Jump to content

Gropar i taket!


Hans-Tommy

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur var ljudet då?

Jag har varit hemma hos Krelle ett antal gånger och nu har han fått ett rejält när han bytte tak, ett mera luftigt ljud ,mycket välbalanserat ,mera analogt ljud. Det har aldrig varit så här bra!

Riktigt bra, även Gurkan tyckte det var bra (man kan se honom sitta och njuta på bild 1 och 5)

Hälsar Tommy

Edited by Hans-Tommy
Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft förmånen att lyssna hos Mr Krelle vid flera tillfällen och även ganska nyligen när det nya bubblet hade kommit upp.Även lite nya transparenta vingar hade tillkommit och ersatt äldre trä diton vilket gjorde känslan att rummet var luftigare och större. Intrycket var att det var en betydligt lugnare återgivning som var lite mindre "på". Ett mer analogt ljud är nog en bra beskrivning oavsett analog eller digital källa. Riktigt kul att det vart så bra (det ligger en del jobb bakom vet jag!) och nu undrar man om det finns mer att göra med akustiken;) ! Sen tycker jag att dom "små" basarna räcker till gott o väl , iaf för min smak.

/hrk

Link to comment
Share on other sites

Vilket grymt system! Monoblocken är respktingivande. Sedan med all akustikfix så betvivlar jag inte en sekund att det låter fantastiskt bra. Grattis! Det finns många medlemmars system jag skulle vilja provlyssna. Detta är defenitivt ett av dem!

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

här kommer lite mera bilder

P1000952.jpg

så här ser hans elektronik ut

P1000950.jpg

P1000947.jpg

P1000946.jpg

Ser man på Krelle har kommit in i vinylvärlden också. Börjar verkligen bli sugen på ett besök. Det var ett antal uppgraderingar sedan sist.

Misstänker Clearaudio Innovation compact med Unify 9"-arm. Puppan är däremot höljd i dunkel. Clearaudio?

Calm

Tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jag tror Engelholm syftar på att man inte ser topparna i bilderna.

Nej...Min erfarenhet är att när man får bra ordning på akustiken och har bra grejer, så brukar det märkas när det är undermotoriserat, t.ex MAX ljudtrycks-kapacitet.

Två (åttatums?-) basar är i minsta laget, upplever jag, när allt annat är i ordning.

Link to comment
Share on other sites

Nej...Min erfarenhet är att när man får bra ordning på akustiken och har bra grejer, så brukar det märkas när det är undermotoriserat, t.ex MAX ljudtrycks-kapacitet.

Två (åttatums?-) basar är i minsta laget, upplever jag, när allt annat är i ordning.

Hej Engelholm

din uppfattning om tumstorlek är lite fel, det är 11 tums basar (rättare sagt mycket fel)

hälsar tommy

Link to comment
Share on other sites

:D

Tur att jag inte gillar synt-musik... Det är inte mycket ackustisk musik som kommer under 35 hz. Saint-Saens orgelkonsert och Poulenc är nere och rotar på 32 hz vilket är lägre än de flesta tror. Lägsta basen på en ståfela ligger på 41 hz tror jag. Sen lite övertoner till detta. Däremot kräver det en del för att få låg distorsion. Jag har två subbar med en tolvtummare i varje plus 300 watts slusteg per sub. Dynaudio tycker jag borde haft ytterligare två för att få ännu lägre distorsion i basen. Jag tvekar. Känns som överspel men de kanske har rätt :Thinking:

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Ser man på Krelle har kommit in i vinylvärlden också. Börjar verkligen bli sugen på ett besök. Det var ett antal uppgraderingar sedan sist.

Misstänker Clearaudio Innovation compact med Unify 9"-arm. Puppan är däremot höljd i dunkel. Clearaudio?

Calm

Tillägg

Hej Calm

Skillnaden på Krelles anläggning nu är oerhörd mot när du var där. Nu är det riktigt bra, bland det bästa jag hört

En kommentar till "groptaket" man kan komplettera det med ramspänt tyg så ser det ut som ett vanligt tak enligt Magic Matts

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag känner mig kluven till detta "akustiska mästerverk".

