Jump to content

Gropar i taket!


Hans-Tommy

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Masajjlösningen var snygg! Vill minnas att jag sett den tidigare. Det går att göra det diskret o snyggt om vi snackar om estetik. Jag brukar predika om vikten av bra akustik och smaken är väldigt olika när det kommer till inredning.

Link to comment
Share on other sites

Detta med akustikprylar är inte helt oproblematiskt. Jag är personligen lite tudelad, jag vet dels vad det gör för ljudet och att det oftast inte är så snyggt. Det beror helt på, har sett väldigt snygga dedikerade lyssningsrum men då bygger de på just minimalism och strkt form. Eller så vill man han ett så normalt rum som möjligt. Jag har haft båda sorterna av rum.

Ett akustikbehandlat rum suger mycket energi från anläggningen, det kräver precis som EA påpekar mera motor. Nu verkar det ju som att det i detta fall fina resurser.

Olika högtalarpriciper fungerar olika i olika rum med olika konstruktioner, vilket gör att behovet är väldigt olika. Gamla hus med trä, tegel o vass mm låter bäst, tycker jag. Stenhus behöver lite hjälp, likaså gipshus.

Personligen tycker jag numera bäst om lite levande rum. Med lång men behärskad efterklang. Några av mina vänner bor i nybyggda vackra stenhus med massor av rymd o glas, snyggt men aj aj aj. Att föra en konversation med barn som leker och lite musikskvalblir en akustisk kakafoni.

Där skulle jag byggt in mycket dolt akustikmateriak. Lätt värt pengarna även för en icke ljudintressrrad människa.

Hör inte vanligt folk som vi? Hur står dom ut?

Håller med om det mesta du skriver. Vanligt folk hör som vi, vill jag mena. Det är bara att visa dem vad akustikbehandling kan göra med ett besvärligt rum. Jag har tom fått vänner att ta hem konsulter och bygga akustik för att få social utrymmen trevligare efter att de förevisats detta hemma hos mig. Det blir lätt en vana att ha bra akustik och en har gått vidare och gör detta i flera rum.

Det var så mitt akustikintresse började också.

Utbyggnad av kök. Hårda ytor glas, sten, ek. luftigt och minimalism. Små barn som äter vid glasbord. Det ekade tom när man tänkte. Värdelöst rum att vistas många personer i. Otrivsam akustik. Rummet akustikbehandlades och vipps... det kändes varmt ombonat och trivsamt. Detta på bekostnad av att vi fick bygga om taket strax efter att det var färdigt alltså.

Akustikkonsulten kikade ut i vardagsrummet, såg stereon erbjöd sin hjälp. DÄR VAR JAG FAST.

Jag håller också med om att jag inte blir gladare av musiken i level 3 rum än i "lagom" bra akustikrum. Lite liv i rummet kan vara trevlig. Problemet är att hitta det där "lagom".

Men visst låter det bra i ett level 3 rum, men blir det roligare att lyssna på musik? Jag är osäker. Inte alltid.

Olika rum behöver olika mycket akustikbehandling. Klart att om man utvecklar högtalare och vill skärskåda HiFi parametrar är det bättre, men det är inte alltid det svänger mer.

Jag var i ett musikrum i går där en del akustikbehandling (professionella sådan) tagits bort. Det lät bättre nu, riktigt bra... och det var jag inte ensam om att tycka.

Jag är för att få professionell hjälp för att hitta rätt i akustikdjungeln, men man behäver inte alltid göra att level 3 rum för att få bra akustik.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag har tom fått vänner att ta hem konsulter och bygga akustik för att få social utrymmen trevligare efter att de förevisats detta hemma hos mig.

:app:

Det finns väldigt många såsom Adagio beskriver inte tänker på det. Centralstationer, restauranger, gallerior mm för att inte tala om rastplatserna i skidorter.

