Jump to content

Funkar denna meckapären, eller är det bara, jaha sicken bluff!


Krima

Recommended Posts

En liten tanke jag just kom på angående just svärta; kan det vara så att anläggningen kan vara knäpptyst när det inte är signal på, men kanske kan ha nån slags ringning eller distortion när den matas med signal? När sen den distortionen eller ringningen på något sätt hanteras med något slags botemedel upplever man ett större mått av svärta. Är det i så fall detta som menas med "intermodulation"? Och är i så fall Signal to Noise ratio samma sak som intermodulation? (Ja, det stämmer att jag inte gick vare sig Naturvetenskaplig eller teknisk linje på gymnasiet. :-) )

Link to comment
Share on other sites

Ja, distortion kan ju vara inkluderat i definitionen av svärta, dvs man kan ju mäta intermodulation i rummet när man spelar två toner. På Analogue Productions test-LP finns ett spår med två toner för att kontrollera VTA för PU ... man kanske skulle kolla hur det ser ut i en FFT plot. Dock är det nog inte de mest intressanta frekvenserna för att kunna mäta upp svärtan.

 

Hela grejen med att mäta är ju att kunna kvantifiera storheten och använda den till något användbart.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2015-11-20 at 07:01, calle_jr said:

Jag har en liknande grej från PS Audio som heter Noise Harvester. Den omvandlar strömfnirr till ljus. Snacka om tweak...

Jag hade flera men de har en tendens att lacka ur efter några år.

Nordost Qk1 (kju-kej-wan) verkar betydligt robustare.

 

:D

 

På svenska blir det (ku-k-en) :-) Men man kan ignorera ett språk som talas av 10 miljoner människor om man har världen som marknad. Därför var Mitsubishi Pajero betydligt konstigare namngivet. :grin:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

På svenska blir det (ku-k-en) :-) Men man kan ignorera ett språk som talas av 10 miljoner människor om man har världen som marknad. Därför var Mitsubishi Pajero betydligt konstigare namngivet. :grin:

En Honda Jazz (googla gärna vad den heter på andra marknader) och man har en komplett uppsättning, så att säga. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, bfjohansson said:

En Honda Jazz (googla gärna vad den heter på andra marknader) och man har en komplett uppsättning, så att säga. 

 

En klassiker. Men vi är ju en marknad som är en tredjedel av Mexico city. :grin: Men som sagt, att missa det spanska ordet Pajero som talas av en så stor del av mänskligheten är beundransvärt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lindvall said:

En liten tanke jag just kom på angående just svärta; kan det vara så att anläggningen kan vara knäpptyst när det inte är signal på, men kanske kan ha nån slags ringning eller distortion när den matas med signal? När sen den distortionen eller ringningen på något sätt hanteras med något slags botemedel upplever man ett större mått av svärta. Är det i så fall detta som menas med "intermodulation"? Och är i så fall Signal to Noise ratio samma sak som intermodulation? (Ja, det stämmer att jag inte gick vare sig Naturvetenskaplig eller teknisk linje på gymnasiet. :-) )

Jag sympatiserar med detta.

Man kan ju både maskera brus och framhäva svärta psykoakustiskt så att säga. Dvs så att man upplever mer svärta än vad man mäter SNR.

Detta är en av grundpelarna till välljud och kanske det svåraste att beskriva kopplat till upplevelse.

Det är ju inte svärtan som är viktig utan hur det som blir kvar låter :smile:

Inte sällan åker ungen ut med badvattnet när man går för långt i brusjakten.

 

Link to comment
Share on other sites

Håller med! Låt forumet förbli trevligt!

Själv ska jag fokusera på det jag kan göra för att bidra till det. Dock utan att bara låta de glada tillropen återstå. Det kunde ju bli jättetrevligt, men gissningsvis aningen andefattigt.

Skärpning både avseende hur man beter sig och avseende hur man reagerar.

🙂

Visst, att prova prylen kan ju vara en god idé. Men att göra det tycker jag inte utesluter att man dessutom resonerar, spekulerar och diskuterar kring den.

Kan därför nämna att jag har en liten plugg som jag vill minnas att det står ”Isotek" på. Med all sannolikhet samma princip. Köpte den mest för att jag tänkte att den inte kunde skada, men någon påtaglig nytta med den har jag inte noterat.

Nu tog jag ju i rejält i ett senare skede och skaffade en Accuphase Power Supply.

Så, ytterligare ”små-mojänger” i syfte att snygga till elen tänker jag mig är överflödiga.
Denna PS ger stabil 230V spänning, korrigerad distorsionsfri sinuskurva samt en mycket låg impedans mot de anslutna apparaterna, vilket omfattar allt, även slutsteget.

Distorsionsfriheten (ekvalisering av felaktigheter i inkommande sinusvåg) eliminerar behovet av de här pluggarna som denna tråd handlar om.
Den låga impedansen medför att apparaterna inte stör varandra via nätanslutningarna då allt ”skräp” går i retur in i Power Supply-enheten, eftersom motståndet (impedansen) är lägst den vägen. Ett konkret tecken på det senare är att frånslag av slutsteget inte får M Scalern att ändra sin dimmernivå, vilket den gör utan PS.

Allt ”skit” slukas glupskt av PS.

PS:arna är väldigt o-gratis, men jag köpte min begagnad.

Har inte försökt lyssna mig fram till skillnad med och utan den.