Å ena sidan tycker jag det är fantastiskt när man går all in och verkligen vrider och vänder på allt för att maximera potentialen på anläggningen.

Å andra sidan känns det tungt att att det är så det "måste" se ut för att komma dit.

Men som sagt all heder till er som tänjer gränserna. Jag är väl bara avundsjuk - på ljudet :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Calm

Skillnaden på Krelles anläggning nu är oerhörd mot när du var där. Nu är det riktigt bra, bland det bästa jag hört

En kommentar till "groptaket" man kan komplettera det med ramspänt tyg så ser det ut som ett vanligt tak enligt Magic Matts

Tommy

Kan tro att det är fantastiskt! Blev verkligen impad av klangen i Starnberg i Munchen där jag för första gången hörde vad dessa bubblor kan åstadkomma. Ibland kan jag tycka att level tre kan låta lite "torrt" om man överdriver riktigt mycket i jämförelsen. Bubblorna ger en annan luftig klang både i mellanregister och diskant. Men då var rummet i Starnberg naturligtvis inte så extremt trimmat som Krelles rum eller Gurkans. gamla.

Calm

ändring tillägg.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

En kommentar till "groptaket" man kan komplettera det med ramspänt tyg så ser det ut som ett vanligt tak enligt Magic Matts

Man kan naturligtvis ha olika åsikter om det estetiska men om man har utrymmet som bubblor och annat kräver så är det ju definitivt ett alternativ att spänna tyg över panelerna om man inte uppskattar att "ha ett vardagsrum som ser ut som ett månlandskap" som någon i min närhet uttryckte det :D

Link to comment
Share on other sites

Detta med akustikprylar är inte helt oproblematiskt. Jag är personligen lite tudelad, jag vet dels vad det gör för ljudet och att det oftast inte är så snyggt. Det beror helt på, har sett väldigt snygga dedikerade lyssningsrum men då bygger de på just minimalism och strkt form. Eller så vill man han ett så normalt rum som möjligt. Jag har haft båda sorterna av rum.

Ett akustikbehandlat rum suger mycket energi från anläggningen, det kräver precis som EA påpekar mera motor. Nu verkar det ju som att det i detta fall fina resurser.

Olika högtalarpriciper fungerar olika i olika rum med olika konstruktioner, vilket gör att behovet är väldigt olika. Gamla hus med trä, tegel o vass mm låter bäst, tycker jag. Stenhus behöver lite hjälp, likaså gipshus.

Personligen tycker jag numera bäst om lite levande rum. Med lång men behärskad efterklang. Några av mina vänner bor i nybyggda vackra stenhus med massor av rymd o glas, snyggt men aj aj aj. Att föra en konversation med barn som leker och lite musikskvalblir en akustisk kakafoni.

Där skulle jag byggt in mycket dolt akustikmateriak. Lätt värt pengarna även för en icke ljudintressrrad människa.

Hör inte vanligt folk som vi? Hur står dom ut?

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Detta med akustikprylar är inte helt oproblematiskt. Jag är personligen lite tudelad, jag vet dels vad det gör för ljudet och att det oftast inte är så snyggt. Det beror helt på, har sett väldigt snygga dedikerade lyssningsrum men då bygger de på just minimalism och strkt form. Eller så vill man han ett så normalt rum som möjligt. Jag har haft båda sorterna av rum.

Ett akustikbehandlat rum suger mycket energi från anläggningen, det kräver precis som EA påpekar mera motor. Nu verkar det ju som att det i detta fall fina resurser.

Olika högtalarpriciper fungerar olika i olika rum med olika konstruktioner, vilket gör att behovet är väldigt olika. Gamla hus med trä, tegel o vass mm låter bäst, tycker jag. Stenhus behöver lite hjälp, likaså gipshus.

Personligen tycker jag numera bäst om lite levande rum. Med lång men behärskad efterklang. Några av mina vänner bor i nybyggda vackra stenhus med massor av rymd o glas, snyggt men aj aj aj. Att föra en konversation med barn som leker och lite musikskvalblir en akustisk kakafoni.

Där skulle jag byggt in mycket dolt akustikmateriak. Lätt värt pengarna även för en icke ljudintressrrad människa.

Hör inte vanligt folk som vi? Hur står dom ut?