Men det stämmer mycket väl att när man tar upp vad som enkelt går att göra för att skapa en bra ljudmiljö så är det många som är intresserade. Det uppskattas av många.

Ps. Jag kan tänka mig att orden Adagio "letade efter" när han skrev "suger energi" egentligen innebär att man kan kräma på mer i ett akustikreglerat rum, utan att det blir obehagligt. Man kan spela med en ljudnivå som verkligen berör, vilket inte går om man har kass akustik.

Link to comment
Share on other sites

Ja så är det absolut. Akustik är a och o. Men akustik är också mer är akustikprylar. En kompis var här o mätte ikväll. Före och efter uppsättning av gardiner. Väldigt stor skillnad faktiskt. Stora tunga, tjocka gardiner, minskade efterklangen rejält, ändå ner till 400hz. Riktigt jämt och snyggt mätte det. Så en så enkel sak gör så pass stor skillnad är tankeväckande. Jag har själv vägt för o nackdelar rätt länge nu. Det måste bli diskret eller väldigt snyggt dock.

Link to comment
Share on other sites

Ja så är det absolut. Akustik är a och o. Men akustik är också mer är akustikprylar. En kompis var här o mätte ikväll. Före och efter uppsättning av gardiner. Väldigt stor skillnad faktiskt. Stora tunga, tjocka gardiner, minskade efterklangen rejält, ändå ner till 400hz. Riktigt jämt och snyggt mätte det. Så en så enkel sak gör så pass stor skillnad är tankeväckande. Jag har själv vägt för o nackdelar rätt länge nu. Det måste bli diskret eller väldigt snyggt dock.

Då är Svanås transparanta vingar det perfekta valet. fungerar dessutom perfekt med dina Maggies :thumbsup:

Testa nya V-vingen som är varm bockad. Skall vara lika tyst som S-vingen i akryl, men med ett ännu bredare frekvensomfång. Är själv intresserad av denna nya vinge - när S-vingen är så tyst och fin så borde V-vingen vara ett perfekt komplement :app:

Mvh Claes

Link to comment
Share on other sites

Att hantera bullriga miljöer på ett bra sätt är ofta svårt, men nödvändigt. För vissa grupper mer än nödvändigt, nämligen de med hörselproblem. Drar mig tillminnes ett projekt som Matts fick från Manillaskolan i Stockholm för döva och stumma. Personer med hörselnedsättningar som använder hörapparater har extra svårt med buller och det löstes i klassrum med ett antal diffusorer och ljudmiljön blev helt annorlunda. Något att tänka på när man bygger nya skolor även för normalhörande. Akustik har inte bara bäring på hifi utan också i t.ex restaurangmiljöer. Gillar själv inte att äta när ljudnivån ökar till max.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nej det är jobbigt, en av våra favoritrestauranger inhyst i en gammal industrilokal med nästan hundra-åriga traverser balkar o stål i kombo med de mest oväntade inredningsdetaljer.Riktigt häftigt ställe o god rustik men ändå modern mat har så pass stora problem med ljudvolym att min sambo vissa kvällar inte orkar gå dit. Jag har hört fler som klagar just på ljudmiljön tyvärr. Måste lufta frågan med dom nästa gång jag är där.

Link to comment
Share on other sites

Ps. Jag kan tänka mig att orden Adagio "letade efter" när han skrev "suger energi" egentligen innebär att man kan kräma på mer i ett akustikreglerat rum, utan att det blir obehagligt. Man kan spela med en ljudnivå som verkligen berör, vilket inte går om man har kass akustik.

Det hoppades jag också på. :)

Man kan också fundera på om man lyssnar sittandes i en bas-dipp (cancellering) jämfört med att akustikbehandla och höja ljudtrycket/minska cancelleringen - är det att "det suger energi"? Jag påstår att det är precis tvärt om.

