calm Quote
Azur Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Alltid spännande med uppackningstrådar! Följer med spänning ? Azur Quote
Vox Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Baksidan på "burken" ser ut så här. Quote
Lasse Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Det där var en klurig nöt att knäcka! Men jag tog den till slut Låter dig dock avtäcka vad det är för något själv... Aldrig provat passivt försteg själv men passar det med drivningen ifrån källan till slutsteg så verkar det intressant. Quote
Richard Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Hmm Trodde först på Amr när väskan visades... Mer än att det är ett försteg, och ett seriöst sådant, klarar jag inte Quote
Vox Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Så här ser framsidan ut. Det är taklampan som speglas i displayen. Det är alltså ett passivt försteg från Hattor Audio i Polen. Quote
Vox Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Jag har under en längre tid funderat på att prova passivt försteg och efter en del kringel i krokar har det äntligen blivit av. En volymkontroll i 64 steg för resp kanal som kan justeras parallellt eller var för sig. Endast ett motstånd i signalvägen per kanal. Fjärrkontroll ingår också. Quote
Bebop Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Polen tar allt större plats i hifi-världen. De har musiktraditionen och hög nivå på universitet och ingenjörer. Jag har inte minsta tvivel på att detta är seriösa produkter. Quote
plind Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 (edited) Cool Vet du vad det är för vol.pot. som sitter i, kommersiell eller "hemmagjord"? Ser att det finns en aktiv variant oxå med rör Ser riktigt seriöst ut och inga fantasipriser! Edited November 20, 2015 by plind Quote
Vox Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Det är samma person som ligger bakom Hattor Audio som bakom Khozmo Acustics (http://www.khozmo.com) som tillverkar erkänt bra volympottar. Quote
Vox Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Det går att välja mellan 4 olika fabrikat av motstånd i volympottarna. Quote
new order Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Spännande. Men visst fan har det blivit ett paradigmskifte när det gäller elektronik ovch annat? Jag ska köpa hoj till våren och läser och kollar in allt vad olika märken har att erbjuda. För min del så är europeiska märken överlägsna i sitt utbud!! Japsarna har inget att komma med. De saknar fantasi, kreativitet och djävlar anamma. I alla branscher verkar det som. Japsen har gått från att vara kreatörerna och marknadsledare till att vara föråldrade, tråkiga föredettingar. Det är så jäkla synd att de ftrots detta ortfarande är bäst i världen på tillverkning och kvalitet. Känns lite onödigt. Skoj att ett gammalt järnridåland som Polen kan göra såna här grejor. Riktigt skoj! Quote
LasseJ Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Det där var spännande. Jag har aldrig hört talas om det märket men som Bebop påpekar så finns det mycket kunskap i Polen. Har en del med polska bolag att göra i jobbet och några av fabrikerna där är riktig high tech. Tror också att det där kan vara fina grejer. Ska bli mycket intressant att läsa vad du tycker. Vad är det för försteg som åker till avbytarbänken till förmån för denna apparat? /Lasse Quote
Taxmannen Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Ser ju verkligen intressant ut! Själv har jag inte ens reflekterat över passivt försteg men att ha så lite grunkor som möjligt från start till slut kan ju inte vara fel. Jag skall villigt erkänna att jag blev förbryllad vid första anblicken - en Av/På-knapp på ett passivt försteg kändes konstigt men det fick ju sin förklaring! Snygg var den också Quote
Leffee.e Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 (edited) Vox har du kvar det typ Dynaco försteget tror det var en byggsats ? Har ett Audiolive passivt försteg som jag brukar koppla in ibland när andan faller på. Ska bli kul att höra vad du tycker om det passiva. Vad har du för slutsteg nu? Edited November 21, 2015 by Leffee.e Quote
Adagio Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 Nice! Jag bytte nyligen ut min Alps mot Khozmo och måste säga att det revolutionerade mitt försteg. En tanke som slog mig var att jag inte provat att köra den passivt sen bytet. Jag har ju den möjligheten....... Jag behöver dock de extra 10db som linjesteget erbjuder. Såg att de erbjuder en fin buffert också, helt klart något att satsa på om du efter en tid upplever att den passiva lösningen är lite för "finlemmad". Min erfarenhet är att det iofs låter fantastiskt rent men att det saknas fysik. Som vanligt beror det på övrig utrustning, vilket som fungerar bäst. Det ser riktigt nice ut i alla fall. Vilket motståndsalternativ valde du? Själv valde jag Vishay SMD i shuntdelen och Charcroft z-foil i seriemotstånden. Fick inte tillfälle att prova AMTRAMS pga fel värde vid beställning, dock kommer de till användning när jag ska prova en Lundahl step-up trafo senare, precis det värde som ska paralellkopplas med 47k på mm RIAAt för att matcha min Benz LP. Ibland har man tur. Ska bli kul att läsa om vad du tycker! Quote