Håller med dig att det kan vara svårt att få alla fördelar , dvs både snyggt och ljudmässigt bra. Men just butiken i Starnberg som jag besökte i samband med Munchenmässan är ett strålande exempel på hur man kan lyckas.

Muumlnchen%202015%20559_zpsuftash4s.jpg

Bakom fondväggen i form av fotografiet av massajflickorna på dacronduk, en panelvägg med diffusorer och bubblorna i taket samt ett par plexiglaswingar. Det var alles. Stort rum som liknar lite det som byggs idag i öppna planlösningar med kök och vardagsrum i ett och som normalt vållar stora akustiska problem. Bara några mattor på golvet och en soffa som sittmöbel. Och det lät fantastiskt. Så det går att lösa på ett elegant sätt om man tänker till.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ett akustikbehandlat rum suger mycket energi från anläggningen, det kräver precis som EA påpekar mera motor. Nu verkar det ju som att det i detta fall fina resurser.

En märklig formulering, anser jag.

Ingen skulle formulera sig så om det handlar om bättre elektronik eller kablar som ger "renare ljud": "Denna förstärkaren spelar så rent att den suger energi".

För ett akustikbehandlat rum ger renare ljud och mindre färgning. Detta gör att rummet inte mättas ljudmässigt och man kan spela högre/starkare utan att det låter pressat (om inte högtalare/förstärkare pressas). Hurvida man vill och kan detta, pga smak och/eller grannar är en annan femma. :) Personligen tycker jag om att kunna spela högt för då kommer även små detaljer upp inom det hörbara. Med detta sagt, så bör det förtydligas att "normal" lyssningsnivå absolut har sin plats även det.

Vad behövs för att det inte skall vara för lite? icon_smile.gif Thinking.gif icon_smile.gif

Diameter, slaglängd och avstämningsfrekvens (främst när det är portad låda, eller liknande) är parametrar som påverkar detta. Objektivt alltså. Sen har vi folk som nöjer sig med 5-tummaren i favorit-stativarna. :)

En 11 tummare börjar bli rätt okej, jag räknar med drygt 400 cm2 och en avstämning neråt 30 Hz. Dubbla åttor ger marginellt "mer" givet samma avstämningsfrekvens och (linjära-) slaglängd. Hemma kör jag fn med en ensam 227 cm2 (aktiv) bas, med +-5 mm linjär slaglängd och (tack å lov) en avstämning på 24 Hz. Detta är för mig för lite/för klent.

Link to comment
Share on other sites

För ett akustikbehandlat rum ger renare ljud och mindre färgning. Detta gör att rummet inte mättas ljudmässigt och man kan spela högre/starkare utan att det låter pressat (om inte högtalare/förstärkare pressas). Hurvida man vill och kan detta, pga smak och/eller grannar är en annan femma. :) Personligen tycker jag om att kunna spela högt för då kommer även små detaljer upp inom det hörbara.

Amen... :Praying:

Det är precis så jag upplever det hemma före och efter. Det är ingen allmän reflektion utan utgår enbart från mitt rum. Jag har i tidigare boenden haft rum där jag inte ens reflekterat över behovet. Men när det inte går att spela sin favoritmusik utan att bli tondöv så måste man ju göra något. Vem kan leva med en peak på 12 dB i 50 Hz. Och när man ändå håller på, varför inte fixa så det låter ännu bättre. Det är inte så svårt att konstatera med en "före-/efterlyssning".

Idag kan jag spela t ex Rachmaninovs Symphonic Dances och Mahlers 5:a och 6:a i nivåer som inte ens var tänkbara innan och med stor njutning... Att det skulle suga musten av något finns inte på kartan.

Det gick rätt så bra innan med mina Dynaudio C4:or. Det gick att leva med s a s. Men när jag fick in mina Temptation så satte det igång rummet på ett sätt att det blev uppenbart att om jag skulle få ut det mervärde jag investerat i så måste jag också ge rummet förutsättningar för detta. Jag ser inte detta som annorlunda än att det läggs ner arbete på att få en konsertlokal att låta bra. Nya Malmö Live (som Calle_jr dokumenterat på forumet) har en akustik som är makalös och med samma anlogi som Adagio använder skulle det betyda att lokalen suger musten ur musikerna. Det är precis tvärtom. De fina ljudet ökar spelglädjen och prestationen och får Malmös gamla konsertlokal att närmast liknas vid en tom sardinburk.