Link to comment
Share on other sites

Japp man kan verkligen spela högre utan att det blir jobbigt i ett akustikreglerat rum. Samtidigt sänker väl tex en bredbandsabsorbent energinivån i rummet med X db? Att ett rum med full och jämn absorbtion över hela registret och dessutom punktförstärkt absorbtion i problemfrekvenser med såväl diffusorer och absorbenter borde minska den totala mängden db med X borde också i min föreställningsvärld kräva att man höjer volymen för att få ut lika hög db som tidigare, dvs det går åt mer energi för att uppnå samma ljudstyrka. Och då är vi vid pudelns kärna "suger energi". Min tanke är att man då kanske behöver eller åtminstone kan utnyttja mer effekt (energi)

Hoppas vi nu kan lämna mitt lite obetänkliga uttryck därhän :D

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag känner mig kluven till detta "akustiska mästerverk".

Å ena sidan tycker jag det är fantastiskt när man går all in och verkligen vrider och vänder på allt för att maximera potentialen på anläggningen.

Å andra sidan känns det tungt att att det är så det "måste" se ut för att komma dit.

Men som sagt all heder till er som tänjer gränserna. Jag är väl bara avundsjuk - på ljudet :)

Så måste det inte se ut! Det här rummet besökte jag i somras och det är mer min smak. Nu är detta ett hembiorum men man kan bygga ett liknande rum betydligt ljusare för stereo.

1466_1374161947.jpg

1466_1374162196.jpg

1466_1374162099.jpg

1466_1374161989.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle valt Krelles rum alla dagar i veckan i jämförelse. Tur vi har olika preferenser, och blå-vitt försvann väl från butikshyllorna på 80-talet :)

Jag tycker Krelles rum inger en känsla av att det spelas musik mer än att vara ett elektroniklaboratorie.

Jag gillar också att rummet verkar vara i ständlig förvandling, förfining. En eftertänksam men kontinuerlig utveckling.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle valt Krelles rum alla dagar i veckan i jämförelse. Tur vi har olika preferenser, och blå-vitt försvann väl från butikshyllorna på 80-talet :)

Jag tycker Krelles rum inger en känsla av att det spelas musik mer än att vara ett elektroniklaboratorie.

Jag gillar också att rummet verkar vara i ständlig förvandling, förfining. En eftertänksam men kontinuerlig utveckling.

håller helt med

Jag tycker Krelles rum är snyggt på ett eget sätt fast det är extremt inriktat mot bra ljudåtergivning. Han har förlorat ett vardagsrum men vunnit ett mycket bra musikrum

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle valt Krelles rum alla dagar i veckan i jämförelse. Tur vi har olika preferenser, och blå-vitt försvann väl från butikshyllorna på 80-talet :)

Ja månbas alpha är inte för alla helt enkelt (inkl undertecknad) ;) Referensen till "blå-vitt" förstår jag inte?

Skulle jag bygga ett rum själv skulle jag vilja att så lite som möjligt av "akustik-köret" syns, även om jag hade gillat svanårum (vilket jag inte gör) skulle det gå bort pga utseendet.

Kul att rummet uppskattas av dess ägare, det är ju när allt kommer omkring det enda som är viktigt! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ja för tusan. Alla har ju väldigt olika preferenser, jag kan tycka att en del akustikprylar är spännande som inredningsdetaljer.

Svårt att avväga och bestämma var gränsen går. Som Rydberg säger så är det ju ägaren som ska trivas i rummet. I detta fall är det iaf ett kompromisslöst sökande efter väljud och det måste i alla fall jag ha stor respekt för. Hatten av.

Livet är ju fullt av avväganden och kompromisser.

Jag tycker att BLÅVITT var en rätt snygg o cool design.

Skulle dock bli knäpp om alla förpackningar skulle se ut så. Men fasen alltså, det var rätt snyggt ändå.