🙂
Jo! Grendosan är en Atlas med samtliga uttag internt kopplade så att varje uttag ser samma impedans, vilket skall eliminera mellan-apparatlig påverkan även i den delen.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, lindvall said:

En liten tanke jag just kom på angående just svärta; kan det vara så att anläggningen kan vara knäpptyst när det inte är signal på, men kanske kan ha nån slags ringning eller distortion när den matas med signal? När sen den distortionen eller ringningen på något sätt hanteras med något slags botemedel upplever man ett större mått av svärta. Är det i så fall detta som menas med "intermodulation"? Och är i så fall Signal to Noise ratio samma sak som intermodulation? (Ja, det stämmer att jag inte gick vare sig Naturvetenskaplig eller teknisk linje på gymnasiet. :-) )

Kan tänka mig att riktigt små enskildheter i samverkan kan rendera i avsevärt större konsekvenser. Exempelvis så har jag förstått på Chords Rob Watts, att även löjligt låga distorsionsnivåer, som sänks ytterligare, kan rendera i hyfsat lätt hörbar påverkan. Dvs vi hör KONSEKVENSER snarare än vi hör den diminutiva enskildheten. 

Se denna kommentar snarast som en kvasiteknisk spekulation. 
🙂

Link to comment
Share on other sites

On 2015-11-19 at 22:01, bigblue said:

Att tvivla är sunt - att kalla något för lurendrejeri/ormolja innan man provat själv tycker jag är att snuva nyfikenheten på en upplevelse.

Lite sent inhopp, men jag skulle vilja citera @bigblue från tidigare i denna tråd. 
 

på den tiden dyra strömkablar räknades som ormolja så lånade jag och en god vän hem en electrocompaniet och en Harmonic technology strömkabel småskrattandes och hånleende. Vi visste att det inte skulle bli någon skillnad eftersom det var helt befängt. 
 

vi satt bara och stirra på varandra när vi hade kopplat in dem. Strax efter hade vi båda bytt upp samtliga kablar och cloufilter till allt, utom mitt försteg som hade separerat nätdel och lät stumt med de kablar och filter vi provade. Med det sagt, det skadar aldrig att prova. Förutom ekonomiskt förstås😊

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Strmbrg said:

Jag köpte ett Cloufilter en gång på nittiotalet. Ett plaströr mitt på kabeln. Ingen skillnad alls. Jag blev irriterad och slog sönder den. Ut kom en liten, liten sandhög och några kondensatorer vill jag minnas. 

Så brukar det vara, en dåligt lödd konjugatlänk, typ, eller nada. Ni som köper sådan kablar; fråga vad boxen innehåller, och framförallt hur den skulle påverka ljudet. Mer "svärta", mer 3D, mer holografi,  mer "musikalitet", vad fan är det genom en kabel???

 

Är en kabel mer musikalisk än någon annan?

 

Kom igen grabber. Det här är ju kul!

Link to comment
Share on other sites

Kul vete sjåen, men lite intressant kan det vara. :smile:

 

Observera nu att jag inte påstår att skillnad saknas. 

Jag påstår purt och enbart att just jag inte förnam någon skillnad.

 

Till det vill jag absolut lägga att jag inte anser mig bra på att höra inverkan av slika produkter. Inte minst kan denna begränsade förmåga bero på ett ointresse av att lägga ner kraft på att verkligen söka efter skillnader.

 

Det som intresserar mig lite extra med just de här Clou-cable-nätfiltren är varför man fyllt dem med en liten skvätt sand och inte fyllt den helt. Om sandens syfte är att dämpa inträngande mekanisk påverkan - och den metoden dessutom fungerar, och ger påverkan på musikupplevelsen - varför låter man då komponenterna ligga och vila mot rörets insida? De borde väl i så fall monteras fritt hängande i röret utan kontakt med dess insida, varefter man fyller röret med såpass mycket sand att komponenterna helt kapslas in, oavsett i vilken position röret råkar hamna på golvet. En utförandemässigt ganska slafsig konstruktion skulle jag säga. Men det kanske finns förklaringar till utförandet som jag inte känner till.

Sådant utesluter såklart inte den öppet tänkande människan, dvs den som inte redan bestämt sig för en viss ståndpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Kan hålla med om att just cloufiltren inte gjorde jättemycket hos mig heller. däremot nätkablarna. Men jag hoppas någonstans att ni ändå förstår min poäng. 
 

vi tyckte och tänkte och visste bäst. Logiskt hade vi ju rätt. Dumförklarade Anders på hifistället i princip. Gissa vem som skrattade när vi köpte kablarna…

7 hours ago, AlbertHall said:

Är en kabel mer musikalisk än någon annan?

Det här blir mitt sista inlägg i denna eviga dans runt kabeldiskussion(hoppas jag) för den leder aldrig någonstans bra. 

 

När jag köpte min dac med inbyggt försteg rog jag bort försteget i hopp om färre burkar och fjärrkontroll(volym) via app. Ljudet är i princip identiskt vad jag kan höra. Men efter ett tag känner jag att jag inte känner mig lika engagerad, berörd av musiken. T.o.m min fru som idiotförklarat mig emellanåt genom åren tyckte det lät tråkigt(hon hade ingen aning om att jag ändrat något). Skillnad, ja. Mätbart, tveksamt. 
 

När man spelar in musik i studio så spelar vissa in närmickat i hårt dämpade rum. För att sedan lägga på reverberation, rumsklang. Tar man bort all reverberation så låter det gärna dött och kliniskt. Med reverberation upplever man det som att musiken blommar ut och ”lever” mer. Är det mer musikaliskt? Givetvis inte. Upplevs det som mer musikaliskt? Absolut. 
 

nej, jag drar inga direkta paralleller. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...