Jag har aldrig njutit så mycket av min musik sedan jag fixade till mitt rum. Jag har också följt Calle_jr's förändringar och det är samma sak där. Han har fått till ett fantastiskt musikrum både till utseende och ljud i mina öron. Samma sak med akustikfixet hemma hos A/Wing som har ren referensklass i ljudet. Jag har inte varit hemma hos Apexorca men jag inbillar mig att även de förändringar han gjorde för några år sedan i sitt rum har en positiv inverkan på den njutning han delar med sig av. Det finns också många som vittnat om Plinds kvaliteter i sitt lyssningsrum och nu senast hemma hos Krelle. Calms åtgärder har också gett honom ett fantastiskt lyssningsrum. Jag har ännu inte hört någon säga att det inte blev bra men däremot många som aldrig provat säga att det inte är så bra lösning.

Här finns mycket engagemang på forumet om högtalare, förstärkare, kablar, komponentbyten och liknande och det uttrycks i förbättringar av alla de slag där "svärta", upplösning och musikalitet ligger i topp. Men allt detta är ju relaterat i ett sammanhang, där komponenter spelar tillsammans och i ett rum. Varför envisas med att tro att man inte kan få till ett rum på ett bättre sätt? Om jag bara pratar för mig själv så törs jag påstå att det finns inga kablar eller förstärkare i världen som hade löst mina problem så bra som det blivit. Och det till en kostnad som är lägre än vad t ex ett par Nordost Valhalla 2 signalkablar eller ett par Transparent Reference XLR betingar.

En annan fördel är att nu är det betydligt lättare att höra skillnader mellan olika komponenter vars effekter inte drunknar i rummets imperfektioner, för att inte tala om inspelningskvaliteter.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Denna "märkliga formulering" var något Matts sa till mig när jag byggde ett av de första svanårummen i hifi-Sverige för många år sedan. Han föreslog bl.a. Att jag skulle köpa ett par eller om det var ett, Bryston-steg för han var tveksam till om min McCormack DNA 05 skulle driva på lika bra som innan, jag bytte också sedan till DNA 1 just för att kunna spela med mer energi. Kanske uttryckte jag mig lite diffust men min subjektiva upplevelse är också så.

Liksom att stativhögtalare måste spela högre för att ge en känsla av storlek och att vissa kabelmärken tillåter högre ljudtryck än andra som blir påfrestande då, även motsatt, dvs vissa märken spelar fantastisk på låg och medelvolym medan andra bara låter instängt. Så tycker jag iaf.

Link to comment
Share on other sites

Ett akustikbehandlat rum suger mycket energi från anläggningen, det kräver precis som EA påpekar mera motor. Nu verkar det ju som att det i detta fall fina resurser.

Jag skulle påstå precis tvärt om att ett väl akustikreglerat rum kräver mindre energi och får ett bättre släpp än den vanliga resorbtionen som kan uppstå i t.ex övermöblerat och dämpat normalt bostadsrum. Absorbtion av ljudvågor alstrar värme i det absorberande materialet och lämnar i princip inget tillbaka genom reflextion.

Diffusion handlar om reflextion med en viss tidsförskjutning och uppsplittring av hårda reflexer, men i princip stannar ingen energi kvar i det reflekterande materialet.

En basfälla är egentligen ingen resorbent utan en fasvändare genom den luftfjäder som gör att ljudvågen vänder i 180 grader med en motstående våg som utsläckning av den ingåend vågen. Huruvida detta gör att energin minskar har jag faktiskt ingen uppfattning om, mer än att en stående våg har en förmåga att bygga upp och förstärka olämpliga frekvenser.

För egen del tycker jag att det finns ett före och efter som är så avgörande att jag nog inte skulle fortsatt med hifi om jag inte hade sprungit på Matts i ett avgörande ögonblick. All tidigare dämpning som också dödade musiken åkte direkt ut och ersattes med klang och luftighet utan att vara skarpt, som det gärna blir när man bara reflekterar.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...