Link to comment
Share on other sites

Japp man kan verkligen spela högre utan att det blir jobbigt i ett akustikreglerat rum. Samtidigt sänker väl tex en bredbandsabsorbent energinivån i rummet med X db? Att ett rum med full och jämn absorbtion över hela registret och dessutom punktförstärkt absorbtion i problemfrekvenser med såväl diffusorer och absorbenter borde minska den totala mängden db med X borde också i min föreställningsvärld kräva att man höjer volymen för att få ut lika hög db som tidigare, dvs det går åt mer energi för att uppnå samma ljudstyrka. Och då är vi vid pudelns kärna "suger energi". Min tanke är att man då kanske behöver eller åtminstone kan utnyttja mer effekt (energi)

Hoppas vi nu kan lämna mitt lite obetänkliga uttryck därhän :D

Du tänker bara på peakarna och glömmer dipparna. Allt jämnas ut. Vissa toner lyfts fram ur mörkret. Andra dämpas från sin förstärkta position. :)

Jag håller inte med dig, men släpper det hela om jag inte får vidare konkreta frågor. Peace

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

Referensen till "blå-vitt" förstår jag inte?

Du kanske inte bodde i Sverige då, men blå-vitt var ju en del i ett skrämmande projekt att på politisk väg få svenskarna att tycka likadant.

Musik och hifi är ett levande bevis på att det inte funkar så - det finns ingen egentlig korrekt måttstock. Om man ger sig på att ta fram en måttstock så blir den blå-vit.

Link to comment
Share on other sites

Hallå, blåvitt var hu Konsums "egna märke" en förpackning utan krusiduller eller dyra bilder bara en blå text på vit kartong

"FISKPINNAR" typ. Egna leverantörer/tillverkning med små vintmrginaler var väl idén. Precis som ICAs egna varor idag....fast dom är ju röda o vita, RÖDVITT. Knappast något politiskt egentligen.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske inte bodde i Sverige då, men blå-vitt var ju en del i ett skrämmande projekt att på politisk väg få svenskarna att tycka likadant.

Om detta projekt har det skrivits mycket. Jag gick själv på universitetet vid denna tid och läste marknadsföring. Det diskuterades och pimplades mycket öl i nattliga diskussioner om denna strategi, om det var ett varumärke eller inte eller om det var en äkta ambition att ändra konsumentmönster.

Det började i slutet av 70-talet med att KF lanserade ett basutbud med det man kallade prisvärda basprodukter. Det kallade det ett no-name-brand. Emballaget var vitt där produkten hette vad det var, t ex "tandkräm", "fiskpinnar" osv och skrevs i blått. Men i själva verket blir ju även det ett brand vilket KF också insåg och ändrade därför det till ett varumärke som de kallade Blåvitt som inte hanterades annorlunda än andra som t ex Findus. Det förslagna var att de bygde upp en story som skulle få oss konsumenter att få en image av Konsum som ärliga och särskilt omtänksamma om oss konsumenter. I själva verket var det ett mycket försåtlig och utstuderat marknadsföringsgrepp som de också kritiserades för. Men många föll i fällan och försvarade tillgeppet. Andra kallade det för kommunistpropaganda.

Syftet från KF var säkert inte annorlunda än idag, att sälja och det lyckades de med under en period.

Efter några lyckosamma år föll intresset och de blåvita produkterna försvann. Men varumärket lär vara på gång igen.

Link to comment
Share on other sites

Hallå, blåvitt var hu Konsums "egna märke" en förpackning utan krusiduller eller dyra bilder bara en blå text på vit kartong

"FISKPINNAR" typ. Egna leverantörer/tillverkning med små vintmrginaler var väl idén. Precis som ICAs egna varor idag....fast dom är ju röda o vita, RÖDVITT. Knappast något politiskt egentligen.

Jag kanske var paranoid, men jag tror inte avsikterna var ädla.

Det finns fiskpinnar och fiskpinnar, men de där typerna ville tratta ner oss att tycka det bara fanns fiskpinnar. Liksom allt annat, "förstärkare", "högtalare" etc :dead:

varumärket lär vara på gång igen.