Vox Posted November 22, 2015 Author Posted November 22, 2015 Det där var spännande. Jag har aldrig hört talas om det märket men som Bebop påpekar så finns det mycket kunskap i Polen. Har en del med polska bolag att göra i jobbet och några av fabrikerna där är riktig high tech. Tror också att det där kan vara fina grejer. Ska bli mycket intressant att läsa vad du tycker. Vad är det för försteg som åker till avbytarbänken till förmån för denna apparat? /Lasse Försteget som nu "sitter på bänken" är ett rörbaserat försteg från VTA. Quote
Vox Posted November 22, 2015 Author Posted November 22, 2015 Vox har du kvar det typ Dynaco försteget tror det var en byggsats ? Har ett Audiolive passivt försteg som jag brukar koppla in ibland när andan faller på. Ska bli kul att höra vad du tycker om det passiva. Vad har du för slutsteg nu? Försteget som är ersatt var från VTA. Rörbaserad byggsats som spelar mycket bra, men som nu är frånåkt. Slutsteget är ett Advantage S150 med uppgraderade opampar. Quote
Vox Posted November 22, 2015 Author Posted November 22, 2015 Vilket motståndsalternativ valde du? Själv valde jag Vishay SMD i shuntdelen och Charcroft z-foil i seriemotstånden. Fick inte tillfälle att prova AMTRAMS pga fel värde vid beställning, dock kommer de till användning när jag ska prova en Lundahl step-up trafo senare, precis det värde som ska paralellkopplas med 47k på mm RIAAt för att matcha min Benz LP. Ibland har man tur. Ska bli kul att läsa om vad du tycker! Jag valde Vishay SMD. Går alltid att uppgradera i framtiden. Quote
Vox Posted November 22, 2015 Author Posted November 22, 2015 Vid första testet. I mitten visas vald ingång. Efter ett par dagars lyssning kan jag konstatera att det verkligen är "raka rör". Inget som sitter i vägen på gott och ont. Mer dynamik, luft, detaljer än med förra försteget. Kvaliteten på inspelningar märks mycket mer då inget "förlåtande" försteg finns i kedjan. Jag spelar både vinyl och digitalt och det låter mycket bra. Quote
LasseJ Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Grattis Vox. Man vet ju aldrig riktigt innan hur det kommer att lira och då är det extra kul när det blir bra. Och speciellt intressant när det är en okänd (i alla fall för mig) apparat. /Lasse Quote
Vox Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Har nu använt mitt passiva försteg och är grymt nöjd. Det spelar bättre och bättre. Dynamiken och detaljeringsgraden har ökat dramatiskt. På vissa skivor tycker jag att volymen är för låg, men rätt som det är kommer ett starkare parti och då förstår jag vad jag missat tidigare. Skillnaden mellan svaga och starka partier i musiken är mycket tydligt med det passiva försteget. Med mitt gamla försteg blev musiken mer ihoptryckt och jämn. Nu händer det betydligt mer. Kan inte annat än att rekommendera er att testa med passivt försteg. Quote
Adagio Posted December 4, 2015 Posted December 4, 2015 Jag har ännu inte kommit till skott att koppla om utgången till passiv, lovar rapportera mina upplevelser sen. Om du har möjlighet tycker jag du ska uppgradera seriemotstånden till Charcroft z-foil. Shuntmotstånden är ju Vishay SMD, precis som jag har. Quote
Vox Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 Nu har jag spelat med det passiva försteget ett par månader och det är en sak jag ångrar. Och det är att jag inte tidigare gått över till passivt försteg. Som jag ser det nu finns det ingen anledning att använda sig av ett aktivt försteg som "sitter i vägen" för signalen. Quote
figge Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 Nu har jag spelat med det passiva försteget ett par månader och det är en sak jag ångrar. Och det är att jag inte tidigare gått över till passivt försteg. Som jag ser det nu finns det ingen anledning att använda sig av ett aktivt försteg som "sitter i vägen" för signalen. Spännande att flera inser de fördelar som finns med ett passivt försteg. Quote
Vox Posted January 24, 2016 Author Posted January 24, 2016 Spännande att flera inser de fördelar som finns med ett passivt försteg. Jag misstänker att det stora flertalet aldrig kommit sig för att prova och inte vet vad de går misste om. En del är även rädda för impedansproblem då det går många rykten om detta. Jag använder en 5 meters signalkabel från min rullbandspelare utan några som helst problem. Quote
Recommended Posts