Brrrr.

De ska inte få en spänn av mig. Nu heller.

Link to comment
Share on other sites

Angående funderingarna runt akustikreglering vilket i sig är ett komplext ämne

Vi måste hålla isär de olika akustik koncepten som finns att välja på

-Den uppsjö av moduler och koncept som kan beskrivas med ett Sabin tal

-SMT som tänkt utanför Sabin boxen (på mer än ett sätt) och endast använder moduler som lurar skjortan av Mr Sabins formel och därför inte kan labb testas i vanlig mening

SMT konceptet består av två familjer

Varitune modulerna

Wing modulerna

Precis som Calm nämde så fightas Varitune familjen mot den stående vågen som huvudsaklig fasvändare i det reaktiva ljudfältet, vilket är skilt från den aktiva vågen från högtalaren Detta medför att någon egentlig energi förlust ej sker mer än att de sköra resonanserna jämnas ut i rummet och något Sabin värde ej kan uppmätas

Ca 10-15 % av rummets volym bruka räcka för att rumsresonanserna ska fördelas i hela rummet och klinga av snabbt

Använder man istället Sabin absorbenter så ger man sig i huvudsak på den aktiva vågen vilket skapar enegi förluster För att hålla rumsresonanserna i schack på detta energi slösande sätt så minskar också rums volymen 30-50 % Energi förlusten har nog de flesta också märkt som använt någon form av drc då de försökt komma åt dipparna i frekvensgången

Varitune effekten eller " Robin Hood konceptet" kan beskådas i denna länk

Wing modulerna lurar också skjortan av Mr Sabins formel då de endast är optimerade i tids domänen Att detta stämmer visar nedanstående länk där man ser hur tre olika rums volymer (ca 25-300M3) ger liknande T30 =0,4s om rummet fylls med vingar (med en absorbtions koefficient under 0,2(uppmätt av tredle part med B&K så borde T30 vara olika och betydligt längre i de större volymerna )

https://www.gearslutz.com/board/8800436-post156.html

https://www.gearslutz.com/board/8213380-post153.html

Wingarnas huvudsakliga uppgift är att bredbandigt dra ut inkommande signal i tiden Detta med så låg absorbtions koefficient som möjligt (de är uppmätta med B&K reference sound source 4204)

Det täta diffusfältet som skapas ( ca -20 dB ner i nivå i jämförelse mot direkt ljudet ) integreras i hjärnan ihop med direkt ljudet Detta beror på skillnaden mellan örats tidskonstant på ca 30 usek och att hjärnans som har en tidskonstant på 30 till 200 msek beroende på typ av signal. Det är av den anledningen man mäter peaknivå ( 50 usek stigtid) för att ha koll på hörselskadliga nivåer som hjärnan inte hinner uppfattar.

Precis som man kan ta bort information från inspelningen ( tex MP3 ) och få ett för många ett acceptabelt resultat så kan man ,pga hjärnans process tid, lägga till information genom de tidiga reflexerna vid avspelningen för en mer upplöst ,dynamisk och musikalisk upplevelse Det ställer dock höga krav på modulerna så inte bla spökhögtalare skapas pga lobing ( enstaka starka reflexer ) i närfältet

Wing effekten förstärker och förlänger därmed Precedence effekten (andra chansen ) och skapar ett fylligare ,mer dynamiskt och upplöst akustiskt ljud från tex akustiska instrument och röster än om reflexerna dämpas bort

Olika sorters maskerings effekter pga av starka transienter mildras också betydligt Detta ställer dock betydligt större krav på anläggningen då tex högtalarens egna resonanser kan bli störande

Uppgraderade SMT level 3 rum med Wing moduler finns för närvarande bara ett fåtal i Sverige (flera är på G ) men betydligt fler finns i utlandet och fler är inplanerade till våren

Post 23 i länken nedan är intressant för alla med Vingar (djup mer än 180mm ) på första reflexerna Går dock helt emot högtalar tillverkarens rekommendationer med detta korta avstånd Kräver dock att rums resonanserna är under kontroll

http://www.whatsbestforum.com/showthread.p...ence-room/page3

Länken nedan ser vi ett av många små Wing mix rum som visar hur V-wingen bredbandig skapar diffusion i närfältet och ger mixaren en makalös upplösning och kontroll på sitt arbete Även "head shadow effecten" minimeras vilket är viktigt då man sitter nära högtalarna vid mixning

https://www.gearslutz.com/board/11270180-post165.html

SMT rum har många skepnader Flertalet kunder vill ha modulerna synliga men naturligtvis så kan de döljas med akustiskt transparant tyg . Några exempel

https://www.facebook.com/audiorefinement/

Wing hälsningar

Matts

Edited by SMT
Link to comment
Share on other sites

Om detta projekt har det skrivits mycket. Jag gick själv på universitetet vid denna tid och läste marknadsföring. Det diskuterades och pimplades mycket öl i nattliga diskussioner om denna strategi, om det var ett varumärke eller inte eller om det var en äkta ambition att ändra konsumentmönster.

Det började i slutet av 70-talet med att KF lanserade ett basutbud med det man kallade prisvärda basprodukter. Det kallade det ett no-name-brand. Emballaget var vitt där produkten hette vad det var, t ex "tandkräm", "fiskpinnar" osv och skrevs i blått. Men i själva verket blir ju även det ett brand vilket KF också insåg och ändrade därför det till ett varumärke som de kallade Blåvitt som inte hanterades annorlunda än andra som t ex Findus. Det förslagna var att de bygde upp en story som skulle få oss konsumenter att få en image av Konsum som ärliga och särskilt omtänksamma om oss konsumenter. I själva verket var det ett mycket försåtlig och utstuderat marknadsföringsgrepp som de också kritiserades för. Men många föll i fällan och försvarade tillgeppet. Andra kallade det för kommunistpropaganda.

Syftet från KF var säkert inte annorlunda än idag, att sälja och det lyckades de med under en period.

Efter några lyckosamma år föll intresset och de blåvita produkterna försvann. Men varumärket lär vara på gång igen.

Jag kanske var paranoid, men jag tror inte avsikterna var ädla.

Det finns fiskpinnar och fiskpinnar, men de där typerna ville tratta ner oss att tycka det bara fanns fiskpinnar. Liksom allt annat, "förstärkare", "högtalare" etc :dead:

Brrrr.

De ska inte få en spänn av mig. Nu heller.

Min syster sa någon gång vid denna tid: "...snart försöker de lansera ett litterärt verk med titeln: "Bok"". :D

Link to comment
Share on other sites

Till Matts > fråga- går det åt mer energi tlll ett reglerat rum eller ej?

Ang blåvitt-det är väl ingen politisk fråga, kanske det var det en gång i tiden, ICAs rödvita sortiment är ju en kopia av samma tänk. Jag minns att det på 80talet var väldigt viktigt om man handlade på Ica eller Konsum, så fånigt. Ungefär som att man inte fick gilla både synth OCH hårdrock. Antingen eller.

Jag editerade mitt inlägg som inte var helt nyktert igår.......

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Om rummet är reglerat med absorption så är det klart att den energi som absorberas gör att ljudtrycket minskar.

För diffusion blir energiförlusterna små.

Varitune ställer man ju in så att man enbart kapar energi från resonanstoppar, och med nån form av trollkonst även fasvrider topp-dal. Ett trolleritrick som jag ännu inte lärt mig.

Men det är väl mer intressant med kvalitén på efterklangen?

Ps. Jag har inget alls emot marknadstrick o liknande, men blå-vitt var något annat. Det kan jag inte bevisa, men så var det :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...